[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

33Bonita33

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 23:22

ook bonita heeft weer een mooie bos manen gekregen Lachen
en staart is ook mooi dik -> Afbeelding

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 07:54

ikke20 schreef:
hej mensen ik zou jullie op de hoogte houden. ik was het die met voeding het probeerde op te lossen.
nou is het afgelopen dagen best mugjes en schuur weer geweest. mn paard heeft nog niet geschuurd en ook geen poging gedaan tot of erge jeuk.
mn pony heeft al wel geschuurd maar die heeft paar weken geleden een antibiotica kuur gehad dus moet alles nog even tot rust komen. bij mn fries werkt het tot nu toe dus wel.

ik denk niet dat je nu al kunt zeggen of iets werkt of niet. sorry. ik wil je hoop niet wegnemen, maar ik roep het vorig jaar ook bij indi. en die heeft uiteindelijk toch nog geschuurd...

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 09:04

Wees voorzichtig positief,je bent net bezig met dat voer en het seizoen is amper aangebroken.Wil niet pessimistisch zijn maar ga ons het hele jaar op de hoogte houden Knipoog
Ik ben al een paar jaar bezig met de Ökazon en wacht nog altijd in spanning af hoe het jaar vordert,halsdeken en staartkoker liggen standaart klaar Knipoog

Ik heb mooie manen/staart foto's gezien...wil Fax ook even laten zien Haha!

Toen ik hem kreeg2003... Afbeelding

De zomer daarop2004... http://www.mijnalbum.nl/Foto-AWX3B4WU.jpg ... http://www.mijnalbum.nl/Foto-ZFVSFXTQ.jpg
Einde winter 2005... http://www.mijnalbum.nl/Foto-ZQ7AX8AZ.jpg
Hier zomer 2005,het 1e jaar van de Ökazon... http://www.mijnalbum.nl/Foto-4Q8LKMP8.jpg

Zomer 2006... Afbeelding
najaar 2006 http://www.mijnalbum.nl/Foto-QVDO3ENQ.jpg
Aug 2007 http://www.mijnalbum.nl/Foto-APLJXNY7.jpg

Begin 2008 met de Mega Strandrit... Afbeelding

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 09:52

wauw, die heeft ook al mooie manen zeg!

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 14:29

mooi hoor

Mijne loopt ook al met deken. Het is al best warm buiten als de zon schijnt...

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 15:01

Ik heb de deken zonet opgedaan Lachen Ze vond het maar niks, die gekke pyjama Nagelbijten / Gniffelen

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 16:58

Amy77 schreef:
Nou, hier de deken sinds eergisteren ook weer om..heb Glóa sinds eind augustus vorig jaar, waar ze van de kust afkomt. Daar geen tekenen van exceem, maar einde van seizoen bij mij wel helaas. Ben nu in de probeerfase en tot mijn verschrikking ontdekte ik allemaal kale plekken op haar hoofd, neusbrug en onder haar maantop. Rest is nog erg rustig gelukkig, maar ben bang voor wat komen gaat...ze staat haar benen nl flink te jeuken ook en te trappen, ondanks haar deken. Ik hoop dat het door het verharen komt, want ze is vreselijk in de rui. Hoofd ingesmeerd met groene leem en vanmiddag maar eens sudocreme, uiercreme, klitwortel ed inkopen.

Dit doet me denken aan mijn vorige paard, de eerste 2 jaar ging goed, daarna had ze op precies dezelfde plekken kale plekken. Ik heb toen bloed laten prikken voor ZE maar dat was het niet, ik moest maar voor schimmel wassen. Na 2 flessen imaverol werd het beter. Het jaar daarna begon het alweer. Soms zelfs zo erg dat ze zichzelf tegen de boxwand liet vallen van de jeuk Ach gut . Ondanks dat ik er meerdere dierenartsen naar heb laten kijken ben ik er nooit achter gekomen wat het nu was. Ik heb haar in moeten laten slapen, ze had ook zulke erge voorbeenartrose dat ze er constant bij stond als een hoefbevangenheidpatient.

