[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

zuma1

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 21:45

wij hebben zo,n mat aangeschafd voor op stal ..verleden jaar en hij maakt er gebruik van .vond wel hoop geld voor 1 zo.n matje

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 21:51

En hoe blijft de staart/manen eronder? Gaan wondjes met een dun velletje terug open?
Ik heb hier een houdini, super stevige deken, ken geen 1 paard wat er een gat in heeft gekregen groter als 2cm. Hij heeft hem sinds afgelopen donderdag op, de hals ligt er nu al vanaf. Is de 2de deken sinds 3 juli..

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 21:53

de deken zit er natuurlijk ook tussen he.
Maar op een tere huid of wondjes kan ik me voorstellen dat het misschien wat teveel van het goede is. Wel sowieso een mooie mat voor de verhaarperiode denk ik!

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 22:00

Ja moet morgen toch in de ej zijn, misschien dat ik er 1 meeneem om te testen.. Maar zou er 10 nodig hebben, duur grapje om er even 10 uit te proberen :p

Pony krijgt gaten in zijn deken door het krabben met zijn hoef (zonder ijzers..)

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 22:50

MelissaV schreef:
opisop_shop schreef:
Melissa kun je de schuilstal niet afzetten/nog een draadje plaatsen en een alternatief bieden door een borstel om tegenaan te schuren? Dan gaat de huid minder snel kapot maar kan hij toch de jeuk kwijt.

Borstel heeft hij, gebruikt hij niet, ja om de haren incl krammetjes er uit te trekken en op de stalbodem te gooien :7
Hij staat er alleen maar aan te vreten..
Zat al te denken aan die speciale schuurmatten, weet niet of iemand daar ervaring mee heeft?
http://www.ej.nl/products/10000192/7900019/

O jee, had je de borstel wel ingespoten met het flesje antibijt spul wat er bij zit als je ze koopt? Die van mij deed het namelijk bij mijn 1e set borstels ook waar ik dus niet genoeg spul had gespoten. Bij mijn nieuwe borstels een half flesje leeg gespoten en nu schuurt hij zich er gelukkig alleen nog maar aan. :D

Die mat van EJ lijkt me ook wel mooi inderdaad, maar nog geen ervaring mee.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 23:10

Ja heb ik gedaan, zelfs cribox er opgesmeerd.. pony vind blijkbaar dat hij niet genoeg te eten krijgt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 01:30

aerdenhout1 schreef:
Zoals bijna iedereen weet heb ik hier ook zo'n geval staan die in Limburg niet meer te houden was en het hier super goed doet.
Dus het is zeker geen fabeltje en voor de echt hele erge eczemers vaak een laatste kans!

Prachtig dat het bij jou wel gaat. Wij wonen ook aan de kust en er staan hier aardig wat eczemers helaas. Dus het is echt niet altijd een laatste redmiddel om een paard aan de kust te zetten. Soms helpt dat gewoonweg ook niet. Misschien een combinatie van factoren. Maar een paard is niet gegarandeerd eczeemvrij omdat het aan de kust staat helaas.

Inge_Zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 14:11

MelissaV schreef:
opisop_shop schreef:
Melissa kun je de schuilstal niet afzetten/nog een draadje plaatsen en een alternatief bieden door een borstel om tegenaan te schuren? Dan gaat de huid minder snel kapot maar kan hij toch de jeuk kwijt.

Borstel heeft hij, gebruikt hij niet, ja om de haren incl krammetjes er uit te trekken en op de stalbodem te gooien :7
Hij staat er alleen maar aan te vreten..
Zat al te denken aan die speciale schuurmatten, weet niet of iemand daar ervaring mee heeft?
http://www.ej.nl/products/10000192/7900019/

Ik heb vorig jaar zo'n mat aangeschaft en aan de stal gemaakt, maar hij heeft hem nog nooit gebruikt -O-
Die van mij is trouwens van plastic, niet van rubber.

Mover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 17:27

Dagtaak valt wel mee. Ik heb meer alle adviezen genoemd - die je kunt opvolgen of waar je een keuze uit kunt maken als je ineens met stevige eczeem wordt geconfronteerd. Is meer voor de "" onwetende en onervarene" zeg maar - maar die heeft dan wel een aantal handvaten wat te gebruiken of hoe te handelen.

Momenteel staat mijn paard 24/7 op het land zonder deken! Enkel het goed vettig houden van huid onder manen en staart. Dus iedere dag even insmeren met goede olie. Zolang die huid vet is, voelt mijn paard totaal geen behoefte te gaan schuren.

Vlieg afwerende spuitflacon heeft iedere paardeneigenaar mee te maken - en een vliegendekentje ook.

