[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 19:38

Pff ook hier enorme eczeemuitbraak. Waar ik van t zomer dacht dat het niet erger kon, heb ik helaas ongelijk gehad. Eczeemdeken weer van zolder(ze had een regendek om) voor de voorpluk en oortjes.
Regendek er maar over heen gedaan nu

Merken jullie overigens ook dat jullie paarden wat sloom ogen. Bij ons meerdere paarden op stal die zo traag zijn als dikke stront ineens

De fibra creme werkt bij mijn paard trouwens erg goed. Alleen er is geen shampoo die schuimt op die vette manen

emma_evg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 19:42

Ik zit heel erg te twijfelen over wat ik ga doen qua dekens met het aankomende weer. Het word flink kouder, overdag onder de 10 graden, dus eigenlijk wil ik dan haar winterdeken opgooien. Het probleem is, ze is nu nog best wel jeukerig en ik ben bang dat ze straks alles eraf schuurt... Dus of winterdeken op, of vliegendeken met 100 grams erover. Denk dat ik wel voor het laatste ga. Beter een dikkere wintervacht als geen manen.

@Mandy hier geen last van slome paarden. Mijn pony is juist wat vlugger de laatste weken. Maar dat word ze altijd als het wat frisser word.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 21:17

Is ook een beetje de tijd van het jaar he, ze verharen,dat kost wel energie.
Ze gaan vaak over van gras naar ruwvoer,moeten ze ook aan wennen
plus dat ze vanuit wei naar stal of paddock ook minder bewegen.
Voorjaar zie ik het vaak weer andersom, als ze dan uit de wintervacht komen,is vaak ook wel een pefiode dat ze soms wat rustiger zijn.

Appie is gewoon appie, heb gister nog gereden en toen was hij lekker voorwaarts. :D

Emma, appie krijgt een 100 grams winterdeken op waar ringen aan zitten zodat ik ook daar aan een losse hals kan bevestigen.

tiwi1969

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 21:21

De Ivanhoe hals is vergeven. Iedereen die mij een pb heeft gestuurd heeft een antwoord gekregen.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 21:39

Morgen ga ik toch maar weer eens een poging doen om de deken af te doen, er zou veel wind komen, we zullen het zien, ze was vandaag heel kriegelig met rijden, dan weet ik het wel, jeuk!
En weer een scheur erbij in de deken, maar ja is ook al 5 jaar in gebruik dus toch wel loeisterk eigenlijk! RSIH :j

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 22:40

Ik ben er ook tevreden over hoor. bij appie nu 1 klein gaatje en dat na 3 jaar, netjes +:)+

Cobus67

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 23:43

Jotoma schreef:
Hihi ik moet ook even lachen om 'de knutten zijn sterker dan ooit'. Bij mijn paard kon ik het juist makkelijker onder controle houden dit jaar. Alleen deken was voldoende en zinkzalf voor de voorpluk. Mja, ik haalde te vroeg de hals eraf, toen ging t bij ons mis.
Vervelend dat je paard aan presnisolon moet, hopelijk helpt t.

Het zijn de woorden van een professor uit Utrecht die er al jaren onderzoek naar doet. Maar zoals je weet, is het per eczeempaard wisselend. Ik deel deze informatie alleen omdat het misschien interessant kan zijn voor anderen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 08:19

Maar jouw dier gaat dus aan de prednison als ikhet goed begrepen heb?

Nou ja kijk, de seizoenen verschuiven hier , dus het blijft langer warm, en vochtiger.
dat vinden die vliegjes wel fijn natuurlijk.
Vervelende is alleen dat met die vocht het moeilijk is wat voor daken je er op moet doen.
Mensen trekken te snel dekens er af..ik ook.
En dan heb je jeuk.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 18:41

Cobus67 schreef:
Jotoma schreef:
Hihi ik moet ook even lachen om 'de knutten zijn sterker dan ooit'. Bij mijn paard kon ik het juist makkelijker onder controle houden dit jaar. Alleen deken was voldoende en zinkzalf voor de voorpluk. Mja, ik haalde te vroeg de hals eraf, toen ging t bij ons mis.
Vervelend dat je paard aan presnisolon moet, hopelijk helpt t.

