Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 23:14

Niet erg makkelijk om dan de juiste te kiezen.

Imago heeft "natte" mest. Veel vocht. Mestballen wel stevig maar soms "plast" hij uit zijn poeperd. Ik kijk dus wel uit met diarree-zaken.

Heb voor mezelf al bedacht dat het waarschijnlijk wel een langere tijd gaat duren voordat ik hem stabiel krijg met alles en ik heb uitgevonden wat allemaal het beste voor mijn paard werkt...

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 23:24

Illo had ook die natte mest, watermest na de mestballen. Dat scheelde ook per lading hooi, maar sinds ik hem Opkikker geef is het vrijwel over, allleen als hij 24/7 op de wei staat heeft hij er nog last van.

Permax, wat in dat stukje genoemd wordt in het stukje van mij op de vorige blz is Pergolide, de originele!

Odysseus

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 00:04

Nog een tip voor het kopen van pergolide: als je (regelmatig) naar het buitenland gaat, kijk of men daar pergolide zonder recept verkoopt!! Ik weet dat het bijv in Spanje vrij verkrijgbaar is en ongeveer even duur als de pergolide van de apotheek hier in NL!

Mijn vader doet nu een groot outsourcing project in Roemenië dus hij zit om de week daar, en gaat volgende week voor mij bij de pharmacia kijken of hij het mee kan nemen!
(Je mag douane technisch voor eigen gebruik invoeren, maw een hoeveelheid dat men niet kan verwachten dat je het gaat verhandelen. Dus al zou hij eens ik de zoveel tijd 50 pillen meenemen ben ik al ruim voorzien).

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 00:07

Wel een goede tip, maar is het echt helemaal hetzelfde, dezelfde samenstelling als PraScend? Ik heb de 2 niet met elkaar vergeleken.

Ik ben nu bv. net begonnen met PraScend, maar zou ik dan zomaar kunnen overstappen op Pergolide? Zelfde hoeveelheden?

Een kennis van mij zit nu namelijk in Spanje... :D

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 00:14

oliebol, ik heb geen tijd meer om dat uit te zoeken. Zie net dat ze morgen terugvliegt naar Nl. Heb haar wel een bericht via FB gestuurd met de tip hoe ze een leuk centje kan verdienen :D

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 00:15

De woorden van BI zelf (heb ze aan de lijn gehad): Prascend is exact hetzelfde als de humane pergolide. Het molecuul is hetzelfde. Het kan zijn dat er vulstoffen verschillen, maar die kom hij niet noemen. Ik denk dus dat dit verwaarloosbaar klein is. Zo zijn er ook al veel mensen overgestapt van de humane naar de Prascend, probleemloos!

Hoeveelheden zijn bij mensen in meerdere vormen. Meeste merken hebben bijv 0,25 mg, 0,5 mg en 1 mg. Voor de paarden is 1 mg het makkelijkst (en voordeligst). Prascend is ook 1 mg per tablet.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 00:27

Krijg net bericht terug via FB: apotheek is nu dicht :+ Haha had ik ook wel verwacht. Maar heb haar getipt voor als ze weer heen gaat (zon 3x/jaar)...

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 02:15

fargo schreef:
dookia schreef:
Ja wel ik wou ook niet dat hij daar nu energie aan kwijtgeraakt

Ik overweeg ook soms magnesium bij te geven, heb je links die je kan aanraden met meer info erover bij paarden?

Indertijd (meer dan 5 jaar terug) heb ik allerlei amerikaanse artikelen gelezen over de invloed van magnesium ook bij bevangenheid en geloof dus ook echt inde werking ervan. Ik weet dat ook mensen met suikerziekte e.d. extra magnesium kunnen gebruiken en mensen die te zwaar zijn ;-)
Zou een keer kunnen kijken of ik ze toen heb afgedrukt en in een map heb gedaan...