Ino heeft zijn deken nu ook op. Er is een brede sloot achter de wei en het zag gisterenmorgen zwart van de mugjes Boos! .
Als het goed is zou hij dit jaar wel klachtenvrij moeten blijven Haha! . Dinsdag is Charlotte Willekens van de kliniek van Eric Laarakker weer geweest en zijn allergiën zijn nu rustig Go jij! Go jij! . Maar voorkomen is beter dan genezen.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 17:58

weet er iemand welke waardes hoger of juist lager zijn bij lab uitslag van het bloed als ze ze hebben?

carina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 18:06

ikenindi schreef:
weet er iemand welke waardes hoger of juist lager zijn bij lab uitslag van het bloed als ze ze hebben?

Bij mijn weten zijn er geen vaste indicatoren die bij een zomereczeempaard afwijkend zijn aan heb bloed. Dus aan de hand van bloedwaarden is niet te zeggen of het paard wel of niet zomereczeem heeft. Wél kun je laten testen op de aanwezigheid van een immuunrespons, als deze aanwezig is is het paard érgens allergisch voor, maar er is geen test om te achterhalen wáár het dier allergisch voor is.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 18:07

oke, jaik krijg nl als t goed is de bloeduitslag thuis gestuurd. de da had andere waardes die te hoog waren, maar ik dacht: wie weet kan ik er zelf iets uit halen?

Musetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 18:09

Mooie foto's zie ik hier voorbijgaan. Jullie paardjes mogen van geluk spreken met zulke zorgzame eigenaars. Lachen
Ik ga vanavond of morgen nog klitwortel voor het eerst proberen. (Pony schuurt lichtjes met staart)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 18:15

ikenindi schreef:
oke, jaik krijg nl als t goed is de bloeduitslag thuis gestuurd. de da had andere waardes die te hoog waren, maar ik dacht: wie weet kan ik er zelf iets uit halen?

ik heb es een topic geopend over bloeduitslagen.
die van ap staan er natuurlijk ook bij,misschien heb je er wat aan?

[MD] gezocht: mensen die bloeduitslagen van paarden hebben

klitwortel vind ik persoonlijk wel leuk spul,maar niet op open plekjes gaan smeren want het prikt vreselijk!

ook niet dagelijks mee gaan smeren ,want mijn ervaring is dat het dan averechts werkt, zo om de twee dagen geeft beter resultaat

Musetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 18:17

Bedankt. Lachen Voorlopig nog lang geen wondjes te zien, maar ik zal het zeker onthouden.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 18:25

Ja...klitwortel is op alcohol-basis.Dus niet op geïrriteerde plekken of open wonden.Heb het ook een tijdje geprobeerd maar vond het waardeloos Bloos

Gut...bloedwaarden...moet ik ook nog ergens hebben.Weet nog wel dat er bepaalde onderdelen hoog waren maar er echt iets uithalen konden ze niet.Dit is trouwens toen de tijd naar een lab in Duitsland geweest omdat ze daar werkelijk overal op testen.Weet niet of dat inmiddels veranderd is...

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 18:26

ik zie werkelijk supermooie manen voorbij komen, wat fijn zeg Lachen
en dus ook al meer dieren met dekentjes op.. zucht... we beginnen weer he?
hier nog geen schuuracties,maar vermoed dat dit een kwestie van dagen is als het weer zo doorgaat.

wel nog even een algemene vraag, ik wil dus qua voeding ook veranderen, dus geen brokken en muesli meer ( daar zaten foute stoffen in las ik al) en dan alleen hooi en eventueel krachtspullen uit supplementen of alternatieve brokken.

wie heeft er een goed merk brokken waar die "foute" stoffen bij eczeempaarden niet inzitten, of weet een voedings supplement die wel zorgt voor voldoende energie bij groeien en werken ( net 3 jarige dier) maar die niet schadelijk is voor haar jeukjes?

hierbij nog een foto van vandaag, vol in een groeistuip en de verharing, dus het is weer even een overbouwd harig lelijk gedrocht Clown
maaaaaarrr wel eentje met lekker lange maantjes weer, godzijdank groeien ze belachelijk snel bij haar Nagelbijten / Gniffelen

Afbeelding

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 18:32

marstall heeft exzema ofzoiets. vito voier ik zelf en helpt hoop ik ook iets. al voer ik dat vanwege epssm. je moet iig een voer zoe4ken die laag suikergehalte heeft volgens mij

