Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 13:59

Sjemig ja, zie nu die smiley pas :o? Loool

tantesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 14:01

Imago01 ik herken je verhaal over de ongeloof over het wel/niet cushing hebben, ik heb het gevoel dat sommigen het nog steeds bagatelliseren,
met als voorbeeld bv de paniek, die hij momenteel heeft, als zijn paardenvriendjes even buiten beeld zijn.
Ik wéét gewoon dat dit door de cushing komt, vroeger was hij altijd superrelaxed, wel wakker, en kon écht wel eens schrikken, maar de verlatingsangst is nieuw.
Mijn da zag er ook geen cushingpaard in, maar deze heeft hem ook niet gekend toen hij nog in sportconditie was.

Fargo, weet je wat ik zo lastig vind,de uitslag van de test was destijds maar 33, nu is het een half jaar later, mocht ie nou weer zo laag zijn, is het dan niet raar hem nog meer dan 1mg te geven? Kan de pb ook helpen bij zijn angsten?

IMJ

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 14:09

Mijn paardje had 32 en nog maar weinig uiterlijke kenmerken (nu dus wel de uiterlijke kenmerken -O- )
Ik moest dus gaan starten met een kwart tabletje.

Ik vind een hele dan al best veel. Is jouw paard groot?
Merk je wel verbetering?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 14:12

Het feit dat zijn angsten en paniek nog zo groot zijn en zijn lange haren nog echt oranje (=golden glow) zijn voor mij wel indicatie dat hij nog niet goed (genoeg) op orde zou zijn. Provarium Breeding kan zeker ondersteunend werken, dus is het proberen waard, maar wel weer lastig als de jouwe zo lastig supplementen eet.

Je kunt natuurlijk ook met een kwart omhoog gaan .. Hoe zwaar is de jouwe ook al weer Tantesam

En als hij nu nog 33 zou zijn qua waarde dan zou er niets gewijzigd zijn onder invloed van de medicijnen. Dan moet de waarde namelijk normaliseren en omlaag gaan!
Laatst bijgewerkt door fargo op 11-01-13 14:15, in het totaal 1 keer bewerkt

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 14:14

IMJ schreef:
Mijn paardje had 32 en nog maar weinig uiterlijke kenmerken (nu dus wel de uiterlijke kenmerken -O- )
Ik moest dus gaan starten met een kwart tabletje.

Ik vind een hele dan al best veel. Is jouw paard groot?
Merk je wel verbetering?

Je moet het eigenlijk omdraaien, een kwart tabletje is eigenlijk best weinig. De meeste (bijv. gemiddelde 600 kg ) paarden staan wel op 1 mg denk ik.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 14:26

Bedoelde eigenlijk meer om me te starten. Beetje onduidelijk van mij..

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 14:48

fargo schreef:
Het feit dat zijn angsten en paniek nog zo groot zijn en zijn lange haren nog echt oranje (=golden glow) zijn voor mij wel indicatie dat hij nog niet goed (genoeg) op orde zou zijn. Provarium Breeding kan zeker ondersteunend werken, dus is het proberen waard, maar wel weer lastig als de jouwe zo lastig supplementen eet.

Je kunt natuurlijk ook met een kwart omhoog gaan .. Hoe zwaar is de jouwe ook al weer Tantesam

En als hij nu nog 33 zou zijn qua waarde dan zou er niets gewijzigd zijn onder invloed van de medicijnen. Dan moet de waarde namelijk normaliseren en omlaag gaan!

Even ter informatie: die oranje gloed op de vacht kan ook komen door gebrek aan koper/zink in de voeding!

tantesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 14:50

Ik ben begonnen met een halve, via een kwartje.... toen hij toch bevangen werd, ben ik overgegaan op 1mg. Paard is 1.80.
Nu da aan de telefoon, wat een #@@@[^{#@@#{ grrr

Goed..... da gebeld, om afspraak te maken nog eens te testen.

Bij de eerste x testen, was mijn vaste praktijk nog niet in staat een acth test te doen.
Ik ben toen dus 'vreemdgegaan' uitslag 33.
Bij de kliniek waar ik was voor acth test, advies gekregen niet met pergolide te beginnen.
Na een tijd, toch gedaan ivm achteruitgaan paard.
Dit in overleg met mijn vaste da.
Da van beide praktijken vonden zijn waarden niet hoog genoeg om de pergolide te starten, maar ik vond dat er iets moest gebeuren.

