[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 12:14

Ik heb ook geen idee of het wat is die deken. Vond het wel opmerkelijk dat hij op Bokt ook niet voorbij komt. En hoe gaat het dan als je die deken wast…werking weg? En inderdaad…paard loopt dan altijd met die chemische zooi op z'n lijf.

tiwi1969

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 12:19

Die rode deken heb ik al eens naar gekeken, maar 198 gaat mijn paard niet passen en groter is er niet.

Ik vind het op het oog wel een mooi model met de grote flap over de schouder.

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 12:21

@Kinke, in het informatie boekje staat dat het 25 tot 70 wasbeurten meegaat. Ze gebruiken permethrin, ik vraag me af of het minder schadelijk zou zijn dan permethrin direct op het paard te spuiten? Al met al ik vind deze deken echt een typisch Amerikaanse oplossing

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 12:22

Wat vinden jullie eigenlijk van de pagony/pfiff/primaire/qhp eczeemdekens?

Mijn shet heeft nogal een bijzondere pasvorm :+ dus ik vind het tricky om meteen te investeren in een rsih of andere peperdure dekens..

Wat zou jullie advies zijn?

Shet is 85-90 cm (moet hem echt weer eens meten).. is vrij kort maar wel redelijk breed gebouwd.. dekens passen daarom of om de buik niet of zijn veel te groot.. zal eens kijken of ik de maat van zijn winterdeken op kan meten

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 12:47

De hals die ik heb is van qhp. Daar is ook de voorbeeldfoto van. Is niet mijn eigen pony.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 12:47

De QHP kan tegen het bijten van een jaarling (Jorie trekt aan alles), met mijn slankgebouwde shetlander lijkt het wel net een soepjurk en na 2 seizoenen zijn de elastieken van de buikflap slap. Hij heeft maat 115 en is zelf 85 cm hoog. Met zijn horseware deken had hij de rug een keer openliggen (dat was nog zonder jaarling), dus die is inmiddels genaaid, maar ik weet nog steeds niet hoe hij dat voor elkaar kreeg. Dat is nu mijn reservedeken.

Alex gaat trouwens nog steeds lekker zonder deken, hij schuurt niet meer. Zelfs zijn staart niet, wel smeer ik er dagelijks equi protecta paardenlotion op. Maar zijn staart staat niet meer alle kanten op.

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 12:48

tiwi1969 schreef:
Ik heb nog zo'n hals van Ivanhoe liggen, grootste maat denk ik.
Heb er niet zoveel plezier van gehad, dat ding draaide altijd, maar als iemand er iets mee kan mag hij hem gratis bij mij ophalen of tegen verzendkosten wil ik hem opsturen.

Ik heb hem dus ook vind het eigenlijk ook niets
hele dikke stof lijkt me als je er een hele deken van hebt hij warm en heel zwaar is
ze zijn volgens mij heel goed zelf temaken als je goed patroon hebt

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 13:54

Silver_Fox schreef:
@Kinke, in het informatie boekje staat dat het 25 tot 70 wasbeurten meegaat. Ze gebruiken permethrin, ik vraag me af of het minder schadelijk zou zijn dan permethrin direct op het paard te spuiten? Al met al ik vind deze deken echt een typisch Amerikaanse oplossing

Helemaal mee eens. Het lijkt me niks om een paard onder een continu laag van permethrine te zetten.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 14:04

Eerder las ik dat die knutten eigenlijk niet veel verder komen dan 100 m. in hun leefomgeving.

Nou wil het geval dat we pal grenzend aan onze wei al zo'n 20 jaar een hele grote natuurvijver hebben liggen. Op zo'n 60 meter van de stal. Stilstaand water, dus ideaal voor die mugjes en dazen.
Afgelopen weekend sprak ik de eigenaar van die vijver omdat het waterpeil wel heel erg laag stond.
Het blijkt dat hij onlangs problemen heeft gehad met de vijver en 'm gaat opdoeken.
Er staan nu nog enkele kleine plasjes water in en voor de rest staat ie leeg.

De vijver gaat dichtgegooid worden :-) :-) :-)
Yes, ik ben ozo blij :-)

Ik ben heel benieuwd of ik het, het komend jaar ga merken met verminderd ongedierte.
Nou hebben we op ruim 150 m. ook nog grote waterbassins liggen van een lelie bollenbedrijf. De bassins staan bijna het hele jaar rond vol stilstaand water maar ik hoop dat die afstand net groot genoeg is om die muggen hier weg te houden :-)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 18:35

Wij hebben alleen water wat in lege emmers en bakken staat,verder niks in de buurt....
Appie vanmiddag onder de reserve deken gezet, de rsih heb ik al thuis en gewassen.

Afbeelding

Heb zijn manen er ook meteen maar afgeknipt, staat zo raar de helft lang en de helft kort.
Het was zo zacht vanmiddag, zoveel vliegjes!

