[INFO] hoestende paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 19:06

Vreemd 2x daags is ook het wetenschappelijke advies. Na 12 uur werkt het niet meer immers.

manonevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 19:20

Spenk schreef:
Vreemd 2x daags is ook het wetenschappelijke advies. Na 12 uur werkt het niet meer immers.

Ik zal het nog eens vragen ik heb 1mg op 2ml budesonide ik mag er toch van uit gaan dat de dierenarts het weet..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 19:47

Dit is de studie waarop veel dierenartsen ook de hoeveelheden baseren.

1x daags geven wat jij doet dat is leuk als onderhoud of bij hele milde klachten maar je begint vaak echt met een 2x daags dosering wat ook compleet logisch is omdat het maar 12 uur werkt.

https://www.researchgate.net/publicatio ... F0aW9uIn19

Alles is om de 12 uur of zelfs korter.

Combivent is een combinantie van ipratrotium wat 8-12 uur werkt en salbutamol wat maar 1-4 uur werkt.

Budesonide werkt 12 uur en de dosering van budesonide is afhankelijk van het gewicht maar voor een volwassen paar 1,8ug. Wat in de praktijk meestal neerkomtom 2ml.

Dus de dosering die jij nu geeft maar dan 2x per dag.

Mijn dierenarts adviseert ook 2x per dag deze dosering. Anders heb je niet die optimale werking. En als je het onderhoudend inzet kan 1x daags prima zijn. Maar als je de klachten niet onder controle krijgt niet.

Voor de allergie kan ik af met 1x daags maar gaat die echt hoesten dan zal ik 2x daags moeten gaan.

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 20:00

Hier inderdaad ook 2x daags voorgeschreven gekregen. Pas in de afbouw fase terug naar 1x daags.

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 21:09

Ik heb net 10 weken 2x daags 2mg Budesonide achter de rug zonder verbetering, daarnaast 4 x 100 ml Solvidine. Nu geheel gestopt sinds 2 weken, niet echt verslechtering of verbetering, ik weet het niet meer maar dagelijks 10 Euro aan medicatie zonder enige verbetering is niet vol te houden...

Ook overgestapt van een flexineb naar een vernevelaar zonder cups, elke cup die stuk ging gaf me minstens een dag zoveel stress, en na 12 cups in 1,5 jaar... nu ff anders.

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 13:59

Ik vond zojuist met opruimen nog een doosje met open sachet met budesonide ampullen. Op de verpakking staat dat de ampullen binnen 3 maanden na openen van het sachet gebruikt moeten worden. Ik denk dat ze wel ouder zijn dan 3 maanden, hebben wel altijd in het sachet + doosje gezeten. Denken jullie dat er echt iets mee is gebeurt waardoor ik ze nu zou moeten weggooien oid? Wat zouden jullie doen.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 15:26

Ik zou ze gewoon nog gebruiken Maaik

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 15:42

Als ze donker en koel bewaard zijn zou ik ze ook nog gewoon gebruiken!

rosslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 21:24

Helaas was onze scopie afgelopen vrijdag niet zo goed..

In haar longen was het slijm gelukkig weg, maar het was veel meer opgezet en paarser als vorige keer. Het leek net alsof er allemaal spataderen zaten.

Daarnaast nog maagzweren door haar hele maag graad 2 & 4 #)

De dierenarts weet even niet meer wat we met haar longen aan moeten, dus die gaat nu overleggen met een andere kliniek. Heel hard duimen dat hun nog ideeen hebben

Flicka12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 22:15

Oh neee! Wat een vervelend nieuws! Heel veel sterkte voor jullie en ik hoop op een oplossing :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 23:10

Wat sneu van je paard! Sterkte! Waarom zoek je geen andere stalling?1-2 uur per dag buiten is zowel voor de longen als de maag super slecht.

rosslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 00:55

Spenk schreef:
Wat sneu van je paard! Sterkte! Waarom zoek je geen andere stalling?1-2 uur per dag buiten is zowel voor de longen als de maag super slecht.

