[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 18:52

Ben ook benieuwd naar de verhuizing.

Amerigo eet nog steeds heel weinig, dus geef hem nog steeds krachtvoer bij, omdat hij zijn ruwvoer laat staan. Maar verder oogt hij goed. Vannacht voor het eerst ook maar weer gewoon buiten bij zijn vriendjes.

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 19:00

Waarom eet hij geen ruwvoer dan? Geen kiezen meer ?

Oude ruin van een kennisje van mij kon ook geen hooi meer eten, die leefde van gras (dat ging dan nog wel, min of meer) en 3x daags een slobber van bietenpulp, grasbrok en iets met kokos.

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 19:36

De verhuizing verliep goed! Eenmaal aangekomen begon Gambler direct te eten. Gisteren wilde ik een stuk met hem wandelen, dat vond hij erg spannend en hinnekte veel, dat doet hij normaal echt nooit. Vandaag gezadeld en in de hal gereden, dat was prima. Twee vriendinnen staan op dezelfde stal dus we reden met z’n 3en. Ik kon zonder problemen alleen weg gaan, geen gehinnik, niet nerveus. Inmiddels heeft hij ook al twee keer op de wei gestaan.

Ik zal wat foto materiaal spammen *\o/*

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 19:37

tine10 schreef:
Ben ook benieuwd naar de verhuizing.

Amerigo eet nog steeds heel weinig, dus geef hem nog steeds krachtvoer bij, omdat hij zijn ruwvoer laat staan. Maar verder oogt hij goed. Vannacht voor het eerst ook maar weer gewoon buiten bij zijn vriendjes.

Eventueel zacht ruwvoer aanbieden? Of mag dat nog niet na de koliek?

Fibrebeet van Pavo bv?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 19:37

Wat een mooie plek ! <3
Ik denk dat hij meer dan tevreden is :D

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 20:44

Amerigo kan al 2 jaar geen hooi meer eten. Hij kauwt er drie keer op, pakt er een pluk bij, kauwt nog 3x en spuugt dan alles uit. Dierenarts, gebitsverzorger en osteopaat hebben er naar gekeken. Hij zou het gewoon moeten kunnen eten (zeker gras, de meest misvormde gebitten kunnen nog gras wegkrijgen), we staan dus voor een raadsel, maar het lukt hem in ieder geval niet. Daarom krijgt hij zijn ruwvoer al heel lang via luzerne, fiberbeet en nutrimash. Hij at dan 30 liter per dag weg. Sinds de koliek wil hij alleen nog een beetje fiberbeet en krachtvoer. De rest kijkt hij niet eens naar (heb het paar dagen geleden in plaats van te mengen in allemaal losse emmers aangeboden, zo kwam ik er achter). Dus nu krijgt hij nog steeds de fiberbeet en meer krachtvoer en zonnebloemolie. Op advies van een kennis heb ik hem nu ook al een paar dagen kleefkruid gegeven. En het lijkt erop dat hij nu weer meer gaat eten. Vandaag heeft hij ongeveer de helft van zijn benodigde portie op (in plaats van een kwart), dus we gaan de goede kant op.

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 12:11

Pandora2 schreef:
Wat een mooie plek ! <3
Ik denk dat hij meer dan tevreden is :D

Jaa, dat denk ik inderdaad ook! De oude plek was ook erg fijn, maar dit is wel een upgrade!

Tine, valt hij af? Als ‘dikmaker’ kun je ook slobber maken van de 18+ muesli van Pavo. Ik doe er dan nog een schep grasmix, of luzerne door.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 15:15

MG, bedankt voor het meedenken, maar 18+ heeft echt veel te veel suiker (22%, tov zijn eigen voor tussen de 5,7 en 11% ). Dan kan ik hem beter wat meer krachtvoer geven van 5,7 %. Dat wil hij wel eten.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 15:21

Mijn ouwetje van vroeger had hetzelfde probleem Tine.
Die kauwvlakken zijn helemaal vlak gesleten en dan maalt het niet meer.
Ik heb de indruk dat paarden het dan ook gewoon opgeven om steeds te proberen dat hooi te knabbelen en het uiteindelijk gewoon niet meer aanraken.

Ik heb hem nog 2 jaar min of meer goed kunnen houden op het voer van Anneke Halebeek. Bonpard noemt dat nu denk ik. De senior versie.
Is ook al best een tijd geleden, dus ondertussen zijn er wel meerdere goeie dingen op de markt.
CushCare van Dodson&Horrell is ook super spul, maar je moet er maar net aan geraken.

tylando

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 15:34

Ik heb de mijne beter gekregen met opkikker van NAF, dit stimuleert eten ook weer.
Verder zou je mss als "dikmaker" lijnzaad olie kunnen geven in iets hogere portie

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 13:38

Nou, hij eet dan misschien wat minder, maar heeft energie voor meer. Zijn bijrijder is vandaag even gekomen, die wilde een kwartiertje wat stap en draf. Maar daar had Amerigo andere ideeen over. Die wilde vooral galop. Singel zat nog op zelfde gaatje, dus hij is niet veel afgevallen.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 08:41

Wat fijn dat de verhuizing goed is gegaan en dat hij zich goed aanpast aan de nieuwe stal!

