[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tine10

Berichten: 5076
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 20:15

Dierenarts heeft gebeld. Amerigo heeft heel klein beetje gemest en klein beetje gegeten. Verder zelfde beeld als vanmorgen. Dierenarts is niet zo pessimistisch als gisteravond. Er zit nog wel druk op de darmen, dus risico's zijn nog steeds aanwezig. We moeten gewoon blijven wachten.

Iedereen bedankt voor het meeleven!! Graag nog even door duimen

_MG

Berichten: 2876
Geregistreerd: 31-10-03

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 20:43

Ik duim heel hard!!!

tine10

Berichten: 5076
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 11:11

We mogen hem naar huis halen om hier verder te herstellen

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 11:23

Dat klinkt positief!
Nog gegeten/gemest?

Maris
Berichten: 15938
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 11:24

Wat fijn !!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 11:28

+:)+ Wat een goed nieuws Tine!! Ik hoop dat hij snel weer de oude is!

AaronYve

Berichten: 10507
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 11:32

Wat een fijn nieuws!

Pandora2
Berichten: 19901
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 11:39

Dat is pas goed nieuws ! Die oudjes zijn taaie rakkers }>

_MG

Berichten: 2876
Geregistreerd: 31-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 17:34

tine10 schreef:
We mogen hem naar huis halen om hier verder te herstellen


Wat een fijn nieuws *\o/*

tine10

Berichten: 5076
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 18:34

Amerigo ziet er goed uit, heb net nog een met hem gewandeld, hij had de turbo erop. Voorlopig moet hij eerst nog op stal, langzaam uitbouwen naar weer naar buiten (ze staan hier 24/7 buiten). Begreep wel van de assistente dat ze dachten dat hij de dinsdag niet zou halen, hij was maandag toch wel heel erg slecht. Ben zooo blij dat hij weer thuis is.

Iedereen bedankt voor het meeleven.

Siers83

Berichten: 7438
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 18:48

Goed nieuws Tine! Fijn dat ie nu weer lekker thuis is

Pandora2
Berichten: 19901
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 18:56

Zo leuk dat hij weer fris en monter is !

MamaMiesje
Fotograaf

Berichten: 18090
Geregistreerd: 21-04-04

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 19:04

Oh wat fijn dat hij weer thuis is <3

MaiNat

Berichten: 3476
Geregistreerd: 29-10-02
Woonplaats: Niedorp

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 22:55

Wat een fijne update weer!

pluisbeer

Berichten: 963
Geregistreerd: 16-09-04
Woonplaats: cuijk

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 08:46

Fijne update!

assebassie
Berichten: 1265
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 19:52

Wat fijn voor jullie *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 19:54

Super fijn dat hij weer thuis is! Hoe doet hij het? Moet je het voeren ook nog opbouwen/ rekening mee houden?
Weet je ook de oorzaak van de koliek? (Zandkoliek bijvoorbeeld?)

tine10

Berichten: 5076
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 20:05

Hij doet het goed, is vrolijk, stapt lekker door als we wandelen. Hij krijgt kleine porties slobber (nutrimash met fibrebeet) en wat plukjes hooi om te spelen, want dat kan hij niet meer eten. Verder smorgens nog medicijnen ivm alle troep die hij binnen heeft gehad om zijn maag te beschermen.
De oorzaak was zandkoliek. Dus voortaan moet ik hem 1x per week uit voorzorg een schepje zandweg geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 20:18

Ik was er al bang voor met deze droogte.. vind het zelf ook een enge periode met het zand nu.. -O-
Wel super fijn dat hij er weer goed uit is gekomen, en ook fijn dat je de oorzaak weet! Hopen dat de stijgende lijn doorzet en hij snel weer helemaal de oude is! +:)+

xAnthea

Berichten: 4438
Geregistreerd: 18-09-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 21:24

Hoi allemaal :) Het is de eerste keer dat ik me meld in het topic.
In februari heb ik mijn pony laten testen op Cushing omdat hij enkele symptomen vertoonde die me direct aan Cushing deden denken, mijn DA dacht daar ook gelijk aan toen ik de symptomen opnoemde:
- Veel drinken en plassen
- Spierverlies op de rug (hij staat al enkele jaren op pensioen maar kreeg altijd complimenten over hoe bespierd hij was :+ Nu valt het mij op sinds vorig jaar dat vooral op de rug hij wat kaler wordt qua spier)
- Dikke buik maar ribben zichtbaar (geen wormen)
- Harde manenkam

Nu is er uit het bloed niets gekomen. Perfect bloedbeeld en ook voor Cushing zat hij ver onder de waarde. Is het mogelijk dat zo'n uitslag vals-negatief is en indien ja, wat kan ik dan doen?

