[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

corinagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 12:35

Steffie89: Bedankt voor je snelle reactie.
De huid ziet er niet onrustig uit. Ze heeft geen dikke vacht. Eigenlijk begon ze rond december al te verharen. De wintervacht was ze al gauw kwijt, alleen op de manenkam zat nog wel dikke vacht (waardoor de manen gedeeltelijk gingen hangen). Ze had geen deken op afgelopen winter.
Ik denk zelf niet dat het luizen en/of mijten zijn. Dit omdat de huid verder rustig is en ze staat niet onrustig in het land. Ik denk dat de paarden bij jeuk door luizen/mijten onrustig staan en altijd willen schuren? Dat heeft Vita niet. Ze staat gewoon rustig te grazen.

De paarden krijgen soms nog hooi bijgevoerd, maar ik weet niet of dat nu ook nog zo is. Zal ik eens navragen. Ik voerde Vita in de winter Pavo Condition Extra. Daar kreeg ze 2x per dag 1 handje van en als ze gewerkt had nog een kwart tot halve kilo. Ik ben nu gestopt met het voeren hiervan, maar wil haar eigenlijk wel iets bijvoeren. Maar ik weet dus niet wat :Y) . Vind haar jeuk best lastig...

corinagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 12:41

Oja, misschien ook wel handig om te melden.
Sindsdat Vita van mij is, is ze vaak érg hengstig. En ook erg vervelend :+ .
Maar de vorige eigenaar merkte dus niks van haar hengstigheid! De hormonen gieren dus nogal rond. Zou dat ook te maken kunnen hebben met de jeuk? :=

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 12:42

Het antwoord van Befix

Beste Yvonne,

Het zomerdeken van befix wordt zowel als vliegendeken en ook met succes als
eczeemdeken gebruikt.
Dit deken heeft een aantal specifieke eigenschappen.
Het materiaal waaruit het vervaardigd is, is zeer fijnmazig, biedt een
totale bescherming tegen insecten en zorgt voor voldoende ventilatie.
Het deken is goed ademend en UV werend. Een zeer belangrijk punt is de
elastische zone op de schoft in combinatie met de verlengde nek, waardoor
het deken niet van over de oren schiet als uw paard buigt.
Het befix deken heeft ook een extra grote staartflap en elastische zones op
de nek, schouders, en staartflap.

Hopelijk kan je ook uw paard helpen met een zomerdeken van befix!

Met vriendelijke groeten,

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 12:44

corinagirl:
wij hebben nog wel wat paarden met luizen en die zie je niet tot nauwelijks schuren,maar wel hebben ze kale plekken op hals,en hoofd.
en de staartwortel jeukt ook.
daar zitten namelijk vaak de luizen.
zou toch gaan zoeken of je ze kunt vinden.
luis zit dus vaak echt in de manenkam,vlak op de huid en bij de staartinplant :j

verharen geeft ook jeuk.
misschien kun je haar een keertje goed wassen?
soms kan dat enorm goed helpen

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 12:45

corina dat kan er zeker mee te maken hebben, Sybrich heeft dat immers ook.
Je kunt kijken of je iets tegen de hormonen kunt geven, soms lost dat al wat op.
Is Vita bij jullie teruggezet in werk? Misschien kun je een ontgiftingskuur geven.

corinagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 13:04

Voor de hormonen heb ik Moody Mare gegeven, maar hier merkte ik weinig resultaat van. Hier ben ik dus mee gestopt.
Een ongiftigingskuur is een goed idee :) . Heb ik Otello toendestijds ook wel eens gegeven.

Ik zal vanavond eens goed de manen en staart inspecteren. Al ben ik al een paar dagen aan het insmeren en is me nog niks opgevallen. Hopelijk geen luizen/mijten :) . Deze zijn toch ook 'besmettelijk'? Dan zouden de andere paarden het ook moeten hebben??

Deau

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 13:27

Om 12.00 uur is de pony van een vriendin, het vriendje van Klaartje, ingeslapen. Ze staat nu dus weer (voorloppig) alleen, ik hoop niet dat ze nu meer gaat schuren aangezien het best goed gaat. Ze schuurt licht haar aan haar manen. Met derfen is het goed in de hand te houden, ze loopt ook nog zonder deken. Nu kan Klaartje wel beter op ratsoen worden gezet aangezien de magere pony nu overleden is. De pony ligt nog in het zandpaddock dus ik heb de wei niet afgesloten zodat Klaartje daar vandaag en morgen nog lekker kan grazen. Wanneer de pony is opgehaald wil ik Klaar weer meer op het zand zetten. Vanmiddag heeft ze ook meteen een wormspuit van de da gekregen. Hopelijk reageert ze daar niet te erg op.

