[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

merrieveulen

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 13:51

bij Zneddie is de spanning de oorzaak. van het weekend heeft hij grote problemen gehad met het wagentje TIJDEN geen HS, maar daarna dus wel (niet erg, slechts een paar knikjes, wel harde nek). een uurtje later was het weer weg en bleef het ook weg. Zneddie raakte in paniek en het wagentje ging om, waarna hij probeerde zich los te rukken/ slaan/ bokken. als je het dan over spanning hebt...

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 13:52

Mijn paard doet het nu vooral tijdens het rijden. Toch het zadel of hoofdstel dan als oorzaak ??? Geen idee , een tijdje terug deed hij het ook zonder dat ik aan het rijden was....

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 13:59

zadel of hoofdstel is mogelijk. is hij goed en makkelijk te ontspannen in het rijden, lekker los door het lijf etc?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 14:13

Is nu even nog niet te zeggen omdat hij net behandeld is door osteopaat.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 14:24

merrieveulen,dat heet Occipitalis Neuralgie,zoek maar eens op internet op.
ik denk dat jij dat bedoeld :j

maris,is dat schudden na de osteo begonnen?

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 15:30

Debski schreef:
Jep, foto's zijn gemaakt en hals word behandeld.

Hey, dat is nieuw?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 15:36

ja, vertel meer debski!

@ Ellepel, ik zal eens kijken...

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 16:03

merrieveulen schreef:
bij Zneddie is de spanning de oorzaak. van het weekend heeft hij grote problemen gehad met het wagentje TIJDEN geen HS, maar daarna dus wel (niet erg, slechts een paar knikjes, wel harde nek). een uurtje later was het weer weg en bleef het ook weg. Zneddie raakte in paniek en het wagentje ging om, waarna hij probeerde zich los te rukken/ slaan/ bokken. als je het dan over spanning hebt...

Als ik het topic een poosje terug lees dan lees ik dat zolang Zneddie HS het alleen in het vroege voorjaar is. Wat is er dit jaar nu anders gegaan? Ik bedoel m.b.t. de periode dat hij schudde? Het vroege voorjaar is immers al weer voorbij. Hoe kun je dan concluderen dat het HS over is gegaan door de manier van trainen/omgang?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 16:06

hmmm ja goeie. dat kan dus eigenlijk niet. maar eerlijk is eerlijk, alles wijst er wel op. het is alleen niet genoeg om echt 'bewijs' te noemen. het is meer ook mijn gevoel dat zegt dat dat (al dan niet deels) de oorzaak is.

zeker twee jaar terug heeft hij behoorlijk last gehad, en dit jaar amper. vorig jaar ook een stuk minder. en ik zie dus een duidelijk verband met momenten waarop hij 'anxious' is en juist niet.

vooral ook de quote in jouw post. hele poos geen HS, tot er iets heftigs gebeurt, en als dat voorbij is, is de HS ook weg. net als die keer dat mijn stalgenoot met hem trainde.

Debski

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 17:04

FCSA schreef:
Debski schreef:
Jep, foto's zijn gemaakt en hals word behandeld.

Hey, dat is nieuw?

Nee hoor, is niet nieuw. Foto's zijn gelijk al gemaakt. Van puntje neus tot aan de schoft. Niets op te zien. Hals is al meerdere malen behandeld door Laarakker, Maaike en word nu gemasseerd. En heb cranio sacraal laten doen. Verder staat paard nog steeds op prednison. Ik weet niet zo goed of ik hiermee door moet gaan. Het gaat momenteel wel iets beter maar over is het zeker niet.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 17:42

jeetje ik zie hier af en toe door de bomen het bos niet meer, haha!

Debski, het zit 'm dus in de zachte weefsels kennelijk? wat zeggen Laarakker, Maaike, de masseur en de cranio ervan? wat denken zij dat het probleem is zeg maar?

