[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mosh

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 19:39

Iemand ervaring met het effect van cranio-sacraaltherapie op Cushing?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 19:45

Nee, nog niet. Maar het heeft mn pony die de osteopaat/fysiotherapeut niet goed kreeg wel goed gekregen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 19:46

reiziger schreef:
Denk dat we bovenstaande allemaal wel kunnen bedenken :) Maar ik was eigenlijk ook wel benieuwd naar ervaringen w.b wel of niet rijden.

Ik rijd de mijne momenteel helemaal niet. Diagnose eergister gekregen en wacht nog op de pillen. Reden dat ik niet rijd is afgezien van de lusteloosheid ook dat ze bespiering op haar rug kwijt is geraakt in relatief korte tijd.. Ze heeft een vrij lange rug die wat holler is dan bij een gemiddeld paard. Maar ze was altijd veel ronder. Nu lijkt het "vlees" onderaan te hangen ipv langs haar ruggegraat. Mager is ze namelijk niet.

Ik ben benieuwd in hoeverre zich dat hersteld als ze aan de medicatie gaat. Ze is 21 en loopt 24/7 buiten.

Zoals ze nu is heb ik het idee dat ik erdoorheen zak als ik erop ga zitten en zou ik haar eerder gaan longeren, grondwerk, wandelen, lange teugelwerk oid met haar gaan doen als ze weer meer energie heeft.

Nou dat valt nog tegen hoeveel mensen zich dat NIET kunnen bedenken.. Veel realiseren zich niet wat voor een impact PPID heeft en het opstarten van de medicatie. Dat lees ik hier namelijk erg veel terug.

Ervaringen delen is leerzaam, maar uiteindelijk niet doorslag gevend voor wat jij in jouw situatie met jouw paard moet doen. In principe kun je een paard met PPID wel rijden mits hij geen last heeft van de symptomen of de bijwerkingen van de medicatie.

Als ik jouw beschrijving hierboven lees snap ik heel goed dat je daar niet op gaat zitten. Lusteloosheid is een teken dat jouw paard niet goed in zijn vel zit. Het missen van de de bespiering op de rug is een typisch PPID symptoom. Ik zou een rustige start maken met de medicijnen en na een week of 3 als ze zich goed voelt gaan kijken of je haar wat aan de hand aan het werk kan gaan zitten. De kans is groot dat ze zich een heel eind zal herstellen door de medicijnen.

Zelfs mijn 30 jarige kreeg weer een goed gespierd lijf terwijl hij al jaren met pensioen was. Rug- en bilspieren kwamen er gewoon weer op te staan en daar hoefde ik helemaal niets van training voor te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 20:01

_/-\o_ jessix

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 20:07

Jessix , Ik trek uiteindelijk ook wel mijn eigen conclusies hoor, maar juist omdat dit nog zo nieuw voor me is vind ik het leuk om verhalen en ervaringen van anderen te lezen.
Mijn paard krijgt alle tijd :)

Goed om te lezen dat bij jouw oude paard de spieren er gewoon weer terug op komen zeg! Daar hoop ik ook op. Als dat is gebeurt, en ze is weer energieker, dan kan ze misschien weer af en toe mee op ritjes. We zien wel.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 20:20

Inderdaad, goed kijken naar je eigen paard, als het goed is kent iedereen zn eigen beestje t beste. En ook goed luisteren naar het paard zelf wat hij aangeeft.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 20:22

Zav
g dat ook bij mijn haf. De bespiering op de rug was ook verdwenen, had het idee dat ik in haar zat in plaats van erop. Nu ze zon 9 weken op medicatie staat zijn de spieren weer terug zonder anders te zijn gaan rijden. Ik rijd alleen recreatief met haar.

Mootje1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 20:30

Ik begrijp ook wel dat ik er niet op moet stappen als ze ziek is of last heeft van de PPID of de symptomen. Maar mijn paard had geen symptomen (behalve slecht verharen) was in shape, fit, vrolijk en liep als een trein. Nu wordt ze suf van de medicatie en heb ik soms gewoon het gevoel dat het vanaf nu alleen maar slechter kan worden. Ik ben gewoon bang dat ik straks door de prascend nog maar een schim van mijn lekkere meid overhou.

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 20:33

Mijn paard heeft de laatste week ook wat dunnere mest. Denk niet dat het door de medicijnen of voer komt (fiber force), maar door het weer. Veel vocht ed. Op stal zijn meer paarden die er last van hebben.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 20:48

Mootje1980 schreef:
Ik begrijp ook wel dat ik er niet op moet stappen als ze ziek is of last heeft van de PPID of de symptomen. Maar mijn paard had geen symptomen (behalve slecht verharen) was in shape, fit, vrolijk en liep als een trein. Nu wordt ze suf van de medicatie en heb ik soms gewoon het gevoel dat het vanaf nu alleen maar slechter kan worden. Ik ben gewoon bang dat ik straks door de prascend nog maar een schim van mijn lekkere meid overhou.