@ ellepel, dat topic ken ik idd. thnx Knipoog ik zal die van mij er ook in zetten als ik em binnen heb...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 18:39

lowara:

[VS] volledig voedingssupplement

ik gaf vorig jaar dus de subli sportmineralen.
om de dag een schep door de muesli.
ik ben er zo tevreden over dat ik het dit jaar weer ga doen.

info staat wel op hun site, moet je even klikken op brochure downloaden

zit ook net wat meer in dan in andere supplementen,zit gistcultuur in, biotine en nog wat andere dingen die net niet in andere supplementen zitten..en de prijs is ook nog es heel gunstig Knipoog

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 18:42

ik zal eens even kijken op die site Ja
maar jij voerde dus nog wel muesli bij?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 18:50

ja ik heb net weer een zak gehaald,de sportmuesli van havens.
een halve schep per dag en daar de poeder dan doorheen.
maar jij hebt opgroeiend dier he?

een van de jonge tinkers hier op stal is wat eiwit gevoelig en die krijgt nature's best,eigenaresse is daar heel tevreden over..

ja ik voer liever wel wat muesli, ik kan ap beter snachts uit het gras houden omdat hij feller op die suikers reageerd dan op de suikers in zijn muesli Knipoog

aankomend zomer gaan we ook weer veel rijden, dat scheelt denk ik ook wel hoor, veel beweging is veel afvalstoffen die er uit gaan en een lichaam wat gewoon beter werkt denk ik?

hmm..zou ik ook es wat meer moeten gaan bewegen geloof ik
ROFL

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 23:39

ik heb inderdaad een opgroeiende Tinker, dus helaas moet ze wel ergens haar voedingsstoffen uithalen. Qua gras gaat ze zomers ongeveer 3 uur per dag de weide op ivm teveel eiwitten en een dikkiedik buik ( ik hou van slanke paarden Clown ) maar ja.. ze moet het wel ergens uithalen en alleen hooi lukt gewon niet denk ik omdat ze nog zo groeit.
Zat zelf te denken aan een ander merk brokken waar wat meer positieve stoffen voor exceemgevoelige paarden zit, omdat muesli al een paar keer als negatief voorbij is gekomen vanwege de bindstoffen

Musetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 23:54

Hoe breng je klitwortel precies aan? Ik had verwacht dat het een spraybus ging zijn, maar het is een heel vloeibare lotion die je - bij een paard toch - misschien best met een keukendoek ofzo inwrijft?

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 23:54

@lowara je moet kijken of er melasse inzit of niet. veel paarden reageren daarop en gaan dan schuren.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 00:11

Musetta schreef:
Hoe breng je klitwortel precies aan? Ik had verwacht dat het een spraybus ging zijn, maar het is een heel vloeibare lotion die je - bij een paard toch - misschien best met een keukendoek ofzo inwrijft?

gewoon opgieten en met je handen inwrijven

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 00:14

Musetta schreef:

Gewoon op de plek aanbrengen vanuit de fles en met een handschoen insmeren. Of wat in je hand(schoen) doen...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 17:33

@lowara
kwa voer zie ik zelf wle heil in zo schoon mogelijk
dus geen melasse en als het even kan ook geen chemische anti oxidanten
marstall heeft pelletvrij(geen melasse en geen haver )
de exzem van marstall heeft wel iets melasse maar is verder ook schoon, (krijgt die van mij nog tot de zak op is, dan over op supplement )

erhm, eggersmann bio no1 voer is melassevrij (wel aan de prijs, maar erg goed)

dodson&horrel heeft equine sensitive (melassevrij en schoon)

natures best van pavo heeft een melasse percentage van minder dan 1 procent

zo zijn er eingelijk nog wle meer zonder melasse

maar heeft ze echt nog energie eiwitten nodig uit iets anders dan gras en hooi?
of gaat het je meer om de vit/min?

anders zou je subli sportmineralen kunnen geven in een kleine hoeveelheid krachtvoer (subli sport is kwa gehaltes erg okay moety ik zeggen)
zeg eenb halve kilo voer met het supplement ...