Nu mijn vaste da aan de telefoon gehad, inmiddels kunnen zij ook acth test doen.
Ze vindt het onzin te testen, 33 is géén cushing, vanaf 35 volgens haar.
Als ik al wil testen, moet dat volgens haar tijdens de seasonal rise.
Ze vroeg me of mijn paard Pergolide of Prascend krijgt, mijn antwoord, 'Pergolide'
Waarop ze zei, wellicht dat hij beter reageert op Prascend.. Dat is hetzelfde zei ik, ja zegt ze, maar veel paarden die niet genoeg vooruitgang op de pergolide laten zien, laten dat wel op Prascend zien :$ sorry hoor, moet ik dit geloven?
Toen opperde ze helemaal te stoppen met de medicatie, om dan te testen... Dit doe ik absoluut niet, wil geen mok, rotstraal en zeker geen bevangenheid meer.
De stress van mijn paard kan ook niet door de cushing komen, ze worden er juist lethargisch en sloom van volgens haar.
Stress door de cushing uit zich in lichamelijke stress (als in een verstoorde balans in het lichaam) en niet in geestelijke stress.
Oh ja en ze is net helemaal geupdate door een cursus.... Schiet mij maar lek.
Ben m'n (beetje) vertrouwen (die ik nog had in de da) kwijt.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 15:39

Nou, begrijp jouw verontwaardiging volkomen!
Wat een gelul!
Ze verkopen zelf prascend natuurlijk en geen pergolide.
Zit er geen andere praktijk in de buurt?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 15:40

Pfff die geestelijke stress komt wel degelijk voor hoor, maak je niet sappel. Willy was indertijd al bang van een tuinslang op de grond - dacht dat het een echte slang was en schrok overal van. Die verlatingsangst is ook bekend bij mij, Willy kon echt om Whizz roepen en ook als M hem alleen in het donker reed - toen hij al op orde was, hooorde je af en toe heel zielig zo'n gilletje - hellepie ben helemaal alleeeeeeen hier :(:)
En mevrouw klinkt helemaal niet geupdate eerlijk gezegd. Wat een bulshit over de pergolide en Prascend!

Lethargisch en sloom worden ze als ze ofwel niet behandeld worden en anders als ze op een TE HOGE DOSIS STAAN, dan worden ze weer lethargisch en sloom ...
En alleen testen tijdens de rise, dan kun je dus een heel jaar niet testen, wat een KUL!
En het is natuurlijk niet gezegd dat je paard nog steeds op 33 zit en dat was tijdens gewone periode neem ik aan dus dan zat hij wel degelijk over de grens en hij had al symptomen, dus misschien wel "beginfase" maar aangezien hij al eens bevangen is geweest, is het niet iets om mee te spotten.
Wat een tuttebel!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 15:52

Weet je dat ik zelfs al merk dat mijn paard op Provarium schrikachtiger/onrustiger is dan voorheen? Die hormoontjes he...!
Wat een vreselijk persoon die DA, meteen een ander zoeken. Haar cursus is die van het verkooppraatje van B.I.. en voor haar info: momenteel ligt de PPID-bovengrens op 29 ( buiten de seasonal rise), met een grijs gebied van 10% naar boven voor de grensgevallen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 16:10

JP en is dat echt schrikachtig of is hij alerter geworden en meer zoals hij misschien eerder/vroeger was?

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 16:10

tantesam schreef:
Ik ben begonnen met een halve, via een kwartje.... toen hij toch bevangen werd, ben ik overgegaan op 1mg. Paard is 1.80.
Nu da aan de telefoon, wat een #@@@[^{#@@#{ grrr

Goed..... da gebeld, om afspraak te maken nog eens te testen.

Bij de eerste x testen, was mijn vaste praktijk nog niet in staat een acth test te doen.
Ik ben toen dus 'vreemdgegaan' uitslag 33.
Bij de kliniek waar ik was voor acth test, advies gekregen niet met pergolide te beginnen.
Na een tijd, toch gedaan ivm achteruitgaan paard.
Dit in overleg met mijn vaste da.
Da van beide praktijken vonden zijn waarden niet hoog genoeg om de pergolide te starten, maar ik vond dat er iets moest gebeuren.