Debski

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 19:52

Ze heeft in ieder geval veel spanning bij hoofd / halsverbinding, 1e halswervel. En het is ook nog eens een fries dus die zetten daar vaak van zichzelf al spanning op (kop in de lucht). Als ik mijn hand op de 1e halswervel leg, zeg maar achter haar oren, dan voel ik ook echt die spiertjes "knappen" onder mijn hand. Daar word ze dus nu voor behandeld. En ik probeer het zelf te masseren.
De prednison ben ik aan begonnen omdat het op een gegeven ogenblik echt heel erg was. En ja, dan grijp je naar de laatste redmiddelen. Ik weet alleen niet zo goed of het nu wat doet. Had gehoopt dat als het shaken wat af zou nemen, ik haar spanning wat meer kon wegnemen zeg maar. Snappen jullie het nog?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 08:11

ja ik snap het wel. prednison is een sterke ontstekingsremmer/ symptoombestrijder, heb je het idee dat het schudden verminderd is sinds de prednison? hoe lang geef je dat nu?

ik denk niet dat de prednison de spanning gaat verminderen eigenlijk. Faram heeft het destijds ook gehad maar voor het schudden deed het niets.
wat je evt. eens in overweging zou kunnen nemen is het bijvoeren van Mg, dit is de stof die in het lijf zorgt voor o.a. de spierontspanning. het wordt vaak voorgeschreven voor paarden met een (te) hoge spiertonus.
het shaken zal het niet genezen, maar als de ontspanning voor de spieren fysiek gezien makkelijker wordt krijg je daar wellicht een ingang.

hoe is ze in het longeren en rijden? kan je haar helemaal lang en laag ontspannen krijgen? hoe reageert ze op behandelingen en aanrakingen aan haar hoofd? is het mogelijk om dat eens te filmen? en evt het longeerwerk/ rijden ook.

Debski

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 08:24

Ze krijg het nu 3 weken en het schudden is op dit moment wel iets minder. Vooral op het land gaat het wel beter. Maar ik vraag me af of dat door de prednison komt. Prednison was ook niet om de spanning weg te nemen maar hopelijk iets van de (hoofd)pijn om van daaruit de spanning weg te nemen.
Ik doe op het moment niet zo veel met mijn paardje omdat ik haar en mezelf even rust wil geven. Daarnaast staat ze op slechte dagen met haar hoofd in de hoek van de stal. Ze heeft dan echt hoofdpijn en dus poets ik haar meestal alleen en wandel wat. Ik heb wel het idee dat op het land lopen "zwaar" voor haar is. Want als ik in de avond op stal kom dan heeft ze er dus echt last van, alsof ze moet bijkomen. Maar ik wel haar niet binnenhouden. Heb altijd gezegd dat ik het dan niet meer paardwaardig vind. Probeer haar nu op het heetst van de dag binnen te zetten en dan bijvoorbeeld in de avond nog naar buiten. Nou ja, het blijft gewoon tobben.
Ik zal magnesium is proberen.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 08:26

Debski, misschien heb je het al een keer verteld maar ik kan het me niet meer herinneren. Wat kwam er nu uit bij Laarakker wat de oorzaak was voor het HS?

edit: ik heb even terug zitten lezen..... maar er kwam toen niets? uit. 'Paard was goed' maar je hebt wel 'druppels' meegekregen en iets voor de 'suiker' te regelen? Dan had je paard dus wel iets, of is dit niet terug te leiden naar HS?

Het kan ook zijn dat je paard iets heeft opgelopen waardoor hij nu toch weer (erger) is gaan schudden.
Ik weet namelijk bij Niek dat er maar een bacterie o.i.d. hoeft binnen te komen die op die slijmvliezen gaat zitten en hij weer kan gaan sheaken. Ik bedoel hiermee dus te zeggen. Zo kan je paard schudvrij zijn en een week later toch weer schudden omdat hij iets heeft opgelopen waardoor de zenuw weer getriggerd wordt.

Debski

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 08:49

De 1e keer kwam haar 1e halswervel en maag eruit en dat is behandeld. Toen is het schudden een tijd weg geweest (niet helemaal want ze bleef wel proesten en schuren). Toen het schudden weer begon ben ik weer terug gegaan naar Laarakker. Maar eigenlijk zat ze daar goed in elkaar. Alleen een beetje reactie op teveel suikers. De druppels die ze heeft gekregen waren meer voor pijnbestrijding en stress relief.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 16:16

Ik heb me hier al eens eerder gemeld met 2 schudders met de mededeling dat het een lang verhaal was, ik zal proberen in het kort het een en ander te vertellen. De reden dat ik nu hier mijn verhaal neerzet is omdat ik toevalligerwijze iets heb gevonden dat bij mijn paard in een paar dagen een eind heeft gemaakt aan zijn HS-problemen en hij nu volledig schud-vrij op de wei staat, misschien dat er iemand hier is die het ook zou willen proberen en het helpt voor zijn paard. (zou erg mooi zijn :j )