Corina, je zou van marstall force kunnen voeren. Dit is een voedingssuplement in brok vorm. Aangezien ze ook niet veel gras krijgt doe je er goed aan om iets extra's bij te voeren.
Je zou haar inderdaad eens een ongiftingskuur kunnen geven en daarnaast een keer goed wassen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 14:22

Staan alle paarden al weer onder de deken?
Mijn tinker nog niet, jeukt niet en schuurt niet. Vorig jaar en jaar daarvoor heel heftig (staart er af en alle manen en hoofd kaal). Van het winter jeukte hij op eens ook en nu niet :?
Zou het toch geen ZE zijn of kan het nog komen?

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 14:29

yvonnedv schreef:
Het antwoord van Befix

Beste Yvonne,

Het zomerdeken van befix wordt zowel als vliegendeken en ook met succes als
eczeemdeken gebruikt.
Dit deken heeft een aantal specifieke eigenschappen.
Het materiaal waaruit het vervaardigd is, is zeer fijnmazig, biedt een
totale bescherming tegen insecten en zorgt voor voldoende ventilatie.
Het deken is goed ademend en UV werend. Een zeer belangrijk punt is de
elastische zone op de schoft in combinatie met de verlengde nek, waardoor
het deken niet van over de oren schiet als uw paard buigt.
Het befix deken heeft ook een extra grote staartflap en elastische zones op
de nek, schouders, en staartflap.

Hopelijk kan je ook uw paard helpen met een zomerdeken van befix!

Met vriendelijke groeten,

Klinkt goed, maar is ie ook schuurproef?

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 14:29

Mindim, heb je al een dierenarts ernaar laten kijken? Met name omdat ze in de winter ook schuurde.
De meeste zomer-eczemers, die niet behandeld worden/deken hebben, zijn toch wel al begonnen met schuren.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 14:30

corinagirl schreef:
Voor de hormonen heb ik Moody Mare gegeven, maar hier merkte ik weinig resultaat van. Hier ben ik dus mee gestopt.
Een ongiftigingskuur is een goed idee :) . Heb ik Otello toendestijds ook wel eens gegeven.

Ik zal vanavond eens goed de manen en staart inspecteren. Al ben ik al een paar dagen aan het insmeren en is me nog niks opgevallen. Hopelijk geen luizen/mijten :) . Deze zijn toch ook 'besmettelijk'? Dan zouden de andere paarden het ook moeten hebben??

Ik heb voor mijn hormoonbommetje Oestrovetsan omdat de rest ook niet werkt en dit werk na een maand of 2 gebruiken merk ik wel resultaat in die zin dat dr hengstigheid een aanzienlijk stuk minder heftig is.
Vera was verliefd op iedere lantaarnpaal, fietser, hek enz enz enz die ze zag tijdens de hengstigheid en drukte je het liefst plat, nu met Oestrovetsan plet ze niemand meer en zijn de lantaarnpalen e.d. ook niet meer erg aantrekkelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 17:41

Steffie89 schreef:
Mindim, heb je al een dierenarts ernaar laten kijken? Met name omdat ze in de winter ook schuurde.
De meeste zomer-eczemers, die niet behandeld worden/deken hebben, zijn toch wel al begonnen met schuren.

Ik heb er inderdaad naar laten kijken door een dierenarts vorig jaar en die verzekerde me van eczeem.
Hier wat foto's van zijn eczeemtijd:
http://www.mijnalbum.nl/Album=RUDUFP8H
Vorig winter heeft hij niet geschuurd.
Het schuren is nu opgehouden nu ze weer in de weide staan. Hij schuurde van de winter de zijkant van de manenkam door zijn achterhoef er langs te halen. Hij schraapt ook, we zien het niet, maar aan zijn voorhoef te zien, doet hij dat. Wij zelf denken dat het verveling is geweest, want sinds ze overdag weer in de wei komen, is dat opgehouden.
Hij vertoont helemaal geen sporen van jeuk, niet overmatig rollen, schooien bij andere paarden voor een kroelbeurt, niets.
Vorig jaar begon hij in maart al te jeuken. Kan het zijn dat paarden later in het seizoen beginnen te jeuken?
Zijn ZE is ooit ontstaan in oktober. Kan het een pubertijd iets zijn? Hij wordt in juni 6 jaar.

Oja, zijn manenkam was destijds ook erg hard en warm en de kloven begonnen er in te vallen.