Dat zou mij dus heel erg interesseren ja

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 02:23

Focussed schreef:
Nog een tip voor het kopen van pergolide: als je (regelmatig) naar het buitenland gaat, kijk of men daar pergolide zonder recept verkoopt!! Ik weet dat het bijv in Spanje vrij verkrijgbaar is en ongeveer even duur als de pergolide van de apotheek hier in NL!

Mijn vader doet nu een groot outsourcing project in Roemenië dus hij zit om de week daar, en gaat volgende week voor mij bij de pharmacia kijken of hij het mee kan nemen!
(Je mag douane technisch voor eigen gebruik invoeren, maw een hoeveelheid dat men niet kan verwachten dat je het gaat verhandelen. Dus al zou hij eens ik de zoveel tijd 50 pillen meenemen ben ik al ruim voorzien).

Weet je de merknaam?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 08:34

dookia schreef:
Indertijd (meer dan 5 jaar terug) heb ik allerlei amerikaanse artikelen gelezen over de invloed van magnesium ook bij bevangenheid en geloof dus ook echt inde werking ervan. Ik weet dat ook mensen met suikerziekte e.d. extra magnesium kunnen gebruiken en mensen die te zwaar zijn ;-)
Zou een keer kunnen kijken of ik ze toen heb afgedrukt en in een map heb gedaan...

Dat zou mij dus heel erg interesseren ja[/quote]

Ik weet dat Paardnatuurlijk ook bronnen heeft om magnesium aan te bevelen bij bevangenheid. Heb het ook lange tijd aan billy gegeven na zijn eerste bevangenheid, preventief. Hij is toen niet meer bevangen geweest, met het jaar erna, toen ik het niet meer gaf, ook niet.
Zag bij hem eigenlijk geen verschil -ook niet in vetophoping- wat hij toen wel had. Maar weet dus wel dat er eea over te doen is geweest. Wil dus evt research ook wel lezen. Info over waar te vinden, is voor mij ook voldoende. Ik kan gebruik maken van de bieb van de universiteit daarvoor.

tantesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 09:41

Focussed, jij hebt je paard toch verzerkerd?
Ik wel, uitgebreid, desondanks betaal ik de pergolide zelf.
Met een waarde van 33, heeft hij vorig jaar geen diagnose gekregen. Via andere da toch pregolide voorgeschreven gekregen.
Ik wil nu toch wel graag een diagnose, ben niet voor jan joker verzekerd natuurlijk.
Heb nog wel een herhalingsrecept voor de pergolide van-maar liefst- 99x!!

Mijn paard heeft ook natte mest, al tijden, uitgebreid onderzoek naar gedaan, niks te vinden.
Maar lees hier dat meer paarden er last van hebben, toch cushing gerelateerd??

Ben paard nu zo'n 4x per week aan het rijden, gister was ie kreupel.... dus nu maar even op rust.
Hij staat dan wel gewoon overdag op de wei.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 10:33

Imago01 schreef:
Niet erg makkelijk om dan de juiste te kiezen. ( zie: 1.)

Imago heeft "natte" mest. Veel vocht. Mestballen wel stevig maar soms "plast" hij uit zijn poeperd. Ik kijk dus wel uit met diarree-zaken.

Heb voor mezelf al bedacht dat het waarschijnlijk wel een langere tijd gaat duren voordat ik hem stabiel krijg met alles en ik heb uitgevonden wat allemaal het beste voor mijn paard werkt...

1. Door de Cushing groep wordt Magnesium oxide aangeraden.
Biomag van de paardendrogist: op de site wordt niet vermeld welke magnesiumvariant erin zit. Dat zou ik eerst willen weten alvorens het aan te schaffen. Zo is bv Magnesium citraat wel heel goed werkzaam voor mensen, maar (bewezen) minder goed voor paarden en slecht opneembaar. Desondanks wordt de citraat-vorm vaak als magnesium voor paarden verkocht. Magnesium chelaat zoals aangeboden door PN is wel de best opneembare vorm en zeker aan te raden :)