En Amerigo voelt zich gelukkig ook beter zo te lezen.

Die van mij is verhuisd per 1 februari, vorige week luizen ontdekt, nu gewassen en geschoren en vrijdag weer ff wassen. Gelukkig lijkt het onder controle.
Hij voelt zich ook goed.
Ik had wel van naf de senior opkikker besteld maar heb nu van de buurvrouw die voor dieren kruiden verkoopt een zak gekregen. Zal de ingrediënten opschrijven voor wie wilt maar er zit voornamelijk monnikspeper is. Is dit te geven icm de prascend? Zij is tegen het geveen van prascend maar ik blijf toch de medicatie geven, de kruiden er eventueel bij.
Maar de vraag aan jullie, NAF opkikker maar bewaren en de andere kruiden geven of geen monnikspeper voeren icm prascend??

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 08:45

Ik meen mij te herinneren dat monnikspeper en prascend goed te combineren zijn.
Het is oppassen met Mariadistel dacht ik omdat dit de stofwisseling versnelt en de prascend dan mogelijks niet zo goed verwerkt wordt.

Geeft hier iemand voer van Marstall ?

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 09:08

AaronYve, volgens mij staat iets over Monnikspeper in de openingspost van dit topic.

Tine hoe gaat het met Amerigo?

Pandora, geen recente ervaring met Marstall. Ik voer Pavo :-)

Gisteren de eerste uitrit gemaakt sinds de verhuizing en Gambler is de rust zelfde gelukkig! Ik ben helaas ziek dus vandaag rijdt een vriendin hem (met wie ik samen verhuisd ben).

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 09:36

MG, het eten van Amerigo gaat nog steeds niet zoals voor de koliek, maar omdat hij meer krachtvoer krijgt, heeft hij energie voor 10. Ik heb nu oppaskinderen in huis, die mogen zo even op hem rijden.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 09:53

Ik geef regelmatig een kuurtje monnikspeper, ook toen ze nog prascend kreeg. Om de hengstigheid wat bij te sturen werkt prima!!

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 10:12

Wat in de OP staat is echt niet van toepassing hier :')
Betreft een ruin zonder hengstigheidsklachten :D

@ Pandora dat dacht ik ook idd, wist dat er iets was wat niet goed samen ging

Marstall heb ik gevoerd maar werd niet goed gegeten

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 10:15

AaronYve schreef:
Wat in de OP staat is echt niet van toepassing hier :')
Betreft een ruin zonder hengstigheidsklachten :D

@ Pandora dat dacht ik ook idd, wist dat er iets was wat niet goed samen ging

Marstall heb ik gevoerd maar werd niet goed gegeten

Hahahaha sorry ik heb het zelf niet doorgelezen :+ :D

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 11:19

Ik voer nu ook Pavo en Cavalor.
Mijn kliko's vreten alles, dus in dat opzicht geen probleem :D
Maar ik zag de prijzen van Marstall… zal het misschien toch maar niet doen :')

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 11:33

Pandora2 schreef:
Het is oppassen met Mariadistel dacht ik omdat dit de stofwisseling versnelt en de prascend dan mogelijks niet zo goed verwerkt wordt.

Ik geef de senioren musli van Marstall. Is een moeilijke eter maar dit vind hij erg lekker. Suiker en zetmeel staat niet op de verpakking en kun je ook niet online vinden, dus die zal wel hoog zitten. Is voor mij de afweging die ik heb gemaakt; liever mijn paard ondersteunen met het juiste voer dan dat hij niet het juiste binnenkrijgt omdat laag in suikers icm seniorenvoer er niet is(wat hij dan ook lust)

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 08:45

casperzazoe schreef:
Pandora2 schreef:

Ik geef de senioren musli van Marstall. Is een moeilijke eter maar dit vind hij erg lekker. Suiker en zetmeel staat niet op de verpakking en kun je ook niet online vinden, dus die zal wel hoog zitten. Is voor mij de afweging die ik heb gemaakt; liever mijn paard ondersteunen met het juiste voer dan dat hij niet het juiste binnenkrijgt omdat laag in suikers icm seniorenvoer er niet is(wat hij dan ook lust)

Het zetmeelgehalte zal idd wel relatief hoog zijn aangezien er granen inzitten. Maar dat moet geen probleem zijn als ze ertegen kunnen.
Ik wou graag de graanvrije variant aangezien een ex-hb'er in de familie, maar 40 euries voor 15kg is mij iets te duur :=

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 12:27

Het weer laten werken van Amerigo lijkt een heel goede keuze. Hij eet inmiddels weer bijna zijn volledige porties.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 13:32

Fijn dat het goed gaat met de kleine witte man !

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 15:00

tine10 schreef:
Het weer laten werken van Amerigo lijkt een heel goede keuze. Hij eet inmiddels weer bijna zijn volledige porties.

Wat fijn om te horen *\o/*

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 16:50

Heel fijn **\O/**