[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 00:24

Hallo!

Mag ik mij hier ook melden om mee te lezen/ervaringen te delen/tips oppikken/advies vragen??

Er van uitgaande dat het geen probleem is maar gelijk even naar advies/ervaringen vragen :o
Ik ben sinds zo'n 5 weken eigenaresse van een haflinger welke ik al 6 jaar ken en rijd, paard heeft daar altijd op stal gestaan, kwam enkel soms een halfuur/uur in de paddock, en werd verder meerdere keren per dag gereden (lessen).
Laatste 2/2,5 jaar kreeg hij kale plekken op de rug en zijkant van zijn lijf, bultjes, wonden, gekke plekken.. Wel eens de manen/staart schuren maar niet heftig, altijd een mooie dikke bos haar.

Nu bij mij staat hij inmiddels 24/7 op het land (kort gras) en sinds een week of 2/3 schuurt hij dus. In een half uur tijd op stal zonder toezicht had hij zijn manen en staart tot bloedens toe kapot en af geschuurd... ;( Kennis die in de IJslanders zit herkende het meteen als ZE, dus eczeem deken aangeschaft en die heeft hij nu continue aan.
Hij schuurt nog wanneer hij de kans krijgt, maar ik denk dat dat ook komt omdat ik het eczeem niet voor ben geweest (want ik wist er natuurlijk niet van.)

De plekken op zijn rug etc. waren helemaal genezen (ik heb hem de eerste weken niet gereden, om het allemaal rust te geven en te laten helen.) Nu heb ik vorige en deze week 3x het zadel er op gehad en zodra ik na het rijden het zadel er af haalde begon hij als een gek te krabben en te bijten aan de plekken onder het zadel..
Is dit iets bekends met ZE?? Dat door het zweet het weer extra gaat jeuken, en hij het daardoor open bijt? Want nu ligt zijn hele rug weer open door het jeuken met de tanden! Die weken dat er geen zadel op lag (en hij daar dus niet zweette) was er niks aan de hand, alles was juist dichtgegroeid en weer vol op haren erop en al! Kennis zei namelijk dat ze bij de IJslanders ook vaak hele kapotte ruggen ziet onder het zadel van de ZE....?

Ook wil ik hem binnenkort maar een reinigingskuurtje geven en dan eens magnesium bijvoeren proberen.
Daar las ik veel positieve ervaringen over, dus baat het niet dan schaadt het niet?!
Hebben jullie nog (goede, slechte) ervaringen met een bepaald merk/bepaalde manier van reinigingskuur en magnesiumsupplement? Wat kan ik het beste halen?
Heb driftig alle pagina's van het topic door zitten lezen, maar ik ben zoveel informatie tegen gekomen dat ik door de bomen het bos niet meer zie ;)

Alvast bedankt.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 07:25

Zweet kan inderdaad weer jeuk geven, dus ik zou hem sowieso afsponzen (of met dit weer gewoon afspoelen) met water, dan ben je dat alvast voor.
Is de overgang naar gras opgebouwd of is hij er zo van de ene op de andere dag opgezet?

Groene leem of dreinage compositum zijn twee kuren die mensenin dit topic denk ik het meeste gebruiken.
Qua bijvoeren van magnesium zou ik je aanraden om eerst even een bloedtest te laten doen om te checken naar tekorten; wie weet heeft hij juist helemaal geen manesium nodig en dan kun je weer teveel geven. Aan de hand daarvan kun je dan ook kijken wat je het beste bij kunt geven.
Krijgt hij ook hooi bijgevoerd?

Goed dat je emeteen een deken hebt opgedaan. De jeuk kan tot 3 weken in het lichaam blijven, dus over een aantal weken zou je in elk geval verschil moeten gaan zien.

Yinthee
Amadeus <3

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 10:21

Bedankt voor je reactie.
Afsponzen of volledig afspuiten maakt helaas geen verschil, dat heb ik al geprobeerd maar hij blijft dan krabben.
Uiteraard is de weidegang opgebouwd, ik zet een paard wat jaren geen gras heeft gezien niet van de een op de andere dag 24/7 op gras. ;) Hij krijgt geen hooi bij.

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 10:46

Euhm het regent hoe doen julliee dat, exeem deken en regendeken of alleen exeemdeken?

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 11:40

Hallo allemaal,

Sinds een week of 3 staat mijn exzemer zonder deken, hij stond iedere dag zo te zweten met die hitte...
Ik was om de dag zijn manen en staart met een eczeem shampoo, en iedere smeer ik hem in met maneneliquid van Leovet. En dat is goed spul!
Hij heeft niet meer geschuurd sindsdien, en zonder deken vindt hij zo fijn!
Ben echt helemaal blij en verbaasd dat het zo goed gaat!
Moet wel Es' lachen, hij staat ijzerloos, ik rij bitloos en nu ook dekenloos.
Maar dit ff ontopic :o

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 11:57

k_m schreef:
Euhm het regent hoe doen julliee dat, exeem deken en regendeken of alleen exeemdeken?

