[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 18:08

wouterpaard schreef:
Hier geeft de stalbaas hem door het voer. Vriendin checkt sochtends of het op is komt heel soms voor dat hij het laat liggen. Dan krijgt hem alsnog met een handje voer. Heb niet het idee dat hij merkt dat hij de pil krijgt. Ik heb ook geen kans hem iedere dag rond hetzelfde tijdstip te geven ivb wisselende diensten.

Maar als je paard hem buiten zijn voerbak uit zijn mond laat vallen kun je hem, denk ik, niet meer vinden. Vandaar dat je het beste uit de hand kan geven zodat je echt zeker weet dat de pil op gaat.

Jessix

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 18:14

Ik elke avond een pil, voor zijn avondeten. Verstopt in een stukje brood.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 18:24

Die van mij is het bolletje deeg met pil erin, maar wel inclusief hand erbij laatste tijd en dan maak het niet uit voor of na zijn bak senior priores.

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 18:36

Jullie paarden eten de pil dus wel makkelijk op?

Mijn paard staat 24/7 buiten in een groep van 4. De stalbaas gaat het medicijn geven, ik ben er helaas niet elke dag ( wel bijna) en vanwege onregelmatig werk niet altijd op dezelfde tijd.

Ik lees dat sommige van jullie het geven in een stukje brood, denk dat ik dat ook maar als eerste zo ga proberen. Eerste dagen wil ik bet zelf geven, tot ik weet wat de makkelijkste manier is.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 19:43

Ik ga dat stukje brood ook maar eens proberen. Ik deed het in een stukje wortel, maar nu ze3/4 krijgt verkruimeld het erg snel. En het ligt op de boerderij in een oud strandhuisje, du erg vochtig en daar word het niet beter van. Dan kruimelen ze nog meer als ik m in een stukje wortel probeer te drukken. Wat voor brood gebruiken jullie? En hoe groot is dat stukje brood dan?

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 19:52

Ik neem het binnenste zachte gedeelte van een boterham, dat klap ik dubbel met de pil erin en dat kneed ik vast. De rest van de boterham geef ik ook. Een stukje ervoor en een stukje erna. Ik neem ook altijd nog een reserve boterham mee.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 19:54

Ik gebruik oud brood wat ik van huis mee krijg en zolang het nog niet beschimmeld is.

Zo doe ik het ook alleen wel met oud brood.

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 20:40

Jelleee schreef:
Feline, ja daar zit wel wat in. Maar ik rij vaak eerst, en dan geef ik hem liever daarna zijn pil als daarvoor. Heb altijd een beetje het idee dat die pil er wel 'in slaat' en dan rij ik liever niet meer daarna. Dus geef ik m eind van de middag.

Ah, ik snap het! Volgens mij maakt het verder niet uit hoor op welk tijdstip je het geeft.. als t maar elke dag zo rond hetzelfde tijdstip is!

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 22:18

Top idee Marcella en Cynthiar! Ga het morgen maar eens proberen, hopelijk krijgt ze dan ook alle kruimeltjes binnen.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 22:32

cynthiar schreef:
Ik neem het binnenste zachte gedeelte van een boterham, dat klap ik dubbel met de pil erin en dat kneed ik vast. De rest van de boterham geef ik ook. Een stukje ervoor en een stukje erna. Ik neem ook altijd nog een reserve boterham mee.

Zo doe ik het ook! Maar dan met een half broodje in totaal. Gaat prima.

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 22:51

Die van mij wilde ineens zijn handje muesli na de pillen niet meer eten... Bleken een paar snippers Speedibeet doorheen te zitten...... Pietlut. Ik voer trouwens 's avonds zijn medicijnen, als ik er niet ben kan iemand andera het geven.

Gisteren begonnen met Cavalor Fiberforce en hij is tot nu toe fan. Hoop dat z'n buikje nu gaat groeien. Voel mij elke keer verplicht om aan mensen uit leggen waarom hij zo schraal is :(:) Eet nu gelukkig ook hooi in de paddock. Hoop dat hij straks met een slowfeeder (nouja hij mag zoveel mogelijk eten, maar rommelt altijd zo) nog meer hooi eet.

Mootje1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 23:56

Hier dag 6 met prascend. Al 3 dagen dunne mest en nu lijkt ze wat gewicht te verliezen en is ze wat suffer. Ze eet en drinkt gewoon goed. Ik vind haar aan de lijn achter wat anders lopen, wat slappere achterhand. We doen het nu rustig aan. Ben benieuwd hoe het volgende we

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 00:33

Ik geef het gewoon door het voer.... Ik heb een flexemmer aan een halster gemaakt... Dus er kan geen kruimel vallen en kan altijd controleren dat ze m op heeft :D

Lifeforhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 02:11

Jelleee schreef:
cynthiar schreef:

Zo doe ik het ook! Maar dan met een half broodje in totaal. Gaat prima.

zo doe ik het ook hahaha, :+

Mootje1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 02:29

Oh mijn post was nog niet af. Ik ben benieuwd hoe het volgende week gaat als we de dosis gaan verhogen.

