[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marcella

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 11:53

Heb gewoon een pillen snijder van de apotheek.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 16:04

Ik gebruik ook een scherp keukenmesje, 1/4 pil breken gaat perfect daarmee zonder kruimeltjes.

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 19:30

Vandaag de uitslag ontvangen van mijn pony, zijn ACTH is 18 pmol/L. Volgens de dierenarts een verhoogde waarde en heeft hij dus PPID.
Ik begrijp zelf het referentiekader niet goed, kan iemand mij dat uitleggen?

Pony is altijd al een ziekekindje geweest maar afgelopen maanden ging het hartstikke goed, daarom komt het toch een beetje als een verassing. Hij heeft 's winters veel diarree, altijd een hangbuik en dun bovenop, veel jeuk 's zomers en slecht uit zijn vacht komen. De dierenarts voelde ook vetbultjes boven z'n ogen. De laatste tijd is hij wel erg fit, rent regelmatig door de wei, terwijl hij voorheen erg duf was. Niet heel gek met diarree.

Hoop dus dat het met medicatie nog wat verbetert. Lees dat er verschillende soorten zijn, gebruiken jullie hier allemaal dezelfde? Zit er nog veel prijsverschil in tussen verschillende dierenartsen?

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 19:33

pluisbeer schreef:
Vandaag de uitslag binnen. 1e test eind mei was 33 pmol/l
Joris staat op 1 tablet en nu waarde 11 pmol/l
Hij weegt 437,5 kg(was in het begin echt veel zwaarder). Ik moet nog overleggen met de arts om dit te verlagen. Ik vind het wel eng. Hij staat nu overdag in de wei en dat gaat goed(afkloppen). misschien is 3/4 wel wat

Advies is het toch op 1 tablet te houden, omdat de waardes nu goed zijn. Over een half jaar ga ik weer testen dan.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 22:18

Hee eline ik zag het al op facebook, balen van jack. Prijsverschil is er idd tussen de dierenartsen even rondbellen kan geen kwaad!

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 23:32

Ik meld mij hier ook. Vandaag gehoord dat mijn 21 jarige friesje PPID heeft. Ik weet er nog weinig van, dus wil hier graag meelezen en hoop van jullie te leren.

Zijn er hier meer die hun paard bijvoeren met seniores priores? Ik geef haar ongeveer 5 keer per week een halve kilo, hiermee blijft ze naast ruwvoer redelijk goed op gewicht.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 00:08

Ja ik aan mijn 17 jarige fjord ongeveer kwart schep per dag en is nu perfect op gewicht, maar de mijne word nog wel gereden.

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 08:57

Zijn er ook mensen die een paard met artrose hebben, ppid en dus naast de medicijnen iets voor de artrose geven? Met dit vochtige weer is weer ontzettend stijf en wil haar dus iets geven, maar weet niet of dat kan ivm de ppid medicijnen...

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 09:01

De gebruikelijke middelen om bij artrose te ondersteunen kun je gerust in combinatie met prascend gebruiken.

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 09:41

Moet de Prascend op een vaste tijd worden gegeven? Ik heb alleen gehoord dat het in de ochtend moet.

Mijn andere paard heeft even Prednison gehad en dat moest voor 10 uur 's morgens. Hoe zit dat met dit medicijn?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 10:13

Geen specifieke tijd, maar het is wel verstandig om iedere dag rond hetzelfde tijdstip de pil te geven.

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 10:49

Esther_ schreef:
Zijn er ook mensen die een paard met artrose hebben, ppid en dus naast de medicijnen iets voor de artrose geven? Met dit vochtige weer is weer ontzettend stijf en wil haar dus iets geven, maar weet niet of dat kan ivm de ppid medicijnen...

Ja hoor kan prima.. ik geef naast de Prascend ook gewoon elke dag de ArtiGold

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 11:01

reiziger schreef:
Moet de Prascend op een vaste tijd worden gegeven? Ik heb alleen gehoord dat het in de ochtend moet.

Mijn andere paard heeft even Prednison gehad en dat moest voor 10 uur 's morgens. Hoe zit dat met dit medicijn?

Hier heeft mijn DA niks over gezegd eigenlijk, hoor dit ook voor t eerst dat het 's morgens moet? :=
Ik geef het altijd eind van de middag, probeer het elke dag wel rond hetzelfde tijdstip te doen.