Maar dat een paard geen behoefte voelt om te gaan schuren als de huid goed is vet is en ingesmeerd met olie is nieuw voor mij. Super makkelijk en niet duur!
Dus misschien heeft iemand er wat aan. Of evt. andere middelen of oplossingen in bovenstaande quote genoemd.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 17:34

Olie kan toch verbranden? Kan het wel indenken, dat knutjes daar moeite mee hebben om doorheen te komen voor bijten..

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 19:13

Als je dat 's avonds als het minder fel schijnt/ bij zonsondergang insmeert, zal het genoeg ingetrokken zijn als de zon weer gaat schijnen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 19:17

mijn tante smeerde ook altijd de babyolie van de Schlecker, hielp bij haar pony erg goed maar bij die van mij merkte ik nooit verschil, hoeveel olie ik ook smeerde.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 19:26

Wat gebruiken jullie om de jeuk te verlichten? Mijn pony wordt nog steeds gek, ondanks een dekentje. Ik vind dat echt zo sneu...

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 19:55

Derfen

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 19:58

Butox, deet, azijn!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 20:00

Er is nu derfen met 15% korting bij de paardendrogist zie ik.

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 09:55

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 14:50

Tancreda4 schreef:
Wat betreft dazen en er allergisch voor zijn. Mogelijk mijn pony? Ik weet nog steeds niet waar die jeuk en plekken vandaan komen/kwamen. Maar als ze echt ZE had gehad, dan was ze al eerder begonnen en aan de manen/staart neem ik aan. Mijn pony is net een maand (1.5) begonnen met jeuk en vooral op haar body, en het werd erger met het warmere weer en de dazen explosie. Normaal wordt ze nooit gebeten door dazen, dit jaar wel en was ze ook heel onrustig. Nu staat ze met jeuk jeuk jeuk. Met pyama lijkt het te helpen. Maar het is geen reactie op de ZE vliegjes lijkt mij. Wat het wel is is nog steeds de vraag, we verwachten wel een eczeem reactie op beesten.

Het wil niet zeggen dat wanneer het 1.5 maand geleden begonnen is het geen eczeem kan zijn hoor. Zijn immuunsysteem kon het op dat moment gewoon niet meer aan en toen kwam de jeuk. Mijn paard kreeg het in zijn eerste jaar pas in oktober!!!

Verder, een vliegendeken helpt niet tegen eczeem, de betreffende vliegjes kunnen door de mazen heen. Dus toch een eczeemdeken. Je kan ook de schuurplekjes insmeren met leovet bio huid olie. Vet maken helpt wel wat tegen de jeuk. Sommige paarden hebben ook jeuk aan hun uier of aan hun buik, dus helemaal vreemd is het niet.

Ik ook derfen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 14:51

__Maartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 15:06

Hoi, ik heb een vraagje; is het waar dat het voor een paard met zomereczeem fijner is om in een gebied bij zee te staan?

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 15:30

ow ik ben laats in de winkel bij ej geweest en die hadden maar 1 maat hangen
dus dacht ik laat maar. maar hij bevalt super goed en fijn dat de kap zover van het hoofd staat

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 16:06

Tancreda4 schreef:
Wat gebruiken jullie om de jeuk te verlichten? Mijn pony wordt nog steeds gek, ondanks een dekentje. Ik vind dat echt zo sneu...

Ik heb zelf meerdere producten gehad in het verleden, maar ik ben helemaal om voor de Derfen..Als de mijne jeuk heeft, dan smeer ik hem in en is de jeuk meteen weg..Is bij de mijne dus echt alleen jeuk, als er knutten zijn en niet met bijvoorbeeld dit weer met veel wind...
In het verleden dagelijks meerdere keren smeren met oa Cojosol (wat gelukkig wel wat werkte, maar dus veel duurder uit daarmee) en nu zijn voer aangepast is hij dus dunner geworden op de bovenlijn en de Derfen een gelukkig paard..
Deken heb ik hem dit jaar 2 x opgedaan, toen ik het te vroeg vond om hem op stal te zetten en er veel knutten waren..

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 16:53

Ik heb nu voor de 3de keer het deken om, ga 2 maal daags kijken maar ze krijgt er altijd weer 1 oortje uit, is een RSI heeft iemand dit ook? Is nu niet heel erg, maar ik heb zowat het gevoel dat ze het zelf vervelend vind!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 17:02

Ik heb derfen besteld samen met n eczeem deken. Het is nu n goedkopere va pagony. Eigenlijk wil ik n rambo itch ding maar die vind ik niet in haar maatje...

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 17:09

Ik heb vannacht even de deken af gehad, hij was doorweekt en ze stond te trillen op haar benen. Nu weer droog en weer op, maar ze lijkt vannacht/vanochtend er gelukkig geen last van gehad te hebben.

Ik heb een soort zalf/creme met kruiden gekregen van iemand die kruidenelixer o.a. maakt voor dieren en ga is zien wat dit doet op de plekjes op haar hoofd.