Ik ben trouwens heel benieuwd wie zijn paard nog gewoon rijdt/traint ondanks de cushing (los van de ouderdom). Ik vraag me namelijk af of het reëel is dat ik eigenlijk verwacht dat we straks als de bijwerkingen minder worden we alles gewoon weer op kunnen pakken. We zaten nl net echt in een goede flow met haar.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 09:41

Pil gaat hier in een kwart boterham die dubbelgevouwen is om de pil heen. Beetje aandrukken en het gaat er zo in. Het idee is wel om haar weer met rijden op te pakken, we hebben een moeilijke periode gehad met lichte hoefbevangenheid gevolgd door een aantal hoefzweren in 1 hoef, maar ze loopt nu weer goed en ik heb haar alweer een keer kort gereden.
Wat ik wel heel moeilijk vind is dat ze aan de ene kant aangeeft dat ze weer aan de gang kan, terwijl ik aan de andere kant nog wel voel dat die voet af en aan wat warmer blijft. Ze is 27 en ik gun haar vooral nog tijd met leuke dingen en niet met "saai in de wei staan" en alleen maar toekijken hoe ik met "die ander" bezig ben (haar opvolgster). Het is een doener, dus heeft ze "werk" nodig, maar waar doe je goed aan.....

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 09:58

Mootje1980 schreef:
Oh mijn post was nog niet af. Ik ben benieuwd hoe het volgende week gaat als we de dosis gaan verhogen.

Ik ben trouwens heel benieuwd wie zijn paard nog gewoon rijdt/traint ondanks de cushing (los van de ouderdom). Ik vraag me namelijk af of het reëel is dat ik eigenlijk verwacht dat we straks als de bijwerkingen minder worden we alles gewoon weer op kunnen pakken. We zaten nl net echt in een goede flow met haar.

Ik rijd mijn merrie nog gewoon zoals voorheen. Tot nu toe geen problemen mee gehad :)

Wat betreft het geven van de pil, ik doe het in een spuit met wat water en spuit het in hun mond...ben ik altijd zeker dat ze alles binnen hebben :+

Edit; als je paardje dunne mest blijft hebben, best eerst overleggen met je DA alvorens de dosis te verhogen.

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 10:36

Die van mij loopt ook gewoon nog op Z niveau. Hij voelt zich door de medicijnen beter en blijft stabieler met zijn weerstand. Soms heeft hij dipjes (zoals nu) en wil hij minder graag werken. Daar pas ik mij dan op aan: beetje balkjes stappen, 10 min aan de longe, aan de hand stappen of een buitenritje. Hij bloeit vaak weer op van dat soort dingen.

Focussed, handig, zo'n emmer! Chico zal daar vast wel een hekel aan hebben, want hij laat zich niet voeren :+

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 12:21

Mootje1980 schreef:

Ik! We zijn rustig weer aan het opbouwen naar het oude niveau. Gewoon goed naar je paard kijken wat hij kan en leuk vindt. Mijne is trouwens nog niet oud.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 13:19

Ben gewoon door blijven rijden en heb er ook al naast gelegen. :+

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 13:51

Ik neem aan dat niemand op een ziek paard gaat zitten, dus of je wel of niet kunt rijden is afhankelijk van je paard.

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 14:14

Denk dat we bovenstaande allemaal wel kunnen bedenken :) Maar ik was eigenlijk ook wel benieuwd naar ervaringen w.b wel of niet rijden.

Ik rijd de mijne momenteel helemaal niet. Diagnose eergister gekregen en wacht nog op de pillen. Reden dat ik niet rijd is afgezien van de lusteloosheid ook dat ze bespiering op haar rug kwijt is geraakt in relatief korte tijd.. Ze heeft een vrij lange rug die wat holler is dan bij een gemiddeld paard. Maar ze was altijd veel ronder. Nu lijkt het "vlees" onderaan te hangen ipv langs haar ruggegraat. Mager is ze namelijk niet.

Ik ben benieuwd in hoeverre zich dat hersteld als ze aan de medicatie gaat. Ze is 21 en loopt 24/7 buiten.

Zoals ze nu is heb ik het idee dat ik erdoorheen zak als ik erop ga zitten en zou ik haar eerder gaan longeren, grondwerk, wandelen, lange teugelwerk oid met haar gaan doen als ze weer meer energie heeft.

Syrianda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 18:04

Mijn merrie wordt al enkele jaren niet meer gereden. Dit door artrose en omdat ik opvolging klaar had staan.
Mijn merrie is deze week getest. De medicijnen slaan aan. Waarde was nog iets te hoog. Haar iom de dierenarts iets verhoogd qua pil. Vooral omdat ik vind dat ze nog erg nat is op stal. Ze eet slechter laatste week. Al meer al ben ik nog niet tevreden. Ze kijkt ook nog niet fijn uit haar ogen.
Ik maak me vooral zorgen om haar eetlust. De balancer eet ze niet meer. Hoe ik het ook klaar maak.
En dit terwijl ze altijd alles at. Nu ga ik kijken naar sanequi senior. Ben nu in contact met dierenarts die het maakt.
Zetmeel suiker is nl wel hoog. Maar wellicht kunnen we het wel geven maar dan meer gespreid over de dag.
Al met al is mijn merrie momenteel een zorgenkindje.
Soms vraag ik me af of ik wel door moet gaan.........

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 18:34

Marcella schreef:
Ben gewoon door blijven rijden en heb er ook al naast gelegen. :+

_O- Ik ook. Of eigenlijk wilde ik opstappen na een ritje en ging hij keihard aan de kletter 8)7 Vandaag lekker een buitenritje gemaakt. Hij voelt zich dan altijd weer the man 8-)

Helaas ook aan de dunne, vermoedelijk door de Fiberforce ^) En op dat soort momenten denk ik precies wat jij hierboven beschrijft Syrianda. Het ene moment denk ik: hij kan nog jaaaaaaaaren mee en het andere moment kan ik wel janken omdat hij zo slecht eet en zo schraal is |o

Lifeforhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 18:49

Jessix schreef:
Ik neem aan dat niemand op een ziek paard gaat zitten, dus of je wel of niet kunt rijden is afhankelijk van je paard.

Waar is de vind ik leuk knop :p