Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
pasdedeux schreef:Hebben jullie dan ook allemaal foto's van de hals/wervelkolom en de hals ooit behandeld?
merrieveulen schreef:nee niet in het bijzonder, het is alleen wel dat het me is opgevallen, dat hij op HS momenten ook die nekspieren heel hard/ strak hield. ze worden ook strak in geval van stress. de HS is voor zover ik heb kunnen nagaan nooit voorgekomen als de nekspieren zacht waren.
mijn dieren zijn wel jaarlijks bij een osteopaat geweest tot zo'n 3 jaar geleden, en daarna is Zneddie nog bij een fysio geweest. in de nek is nooit iets bijzonders gevonden (ook niet door Maaike trouwens).
als een mens spanning/ stress heeft speelt dat op in bepaalde gebieden van het lichaam (onderrug), bij een paard is dat de nek. een gestresst paard zal het nekgebied vastzetten. daarom denk ik ook dat het verband met elkaar houdt, stress en HS, in sommige gevallen. als de nekspieren niet optimaal functioneren/ niet optimaal (kunnen) ontspannen door bijv. een scheve wervel of schade in dat gebied, vind ik het ook zeker niet ondenkbaar dat dat HS zou kunnen veroorzaken.
nogmaals, de paarden tot nu toe gemeld in het topic hadden stuk voor stuk 'iets' met de nek. het paard van Henny_W, dat van Navaja... van de mijne kan ik er niet voor 100% de vinger op leggen, behalve dan dat alles wijst naar spanning als triggerfactor. en spanning kan héél veel zijn/ héél veel oorzaken hebben.
ellepel schreef:welk middel gebruik je daar dan voor?
op zich kan het lichaam zelf best een gewone verkoudheid aan toch?
ik zou niet meteen wat gaan geven,ben eigenlijk wel van mening dat je eigenlijk pas wat gaat geven als het mis gaat.
of heeft niek sowieso ondersteuning nodig?
merrieveulen schreef:ik hoorde ook interessante info over migraine, wat van toepassing lijkt ook op HS. iets over een zenuw over de achterkant van het (mensen) hoofd die een ontstekingsreactie geeft en dan migraine veroorzaakt oid. ik weet het niet precies maar op zich een logisch verhaal... zal eens kijken of er online nog iets van te vinden is.
merrieveulen schreef:precies. op HS momenten zie je ook dat een hoop paarden zich vasthouden in de bovenlijn. wat mijns inziens logisch is. het kan alleen wel twee kanten op, want de HS op zich werkt nu ook niet bepaald ontspannend. een vicieuze cirkel eigenlijk...