Mias

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 17:56

Ik zou me hier ook graag willen melden.
Ik heb een merrie op stal staan die ook last heeft van ZE.
De zomer dat ze 3 werd begon ze heel zacht met schuren.
Vorig jaar zomer (toen werdt ze 4) Was ze heel erg aan het schuren, manen kort/ staart kort. We dachten dat dit kwam door de hormonen omdat ze drachtig is (haar moeder deed dit namelijk ook alleen bij de dracht, schuren)
Maar helaas, 2 week geleden is bij Kamillah ook de boett deken op gegaan.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 18:08

appie heeft de deken afgelopen week ook om gekregen hoor.
jammer he dat ze niet zonder kunnen blijven lopen :(:)

maar 1 voordeel:
onze paardjes hebben geen last van de vliegen en de dekenloze paardjes vaak wel. :j :P

heeft kameel ook kale plekken,of valt dat nog mee?

Mias

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 18:12

Daar heb je gelijk in.
De staart van Kamillah is nog helemaal goed. Haar manen beginnen nu kaal te worden aan de zijkanten, net acher de oor.
Ben nu aan het smeren met derfen, hopelijk werkt dat!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 18:32

vast wel,ik hoor er hier hele goede berichten over :j

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 18:43

Hee luitjes

Ik moet afkloppen maar mn Fjord is nog heel.
Her en der wat hele kleine donkere vlekjes van het jeuken maar geen open wonden of kapotte manen en staart.
Wel heeft ze de onrust,dus niet stil willen staan en met dr voorbenen aan de buik willen krabben en héél afentoe effe dr buik op de grond jeuken.Maar niet zo dramatisch als in het verleden.
En ik kan me natuurlijk vergissen of inbeelden maar sinds ik Derfen smeer blijft ze echt zo veel beter heelhuids.

corinagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 21:28

Ik heb vanavond even goed de staartwortel en voorpluk van Vita bekeken. Ik kon geen 'beestjes' bekennen. Stalgenootje keek mee en kon ook niks vinden.

Maar ik dacht even dat het rustig was met de jeuk... Niet dus ;( .
Vanavond les gehad en na de les even op stal gezet tijdens het opruimen van de spullen en het voeren van wat hooi. 5 min later had Vita de staart alweer behoorlijk geschuurd. Kon er zo een pluk uittrekken.

Ik heb vandaag een flesje Drainage Composium gekocht en vanavond heeft ze de 1e keer gehad. Hopelijk helpt dit wat. Morgen ga ik de staart weer even goed wassen.
Maar waar de jeuk nou vandaan komt? %)

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 21:41

Vera gaat nog steeds goed, al 3 dagen op rij zonder soepjurk. Dr plekjes op dr hoofd beginnen alweer haren op te komen en dr staart en manen zijn nog keurig ongehavend :D

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 21:43

Mijn pony heeft weer iets nieuws bedacht om te doen tegen de jeuk..

Ze gooit (gewoon als ze buiten loopt of aan de hand) haar hals heel hoog in de lucht en beweegt dan dr hoofd/hupst een beetje op en neer. Dr hals staat dan erg strak en ik denk dat ze zo bij de ribbels een soort van 'schuurt'..
Ze staat inmiddels wel onder de deken maar ik heb het te lang uit gesteld dit jaar |(.

atorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 22:02

Heeft jouw paard het erg warm gehad de afgelopen dagen, kijk dan eens naar de Boett Light dekens. We hebben enkele maten binnen gekregen. Ook QHP heeft een goede nieuwe eczeemdeken. kijk op www.atorka.nl

ps bijna live www.boett.nl

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 22:32

Weet iemand welke goedkopere deken goed is? Ik wil geen miskoop doen namelijk!

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 07:44

Klijntjuh, mijn ervaring met de goedkopere dekens is dat die sneller stuk gaan, gaan lubberen, minder mooi passen, langer nat blijven na de regen..
Van een 'iets duurdere' hebben zowel jij als je paard waarschijnlijk meer plezier!

NN44

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 08:41

Ik denk dat het ook van je paard afhangt. Ik doe al 2 jaar met een 2e hands equitheme deken van 30 euro. Maar ik lees hier ook wel eens verhalen over een boett die na 4 weken kapot is. Als je paard een sloper is zou ik zeker geen dure deken kopen.. Ik ga volgend jaar weer voor een equitheme denk ik! Past prima, droogt goed, ze zweet er nooit onder en hij schuurt nergens. Qua pasvorm hangt het natuurlijk ook erg af van je paard. Als je een duurdere deken wilt kun je ook eens voor een 2e hands kijken natuurlijk.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 09:06

maar...staat nu ineens wel vast dat Diaz ZE heeft?