Qua vacht is hij nog helemaal prima, glimt ook mooi en zit verder wel goed in zijn vel heb ik de indruk, het zijn alleen bovenstaande symptomen die sinds vorig jaar wat zijn beginnen optreden en die ik niet meteen kan plaatsen. Hij is sinds gisteren 16 jaartjes :)

_MG

Berichten: 2876
Geregistreerd: 31-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 21:26

Fijn dat de kleine man opknapt tine!

Ik heb de knoop doorgehakt en ga eind mei verhuizen met mijn opa, die dan 23 is. Verschillende reden zijn de oorzaak dat ik me na twaalf jaar niet meer prettig voel op de huidige stalling. Ik ga verhuizen naar een iets luxere stalling waar hij dezelfde mogelijkheden krijgt qua wei en paddock (droog staan ivm straalkanker). Mentaal gezien is hij ontzettend fit waardoor ik de gok wel durf te wagen. Twee vriendjes staan inmiddels op de nieuwe stal, dus ik hoop dat hij daar aansluiting vindt.

Dit was afgelopen zaterdag tijdens een pittige uitrit! Flink aan het tempo en berg op/berg af gereden.
Afbeelding

_MG

Berichten: 2876
Geregistreerd: 31-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 21:28

xAnthea schreef:
Hoi allemaal :) Het is de eerste keer dat ik me meld in het topic.
In februari heb ik mijn pony laten testen op Cushing omdat hij enkele symptomen vertoonde die me direct aan Cushing deden denken, mijn DA dacht daar ook gelijk aan toen ik de symptomen opnoemde:
- Veel drinken en plassen
- Spierverlies op de rug (hij staat al enkele jaren op pensioen maar kreeg altijd complimenten over hoe bespierd hij was :+ Nu valt het mij op sinds vorig jaar dat vooral op de rug hij wat kaler wordt qua spier)
- Dikke buik maar ribben zichtbaar (geen wormen)
- Harde manenkam

Nu is er uit het bloed niets gekomen. Perfect bloedbeeld en ook voor Cushing zat hij ver onder de waarde. Is het mogelijk dat zo'n uitslag vals-negatief is en indien ja, wat kan ik dan doen?

Qua vacht is hij nog helemaal prima, glimt ook mooi en zit verder wel goed in zijn vel heb ik de indruk, het zijn alleen bovenstaande symptomen die sinds vorig jaar wat zijn beginnen optreden en die ik niet meteen kan plaatsen. Hij is sinds gisteren 16 jaartjes :)


Insuline resistentie misschien een optie? Ik heb daar zelf geen ervaring mee. Mijn pony is 2x op cushing getest en sindsdien pas ik medicatie op klinisch beeld aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 21:30

Hoi Anthea, de waarde kan vrijwel niet vals negatief zijn. Vals positief is een stuk makkelijker! Ik denk dus dat het geen PPID is waar jij mee te maken hebt. Heb je al eens naar IR (insuline resistentie) gekeken?

Hij ziet er nog kwiek uit MG! Verhuizen is voor de meeste baasjes spannender dan voor de paarden, dat zal vast wel goed gaan! :)

_MG

Berichten: 2876
Geregistreerd: 31-10-03

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 12:48

Onze verhuizing is op korte termijn verschoven naar vandaag i.p.v. eind mei :’) ik ben sinds maandag druk in de weer met alle dekjes en dekens wassen. Auto is vol geladen met spullen die mee gaan naar de nieuwe stal, de rest gaat de kelder in.

Ik vind het hartstikke spannend. Mijn pony mag morgen meteen de wei mee op met zijn vriendjes (oud stalgenoten). Er zijn zo veel meer mogelijkheden op de nieuwe stal, ik kijk er inmiddels echt naar uit!

AaronYve

Berichten: 10507
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 13:56

Hoe is het gegaan met de verhuizing MG?

En tine10 hoe is het met die van jou?