Rhinovirus

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

slokkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 14:48

Juut schreef:
Ariebren schreef:
Heerlijk al die reacties die niet geremd worden door enige kennis en onkunde.

Deel je kennis dan ;)

En onkunde.
:D

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 15:43

Juut schreef:
Ariebren schreef:
Heerlijk al die reacties die niet geremd worden door enige kennis en onkunde.

Deel je kennis dan ;)

En onkunde.
:D[/quote]
:D

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 15:44

:D dj slokkie

WillemWever

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 18:30

Miepie77 schreef:
onze stal blijft nog zeker een week dicht, via via gehoord dat er gewoon weer een verdacht geval is maar dat dit stil word gehouden ivm een paar grote wedstrijden (spring + subtop) die perse door moeten gaan (centjes he) wij wachten daarom nog even af

Er lopen momenteel nog 3 onderzoeken naar verdachte gevallen (waarvan wij weten).....en ja, alles moet gewoon doorgaan, want iedereen is het zat. Mag je niet zeggen hier, want dan ben je een paniekzaaier, bla, bla, bla.......

O ja, en een bedrijf wat geen risico loopt omdat het 3 weken gesloten is geweest? Hoe naief kun je zijn? Geen veeartsen? Geen hoefsmeden? Geen mensen?

Foss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 20:00

Ja zo zie je maar weer waar het om draait niet om het welzijn van de dieren maar om geld!

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 20:27

Foss schreef:
Ja zo zie je maar weer waar het om draait niet om het welzijn van de dieren maar om geld!

Daar gaat het sinds de 1ste uitbraak eigenlijk om, vooral bedrijven/organisaties/verenigingen die wat organiseren of van de handel leven. Dan de maneges die de lessen stoppen en zeurende pensionklanten die MOETEN strikjes halen.
Het gaat allemaal om 1 ding en dat zijn zoveel mogelijk euries vangen en strikjes verzamelen.
Gelukkig heb je bedrijven die om het welzijn van de paarden denken. Die sluiten de boel en nemen verantwoordelijkheid voor de paarden op zijn/haar stal.

Ariebren

Re: Rhinovirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 20:46

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 20:48

Om nou te wel stellen dat manege's die de lessen laten doorgaan onverantwoordelijk zijn is wel erg kort door de bocht...

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 21:12

Op bovenstaande bericht ge-tem-d

Gaat nergens over.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 21:17

Nee het vogelgriep virus heeft niks met paarden te maken.
Maar het gros van de reacties in dit topic komen wel heel dicht in de buurt van ???

Moeilijk doen.
Onnodige afsluitingen van maneges.
Paniek reacties.
Zich niet verdiepen in het rhino virus, terwijl er heel veel info in dit topic gezet is.
Laatst bijgewerkt door Ariebren op 18-03-12 21:22, in het totaal 1 keer bewerkt

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 21:19

Waarvoor zou een manege de lessen moeten stoppen, waar zit daar het risico in?

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 21:22

Ariebren schreef:
Nee het heeft niks met paarden te maken.
Maar het gros van de reacties in dit topic komen wel heel dicht in de buurt van ???

Ging volgens mij niet over jouw bericht.
Maar die andere link gaat over geld verdienen als je op de link klikt ;)

DoertjeEsra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 22:20

ik heb een verzorgpony, en rij ook op een manege, en mijn verzorgpony staat niet op die manege.
Kan ik dan met het virus wel naar mijn verzorgpony als ik verschillende laarzen, verschillende caps en verschillende (natuurlijk gewassen) broeken aan?
ik vroeg het me af.

xxxx

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 22:22

Virus blijft zowieso maar maximaal 6 uur in leven buiten een paard, als het op verschillende dagen is is er zowieso geen probleem.
En anders vooral juist een andere jas aan. op je cap en je schoenen komt minder snel snot terecht

DoertjeEsra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 22:26

ik ga naar de manege op vrijdag, en naar mijn verzorgpony op zondag.
de manege heeft 2 drachtige merries, dus zijn ze bang voor het virus.
kan dus kwaad als ik naar allebei ga? (dan wel hygiene maatregelen enso)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 22:28

Zolang het virus geen tijdreismachine heeft kan dat geen kwaad.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 22:33

Ik ben een verslag aan het maken voor school over Rhino, ik moet weten hoeveel paarden eraan lijden (in %), en als het kan ook per land, maar dat hoeft dus niet per sé, iemand enig idee hoeveel procent dit is? :Y)

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 22:41

farmershill

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 22:55

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 22:58

Dit staat zelfs al op de site van de KNHS.

frangelica

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 23:35

Wat is geld en winnen toch een lelijk woord ba....ba..gewoon vies.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 23:42