Die vab mij staat gewoon met alleen eczeemdekem in de regen. In de droge periodes drogen ze goed op, tenminste die deken wat ik heb wel. Voor de rambo heb je eventueel wel nog een regenliner. En ala je t echt teveel regen vindt, kun je ook een regendeken over de eczeemdeken gooien. Maaret deze temperaturen Ou ik m gewoon onder de eczeemdeken laten drogen, t is ja echt niet koud voor ze

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 11:58

@ k_m
Ik laat met deze temperaturen gewoon eczeemdeken op liggen.
Mocht het straks wat kouder zijn en regenen dan gaat de regen liner er onder.

Ik lees hier meer mensen met het hoofd en kapprobleem.
Ik zit met hetzelfde, gisteren Pagony eczeemkap opgedaan, vanochten trof ik haar aan met nog 1 oog door het gat, andere kant niks en de oren wat raar. Nu is het geen paniek dame, maar ik vond het zeer onprettig. Nu wel weer opgedaan, maar ga vanavond hem er denk ik toch afhalen. Het probleem is haar hoofd ziet zwart en de voorpluk is ook grotendeels weg. Ik ben er alleen lang niet elke dag.. De eczeemkap die bij de RSIH hoort heeft ze er zo af liggen. Hoe kan ik dit jaar nog een beetje goed overbruggen voor haar? Volgend jaar staat ze gewoon bij huis, althans ik woon daar dan ook.

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 12:13

Jotoma schreef:
Jeetje, ik probeer er een beeld bij te krijgen maar snap niet hoe de hals over de ogen kan komen? Is het halsstuk dan veel te lang?

Ik snap het zelf ook niet, het is een welsh cob met geen super lange hals, maar ik had ook nooit verwacht dat de deken voor d'r ogen zou kunnen zakken

https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/ ... 4466_o.jpg

Heb het zelf nadien ook nog geprobeerd en denk zomaar dat de hele deken heel erg naar voren is geschoven, misschien heeft ze erin vastgezeten ofzo. Ik kan het niet verklaren.

Toen ik gebeld werd door de staleigenaar stond ze alweer binnen en was d'r deken eraf. Hij had er verder ook geen verklaring voor, maar de mensen uit de auto die d'r zijn gevolgt zagen dat het over d'r ogen zat. En nu kan ik me van niet paardenmensen wel voorstellen dat ze denken dat er iets over d'r ogen zit, maar ze liep ook overal tegenaan en dat lijkt me niet normaal, net zoals de complete paniek. Paard heeft normaal heel veel ontzag voor draden en heeft nu hele palen uit de grond getrokken om weg te komen.

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 13:18

De EJ deken bij mijn Welsh heeft wél een veels te lange hals en die sla ik over het algemeen terug over de hals. Tref hem echter met grote regelmaat toch met de oorgaten helemaal over zijn hoofd heen aan, maar die van mij die koekeloert dan met een oog door een oorgat heen en als dat niet werkt, ach dan vreet je gewoon gras _O- . Als ik hem dan roep dan komt hij echt op het geluid van mijn stem af zodat ik hem weer kan bevrijden :)) . Hier dus gelukkig geen paniek. Inmiddels heeft hij een simpele vliegenkap om die er voor zorgt dat de oren netjes in de gaten blijven en de deken dus niet over zijn hoofd kan schuiven.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 14:10

Bij mijn welsh zakte hij ook over de ogen (deken ej) alleen heeft hij er dus een keer in vastgezeten en
daardoor een oorgat kapot getrokken. Daarna de hals wat ingekort en nu past ie prima.

Heb ook een rsih gekocht en die heeft ie nu aan. Hals is daarvan wel kort genoeg alleen de oorgaten
zitten nog al dicht bij elkaar en floepen zijn oren er steeds uit. Verder wel een hele fijne deken met
super pasvorm. (welsh A van 1,21 met maat 160)

Eeffii

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 14:35

Waarom halen jullie de oorgaten niet gewoon van de deken af? Dan is de deken nog steeds lang genoeg en zakt niet af. ik heb dat ook gedaan bij de rsih die ik eerst had, deze staat nu te koop op bokt met fotos. was echt een goede oplossing.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 14:44

TeSs2411 schreef:
Ook staat hij sinds vrijdag op het voer van Havens, natural balance muesli. Heb dit afgelopen weekend met zijn oude voer op/afgebouwd. Weet niet of de plotselinge bulten daar anders ook van kunnen komen ?

Heb hem helemaal ingesmeerd met sweet itch en zijn deken nog eens in gesprayd tegen de dazen.