2. Voor water-mest kun je psylliumvezels geven, dagelijks een kleine hoeveelheid. De beste vind je bij Makana - in Duitsland goedkoop maar door de verzendkosten duurder dan bij Paardnatuurlijk. Het werkt geheid goed, psyllium bindt het overschot aan vocht in de darm en is veilig voor Cushingpaarden.
NB: een teveel aan magnesium kan zorgen door diaree!
Laatst bijgewerkt door Jannepauli op 13-01-13 11:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 10:40

Dookia: ik heb een heel document met de namen waaronder pergolide wordt verkocht ik de EU! Van Frankrijk tot Polen! Ik zit nu op de telefoon, maar kan de link hier vanavond zetten als ik thuis ben en weer beschikking heb over computer

Tantesam: ja ben ook (uitgebreid) verzekerd! Heb vorige keer de rekeningen voor het voorschrift (25 euro) en de pergolide van de apotheek (45 euro) gewoon opgestuurd en kreeg keurig uitbetaald!
Voor mij is het dus ook geen heel erg probleem dat de Prascend zo duur is, gezien ik toch 75% terug krijg van de verzekering. Maar ik ben van nature een eigenwijs persoon en wil liever uit principe de goedkope pergolide omdat ik niet wil meewerken aan de pergolide-maffia praktijken van BI :D

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 11:30

Ik heb die lijst inderdaad ook gevonden met Google.
De kennis van mij gaat vandaag nog in Spanje kijken of het daar te verkrijgen is. Ben benieuwd!

Bedankt voor de tips. Dacht ook al aan de psyllium inderdaad vanwege nattigheid voor/tijdens mesten (maar soms ook als 'natte scheet :+ ).
Overigens: bij mij op stal hebben meerdere paarden dat. Iemand vertelde mij dat het komt als het natter weer is, ze veel buiten staan, regenbuitje krijgen etc. Ikzelf heb de overeenkomst daarmee nog niet echt kunnen ontdekken. Trouwens; het is al 3 maanden vies nat weer!

Biomag geeft op haar eigen website overigens wel aan welke magnesiumvariant het is. Het is fosfaat, dus de goedkopere variant. Citraat schijnt beter opneembaar te zijn voor paarden maar ik ga zelf wel eerst deze gebruiken omdat het bij sommige paarden wel verschil laat zien.

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 11:35

Focussed schreef:
Dookia: ik heb een heel document met de namen waaronder pergolide wordt verkocht ik de EU! Van Frankrijk tot Polen! Ik zit nu op de telefoon, maar kan de link hier vanavond zetten als ik thuis ben en weer beschikking heb over computer

Tantesam: ja ben ook (uitgebreid) verzekerd! Heb vorige keer de rekeningen voor het voorschrift (25 euro) en de pergolide van de apotheek (45 euro) gewoon opgestuurd en kreeg keurig uitbetaald!
Voor mij is het dus ook geen heel erg probleem dat de Prascend zo duur is, gezien ik toch 75% terug krijg van de verzekering. Maar ik ben van nature een eigenwijs persoon en wil liever uit principe de goedkope pergolide omdat ik niet wil meewerken aan de pergolide-maffia praktijken van BI :D

Thx want mijn moeder woont aan de Spaanse grens, en ook al geraak ik hier aan de goedkope versie wil ik toch ook nog een backup en wat reserve inslaan

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 11:40

Imago01 schreef:
Biomag geeft op haar eigen website overigens wel aan welke magnesiumvariant het is. Het is fosfaat, dus de goedkopere variant. Citraat schijnt beter opneembaar te zijn voor paarden maar ik ga zelf wel eerst deze gebruiken omdat het bij sommige paarden wel verschil laat zien.

Citraat is niet beter opneembaar.
Als je geen chelaatvorm wilt nemen, is magnesium oxide de beste variant.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 12:38

Volgensmij is de Biomag magenesium-oxide.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 12:43

http://www.biofarms.nl/webshop/paarden- ... 15-kg.html

Of ik moet de verkeerde geselecteerd hebben?