Ik heb met de dierenarts overlegd en momenteel staan we zo optimaal mogelijk. Nu verhuizen zou stress opleveren + dat ze dan geen gestoomd hooi meer kan krijgen. Ze kan niet met andere paarden, is heel erg dominant. Voor nu in een buitenstal die aan twee kanten open is, is voor ons het beste. Er is ook vrijwel niets te vinden in deze omgeving en als ik 2x per dag op en neer moet voor medicijnen is een afstand van meer als een half uur niet te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 08:33

Lastig! Hier gaat dat echt niet buitenstal met weinig buiten.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 10:43

Ik zou zeker contact opnemen met Cornelie Westermann van Utrecht. Zij is dé luchtwegenexpert. Zo’n beeld met compleet paarse trachea ken ik eigenlijk niet goed bij astma, vraag me af of je toch niet (ook) nog naar iets anders kijkt. (Zou even niet weten wat hoor….).

Wel balen dat zowel astma als maagzweren vaak erg management gerelateerd zijn en andere stalling niet mogelijk is.

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 15:26

Mijn pony staat gewoon in een binnenstal. En die is ook echt superslecht en benauwd geweest. Wel aan huis, dus alle overige factoren onder controle. Maargoed, zoveel paarden, zoveel verschillende dingen die wel/niet werken. Mijne heeft nu gelukkig zelden meer last. (staat nog wel op een hoestersprotocol, dus equibedding, gestoomd hooi, uitmesten+vegen zodra hij naar buiten is, zodat het stof tijd heeft om te vallen, minstens 8u maar bij goed weer 14 tot 24/7 buiten)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 15:39

Ik doel op 23/7 op stal staan...

Jij beschrijft een paard die minimaal de helft van zn dag buiten doorbrengt.

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 18:19

Dat is voor geen enkel paard natuurlijk de ideale situatie, maargoed, soms kun je niet anders door een combinatie van logistieke en financiele factoren. Iedereen heeft het beste met z'n beestje voor denk ik.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 20:15

Mensen hier ervaring met een bloedafname om allergieën te traceren? Mijn DA is er niet zo heel erg van omdat er een zeer brede diagnose uit kan komen.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 12:55

Ik heb dit laten doen, omdat mijn merrie na verhuizing haar astma kreeg en we wel zeker wilden zijn dat dit niet kwam door de bomen die we nu in onze omgeving hebben (stonden hiervoor op een koeien boerderij). In ons geval heeft het dus wel aangegeven dat bomen en planten niet haar probleem zijn, maar waarschijnlijk het hooi. Sinds we over zijn naar voordroog (en uiteraard de behandeling in de dampbox op Utrecht) is ze nu nagenoeg klacht vrij.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 14:18

Princesj schreef:
Ik heb dit laten doen, omdat mijn merrie na verhuizing haar astma kreeg en we wel zeker wilden zijn dat dit niet kwam door de bomen die we nu in onze omgeving hebben (stonden hiervoor op een koeien boerderij). In ons geval heeft het dus wel aangegeven dat bomen en planten niet haar probleem zijn, maar waarschijnlijk het hooi. Sinds we over zijn naar voordroog (en uiteraard de behandeling in de dampbox op Utrecht) is ze nu nagenoeg klacht vrij.

Dankjewel voor je toelichting!

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 15:03

Ik heb een allergie test op de huid laten doen, naar aanleiding hiervan krijgt hij ook immunotherapie. Momenteel ook nagenoeg klachtenvrij na ook verschillende aanpassingen naar aanleiding van de test. Mijne scoorde echt heel hoog op katten allergie, nu is zijn stal altijd dicht als hij er niet in staat, zodat de katten er niet in kunnen en is het hooi ook afgedekt zodat de katten er niet meer op kunnen liggen slapen. Verder bij het opnieuw inzaaien van de weide erop gelet dat er geen grassen in het mengsel zaten waar hij op reageerde. Niet dat ik denk dat dit de heilige graal is, maar eerder een en en verhaal. Ik denk zeker wel dat het hem ook geholpen heeft.
Maargoed, je vind natuurlijk alleen de allergieen waar je op test. En dat geeft soms wel een vertekend beeld.