Zou natuurlijk best kunnen dat hij overgevoelig reageert op het voer, die van mij ging er erger van schuren.
Ze hadden het mij ook geadviseerd als geschikt voor eczeempaarden tot ik later het zetmeelgehalte ging
bekijken en dat is dus 36,7 %.

Bij mijn eczemer is er met een bloedtest trouwens ook uitgekomen dat hij behalve voor knutten ook allergisch is voor dazen. :j Zou dus ook goed kunnen dat de bulten daar vandaan komen. Lastig altijd he om te bepalen waar iets door komt en zeker als je een paardje nog niet zo lang hebt en er veel veranderingen zijn voor het paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 15:59

Faniek schreef:
@ k_m

Ik zit met hetzelfde, gisteren Pagony eczeemkap opgedaan, vanochten trof ik haar aan met nog 1 oog door het gat, andere kant niks en de oren wat raar. Nu is het geen paniek dame, maar ik vond het zeer onprettig. Nu wel weer opgedaan, maar ga vanavond hem er denk ik toch afhalen. Het probleem is haar hoofd ziet zwart en de voorpluk is ook grotendeels weg. Ik ben er alleen lang niet elke dag.. De eczeemkap die bij de RSIH hoort heeft ze er zo af liggen. Hoe kan ik dit jaar nog een beetje goed overbruggen voor haar? Volgend jaar staat ze gewoon bij huis, althans ik woon daar dan ook.

Ik heb hem ook liggen en durf het ook niet aan hoor. Ik smeer nu het hoofd in met derfen en de voorpluk vet ik dagelijks in. Maar die kap zie ik ook niet zitten.
Waarschijnlijk ga ik toch achter deze aan, hopelijk is ie ergens te krijgen in maat xl. De kap die normaliter bij de RSIH wordt geleverd is maat L en daar gaan de klittenbanden niet van dicht, vanwege het grote hoofd.
Dus mocht iemand deze te koop weten in maat xl?? Dit is de rambo fly mask plus.
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 16:01

Eeffii schreef:
Waarom halen jullie de oorgaten niet gewoon van de deken af? Dan is de deken nog steeds lang genoeg en zakt niet af. ik heb dat ook gedaan bij de rsih die ik eerst had, deze staat nu te koop op bokt met fotos. was echt een goede oplossing.

Hier ook, de hals was te lang voor mijn tinker.
Afbeelding

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 16:25

Mindim schreef:
Ik heb hem ook liggen en durf het ook niet aan hoor. Ik smeer nu het hoofd in met derfen en de voorpluk vet ik dagelijks in. Maar die kap zie ik ook niet zitten.
Waarschijnlijk ga ik toch achter deze aan, hopelijk is ie ergens te krijgen in maat xl. De kap die normaliter bij de RSIH wordt geleverd is maat L en daar gaan de klittenbanden niet van dicht, vanwege het grote hoofd.
Dus mocht iemand deze te koop weten in maat xl?? Dit is de rambo fly mask plus.
[ Afbeelding ]

Ik vind het wel jammer, want haar hele hoofd gaat zo kapot en ik kan niet dagelijks smeren helaas.
Misschien dan toch maar weer het maatje kleiner proberen, maar dat doe ik dan wel als ik vrij ben. Ze rolt nogal veel dus dat geeft vaak het probleem.
Deze Rambo is ook met klittenband of niet? Want bij Milani wil het klittenband makkelijk vast, maar ze krijgt hem gewoon af met rollen etc.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 17:02

Kun je niet een stuk klitteband erbij aannaaien? Dat het langer is bedoel ik? Heb ik in het verleden ook gedaan voor mijn tinker zijn hoofdkap..Brede kaken en ding paste dus niet meer..Heb er gewoon een stvig stuk klitteband bij aangezet en paste weer..

Ootie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 17:11

Faniek schreef:
@ k_m

Ik heb voor Fenna een kap van Bucas, met oren eraan en die blijft prima zitten. (geen idee of ze die ook in maat XL hebben)
De kap van Harry's horse zit bij haar ook goed, maar daar zitten geen oren aan, dus daarmee kan ze aan haar kuif schuren.
Haar hoofd lag twee weken geleden ook weer open. Ik heb ruim een week gesmeerd met honingzalf en nu is het weer dicht. Er groeit zelfs alweer haar op.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 18:07

casanova schreef:
yarrah schreef:
John39, wat naar dat je paard er zo'n last van heeft. Wat je zou kunnen doen is een plek vimden langs de kust, waar geen muggen zitten. Maar het probleem is vaak dat niemand op een eczemer zit te wachten...
Ik wensje veel wijsheid toe...

