Rhinovirus

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Raja

Re: Rhinovirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 13:28

Dat lijkt mij ook KG_Images

Het is zeer onwaarschijnlijk dat het vanuit deze stal verspreid is...

Geen reden tot paniek dus...

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 14:12

Raja schreef:
Dat lijkt mij ook KG_Images

Het is zeer onwaarschijnlijk dat het vanuit deze stal verspreid is...

Geen reden tot paniek dus...

Grinnik en jij denkt dat ze niet weer in paniek raken ;)

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 14:25

Hahaha...
Nouja, het is het proberen waard natuurlijk!

Het is natuurlijk niet leuk als het een stal is die vlak bij je in de buurt is, maar als die paarden daar al bijna 3 weken niet van het erf zijn geweest en er geen vreemde paarden zijn geweest, is het echt onnodig om in paniek te raken...

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 14:35

knollentuin schreef:
MamboBeach schreef:
Is niet vreemd hoor, van de week een bericht van een stal op mijn FB dat er Rhino was, blablabla en dat het dag erna bevestigd zou worden... :? Knap dat iemand dat dan al weet. :D Wat bleek de dag er na? Het was geen Rhino! :D Kijk, en zo maken we elkaar lekker gek! :j +:)+

:j en overal waar nu een veulen verworpen wordt of de dierenarts bij een verkoudheid rhinovirus mompelt , wordt meteen hier vermeld, dit topic blijft dus het hele jaar lopen en volgend jaar en het jaar erop...

Inderdaad ja!

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 14:38

wel heel erg ja voor het bedrijf, het nogmaals mee te maken nu, zeker omdat ze dicht gegaan zijn bij de eerste melding!!

frangelica

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 17:15

krijg ik net op me mail binnen:

sport, 17-03-2012 13:48

De KNHS is zojuist geïnformeerd over een mogelijk nieuw geval van de neurologische verschijningsvorm van het Rhino virus in de omgeving van het Gelderse Ede. Hiermee is na, Berg en Dal, Heumen en Woubrugge, een vierde plaats waar het virus manifest geworden is.

Omdat het bedrijf waar het virus is aangetoond al drie weken gesloten is en de kans op verspreiding vanuit deze locatie daarom is uitgesloten heeft de KNHS besloten de KNHS Indoorkampioenschappen op 17 en 18 maart door te laten gaan.

“Helaas hebben wij zojuist vernomen dat ook in de omgeving van Ede de neurologische verschijningsvorm van het Rhino virus is geconstateerd. Het verschil met de vorige uitbraken in Berg en Dal, Heumen en Woubrugge is dat dit een gesloten locatie is. Het paard wat besmet is, is de afgelopen drie weken niet in contact geweest met andere paarden en er zijn geen andere paarden op dit bedrijf geweest in de afgelopen drie weken. Pas eind deze week kreeg het besmette paard enkele verschijnselen. Omdat het hier zo duidelijk om een gesloten locatie gaat is verspreiding vanuit deze locatie uitgesloten. Na overleg met ons bestuurslid Emile Welling, vinden wij het dan ook verantwoord om de Indoorkampioenschappen die momenteel aan de gang zijn door te laten gaan”, aldus John Bierling, algemeen directeur van de KNHS.

Emile Welling, voorzitter van de Groep Geneeskunde van het Paard en bestuurslid van de KNHS, vult aan: “De vorige uitbraak in Woubrugge baarde ons zorgen omdat het paard in de week voorafgaand aan de eerste symptomen op een open locatie is geweest en mogelijkerwijs in contact is geweest met paarden uit diverse gebieden in Nederland. Op dat moment konden wij niet garanderen dat er ook andere paarden elders in Nederland besmet waren geraakt. Het betreffende paard is inmiddels geëuthenaseerd en alle contacten die dit paard mogelijkerwijs met andere paarden heeft gehad zijn teruggetraceerd. De uitbraak waar we het nu over hebben heeft plaats gevonden op een gesloten locatie. Er zijn de afgelopen drie weken geen vreemde paarden op dit bedrijf geweest. We hebben hier dan ook met een solitaire uitbraak te maken. De kans op verspreiding buiten het betreffende bedrijf is daarom uitgesloten.”

Voor de Indoorkampioenschappen geldt nog wel een aangepast protocol. Deelnemers zijn hier persoonlijk over geïnformeerd. De KNHS adviseert voor alle wedstrijden dit weekend hygiëne maatregelen in acht te nemen. Zorg ervoor dat paarden geen rechtstreeks contact hebben met andere paarden. Dit wil zeggen dat paarden niet aan andere vreemde paarden snuffelen, niet drinken uit vreemde emmers, niet eten uit een vreemde voerbak en ook niet in een vreemde stal gestald worden. Concreet: laadt het paard af om te rijden, geen contact met andere paarden, ook de ruiter niet en na het rijden rechtstreeks terug naar de trailer.

daar gaan we weer of wat ?

paafke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 17:20

Ik vraag me dan toch af, als het een gesloten bedrijf is, hoe komt die uitbraak dan daar? (Toch de vogels? :o? )

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 17:20

Nee, dat is heractivatie van een eerdere besmetting (stal heeft 2 jaar terug al eens rhino gehad).