Ik heb zojuist een bus besteld. Eens even zien of het wat doet voor mijn paard. Hoewel ik voorlopig denk ik geen 'eerlijk' resultaat kan hebben. Paard is inwendig dusdanig van slag, dat het echt nog wel een tijd gaat duren voordat ik hem stabiel krijg.
Wil om die reden ook zo min mogelijk supplementen "tegelijk" geven.
Bus Opkikker die ik hem gaf is bijna leeg, dan ga ik verder met magnesium. En eigenlijk om 2 redenen: de nervositeit en gezondheid natuurlijk. Mijn paard is van nature al een schrikkerig exemplaar en zit er echt niet op te wachten dat het erger wordt. Stress moet zoveel mogelijk voorkomen worden dus ik hoop eigenlijk dat de magnesium erbij helpt om hem wat rustiger te houden....

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 13:22

cynthiar schreef:
Volgensmij is de Biomag magenesium-oxide.

nee, is magnesium fosfaat ( zie hun website)

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 18:31

Je hebt gelijk.
En is magnesium fosfaat dan eigenlijk goed?

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 22:56

Ik hoor en lees zeer verschillende meningen over fosfaat, citraat. De ene zegt: absoluut alleen citraat gebruiken, de ander zegt weer wat anders. Heb besloten om zelf eerst voor de goedkopere variant te gaan (heb op het moment al tig onkosten te verduren) en dat te proberen. Kan er altijd een emmer citraat achteraan proberen om te zien of dat ook weer verschil oplevert...

Imago was erg mak vandaag. Hij had een echte off-day |( . Wel vriendelijk naar mij gelukkig maar heel suf en sloom. Weer wat huiduitslag. Eerst gewandeld in binnenbak. Daarna geprobeerd in longeerpaddock maar al voor de ingang bleef Imago staan en wilde niet mee. Ik dacht nog: zou hij er écht geen zin in hebben? Zou eerste keer zijn nl. met longeren. Maar toen in de paddock had ik het door: Imago is SLIM! Of het was ontzettende toeval. Alles keihard bevroren, dus geen optie om te longeren of zelfs te stappen. Dus regelrecht er weer uit. Even in een paddock gezet en hij sjokte er wat rond, snoof wat aan poepjes van voorgangers en dat was het. Om paddock uit te komen, moeten ze een heel klein heuveltje op (mini-mini) en dat ging met moeite. Gewoon geen kracht/power/puf in de achterbenen |( . Weer gewandeld in binnenbak en even laten rollen. Hij kwam overeind maar wat uit balans. Leek zelfs wat op verlamming/atactisch of gewoon totaal geen spierkracht.
Heel eng om te zien allemaal en ik zit er heel erg mee. Het kan van de bijwerkingen van het medicijn zijn, dus morgen maar weer zien hoe hij het doet. Ik wilde er 1 dezer dagen eens op klimmen. Doe ik alsnog wel hoor maar hij kan echt nog niet aan het werk....

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 23:17

Wat vervelend dat Imago vandaag niet zo fris was. Niet te veel achterzoeken. Hoeveel dagen ben je nu bezig? Bij twijfel nog een dagje langer deze dosis vasthouden en dan weer verder. Aan de andere kant, gisteren was hij vrolijk zat toch. Gaat vast wel goed komen hoor!
Ze kunnen door de pergolide ook wat duizelig en wiebelig zijn, zeker in de beginfase omdat de hormonen nu aangepakt worden. Dus dat hoeft niets te betekenen :(:) :(:) En binnenkort aan de magnesium, dan wordt hij ook weer wat relaxter.
Voor de huidproblemen kun je evt iets voor de weerstand geven, het zijn natuurlijk ook rare tijden qua weer. Echanicea van Bloem - gewoon bij de drogist halen en op boterham of knackebrod geven.