Het gaat om een merrie en haar zoon. Moeder is allergisch voor pollen geworden na een doorgemaakte virusinfectie en heeft jaren later pas serieus last gekregen van de trigenimus (mocht er zelfs niet meer naar wijzen). Het probleem met de trigenimus is homeopathisch opgelost, de pollenallergie heeft ze nog steeds maar lijkt enigszins te controleren met een neusnetje en een homeopatische neusspray.
Haar zoon is een typische HS. Hij is als 4-jarige zwaar atactisch geraakt en wat mij toen opviel was dat hij in die periode ook flink verkouden was, enorm harde, opgezette spieren had en mok aan 2 benen. De dierenarts die ik erbij heb gehaald zag daar geen verband in en wilde hem alleen onderzoeken met rontgen onder narcose. Aangezien het paard zonder narcose nog maar net op zijn benen kon blijven staan zonder onderuit te gaan zou hij waarschijnlijk verongelukken bij het opstaan uit de narcose, ik heb dus vriendelijk bedankt voor het onderzoek.
Afgelopen 4 jaar heb ik met hem tal van problemen doorlopen (zeer stijve spieren, maagproblemen, darmproblemen, lever, nieren, urinewegen en longen) die eigenlijk allemaal terug te voeren zouden kunnen zijn op het Rhino-virus, zijn ataxie was waarschijnlijk het eerste duidelijke signaal geweest. Ik denk zelf dat de virusinfectie die de merrie heeft doorlopen Rhino is geweest en dat deze over is gegaan op haar zoon.
Doordat de reguliere DA niks met dit soort problemen kunnen ben ik alternatief gaan dokteren en heb veel zelf uitgezocht en geprobeerd. Langzaam hebben we een voor een de symptomen opgelost. Vorig jaar liet hij al af en toe het typische knikje van een HS zien maar bleef het daarbij. Afgelopen winter ging het supergoed met hem, hij liep weer als een kieviet, al zijn spieren voelde heerlijk zacht aan en ook andere problemen waren er niet, ik hoopte dat we de Rhino de baas waren. Helaas begon hij dit voorjaar ineens vreselijk veel last van zijn hoofd te krijgen, hij kreeg echt flinke schokken en 'smiddags waren zijn ogen opgezet en bijna dicht. Op sommige dagen had hij er zoveel last van dat hij soms ineens in paniek door de wei vloog en vervolgens ellendig in een hoekje stond met een hangend hoofd en de typische oorstand. 's avonds was hij moeilijk het halster om te krijgen omdat hij dan ineens kopschuw was. Zodra hij op stal kwam was alles weer over. Hij kauwt als hij last heeft trouwens ook zo verbeten op een touw of de rand van de waterbak zoals hier al meer mensen hebben gemeld. Een duidelijke trigger heb ik niet kunnen vinden, het leek iets met zonlicht, windrichting, temperatuur, luchtvochtigheid en/of luchtdruk te zijn.
Wat mij iedere keer opviel was dat hij rond zijn ogen zweette, soms maar 1 oog andere keren beide ogen. Het bezweette oog was ook altijd dik en half dichtgeknepen en hij leek hoofdpijn te hebben. Mijn conclusie was dat het eruit zag alsof hij de warmte uit het hoofd niet goed kwijt kon. De hoofdpijn, de problemen met zonlicht en de zenuwpijn van de trigenimus deed mij denken aan migraine bij mensen en ergens ben ik een link tegengekomen tussen migraine en te nauwe bloedvaten in/naar het hoofd. Die vernauwde bloedvaten zouden dan ook wel eens kunnen zorgen voor de slechte warmteafvoer uit het hoofd en het zweten rond de ogen (hebben daarom HS er vooral last van bij zonnig en warm weer?). Zo ben ik op het gebruik van Moederkruid-tinctuur gekomen, dit zou bij mensen helpen tegen migraine door de bloedvaten in het hoofd te verwijden. Het middel heb ik geprobeerd omdat ik tamelijk wanhopig was en met het idee baat het niet, het schaadt ook niet maar dus met verbluffend resultaat. Hij heeft de afgelopen week ondanks het warme weer geen enkel probleem gehad met zijn hoofd en 's avonds stopt hij gewoon zijn neus in het halster, de ogen zijn ook niet meer warm en blijven gewoon helder en open, ik mag zijn hoofd gewoon met een harde borstel schuren en hij helpt zelfs mee :D De schokken krijgt hij ook niet meer :)