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 19:19

Zijn er nog paarden die schuren?
Ik ben gister terug gekomen van een week Tenerife, en galaxy is helemaal kaal..
ZE seizoen is toch af?
+hij heeft gewoon een deken met half wn staatt flap op gehad..

funnypony11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 19:23

Ja volgens mij schuren ze hier in dit topic bijna allemaal nog. Ten minste ik hoor nog een hoop geklaag voorbij komen haha.
Die van mij staat ook nog gewoon met eczeemdeken want ze heeft nog enorm veel jeuk!
Dit is mijn eerste eczeem paardje dus geen idee hoe lang het aan gaat houden.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 19:26

DiscoDipp schreef:
ZE seizoen is toch af?

Ja, hier nog een halve kale manenkam |(
Pas wanneer t een nacht echt goed gevroren heeft (of meerdere) kunnen we het k(n)utseizoen officieel sluiten, maar ik had het ook niet meer helemaal zien aan komen.

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 19:27

Hier ook nog best veel jeuk en ik zie 's middags ook gewoon zwermen met vliegjes voorbijkomen...

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 19:39

@ellepel welk merk is jou reserve deken?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 20:13

Dit is er eentje van epplejeck.
Ik heb deze wel passend moeten maken voor appie.
De buikflap was veel de lang, heb er 1 buikriem/gesp af gehaald, en de hals heb ik moeten inkorten.
Maar is een prima deken, :j

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 21:40

DiscoDipp schreef:
ZE seizoen is toch af?

Waarom zou het eczeem seizoen voorbij zijn dan?
Het is nog hartstikke warm, ook 's nachts. Zou niet weten waarom het al over zou zijn?

Cobus67

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 22:23

Ik breek even in, lees al enige tijd mee in dit topic voor eventuele waardevolle tips. Hier een paard welke amper ZE had en altijd simpel onder controle met alleen een deken en geen smeersels.

Nu is wordt ie gek van de jeuk. Tot bloedens toe en pus en alles eruit schuren. Heb van wanhoop professor S.loet gemaild en die belde dat het dit jaar extreem is. De knutten zijn sterker dan ooit en alleen een prednisolkuur kan verlichten. Ze hebben in Utrecht meerdere extreme gevallen staan waarbij het nog nooit zo erg is geweest als dit jaar.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 22:29

Ik ben een beelddenker en bij jouw zin..de knutten zijn sterker dan ooit...krijg ik heel grappige beelden bij _O-

Prednison is wel rommel,maar als het helpt dan helpt het.
Heb zelf net ook een kuur achter de rug.
Nou ja er zijn er bij ons ook een paar die zonder eczeemdeken lopen en dat gaat goed.
Appie vergaat echt van de jeuk,die parkeerde zijn kont al tegen de kasten aan vanmiddag, lekker schuren!
Maar het is nog te doen nu

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 23:56

Het lukt mij nog om Cherise onder haar regendeken te houden. Je ziet dat ze wat vaker krabbelt met haar maatje, maar geen korsten gelukkig.

Ze gaat op tijd weer opstal, dat scheelt veel. Het najaar is toch altijd het meest vervelend voor eczeempaarden. Nog warm genoeg en in combinatie met de vochtige grond zie je de k(n)utten als het ware uit de grond exploderen.

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 00:42

Ik vind juist het voorjaar en de herfst de ZE het allerergste. Vooral in de herfst, vanwege de vochtigheid in de lucht en de regen. Nero heeft ook veel meer last in de herfst. Vind het een prachtig seizoen maar voor ZE paardjes kun je nog beter een hittegolf hebben met 30+ graden want dan is er geen vliegje te bekennen, tenminste in de omgeving waar ik woon.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 08:35

Hihi ik moet ook even lachen om 'de knutten zijn sterker dan ooit'. Bij mijn paard kon ik het juist makkelijker onder controle houden dit jaar. Alleen deken was voldoende en zinkzalf voor de voorpluk. Mja, ik haalde te vroeg de hals eraf, toen ging t bij ons mis.
Vervelend dat je paard aan presnisolon moet, hopelijk helpt t.

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 12:48

Hier minder jeuk dan voorgaande jaren, ben er ook wat actiever mee bezig, geen gras, reinigingkuurtjes, etc. Wel langer jeuk omdat het zo lang warm blijft. Zolang de deken op blijft is het prima te doen. Dat was het in de afgelopen jaren ook wel, maar dan zat ze toch regelmatig op haar kont om de staart te schuren, dat heeft ze nu nauwelijks gedaan dus ik ben blij! :) Hopelijk wordt het volgend jaar nog beter.

mooneye15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 16:51

Mijn paardje heeft zware zomerexeem is al 24 jaar, had overlaatst haar deken afgedaan maar begint nu nog meer te schuren haar oren zijn er ook zwaar aan toe tips voor de oren? En alle korstjes die ze heeft?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 19:14

Deken op laten!
en een regendeken er overheen of een regendeken met hals, de vliegjs zijn pas weg als het vriest.
Voor de plekken op het hoofd kun je misschien bij de dierenarts om hydrocortiderm vragen,dat werkt erg goed.
En verder elke zalf die wat vettig is en tegen jeuk werkt, calendula bijvoorbeeld, of zinkzalf.
En lees even een paar paginas terug,staan erg veel tips in over zalfjes :j