Ik houd niet bij hoelang iemand met de medicijnen bezig is, maar hopelijk zit je gewoon nog in de opstartfase. Met een beetje geluk trekt dat suffe wel weer weg.

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 20:52

Ik moet zeggen dat Chico ook niet echt bepaald heter is geworden van de Pascend. Ben wel benieuwd hoe anderen dat ervaren. Maargoed ik pas mij gewoon aan. Als hij aangeeft dat hij er geen zin in heeft dan luister ik naar hem. Wat dat aangaat is hij zuinig op zichzelf.

Esther, zou inderdaad ook goed kunnen! Het viel mij op dat er nog 2 zijn met slappere mest. Maar goed in de gaten houden dus.

Mootje1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 21:00

Jessix schreef:
Mootje1980 schreef:

Ik houd niet bij hoelang iemand met de medicijnen bezig is, maar hopelijk zit je gewoon nog in de opstartfase. Met een beetje geluk trekt dat suffe wel weer weg.

Ja wel de opstartfase!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 21:43

|o Serieus hoor!

Wat begrijpen jullie nou allemaal niet aan het feit dat je paard of een tumor in zijn kop heeft/ overdreven aanmaak van cortisol en alle andere stres hormonen en wat dit voor een vreselijk grote ellende in het paardenlijf veroorzaakt?
Of het enige "medicijn" dat er voor beschikbaar is; de pergolide - een medicijn is wat gegeven werd aan parkinson patiënten??

Ik begrijp dat "wanneer kunnen we er weer opstappen" echt werkelijk waar niet hoor, kijk nou eerst eens rustig aan hoe dat je paard het zo wie zo doet op de medicatie en verwacht nu eens helemaal niets en wees blij met een "paardwaardig" bestaan voor je paard/pony. Dit is een ongeneeslijke en dodelijke ziekte, behandel en verzorg je paard dan ook dusdanig...

Mijn excuses aan een ieder die zich aangevallen voelt, maar ik krijg steeds meer het idee dat "zachte heelmeesters , stinkende wonden maken"...

Mootje1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 22:41

Het gaat me niet op het rijden op zich. (Ik heb al 9 maanden niet gereden wegens zwangerschap, bevalling en nu nig kilo's te veel). Vraag me alleen of het reëel is om te verwachten dat ze uiteindelijk weer lekker in haar vel komt te zitten. Ik zie nu nl een paard wat minder wordt door de medicijnen. Misschien alleen bijwerkingen maar toch, neem me niet kwalijk dat ik me daar zorgen over maak!

Ik dacht dat jullie in dit topic ook als doel hadden gesteld anderen te informeren met jullie opgedane kennis en ervaringen. Vandaar mijn vragen. Jullie waren ook ooit een leek op dit gebied. De diagnose kwam bij mij wel als donderdag bij heldere hemel. Ja ik heb nog moeite om alles te begrijpen en te overzien... Sorry!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 22:49

Dat je je zorgen maakt neemt niemand je kwalijk, maar dat we nu zo ongeveer op elke pagina moeten vertellen dat dat dus bij ieder paard verschillend is en dat men beter zijn verwachtingspatroon kan bijstellen, zo onderhand wel. En je bent daar dus niet alleen in, dat mag duidelijk zijn...

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 23:08

Die van mij is alleen maar meer opgeknapt sinds de pillen. En fanatiek rijden doe ik niet echt meer hebben paard en baas geen zin meer in.

Mootje1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 23:17

ohjajoh6 schreef:
Dat je je zorgen maakt neemt niemand je kwalijk, maar dat we nu zo ongeveer op elke pagina moeten vertellen dat dat dus bij ieder paard verschillend is en dat men beter zijn verwachtingspatroon kan bijstellen, zo onderhand wel. En je bent daar dus niet alleen in, dat mag duidelijk zijn...