Remember schreef:
Joanieke schreef:
Ik ben een verslag aan het maken voor school over Rhino, ik moet weten hoeveel paarden eraan lijden (in %), en als het kan ook per land, maar dat hoeft dus niet per sé, iemand enig idee hoeveel procent dit is? :Y)

Google is je vriend ;) , zoek op 'EHV1 prevalence' et voilà;

http://veterinaryrecord.bmj.com/content/165/16/473.full

http://www.springerlink.com/content/25h1y3muqjj2fcnv/

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/20817899/

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.2 ... 7/abstract

Bedankt! :D Heb er een beetje een raar verhaal van gemaakt, weet niet of het nu allemaal klopt maar die kerel is toch zo verstrooit in zn kop dat die dat toch niet allemaal gaat nakijken of het klopt.. :j

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 00:26

_Natasja_ schreef:
Om nou te wel stellen dat manege's die de lessen laten doorgaan onverantwoordelijk zijn is wel erg kort door de bocht...

Je weet niet of er een paard is die ziek is. Je kan niet weten of er ergens Rhino is uitgebroken. Je weet het pas als er een test is gedaan. Als een paard na de winter/wedstrijd/verhuizing een dip heeft (slechte weerstand) dan kan het paard makkelijker het virus krijgen wat hij bij zich draagt of via een ander paard krijgt.

Hoeveel tijd is er gepasseerd tussen een net ziek paard en de definitieve uitslag? Tijd genoeg om meer paarden aan te steken. Vooral de stalhoppers en paarden die van stal naar stal gaan kunnen zo makkelijk wat meenemen. Dan heb je nog veel meiden die op een manege rijden en her en der verzorgpony's/paarden hebben.

1 besmetting van 1 paard kan voor de rest van de stal grote gevolgen hebben. Je kan er heel makkelijk over denken, mij best! Zo lang er nog steeds uitbraken zijn, oud of nieuwe gevallen, is het toch uitkijken geblazen. Ga je er laconiek mee om, daar lig ik niet wakker van. Als ik hoor dat er toch weer een nieuwe uitbraak is en bij 1 van de mensen die daar nogal laconiek mee omgaan, dan weet je voor volgend jaar hoe je moet reageren.

Vraag eens hoe het met de paarden van de getroffen stallen nu gaat. Vraag eens wat ze door hebben gemaakt. Vraag wat de paarden daar doormaken. Ben je volgend jaar dan nog zo laconiek of heb je geleerd hoe te reageren en te handelen en voorzorgsmaatregelen te nemen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 00:27

Phiabink lees even die ongelofelijk verhelderende artikelen in de links hierboven.. ook nog eens wetenschappelijk onderbouwd.. :-)

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 00:45

PhiaBink schreef:
_Natasja_ schreef:

Je weet niet of er een paard is die ziek is. Je kan niet weten of er ergens Rhino is uitgebroken. Je weet het pas als er een test is gedaan. Als een paard na de winter/wedstrijd/verhuizing een dip heeft (slechte weerstand) dan kan het paard makkelijker het virus krijgen wat hij bij zich draagt of via een ander paard krijgt.

Hoeveel tijd is er gepasseerd tussen een net ziek paard en de definitieve uitslag? Tijd genoeg om meer paarden aan te steken. Vooral de stalhoppers en paarden die van stal naar stal gaan kunnen zo makkelijk wat meenemen. Dan heb je nog veel meiden die op een manege rijden en her en der verzorgpony's/paarden hebben.

1 besmetting van 1 paard kan voor de rest van de stal grote gevolgen hebben. Je kan er heel makkelijk over denken, mij best! Zo lang er nog steeds uitbraken zijn, oud of nieuwe gevallen, is het toch uitkijken geblazen. Ga je er laconiek mee om, daar lig ik niet wakker van. Als ik hoor dat er toch weer een nieuwe uitbraak is en bij 1 van de mensen die daar nogal laconiek mee omgaan, dan weet je voor volgend jaar hoe je moet reageren.

Vraag eens hoe het met de paarden van de getroffen stallen nu gaat. Vraag eens wat ze door hebben gemaakt. Vraag wat de paarden daar doormaken. Ben je volgend jaar dan nog zo laconiek of heb je geleerd hoe te reageren en te handelen en voorzorgsmaatregelen te nemen.

Laconiek??
Kwam ik zo over??

Onze manege was gesloten voor in en uitgaand paardenverkeer en alle lesklanten / bezoekers werd gevraagd te douchen en volledig schoon te komen indien zij van een andere locatie kwamen waar ook paarden staan. De manege heeft alle verantwoordelijkheid genomen.

Maar om nou te stellen dat wij onverantwoordelijk zijn omdat wij de lessen gewoon door laten gaan.
Sorry dat gaat mij echt te ver!