Mag ik mij hier ook melden om mee te lezen/ervaringen te delen/tips oppikken/advies vragen??
Er van uitgaande dat het geen probleem is maar gelijk even naar advies/ervaringen vragen

Ik ben sinds zo'n 5 weken eigenaresse van een haflinger welke ik al 6 jaar ken en rijd, paard heeft daar altijd op stal gestaan, kwam enkel soms een halfuur/uur in de paddock, en werd verder meerdere keren per dag gereden (lessen).
Laatste 2/2,5 jaar kreeg hij kale plekken op de rug en zijkant van zijn lijf, bultjes, wonden, gekke plekken.. Wel eens de manen/staart schuren maar niet heftig, altijd een mooie dikke bos haar.
Nu bij mij staat hij inmiddels 24/7 op het land (kort gras) en sinds een week of 2/3 schuurt hij dus. In een half uur tijd op stal zonder toezicht had hij zijn manen en staart tot bloedens toe kapot en af geschuurd...

Hij schuurt nog wanneer hij de kans krijgt, maar ik denk dat dat ook komt omdat ik het eczeem niet voor ben geweest (want ik wist er natuurlijk niet van.)
De plekken op zijn rug etc. waren helemaal genezen (ik heb hem de eerste weken niet gereden, om het allemaal rust te geven en te laten helen.) Nu heb ik vorige en deze week 3x het zadel er op gehad en zodra ik na het rijden het zadel er af haalde begon hij als een gek te krabben en te bijten aan de plekken onder het zadel..
Is dit iets bekends met ZE?? Dat door het zweet het weer extra gaat jeuken, en hij het daardoor open bijt? Want nu ligt zijn hele rug weer open door het jeuken met de tanden! Die weken dat er geen zadel op lag (en hij daar dus niet zweette) was er niks aan de hand, alles was juist dichtgegroeid en weer vol op haren erop en al! Kennis zei namelijk dat ze bij de IJslanders ook vaak hele kapotte ruggen ziet onder het zadel van de ZE....?
Ook wil ik hem binnenkort maar een reinigingskuurtje geven en dan eens magnesium bijvoeren proberen.
Daar las ik veel positieve ervaringen over, dus baat het niet dan schaadt het niet?!
Hebben jullie nog (goede, slechte) ervaringen met een bepaald merk/bepaalde manier van reinigingskuur en magnesiumsupplement? Wat kan ik het beste halen?
Heb driftig alle pagina's van het topic door zitten lezen, maar ik ben zoveel informatie tegen gekomen dat ik door de bomen het bos niet meer zie

Alvast bedankt.