Nu mijn vaste da aan de telefoon gehad, inmiddels kunnen zij ook acth test doen.
Ze vindt het onzin te testen, 33 is géén cushing, vanaf 35 volgens haar.
Als ik al wil testen, moet dat volgens haar tijdens de seasonal rise.
Ze vroeg me of mijn paard Pergolide of Prascend krijgt, mijn antwoord, 'Pergolide'
Waarop ze zei, wellicht dat hij beter reageert op Prascend.. Dat is hetzelfde zei ik, ja zegt ze, maar veel paarden die niet genoeg vooruitgang op de pergolide laten zien, laten dat wel op Prascend zien :$ sorry hoor, moet ik dit geloven?
Toen opperde ze helemaal te stoppen met de medicatie, om dan te testen... Dit doe ik absoluut niet, wil geen mok, rotstraal en zeker geen bevangenheid meer.
De stress van mijn paard kan ook niet door de cushing komen, ze worden er juist lethargisch en sloom van volgens haar.
Stress door de cushing uit zich in lichamelijke stress (als in een verstoorde balans in het lichaam) en niet in geestelijke stress.
Oh ja en ze is net helemaal geupdate door een cursus.... Schiet mij maar lek.
Ben m'n (beetje) vertrouwen (die ik nog had in de da) kwijt.

Wat een onzin allemaal zeg

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 16:18

Tantesam: Jeetje wat lastig dat je DA zo moeilijk doet! Vooral omdat je toch meestal al een lange tijd bij een DA zit en en min of meer een vertrouwensband hebt opgebouwd met een bepaalde DA/praktijk... Op het moment dat je paard dan ongeneeslijk ziek wordt (en je dus voor de komende jaren je DA nog nodig zult hebben voor advies en voorschrift voor deze ziekte) dan kan het zo lastig zijn om te beslissen of je bij die DA/praktijk wilt blijven of niet...

Over het rustiger worden. Mijn merrie was altijd heeeeel cool in het hoofd, tot het laatste jaar, heel schrikkerig (idd tuinslang op de grond was heel eng, herkenbaar verhaal) en teruggetrokken, wilde niet echt meer bij mij zijn of wat met me doen...

En om een voorbeeld te geven van hoe "sereen" en rustig ze nu weer is (en dat ze weer graag bij me is). Deze foto heb ik een half uur geleden genomen: http://sphotos-d.ak.fbcdn.net/hphotos-a ... 1238_n.jpg

Let niet op mijn hoofd haha, het is behoorlijk lastig om met een telefoon een foto van jouw en je paard samen te nemen :D

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 16:19

Ze ziet er idd lekker relaxed uit

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 16:23

Allereerst alle Posters van de afgelopen 3 maanden de beste wensen voor 2013!

Ik ben zelf nu ook weer op de been...*zucht*

Heb even vluchtig gelezen, nieuwe cushing"klant" erbij zag ik.
Enne tantesam wat een wauwel vertelt jouw dierenarts.

Nu de update van mij en mijn oudje:

Ze is samen met haar klein gezin goed door de nieuwjaarsnacht gekomen,
ik had ze allemaal binnen en omdat ik potstal heb, die nog eens extra werd opgestrooid weinig last van koude en nattigheid en wat minder last van de arthrose.

Afgelopen maandag de ACTH-test herhaalt en allen inge-ent.
Op 8 november j.l had ze een waarde van 127 (uit m'n hoofd)
Vandaag bericht dezelfde waarde is nu 21 !!
Dat is ruim binnen de grenswaarde van 29 zei de dierenarts.
(maar die conclusie trok ik ook meteen want dat had ik hier al gelezen.)

Ze zoekt nog uit of het dringend nodig is te testen op suiker maar daar maak ik
nu geen haast mee.

Scheerapparaat besteld want dát zei de DA wel....
het haar was weer meer geworden ondanks de winterdekens en stalling.

Een vette huid heeft de mijne trouwens ook, maar ook de anderen hebben een vette huid.

Eten gaat behoorlijk en is in de loop van de laatste weken nog wat verbeterd.
Aan de hoeveelheid pergolide wordt voorlopig niets veranderd.

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 16:26

@Focusssed, ziet er goed ontspannen uit zou ik zeggen.

FIJN!

tantesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 16:29

Wat een muts hè?
Er is zeker een andere praktijk, degene die in eerste instantie heeft getest.
Denk dat ik daar maar vaste patient ga worden.
Alhoewel ook door deze da betwijfeld werd of paard cushing heeft.

IK WEET gewoon dat hij het heeft, vacht, mok, rotstraal, bevangen blablabla.
Vroegah namen we alles (ik althans) maar aan van de da, maar nu, dankzij, internet, lezen we ons allemaal zo goed in, heb het al eerder genoemd, maar denk dat er hier echt meer kennis zit dan in een gemiddelde praktijk.