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 17:29

Gewoon vette pech in zo'n geval... Echt rot voor die mensen (en paard)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 17:30

Jaaaaahaaa, daar gaan we weer! Kijken hoeveel pagina's erbij komen de komende 24 uur.

Kido

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 17:41

Maar wat ik me dan afvraag ze hebben twee jaar terug de abortus variant gehad en niet de neurologische toch?
Hoe kan t dan gaan om een heractivatie?
De abortus variant word gezien als een op zichzelf staand iets net zoals als de verkoudheids variant toch?

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 17:43

Sansje schreef:
Gewoon vette pech in zo'n geval... Echt rot voor die mensen (en paard)

Je bedoelt het vast andersom, vind het toch belangrijker om het rotter te vinden voor het paard :j

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 17:45

Nee hoor bedoel het precies zoals het er staat. Vnd het niet rotter voor paard dan voor die mensen... De hele situatie is gewoon rot.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 18:08

paafke schreef:
Ik vraag me dan toch af, als het een gesloten bedrijf is, hoe komt die uitbraak dan daar? (Toch de vogels? :o? )

Tja, het ontstaat toch ergens?? Waarschijnlijk een paard met verminderde weerstand en een rhinootje die al stiekem aanwezig was...

Kathleen_vW

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 18:12

Rhino was al aanwezig op dit bedrijf, paarden kunnen jaren lang drager zijn zonder ziek te worden. Geen fabeltjes dus over vogels en door de lucht etc. ;)

Kido: Zowel de abortus variant als de neurologische variant komen voort uit de EHV-1-variant, dus het is heel goed mogelijk dat er zonder verpreiding nu een neurologisch geval is op een stal waar twee jaar geleden alleen maar paarden met abortus zijn geweest.

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 19:09

het blijft toch rot ik ben nu wel blij dat mensen er minder angstig over doen dan eerst

Vealosz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 19:12

Inderdaad moonforever. Maar toch baal ik dat mijn stal afgesloten is....

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 19:13

er is hier gister met de DA gebeld om te overleggen of alles weer veilig is, en wat blijkt; er is hier in de buurt (iets verder dan woubrugge) nog een verdachte stal, en zijn nu monsters naar het lab en maandag is de uitslag bekent, dus onze stal blijf iig tot maandag dicht.
ik lees hier nog maar weinig mee, ik vind de paniek overdreven maar het bagataliseren net zo erg.
wij zeggen hier; beter TE voorzichtig dan staks een besmetting.

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 21:25

Vealosz schreef:
Inderdaad moonforever. Maar toch baal ik dat mijn stal afgesloten is....

Bij ons niet meer gelukkig!:D is nu leuk want me paard mog niks nu kan gewoon weer op de weg stappen xd

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 22:54

Kido schreef:
Maar wat ik me dan afvraag ze hebben twee jaar terug de abortus variant gehad en niet de neurologische toch?
Hoe kan t dan gaan om een heractivatie?
De abortus variant word gezien als een op zichzelf staand iets net zoals als de verkoudheids variant toch?

abortus en neurologisch betreft beide de ehv-1 variant. Bij neurologie bij merries volgt bijna altijd abortus, andersom is minder snel het geval

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 23:12

Heerlijk al die reacties die niet geremd worden door enige kennis en onkunde.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 11:26

onze stal blijft nog zeker een week dicht, via via gehoord dat er gewoon weer een verdacht geval is maar dat dit stil word gehouden ivm een paar grote wedstrijden (spring + subtop) die perse door moeten gaan (centjes he) wij wachten daarom nog even af

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 11:33

Ariebren schreef:
Heerlijk al die reacties die niet geremd worden door enige kennis en onkunde.

Deel je kennis dan ;)

eldango

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 13:09

Heb zelf het Herpesvirus (koortslip).
Loop ook niet jaar in jaar uit met een koortslip.
Bij stress en verminderde weerstand komt het virus op.

Bij Rhino niet anders.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 13:40

Juist op een wedstrijd is er meer stress en wordt de weerstand wat minder. De hele dag of een deel van een dag op een ander terrein. Trailer in, tijdje erin staan. Dat is voor een paard niet een gewone dag, maar een dag met stress en spanning. Paarden moeten weer daarvan herstellen en dat duurt bij de ene 1 dag en bij een ander meer dagen. Dat zijn de dagen dat de weerstand weer opgebouwd moet worden om te herstellen. Daarom juist in de herstel periode zijn paarden snel bevattelijk.