Ik zal eens zoeken in mijn cushingsmap van tijden terug ;-) Daar had ik dacht ik de magnesium artikelen in zitten.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 23:25

Vandaag zijn mijn paarden verhuisd naar hun nieuwe stal (vanaf vriendin die ze 5 maanden verzorgd heeft omdat ik mijn enkel ernstig geblesseerd heb en dus niet mobiel was/ben). Nado vond het echt heel heel spannend. Het trailer rijden niet hoor, dat vindt hij altijd prima, maar de nieuwe plek ? Wow! Allemaal nieuwe indrukken en paarden. Hij wilde niet eens zijn slobber eten waar hij altijd een moord voor doet. Dit ken ik een klein beetje van hem, maar eigenlijk is hij vooral altijd heel stoer geweest, dus zo uitgesproken spannend vinden en heel erg aan mijn IJslander hangen is wel nieuw. Hij wordt toch een jaartje ouder en de cushing zal vast ook meespelen denk ik. Ik hoop dat hij morgen al iets meer vertrouwen in de zaak zal hebben.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 00:04

@ Fargo: vandaag was dag 6. Ik hou inderdaad nog even halve medicatie vol. Zou vanaf morgen weer opbouwen maar durf ik dus nog niet aan inderdaad. Hij krijgt momenteel nog Opkikker en die is ergens deze week leeg. Dan beginnen met de magnesium. Ik denk dat het echt de bijwerkingen zijn van de medicatie inderdaad. Neemt niet weg dat ik er wel moeite mee heb om hem zo te zien. Gisteren nog de patser uithangen met staart op een stokje en vandaag dan zó. De ups en downs zijn wel heeeeeel erg extreem trouwens. Voor hetzelfde geld is hij morgen weer een complete bom. Ook dat vind ik trouwens niet echt leuk :+ Ik denk dat hij zich vandaag inderdaad wiebelig en duizelig heeft gevoeld.

En alle info is welkom. Ik ben momenteel een spons, wil zoveel mogelijk leren over Cushing, bijwerkingen, gevolgen etc. etc. Zal die Echanicea ook gaan halen voor hem inderdaad.

@ Nado: zo n verhuizing is voor veel paarden zo spannend inderdaad, hoewel sommigen zich vrijwel direct aanpassen. Hopelijk went jouw paard zo snel. De IJslander is er dus wel iets rustiger onder dan? Lekker even de tijd geven om hem te laten wennen en wellicht wat ontspanningsoefeningen met hem proberen morgen voor het vertrouwen.

Mijn paard gaat, als hij sterk genoeg is, per 1 maart naar zijn nieuwe stal. Lekker dichter bij mijn huis! Ik zie er nu al tegenop want Imago heeft altijd erg veel moeite om te wennen op een nieuwe stal. Hopelijk gaat het deze keer wat soepeler. Ook hopelijk een vroeg voorjaar dit jaar, zodat hij dan in april misschien al lekker het land op kan. Gemaaid natuurlijk en rustig opbouwen, gezien de Cushing!

@ Iedereen/algemeen: hebben jullie paarden het in de wintermaanden overal moeilijker mee dan in de zomer?
Bij Imago is natuurlijk recent Cushing ontdekt maar heb laatste 2 jaar het gevoel dat ik hem zowat letterlijk de winter door moet tillen.... |(

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 00:13

In de winter is Nado de laatste jaren echt stijver op de spieren, in de zomer is hij veel soepeler. Ook is hij veel gevoeliger op de hoeven. Afgelopen 2 winters zelfs HB van de kou geweest. Dit jaar gaat het nog steeds goed, waarschijnlijk doordat hij nu op provarium breeding staat (kan niet tegen pergolide, dus dat is helaas geen optie). In de zomer is hij veel meer in zijn element. Ik merk wel dat het helpt dat hij onder dek staat, blijven spieren soepeler. Het is een halve shet, dus hij heeft altijd genoeg wintervacht, maar zonder deken is hij veel stijver.