Oké daar heb je een punt. Sorry daarvoor. Ik denk dat ik vooral wanhopig opzoek ben naar de succesverhalen om de hoop hoog te houden. Ik ben gewoon bang, onzeker en nog in de ontkenningsfase volgens mij... ;(

Het is trouwens een gewone recreatie pony hoor, ze hoeft niet hard te werken maar hoop wel dat we nog met plezier samen ons ding kunnen blijven doen. Tsja en zo niet dan niet... Maat hopen mag toch wel, dat is wat anders dan verwachten.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 23:29

@ Mootje1980, houdt moed. Dit forum bestaat uit bijna alleen maar succes verhalen, maar wel met de nodige aanpassingen, veel zorgen en altijd ups & downs. Je bent pas een week met de medicijnen aan het opbouwen... Je kan geen wonderen verwachten, daar is het gewoon nog te vroeg voor. :(:)

En het blijven helaas wel zorgenkindjes.. Het is een ongeneselijke ziekte en ook al zie je het niet altijd van de buitenkant, van binnen is er heel veel mis. Prascend zal de boel weer in balans moeten gaan brengen, maar dat heeft gewoon tijd nodig. Probeer rustig te blijven en het gewoon per dag te bekijken.

Ook de eigenaren van paarden die al langer op medicatie staan moeten nog blijven bijsturen en altijd maar kijken naar wat wel of niet werkt en inspelen op de veranderingen.

Mootje1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 23:34

Dank je Jessix! Dat had ik even nodig.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 11:17

Mosh schreef:
Ik moet zeggen dat Chico ook niet echt bepaald heter is geworden van de Pascend. Ben wel benieuwd hoe anderen dat ervaren.

Ik denk dat mijn pony er niet zozeer heter door is geworden, maar hij is gewoon weer meer zichzelf geworden. En hij is heet van zichzelf. Voor ik aan de medicatie begon was hij echt een chagrijnig dood vogeltje.

mabellean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 11:38

Esther_ schreef:
Mijn paard heeft de laatste week ook wat dunnere mest. Denk niet dat het door de medicijnen of voer komt (fiber force), maar door het weer. Veel vocht ed. Op stal zijn meer paarden die er last van hebben.

mijn cushing paard heeft er ook last van maar mijn jonge tinker ook de overgang van bijvoeren naar hooi en het natte gras overdag zal ook mee spelen en mijn cushing oudje heeft wat meer prascend gekregen ivm de verhoogde waardes sinds vorig jaar en wat terug slag in vacht traanogen ect. Dus het is mij wel bekend op het moment.

Lifeforhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 12:19

ohjajoh6 schreef:
|o Serieus hoor!

Wat begrijpen jullie nou allemaal niet aan het feit dat je paard of een tumor in zijn kop heeft/ overdreven aanmaak van cortisol en alle andere stres hormonen en wat dit voor een vreselijk grote ellende in het paardenlijf veroorzaakt?
Of het enige "medicijn" dat er voor beschikbaar is; de pergolide - een medicijn is wat gegeven werd aan parkinson patiënten??

Ik begrijp dat "wanneer kunnen we er weer opstappen" echt werkelijk waar niet hoor, kijk nou eerst eens rustig aan hoe dat je paard het zo wie zo doet op de medicatie en verwacht nu eens helemaal niets en wees blij met een "paardwaardig" bestaan voor je paard/pony. Dit is een ongeneeslijke en dodelijke ziekte, behandel en verzorg je paard dan ook dusdanig...

Mijn excuses aan een ieder die zich aangevallen voelt, maar ik krijg steeds meer het idee dat "zachte heelmeesters , stinkende wonden maken"...

AMEN _/-\o_

Syrianda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 12:32

Prascend helpt wel bij mijn merrie. Maar het gaat nog wat op en neer.
Ik zie haar soms en dan weet ik niet of ik er goed aan doe.
Andere dag vind ik haar beter.
Dat ze slecht eet is voor mij wel lastig.
Ik wil graag nog wat voor haar kunnen doen op dat punt.

Maar goed ze is natuurlijk ziek en zal veel tlc nodig hebben.
Vanmiddag gepland voor een verwen middag.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 14:48

Lifeforhorse schreef:
ohjajoh6 schreef:
|o Serieus hoor!

AMEN _/-\o_

amenx2 :D Ik verbaas mij al ongeveer 35 jaar over hoe graag mensen op een paard willen en moeten zitten.Ik zou nieteens op een paard willen zitten die sloom is en zich niet lekker voelt.
En ik pas al 20 jaar mijn schema aan...naar wat hij aankan,niet wat ik aankan,want dan appuyeer ik de hele dag. ;)

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 15:26

Ik zeg toch ook precies hetzelfde?! Ik pas mij ook aan aan mijn paard.

Snap niet waarom er steeds zo'n vreselijk sarcastische en denigrerende toon aangeslagen wordt in dit topic, dat is toch nergens voor nodig? Iedereen heeft het beste met zijn paard voor!

:evaw: