[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

john39

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 17:18

__Maartje schreef:
Hoi, ik heb een vraagje; is het waar dat het voor een paard met zomereczeem fijner is om in een gebied bij zee te staan?
Hoi Maartje, het kan zoals je in dit forum kunt lezen soms gunstiger zijn voor een eczemer in het kust gebied te staan. Het voordeel zit er vooral in dat de knutten en muggen niet houden van wind en de temperatuur/ klimaat minder gunstig kan zijn voor de knutjes.

aerdenhout1

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 17:35

John39... zou jij bereid zijn om het te proberen om je Haflinger een maandje naar de kust te verplaatsen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 17:37

john39 schreef:
__Maartje schreef:
Hoi, ik heb een vraagje; is het waar dat het voor een paard met zomereczeem fijner is om in een gebied bij zee te staan?
Hoi Maartje, het kan zoals je in dit forum kunt lezen soms gunstiger zijn voor een eczemer in het kust gebied te staan. Het voordeel zit er vooral in dat de knutten en muggen niet houden van wind en de temperatuur/ klimaat minder gunstig kan zijn voor de knutjes.

Inderdaad, sommige paarden kunnen er baat bij hebben, anderen weer niet, want ook bij de kust zitten knutten.

Heb je al derfen geprobeerd John? Dat smeer ik op de plekken waar geen deken zit. Ik gebruik de derfen creme, die kan ook op het hoofd.

__Maartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 17:41

john39 schreef:
__Maartje schreef:

Hoi John, dankjewel voor je antwoord :) vroeg me dit altijd al af, aangezien m'n zus haar haflinger had moeten verkopen aan iemand aan de kust; er was bijna niks meer tegen te beginnen

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 23:04

Bedankt trouwens voor alle antwoorden.

Zijn er ook mensen met goede ervaringen wassen emt teershampoo, of tea tree shampoo?
Ik heb derfen besteld, hopelijk komt dat snel binnen. Ik spray het nu in met Zink-spray, dat houdt het ook wat vettig. Vooral op haar schoft heeft ze jeuk. Gisteren had ik haar even in een andere stal, stom, want ze kon zich klem zetten onder de voerbak en ze had helemaal een zwelling geschuurd op haar schoft :o *al was de huid (en deken) gelukkig nog wel heel*

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 23:45

Gebruik liefst een biologische shampoo zonder SLS, geur,en kleur stoffen......sommige paarden kunnen ook behoorlijk heftig reageren op tea tree

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 00:33

Ik gebruik het liefst alleen water en zit het liefst met zo min mogelijk toestanden op die huid.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 00:40

Is ook prima,maar als je wel een shampoo gebruikt gebruik dan een goede.
Shampoo`s die veel olien bevatten kunnen wel een verzachtende werking hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 00:45

Wat ik altijd probeer te vermijden is zoveel met allerlei toestanden smeren en wassen. Omdat de huid daarvan vaak alleen maar uit droogt. Ik was eens in de zoveel tijd en verder alleen water. Ik probeer de producten waarmee ik smeer zo beknopt mogelijk te houden. Ik denk dat vele middeltjes de huid geen goed doen.

Ik heb bijvoorbeeld mijn paard de emmer met slobber leeg laten snoepen enkele malen en huppatee, gelijk weer aan de jeuk. De kam onder de voorpluk knoeterhard. Dus 1 maal ingesmeerd met manenliquid om de schilfers wat los te laten en daarna om te vetten leovet bio huid olie. Vlechtje in de voor pluk en derfen creme rondom het geheel licht aangebracht. Resultaat 6 dagen later, het niet meer uit de sponning, voorpluk zacht en geen geschuur meer. Wat ik ook altijd doe na het rijden is het hoofd afnemen met een vochtige spons. Zoveel mogelijk zweetgeur voorkomen.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 00:55

Heb je wel eens een lotion met zeealg gebruikt?
Daar heb ik ook altijd goede resultaten mee.
Werkt ook nog vliegwerend.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 00:57

Oh ja,,,,en af en toe een rauw eitje door het voer.....goed tegen de schilfers.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 09:03

Voer krijgt hij niet, daar verergert de jeuk van en verder ben ik tevreden met de spullen die ik egbruik.
Heb dus niet de zeealg lotion gebruikt, omdat ik niet aldoor met nieuwe middelen wil aankomen, om te kijken of het werkt. Volgens mij is het namelijk niet goed om de huid telkens met nieuwe middeltjes in te smeren.

Inge_Zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 09:48

Tancreda4 schreef:
Zijn er ook mensen met goede ervaringen wassen emt teershampoo, of tea tree shampoo?

Ik gebruik tea tree shampoo voor de staart, ongeveer 1x in de 2 weken. Geeft bij mijn paard een goed resultaat.

Inge_Zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 09:50

k_m schreef:
Ik heb nu voor de 3de keer het deken om, ga 2 maal daags kijken maar ze krijgt er altijd weer 1 oortje uit, is een RSI heeft iemand dit ook? Is nu niet heel erg, maar ik heb zowat het gevoel dat ze het zelf vervelend vind!

Tref Zorro regelmatig aan met 1, of soms 2 oren uit de deken. Volgens mij ontkom je hier niet aan, het ene paard zal hier meer last van hebben dan de andere. Maar heb niet het idee dat hij het vervelend vindt!

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 10:55

Inge_Zorro schreef:
k_m schreef:
Ik heb nu voor de 3de keer het deken om, ga 2 maal daags kijken maar ze krijgt er altijd weer 1 oortje uit, is een RSI heeft iemand dit ook? Is nu niet heel erg, maar ik heb zowat het gevoel dat ze het zelf vervelend vind!

Tref Zorro regelmatig aan met 1, of soms 2 oren uit de deken. Volgens mij ontkom je hier niet aan, het ene paard zal hier meer last van hebben dan de andere. Maar heb niet het idee dat hij het vervelend vindt!

nuja ze rent en doet er mee, als het dan alleen maar de oortjes zijn.. ga zo nog even kijken :)

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 18:04

Ik rij voor mijn werk veel met de auto rond en zie paardjes die vorige week nog onder eczeemdekens stonden nu zonder staan. De knutten zijn toch nog iet weg? Ik moet zeggen dat ik de neiging ook weleens heb hoor, maar durf het niet aan..... Hoe denken jullie diehards daarover?

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 18:08

chery schreef:
Ik rij voor mijn werk veel met de auto rond en zie paardjes die vorige week nog onder eczeemdekens stonden nu zonder staan. De knutten zijn toch nog iet weg? Ik moet zeggen dat ik de neiging ook weleens heb hoor, maar durf het niet aan..... Hoe denken jullie diehards daarover?

sommige mensen gebruiken een eczeemdeken als vliegendeken, dus bij een paard zonder eczeem. Blijven bijvoorbeeld beter liggen. De dazen zijn hier nu minder dus laten ze misschien de deken af.

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 18:10

Oke! Ja dat kan natuurlijk ook als vliegendeken gebruiken.
Nog een vraag, een gedeelte van de manen van mijn paard blijven wat vettig nder de deken. Is hier iets aan te doen. Steeds wassen wil ik ook niet....

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 18:46

of op plekken waar het hard waait, want dan kunnen ze niet vliegen.

aerdenhout, denk dat een maand wat kort is wellicht, maar fijn aanbod +:)+

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 19:00

Ik kom even uit de stille mee-lees hoek. :D

Dit is gewoon het eerste jaar dat mijn pony geen last heeft van de eczeem. Niet schuren, manen super netjes, niets aan de hand!

Voorgaande jaren zo last van gehad. Ligt het nou aan het weer dit jaar?
Hebben jullie dit nou ook?

Krijg zo de neiging om de deken af te doen en te proberen, maar dat doen we maar niet.. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 19:29

Al je werk werpt waarschijnlijk nu zijn vruchten af! Top toch, deken mooi om laten hoor, zo zie je ook maar weer dat een deken goed helpt. Als je hem af doet, kan het weer mis gaan.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 19:52

Mijn poown heeft een eczeemdeken gekregen. Beter laat dan nooit :o
Afbeelding
Afbeelding

Kijken of dat wat is. En ik heb haar ingesmeerd met Derfen.

lepetit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 20:29

Ruwe spelt kun je niet vergelijken met tarwe of gerst.
Ruwe spelt stimuleert het kauwen en hierdoor wordt meer speeksel aangemaakt wat weer goed is voor de spijsvertering.
De voedingsstoffen zijn ook makkelijker opneembaar. Je paard of pony wordt er niet heet van zoals bij haver.
Advies is om spelt niet als hoofd voer te gebruiken maar als een aanvulling, anders komt je paard/pony voedingsstoffen te kort.
Hier in de achterhoek verkoopt iemand onbespoten ruwe spelt.

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 20:32

grappig liggend eten die word wel op z n wenken bediend. ;)
Voeren jullie het speciale voer voor exceempaarden ook in de winter?
Welke merken hebben speciaal voer?
Ik voer nu summermix van horsefood hij vind het heerlijk maar het speciaal besteld worden en als ik dan telaat ben heb ik even niets

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 20:37

Soms moet ze gaan liggen voor ze eten krijgt, maar deze keer lag ze al te pitten in de paddock en blijkbaar vond ze opstaan te vermoeiend (stel je voor dat je baas dan alsnof weer het lig commando geeft :+ )
Ik geef nu een beetje Safe & Sound. Maar ik wil eigenlijk een complete vitamine korrel, zodat ze genoeg vitamines binnen krijgt. Maar ik zie door de bomen het bos niet meer welke daarvan goed zou zijn voor een pony met jeuk.