Het zijn de woorden van een professor uit Utrecht die er al jaren onderzoek naar doet. Maar zoals je weet, is het per eczeempaard wisselend. Ik deel deze informatie alleen omdat het misschien interessant kan zijn voor anderen.

Het was ook geen uitlachen, ik vind het een grappige woordkeuze. Goed dat je het deelt!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 18:43

Wat ik heb gemerkt is dat het altijd lastiger wordt aan het einde van het seizoen. Zit blijkbaar toch een opbouw in de hoeveelheid jeuk. Mijn dame staat nog gewoon met haar burka aan, maar zou haar zo graag in haar blote kont zien :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 19:59

Ik liever ook,maar bij appie word dat helaas pas volgend jaar maart denk ik.
Meestal kan hij dan onder de winterdeken vandaan en heeft hij nog geen last van jeuk

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 20:21

Zou best eens kunnen kloppen Kinke, eind van seizoen is hier ook altijd het ergste, maar deken is hier af, ze schuurt wat aan haar billen, losse haren, verder niet, dus ik waag het er nog even op, 't is ook koud en veel wind hier, :brr: geen insect meer te zien dus.

_sharona_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 18:15

Volgende week gaat t vriezen en kans op sneeuw lees ik net. Dan gaat ook hier de deken er af.

zuma1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 09:26

ik ga het ook voorzichtig proberen eerst ff met regendeken zonder hals .Zie het snel genoeg of het al kan hij jeukt inieder geval niet als hij ff zonder deken staat :D

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 09:58

Mijn paard schuurde altijd alleen staart, manen en voorpluk. Daarnaast had ze ook jeuk bij haar uier. Alleen nu is ze sinds twee weken begonnen met schuren aan de zijkanten van haar buik. Hebben jullie eczemers dit ook? Of zal dit niet van de zomereczeem zijn? Ze heeft altijd de eczeemdeken op.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 10:52

Het kan wel :j
Appie heeft op dit moment ook overal jeuk.
Is er iets veranderd kwa voeding?
Heb je een andere deken op,misschien dat dat een oorzaak kan zijn?

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 10:59

Ze was hoef- en spierbevangen, heeft toen een tijd niet op gras gestaan. Dat hebben we nu wel weer opgebouwd. Ze staat nu op dezelfde kale weide als waar ze altijd al stond, maar eerder had ze nooit jeuk op de plekken. Kan het daarvan komen?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 11:11

Oehhh... gras... ja zeker kan dat!
Momenteel is het fructaan in het gras niet te pruimen.

Dit door de hoge temperatuurverschillen.
Dit is het ergste met wanneer de zon op komt.
Want dan gaat de temperatuur eerst een graad (of 2) naar beneden en dan klapt hij ineens omhoog.
Hierdoor gaat het fructaan reageren.

Fructaan is het suiker in gras.
En in het voorjaar en na jaar is deze zeer gefrustreerd.
Toen ik een jaar mocht mee lopen met de hoefsmid. Zag je het meeste HB gevallen rond het voorjaars begin wanneer gras weer kon groeien en na jaar, dat het gras bijna stopte met groeien.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 11:15

Jets, komt vast van de vliegjes enz, zijn nu erg agressief en sterk haha.
Sinds woensdagmorgen is de deken eraf, gaat goed want het is best fris hier!, ze staat soms wel aan haar buik en billen te schuren maar dat is meer 'gezonde' jeuk denk ik van de losse haren, we hebben van die 'schuurmatten' in de deuropeningen hangen en daar maakt ze dankbaar gebruik van, ze heeft nu dus allemaal blokjes op haar lijf, grappig.
Ik heb ook het idee dat deze jeuk meer van de deken komt, er blijven dan toch denk ik wel losse haren zitten die anders lekker wegwaaien.
Deken zit nu in de was, was erg vies en dat trekt volgens mij ook insecten aan, en ik ben eigenlijk niet van plan om hem nog op te doen, tenzij het weer nodig is natuurlijk, maar denk/hoop het niet.
ik hoop dat het bij die van jullie ook goed gaat als je hem er af trekt!