ben ik het niet mee eens,ik heb juist gezocht naar een eczemer omdat ik hier zelf aan de kust woon en inmiddels met 11 eczemers de ervaring heb dat het hier goed onder controle te houden is,mijn huidige haflinger komt ook belgie,daar zwaar exceem en hier loopt hij nog steeds zonder deken...beide happy *\o/*

Zoals bijna iedereen weet heb ik hier ook zo'n geval staan die in Limburg niet meer te houden was en het hier super goed doet.
Dus het is zeker geen fabeltje en voor de echt hele erge eczemers vaak een laatste kans!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 21:03

Wat betreft dazen en er allergisch voor zijn. Mogelijk mijn pony? Ik weet nog steeds niet waar die jeuk en plekken vandaan komen/kwamen. Maar als ze echt ZE had gehad, dan was ze al eerder begonnen en aan de manen/staart neem ik aan. Mijn pony is net een maand (1.5) begonnen met jeuk en vooral op haar body, en het werd erger met het warmere weer en de dazen explosie. Normaal wordt ze nooit gebeten door dazen, dit jaar wel en was ze ook heel onrustig. Nu staat ze met jeuk jeuk jeuk. Met pyama lijkt het te helpen. Maar het is geen reactie op de ZE vliegjes lijkt mij. Wat het wel is is nog steeds de vraag, we verwachten wel een eczeem reactie op beesten.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 21:06

Sorry dat ik hier kom binnenvallen..
Ik ben in het bezit van een welsh van 1.32m met zomerexeem.
Hij heeft vorige week maandag een spuit gehad tegen het schuren v.d dierenarts.
Nu beginnen zijn wondjes op zijn nek te genezen, en dat jeukt natuurlijk!
Helaas ben ik enkel in het bezit van een grote weide met schuilstal en kan ik hem dus niet binnen zetten bij de ergste muggenperiode..
Hij heeft stroomdraad in de schuilstal omdat ik geregeld splinters in zijn vacht vond.. Nu gaat hij door zijn knieeen om onder de stroomdraad tegen het ijzer te schuren.. Zo genezen zijn wondjes natuurlijk nooit..
Hebben jullie misschien tips om het jeuken wat in te tomen? Hij draagt trouwens een vliegendeken met hals en dit is ook genoeg omdat hij dus niet meer schuurt door de mugjes maar door de wondjes die aan het genezen zijn en nieuwe haartjes..

Tess_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 21:09

flappie28 schreef:
TeSs2411 schreef:
Ook staat hij sinds vrijdag op het voer van Havens, natural balance muesli. Heb dit afgelopen weekend met zijn oude voer op/afgebouwd. Weet niet of de plotselinge bulten daar anders ook van kunnen komen ?

Heb hem helemaal ingesmeerd met sweet itch en zijn deken nog eens in gesprayd tegen de dazen.

Zou natuurlijk best kunnen dat hij overgevoelig reageert op het voer, die van mij ging er erger van schuren.
Ze hadden het mij ook geadviseerd als geschikt voor eczeempaarden tot ik later het zetmeelgehalte ging
bekijken en dat is dus 36,7 %.

Bij mijn eczemer is er met een bloedtest trouwens ook uitgekomen dat hij behalve voor knutten ook allergisch is voor dazen. :j Zou dus ook goed kunnen dat de bulten daar vandaan komen. Lastig altijd he om te bepalen waar iets door komt en zeker als je een paardje nog niet zo lang hebt en er veel veranderingen zijn voor het paard.

De bulten zijn inmiddels gehalveerd gelukkig. Je voelt ze wel nog maar zijn niet duidelijk meer zichtbaar. Denk dat het echt de dazen zijn geweest. Had verwacht dat als het door het voer kwam het vandaag nog erger zou zijn.
Maar ik blijf alert de komende week. De kaalheid op de bultjes zijn niet verder uitgebreid dus ik heb hoop.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 21:15

Melissa kun je de schuilstal niet afzetten/nog een draadje plaatsen en een alternatief bieden door een borstel om tegenaan te schuren? Dan gaat de huid minder snel kapot maar kan hij toch de jeuk kwijt.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 21:18

opisop_shop schreef:
Melissa kun je de schuilstal niet afzetten/nog een draadje plaatsen en een alternatief bieden door een borstel om tegenaan te schuren? Dan gaat de huid minder snel kapot maar kan hij toch de jeuk kwijt.

Borstel heeft hij, gebruikt hij niet, ja om de haren incl krammetjes er uit te trekken en op de stalbodem te gooien :7
Hij staat er alleen maar aan te vreten..
Zat al te denken aan die speciale schuurmatten, weet niet of iemand daar ervaring mee heeft?
http://www.ej.nl/products/10000192/7900019/

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 21:32

oh wow die kende ik nog niet, ziet eruit als een goed alternatief!

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 21:37

Jup, we denken hier alleen dat rubber op wondjes die net dicht zijn (dun vel dus) toch gaat branden..