Ik moet er wel bij zeggen dat bovenstaand paard geen pollenallergie heeft, daar helpt de moederkruid-tinctuur niet tegen. Het andere paard van mij heeft wel een pollenallergie en ik kan wel zien dat ze minder last van haar hoofd heeft maar de ontstoken slijmvliezen zijn er helaas nog steeds.
Wat andere dingen die ik de afgelopen jaren proefondervindelijk heb gevonden (misschien heeft iemand er wat aan):
Melasse in het voer maakt de symptomen erger, ik voer dus volledig melasse-vrij.
De veel te hoge spierspanning van mijn paard zijn uiteindelijk opgelost door magnesium (magnesium-sulfaat) en lijnzaadolie bij te voeren, dit krijgt hij nog steeds ondanks dat zijn spierspanning nu OK is. Magnesium en lijnzaadolie lossen HS niet op maar hebben waarschijnlijk wel een positief effect.
MSM heeft zeker een positief effect op de HS symptomen maar lost het ook niet op voor zover ik het nu kan zien.

Sorry voor het lange, misschien wat onsamenhangende verhaal. Mocht iemand nog vragen hebben dan laat maar weten. Ik zou het best wel interessant vinden als meer mensen de moederkruidtinctuur zouden willen proberen om te kijken of het bij hun paarden ook werkt.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 16:29

ik ga sowieso even lezen, de moederkruidtinctuur.

wat ik veel grappiger vind eigenlijk, is dat ik de dingen die je beschrijft zelf ook toepas.
Mone had ooit een Mg tekort (bleek uit bloedonderzoek) en krijgt dus Mg bij, Zneddie ook maar meer vanwege zijn stressige karakter, om hem te helpen ontspannen. Melassevrij voeren doen wij al járen, omdat melasse sowieso niet erg gezond is voor een paard. Lijnzaadolie krijgen die van ons ook, om in wat extra energie te voorzien, en in het kader van de opname van bepaalde vitaminen. Olie is een veel gezondere bron van energie voor een paard dan bijv. granen (suikers).
Ik pluk ook geregeld brandnetels voor ze, juist vanwege de aanwezigheid van zwavel in de plant. zwavel zou ook goed moeten zijn voor huid, haar en hoeven, en dat was eigenlijk onderliggende reden om het te gaan voeren.

heel apart dus, om compleet andere redenen, maar toch uitkomen op min of meer een vergelijkbaar recept. misschien heeft het bij die van ons ook wel bijgedragen aan het verminderen van de klachten uiteindelijk. op zich krijgen ze die dingen al langer, maar toch. cumulatieve werking oid?

ik ga iig even lezen naar die moedertinctuur!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 17:29

wat voor brok krijgt jouw paard dan (of krachtvoer zeg maar)? en wat voor hooi? wat zit er verder nog in jouw 'dagelijkse voedingspakket'?

Flicka en Zneddie staan samen, die hebben een weitje waarop niet bijster veel te kanen valt. ik voer ze hooi bij (droog hooi uit kleine pakjes van beheerd 'natuurland', dit is in zoverre beheerd dat er geen extra mest op komt maar wel onkruid e.d. verwijderd wordt). verder hebben ze nu 3 soorten likstenen, ze hadden er eerst twee maar ik kwam erachter dat ze op stal ineens de gewone witte standaardstenen wilden, dus heb ik die maar in de wei erbij gezet. nu kunnen ze kiezen, maar op het moment gebruiken ze alleen de witte (verder hebben ze een Rockies Rood en een Himalaya), lekker goedkoop haha!
ik geef ze bijna dagelijks wat brandnetel bij, die groeien langs hun wei dus ik hak ze af en hark ze de wei in bij het uitmesten.

als bijvoer krijgen ze brokjes van Healthy Herbs, de Normaal Brok Plus. deze zijn melassevrij en laag in suiker. daarbij krijgen ze dus een scheutje lijnzaadolie (Zneddie het meest omdat die ook de meeste energie verbruikt én de grootste porties voer krijgt), een onderhoudsdosis Mg poeder, en Zneddie krijgt ook nog 400 gr Kwikbeet van Dodson & Horrell (ook melassevrij en zéér laag in suiker).