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 11:03

Jelleee schreef:
reiziger schreef:

Hier heeft mijn DA niks over gezegd eigenlijk, hoor dit ook voor t eerst dat het 's morgens moet? :=
Ik geef het altijd eind van de middag, probeer het elke dag wel rond hetzelfde tijdstip te doen.

Mijn DA zei dat het niet perse smorgens moest, maar dat dit wel het handigste is zodat je ook echt door de dag kan zien hoe die reageert.. elke dag rond dezelfde tijden is wel een must. Ik geef het smorgens maar het kan wel varieren tussen 8 en 10 uur.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 11:04

Mijn heethoofd is ook weer geschoren, hij doet het super goed op zn pillen. Het enige 'probleem' is dat hij nog steeds geen muesli eet. Ruwvoer eet ie wel. Ik hoop dat het wel weer over gaat..

Afbeelding

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 11:06

Feline, ja daar zit wel wat in. Maar ik rij vaak eerst, en dan geef ik hem liever daarna zijn pil als daarvoor. Heb altijd een beetje het idee dat die pil er wel 'in slaat' en dan rij ik liever niet meer daarna. Dus geef ik m eind van de middag.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 11:22

Hier krijgen ze altijd 's ochtends. Tussen half 8 en half 9 (in het weekeind ben ik soms iets later ;) ).
's Avonds wisseld het veel meer kwa tijd dat ik voer, dus daarom is 's ochtends hier het makkelijkst.

Dennis wantrouwt z'n boterham sinds een paar dagen, dus moet ook maar wat gewone boterhammen gaan voeren komende week.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 12:39

Ik geef altijd rond 5 uur smiddags.

Furi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 14:36

Hier ook rond 5/6 uur ivm praktische overweging dat dan de voerronde is en dus deze tijd meest constant is. In principe is de bedoeling dat de vrouw waar ik bij aan huis staat, 's ochtends niets hoeft te doen aan de paarden (staan 24/7 buiten). Als ze terug van werk komt is de voerronde.
Furi krijgt haar pil dan gelijk met voeren.

Lifeforhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 15:16

Update, het gaat goed hier, inmiddels eet hij de speedibeet zonder de bix van de buurvrouw en je moet hem er eens in zien smullen, (Hij moest eens weten dat de bix eruit was, hihi gemeen ook eigenlijks := ) Hij is nog steeds happy het is net een hengst wat dat betreft, hij loopt te showen door de bak hij voelt zich helemaal weer jong, *\o/*

ik zeg goedbezig ! +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 15:34

Is er een reden dat de meesten van jullie de pillen met brood o.i.d. geven? Ik doe hem gewoon door het voer heen namelijk..

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 15:36

Als je hem door het voer doet, ben je er niet zeker van of ie hem daadwerkelijk opeet. Hij kan de pil zo naast de voerbak uit z'n mond laten vallen. Met een stukje brood/appel/krentenbol o.i.d. kun je wel zien dat ie hem opeet.

Furi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 16:17

Door het voer zelf zou ik ook niet vertrouwen ivm knoeien. Hier krijgt ze het in een stukje fruit voordat ze in haar emmer voer duikt. Mijn paard is sowieso al van het 'voer delen met alles wat in een straal van 5 meter om haar heen staat'.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 16:42

Hier geeft de stalbaas hem door het voer. Vriendin checkt sochtends of het op is komt heel soms voor dat hij het laat liggen. Dan krijgt hem alsnog met een handje voer. Heb niet het idee dat hij merkt dat hij de pil krijgt. Ik heb ook geen kans hem iedere dag rond hetzelfde tijdstip te geven ivb wisselende diensten.

Wouter gaat nog steeds goed hoor geregeld dat hij door de wei vliegt :) Zijn nog bezig met opbouwen met rijden maar hij hoestte en had versnelde ademhaling. De da kon niks raar vinden mag het licht rijden dus gaan voornamelijk lekker naar buiten.
Wel eet hij als een malle hooi. Laatste dagen was zijn stal erg vies kwamen erachter dat als het hooi op hij gewoon verder gaat met zijn stro...

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 17:45

Heb ook wisselende diensten en gelukkig nu voor morgen al opgelost. En geeft stalgenoot de pil aangezien ik niet weet hoe laat ik klaar ben.