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 08:48

Fangio schreef:
Ik heb een allergie test op de huid laten doen, naar aanleiding hiervan krijgt hij ook immunotherapie. Momenteel ook nagenoeg klachtenvrij na ook verschillende aanpassingen naar aanleiding van de test. Mijne scoorde echt heel hoog op katten allergie, nu is zijn stal altijd dicht als hij er niet in staat, zodat de katten er niet in kunnen en is het hooi ook afgedekt zodat de katten er niet meer op kunnen liggen slapen. Verder bij het opnieuw inzaaien van de weide erop gelet dat er geen grassen in het mengsel zaten waar hij op reageerde. Niet dat ik denk dat dit de heilige graal is, maar eerder een en en verhaal. Ik denk zeker wel dat het hem ook geholpen heeft.
Maargoed, je vind natuurlijk alleen de allergieen waar je op test. En dat geeft soms wel een vertekend beeld.

Fijn dat het bij jou al zoveel resultaat geeft, hoelang geef je nu Immuno? Ik sinds april maar... jammergenoeg al weer 3,5 maand echt aan de sukkel...

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 18:29

sunny43 schreef:
Fijn dat het bij jou al zoveel resultaat geeft, hoelang geef je nu Immuno? Ik sinds april maar... jammergenoeg al weer 3,5 maand echt aan de sukkel...

Ik moet wel zeggen, ik denk dat het zeker een combinatie van alle aanpassingen is geweest hoor. Immunotherapie krijgt hij nu 3 jaar, denk dat het na anderhalf/2 jaar ongeveer was dat hij echt verbeterde.

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 20:15

Fangio schreef:
sunny43 schreef:

Ik moet wel zeggen, ik denk dat het zeker een combinatie van alle aanpassingen is geweest hoor. Immunotherapie krijgt hij nu 3 jaar, denk dat het na anderhalf/2 jaar ongeveer was dat hij echt verbeterde.

Ah oke, ik heb ook heel veel verbeteringen doorgevoerd, maar hoop nog steeds op meer stabiliteit. Ben ook nog geen jaar bezig... en heb iedergeval nog voor 8 maanden injectievloeistof. Iedergeval hoopvol dat het bij jou langer dan 6 maanden duurde voor het effect had. Ik heb therapie voor 12 allergiestoffen. Dierenarts adviseerde om misschien nog een allergietest op bloedserum te nemen om te kijken wat de therapie evt. al heeft bewerkstelligd.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 14:31

Ik heb inmiddels bloedonderzoek laten afnemen ik ben heel erg benieuwd. Normaal in de winter geen last van hoesten met aandraven maar sinds deze winter ineens wel. Er staat sinds 2 maanden een nieuw paard naast hem die mijten heeft :roll: dus misschien is hij wel overgevoelig voor mijten. Normaal was het hoesten altijd in het voorjaar en zomer. Hij heeft een droge hoest en soms komt er wat slijm mee uit zijn luchtpijp. Op de broncoscopie van afgelopen zomer was er niks geks te zien van slijm, hij had wel een geïrriteerde luchtpijp. Nu sinds 3 maanden bezig met de hoestmix van simicur op basis van fenegriek, knoflook en zoethout maar merk er niet veel van. Ben sinds van de week ook met de allergicur begonnen. Maarja mijn hoop is wel een beetje verdwenen. Al zoveel geprobeerd, incl flexineb. Zout. Immunosan. Balsamic air en medicatie. Medicatie sloeg wel aan maar moest dat 2 keer per dag vernevelen, als ik dan een keertje 1 keer ging dan was t gelijk weer ruk de volgende dag. Daarnaast ook nog luchtwegen van heltiehorse(duur) en cannibidol geprobeerd. Welneeeee tuurlijk werkte dat niet :+ Daarbij is hij gelukkig niet benauwd. Het is enkel alleen het hoesten bij aandraven en soms na het rollen. Diagnose na spoeling was btw milde astma.

Ik kan het niet uitstaan dat ik het niet onder controle krijg. Ben er zo klaar mee :')