funnypony11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 12:11

Vanmorgen dierenarts geweest voor die van mij vanwege verschillende klachten.
Meteen ook naar de huid gekeken. Ze heeft sinds een paar weken ook overal bultjes met korsten zitten, op plekken waar ze niet kan schuren. En ze denkt dus misschien dat het toch een andere allergie is aangezien eczeemdeken en allerlei cremes totaal geen verschil maken.
Moet nu starten met prednison in poeder vorm (equisolon), en dinsdag bellen hoe het gaat.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 12:22

Geen bacteriele infectie door een natte deken?
Had appie vorig jaar veel last van.
Eigenlijk een lichte vorm van regenschurft zeg maar, maar ik heb dit jaar andere vitamijes gegeven en steeds god in de gaten gehouden en plekjes met hibiscrub gedept.
Dat hielp enorm goed :j

Zou ook naar het voer kijken, appie krijgt namelijk ook dat soort plekjes van teveel granen in het voer

funnypony11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 12:27

ellepel schreef:
Geen bacteriele infectie door een natte deken?
Had appie vorig jaar veel last van.
Eigenlijk een lichte vorm van regenschurft zeg maar, maar ik heb dit jaar andere vitamijes gegeven en steeds god in de gaten gehouden en plekjes met hibiscrub gedept.
Dat hielp enorm goed :j

Zou ook naar het voer kijken, appie krijgt namelijk ook dat soort plekjes van teveel granen in het voer

Nee dat kan het beiden niet zijn. Ze heeft een mega waterdicht deken die ze op heeft bij regen, verder eczeemdeken.
En ze krijgt Vitalbix, dus graan-vrij.

Fijn dat je mee denkt :D Hoop er achter te komen waar ze last van heeft!

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 14:58

Wat denken jullie van kale weides en zandkoliek? Mijn paardje heeft dus zomereczeem en haar weidegenootje is heel snel hoefbevangen. Ze zijn de hele zomer dus niet op een vollere weide gegaan, hebben mooi grofstengelig hooi en het gaat goed. Ik weet dat kale weides ook veel fructaan bevatten, maar ik weet zeker dat als ik ze zou gaan verweiden (zelfs als ik het rustig aan doe met een uurtje per dag) dat het dan weer raak is qua hoefbevangenheid en jeuk (in elk geval totdat het eczeem seizoen over is). Maar ik krijg wel opmerkingen van de dierenarts, van dat het toch wel hoge kans geeft op zandkoliek. Is het echt zo gevaarlijk? Ik heb niet het idee dat ik veel keuze heb, maar ik maak me er zorgen over.

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 15:01

Silver_Fox schreef:
Wat denken jullie van kale weides en zandkoliek? Mijn paardje heeft dus zomereczeem en haar weidegenootje is heel snel hoefbevangen. Ze zijn de hele zomer dus niet op een vollere weide gegaan, hebben mooi grofstengelig hooi en het gaat goed. Ik weet dat kale weides ook veel fructaan bevatten, maar ik weet zeker dat als ik ze zou gaan verweiden (zelfs als ik het rustig aan doe met een uurtje per dag) dat het dan weer raak is qua hoefbevangenheid en jeuk (in elk geval totdat het eczeem seizoen over is). Maar ik krijg wel opmerkingen van de dierenarts, van dat het toch wel hoge kans geeft op zandkoliek. Is het echt zo gevaarlijk? Ik heb niet het idee dat ik veel keuze heb, maar ik maak me er zorgen over.

Je zou iets van lijnzaad bij kunnen voeren zodat de kans op zandkoliek kleiner is, als het al de hele zomer goed gaat zo denk ik niet dat ze nu ineens wel koliek gaan krijgen of je moet ze nu ineens veel zand zien eten.

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 15:19

Dank je @MoniekV! Ik heb de hele zomer door lijnzaad gevoerd, ik ben nu overgestapt op Vitalbix en daar zit ook lijnzaad in, weet alleen niet of er genoeg lijnzaad in zit om die kans te verkleinen?
Ze eten geen zand nee, maar ik neem aan dat ze wel meer binnen krijgen als het gras kort is.