Faram krijgt net iets anders, die loopt nu 24/7 op het gras (af en toe met graaskorf), met Mone in een groep van 7 stuks. we voeren hen ook hooi bij als de graaskorven in gebruik zijn. Faram krijgt ook nog een basisbrok erbij, omdat hij de HH brokjes niet lekker vindt. Mone krijgt alleen HH brokjes met Mg, geen gewone brok. Mone krijgt een iets hogere dosis Mg, omdat ze al twee keer in haar leven een tekort gehad heeft.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 19:01

Op dit moment staan mijn paard overdag op een wei met veel (te veel) gras. Deze wei is bemest met oude paardenstalmest en kieseriet. Hij krijgt 2x per dag een beetje bietenpulp (van de Boerenbond ook met heel weinig suikers en een stuk goedkoper ;) ) en als krachtvoer Sanequi Muscle met als toevoegingen 50ml lijnzaadolie, 5 gram Magnesiumsulfaat, 5 gram MSM en 5 gram L-Lysine (1x per dag) geen hooi. 's Winters krijgt hij naast de pulp en muesli een aantal kruiden, hooi van gewoon grasland dat licht bemest wordt met kunstmest. Hij heeft een gewoon wit (koeien) zoutblok. Ik moet bekennen dat nu het zo veel beter met hem gaat ik wel slordiger in de toevoegingen wordt en ze wel eens over sla.

Grappig dat we ongeveer op dezelfde toevoegingen zijn uitgekomen ;) Maar goed, ik ben ook gecharmeerd van Chris Irwin (vind het alleen allemaal wat te prijzig)

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 19:27

Hier ook een Mg en MSM voerder :) Je verhaal/symptomen klinken bekend, irmaz. Ik ga ook even lezen over die moederkruidtinctuur! Hou je ons op de hoogte hoe het gaat met je paard?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 19:43

ik heb gelezen, wat ik niet kan vinden is wat zo'n tinctuur precies is. is het sap van de plant? zou je ook gewoon de plant kunnen voeren met hetzelfde effect? daar ben ik dan wel benieuwd naar, want net als met de brandnetels geef ik het liefste dan gewoon zo'n plant los, kunnen ze kiezen of ze het willen hebben of niet.
op zich ben ik best bereid om het te proberen, en ook aan mijn zusje te voeren (die heeft weleens migraine). punt is alleen dat onze paarden momenteel klachtenvrij zijn (Mone tijdens onze laatste rit ohz ook!), dus ik kan niet echt controleren of het iets doet, en zo ja wat.

dat zou dan dus eventueel kunnen als de klachten wel terugkomen.

vwb Chris Irwin, als ik straks officieel les mag geven kan dat een stuk goedkoper hoor, haha! zitten er in jouw regio geen Irwin trainers?

die pulp die jij voert, is die ook voorgekookt? wat is het verschil met kwikbeet?

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 19:44

Ik ben wel bereid om het te proberen :) Welke heb jij, irmaz?

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 20:04

merrieveulen schreef:
ik heb gelezen, wat ik niet kan vinden is wat zo'n tinctuur precies is. is het sap van de plant? zou je ook gewoon de plant kunnen voeren met hetzelfde effect?

Tinctuur is een oplossing.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 20:48

Een tinctuur maken ze door de kruiden een tijd te laten trekken in alcohol, daardoor trekken de stoffen uit de plant in de alcohol. Een tinctuur is veel geconcentreerder dan de plant zelf en de stoffen zijn al vrij gemaakt dus kunnen meteen door het lichaam worden opgenomen.

De bietenpulp van de BB is niet gekookt maar dat betekend eigenlijk alleen dat je het wat langer moet laten weken voordat het helemaal uiteen is gevallen. Deze pulp is een restproduct van de suikerfabricage en dus is er zo veel mogelijk suiker uit gehaald (je moet wel die van het Kennemerland hebben, niet Subli bietenpulp dat is/was troep). Er is ook geen extra suiker/melasse aan toegevoegd, dit schijnt met buitenlandse bietenpulpmerken wel vaak te gebeuren. Ik denk eigenlijk dat daarom D&H die "speciale" bietenpulp op de markt brengt.

Ik heb de moederkruidtinctuur bij gekruid.be gekocht: http://www.gekruid.be/moederkruid-tinctuur.html
Ik ben erg benieuwd bij wie nog meer werkt :j

Lijkt me trouwens niet zinvol om het te geven als ze al klachtenvrij zijn ;)