[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 21:04

Klijntjuh schreef:
Wie zou ik via pb wat vraagjes mogen stellen betreft eceem e.d.?

waarom stel je ze niet hier?

je kan eventueel ook de zoekoptie linksonder in dit topic gebruiken als je bang bent om vragen te stellen waarop het antwoord in dit topic al gegeven is.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 21:05

Misschien dat een hele fijne maas werkt. Ik denk alleen dat als je paard een keer flink gaat schuren met een vliegendeken je je die meteen weg kan gooien. Een eczeemdeken is dan toch qua materiaal een stuk steviger.

YvonneV

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 21:13

Als ik de afbeeldingen van de befixdeken zie is het een lookalike van de RSIH en misschien ook wel van een soortgelijke stof.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 21:17

Lijkt er wel op. Maar er staat wel bij dat het een zeer dichte maas is, vraag me af of het deken dan wat luchtiger is dan de RSIH.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 21:23

Als je kijkt hoe de deken hangt, dan is het toch echt een vliegendeken met maas en lijkt het dus niet op de RSIH. Ik heb een deken gehad die op de befixdeken leek. Van het plaatje was de maas heel fijn, maar ik vond dat niet fijn genoeg. Het had net zo'n fijne maas als de imperial riding uitrij vliegendekens. Weet niet of jullie die kennen?
Ik zou die vliegendeken gewoon niet als standaartdeken gebruiken als je paard eczeem heeft.

Klijntjuh, je mag me best pmen, maar je kunt het ook gewoon in dit topic vragen.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 21:24

ik heb befix er een mailtje over gestuurd, wordt vervolgd.

Als ik deze afbeelding bekijk lijkt het mij een eczeemdeken

Afbeelding

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 21:27

Klijntjuh schreef:
Wie zou ik via pb wat vraagjes mogen stellen betreft eceem e.d.?

stel ze gewoon hier :)

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 21:34

yvonnedv schreef:
ik heb befix er een mailtje over gestuurd, wordt vervolgd.

Ik ben benieuwd wat ze zeggen.

@Annetje: IR-deken ken ik niet. Ik zou ook niet snel een vliegendeken als standaarddeken gebruiken. Ik ben op zoek naar een vliegendeken voor de warme dagen. Waarschijnlijk gaat het een Rambo worden (stevig en Rambo ligt goed op Sen). Dan kan ik de losse hals er afhalen en er een eczeemhals opzetten. Hopelijk heeft Sen het dan niet meer zo warm.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 21:38

yvonne, ik vind het daar juist geen eczeemdeken lijken :n Als je goed kijkt zie je het stukje 'zijdezachte stof' bij de manen gewoon zitten. Dat betekent dus dat er een maas in zit en dan is het gewoon geen eczeemdeken. De hoofdkap lijkt van hetzelfde matriaal en daar zitten geen ogen in. De deken lijkt ook heel licht, maar wel strak te zitten. Ik weet niet, als ik kijk naar die plooien en alles vind ik het een typische vliegendeken.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 21:39

Ik ben benieuwd naar die nieuwe deken van Harries Horse, die lijkt ook op de RSIH. Heeft iemand deze al in de winkel zien liggen? Wat ik met name wil weten of de stof hetzelfde is als de RSIH

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 21:46

Ik had vorig seizoen net zo'n deken als de befix maar dan was het een ander merk. Maar die werkt prima als exceemdeken hoor. Hij is alleen van dunnere stof als de rambo en slijt daardoor sneller. Maar de stof is fijn genoeg om de exceemvliegjes niet door te laten.

nova_zodiax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 23:04

wat gebruiken jullie tegen staartjeuk?

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 07:56

Het gaat wel beter met Simon door het voeren van Puur Culico druppels en NAF D itch poeder. Hij heeft ook een Rambo vliegendeken op. Hij heeft in ieder
geval geen kapotte manenkam zonder haren meer.

toch schuurt hij nog wel wat. Ik probeer na het longeren meteen zijn dek op te doen want dan schuurt hij ook nogal omdat er veel vliegjes komen als hij flink
zweet.

Hij krijgt granenmix als krachtvoer.

Wat mij wel opvalt is dat hij ondanks het geven van zonnebloemolie heel slecht verhaart. Zelfs die lange haren aan zijn billen zitten nog vast.

Ik heb het idee dat dit echt samenhangt met zijn eczeem. Heeft iemand een idee wat ik zou kunnen geven dat hij door zijn haar kan komen?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 08:19

die zijdezachte stof, dat is natuurlijk gwoon een lichte, gladde voering.
Voor paarden met normale eczeem kan het dan prima gebruikt worden, want de mugjes kunnen daar dus niet rechtstreeks in de manen en staart prikken.
Als je paard wel ergere klachten heeft moet je gewoon een pyjama opdoen.

Dit was mijn vliegendeken, die ik op warme dagen opdeed ipv de eczeemdeken. Mijn haf stond altijd onder deze deken, die schuurde nauwelijks.
Afbeelding

Dit is een close-upfoto van een daas op de deken. Je ziet daar goed hoe de maaswijdte is. De daas kon hem lekker niet bijten :D
Door deze maas komt een knut idd wel heen, maar op de manen en staart zit dus nog een dun laagje stof onder de mazen. Dacht daar een foto van te hebben maar zie hem zo gauw niet.
Afbeelding

Loes2009 schreef:
Ik heb een losse kap bij de deken::
http://pegasus-ruitersport.nl/5196-8822 ... mdeken.jpg

maak je de kap dan niet vast aan de deken dmv de clipjes??

Tienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 08:50

Goede foto die close up :D
jinthe komt gewoon helemaal in pyama.
Hoop dat ik me dek snel heb, ben nu nog aan t smeren .

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 09:08

heeft iemand van jullie nog toevallig een sweet itch hoody of vergeijkbare vliegendeken liggen in maat 175-185.?

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 09:30

ik heb een bucas maar dat is niet echt wat jij zoek denkt ik :)
zie onderschrift

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 09:51

het is voor een lichte eczemer, die zowiezo de nek en staart bedekt moet hebben. Die buikflap, die laat een klein stukje bloot tussen deken en buikflap?

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 09:58

een klein stukje, je maakt hem vast en daaroverheen gaat de deken, constructie staat wel onder in het topic.
er zijn ook nog maskers voor.
over de prijs kan nog gehandeld worden, zaterdag gaat al mn spul in de uitverkoop wat ik niet meer gebruik :)

corinagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 10:56

Ik kwam toevallig dit topic tegen. En wilde wel even wat vragen. Er zijn vast kenners op het gebied van eczeem en jeuk hier :+ .

Ik ben sinds december 2010 in bezit van Vita, een fjordenmerrie van 11 jaar. Heeft bij de vorige eigenaren nooit last gehad van jeuk. Vita stond juist altijd als rustigste in de wei en had nooit een vliegendeken oid nodig.
Maar sinds ongeveer 3/4 weken geleden had Vita ontzettend veel jeuk. Ze stond overdag op het land (kaal stukje) en 's nachts op stal. Als ik overdag bij haar kwam, stonden al haar haren bij de staartwortel omhoog en had ze weer een wondje op haar hoofd.
Sinds een week staan de paarden dag en nacht buiten, op mijn advies. Buiten kan ze minder schuren en ik dacht dat misschien de warmte op stal de jeuk ook wel kon veroorzaken.
Buiten heeft ze alleen de waterbak om te schuren, maar deze is erg flexibel en wondjes komen niet gauw. De paarden krijgen nu 2x per dag een stukje gras erbij. Vita staat met 2 haflingers samen, omdat zij weinig gras nodig hebben. De 'paardengroep' krijgen een stuk meer. Vita krijgt nu geen brok bijgevoerd, omdat ik het idee heb dat ze haar energie wel uit het gras haalt.

Toch heb ik het idee dat Vita nog steeds jeuk heeft. Ik denk zelf dat het geen ZE is. Ze heeft geen harde manenkam en geen schilfers. Ik heb de manen, staart en voorpluk vorige week gewassen met Tea Tree en smeer de wondjes op haar hoofdje in met Eczema Balm van EJ.
Maar zit er toch over na te denken om een vliegendeken aan te schaffen.
Jullie nog tips?

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 11:10

Ziet de huid er onrustig uit? Heeft ze nog een dikke vacht? Kan het zijn dat ze luizen/mijten heeft?
Dit hoeft geen zomereczeem te zijn. Je doet er in ieder geval goed toe dat ze weinig gras krijgt. Voer je wel iets bij als vitamines/hooi?

Ik zou het even afwachten, het kan dat ze schuurt uit verveling of jeuk van een lange wintervacht. Ondertussen de huid goed schoon houden en insmeren.

carien13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 11:26

Ik doe nu rustgevende druppels in Benti's water. Ik denk namelijk dat haar exceem voortkomt uit stress of iets anders. Tot nu toe gaat alles heel goed en schuurt ze nog niet

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 11:38

simongek schreef:
Het gaat wel beter met Simon door het voeren van Puur Culico druppels en NAF D itch poeder. Hij heeft ook een Rambo vliegendeken op. Hij heeft in ieder

toch schuurt hij nog wel wat. Ik probeer na het longeren meteen zijn dek op te doen want dan schuurt hij ook nogal omdat er veel vliegjes komen als hij flink
zweet.

Wat mij wel opvalt is dat hij ondanks het geven van zonnebloemolie heel slecht verhaart. Zelfs die lange haren aan zijn billen zitten nog vast.

Ik heb het idee dat dit echt samenhangt met zijn eczeem. Heeft iemand een idee wat ik zou kunnen geven dat hij door zijn haar kan komen?

Welk vliegendeken van Rambo heb jij?
Je zou NAF Opkikker kunnen geven zodat je paard beter door zijn vacht heen komt. Bij Senna werkt dat erg goed. Sen kreeg voor de rui ook Build & Glow, waardoor ze zelfs tijdens de rui bleef glimmen als een spiegel.

nova_zodiax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 12:17

nova_zodiax schreef:
wat gebruiken jullie tegen staartjeuk?

En dan liever geen deken, wat hij sloopt werkelijk alles, dus meer iets om te voeren of te smeren.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 12:34

Flosje446 schreef:
simongek schreef:

zweet.

Welk vliegendeken van Rambo heb jij?
Je zou NAF Opkikker kunnen geven zodat je paard beter door zijn vacht heen komt. Bij Senna werkt dat erg goed. Sen kreeg voor de rui ook Build & Glow, waardoor ze zelfs tijdens de rui bleef glimmen als een spiegel.

De Rambo sweet itch :j