Jannepauli, toch hè, die 29 en da 2,9 erbij is 31,9 tis zo minimaal, snap de twijfels van de da ook wel.
Zeker omdat ze mijn paard niet in sportconditie hebben gekend.

Fucussed, wat een leuke foto. Mijn paard is zolang hij bij zijn maatjes is, ook echt wel relaxed en tevree. Het is echt verlatingsangst.

Martina67, wat een positieve berichten, super!!

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 16:38

tantesam schreef:
Vroegah namen we alles (ik althans) maar aan van de da, maar nu, dankzij, internet, lezen we ons allemaal zo goed in, heb het al eerder genoemd, maar denk dat er hier echt meer kennis zit dan in een gemiddelde praktijk.

Martina67, wat een positieve berichten, super!!

Zo is dat!
We zijn zelf niet meer helemaal bleu.

Cushing begint natuurlijk ooit en dan zijn de beginwaarden DENK ik ook niet meteen zo extreem?
Overleg eens met de arts die de eerste test uitvoerde of je niet voor een week of 8 of zo
pergolide kunt geven en daarna nog eens testen?
Je kunt het natuurlijk ook aangeven dat je jezelf hebt ingelezen en e.e.a al weet.
Bovendien heb jij je dier al langer en ken je je dier, want je ziet het elke dag!
Dus als jij zegt dat je vanalles aan h'm ziet wat niet deugd .....

Maar hou me tegoede, hier waren ze ook traag!
Werd allemaal op ouderdom geschoven tot ik het spuugzat was om de pony in zo'n beroerde toestand te zien en zei dat ze de pony moesten komen euthanaseren, pas toen (!!) keken
ze goed!

Moet wel zeggen dat ik de eerste weken na het begin met Prascend heel, heel veel
getwijfeld heb of het de juiste beslissing was, zie ik ze nu dan kan ik volmondig zeggen:
Ja! De beslissing om te gaan behandelen was goed!

Nieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 16:44

Hier vandaag de DA gecontacteerd ivm haar mogelijke cushing; Hij had deze week een discussie gehad met het bedrijf dat prascend maakt. Het ging over het feit dat soms de bloedtesten een foute uitslag geven. Als je je paard op cushing test en de waarde is te hoog en je hertest en plots niets meer aan de hand kan het door een bepaalde stof in de bijnieren komen dat de waarden te laag uitvallen.
Dit is dus bij mijn shet de tweede keer gebeurd vermoedt hij...
Ik heb even de zaak besproken en we gaan haar een maand op prascend zetten om te kijken welk resultaat dit geeft. Hij vindt niet dat ik haar moet opgeven, zoals mijn smid voorzichtig opperde.

Ik las dat sommigen hun paarden scheren, zou dit nu nog zinvol zijn?
Ik wil wel een foto plaatsen van mijn shet maar heb schrik voor de reacties die ik ga krijgen op haar voorkomen :o

Ben een weekje terug ook begonnen met pavo care4life te geven, telkens een handje smorgens en s avonds bij haar hooi. Op de stand van Jumping Mechelen zei de standhouder van pavo dat dit ideaal is voor paarden met cushing...

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 16:59

Martina - welkom terug En wat een supernieuws van je paardje! - En Tantesam geeft al wel pergolide 1 mg, alleen wil ze de dosis evt verhogen en denkt dus over een controletest vandaar dat ze DA benaderd had.

Nieke een maand op prascend heeft geen zin, pas na die maand gaan de echte wijzigingen optreden. Dus dan moet je 2 maanden gaan geven als je het echt zinnig wilt testen!! Sterker nog de meeste paarden hebben in de 3e a 4e week een dip .. Daarna gaan ze weer vooruit.

NB Binnen die maand moet je ook wel wat zien natuurlijk, maar zie je lang niet het totale effect!
En tuurlijk kan scheren zinvol zijn, als je paard er nu last van heeft.. Je kunt ook kijken of de pergolide effect heeft natuurlijk en dat afwachten, dat ligt eraan hoeveel last je paardje er nu van heeft.
Laatst bijgewerkt door fargo op 11-01-13 17:02, in het totaal 2 keer bewerkt

tantesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 17:00

Martina67, ik heb ook zo enorm getwijfeld, tot hij, ondanks de 0,5mg pergolide, bevangen werd.
Toen was ik pas echt zeker van de cushing.
Mijn paard is 1,80 met een hoop volbloed, niet een typisch klant voor bevangenheid, dus kon maar één ding betekenen : cushing.

Nieke, volgens mij zijn er mensen die hun paard het hele jaar door moeten scheren, het liefst zou ik het nu ook doen, is gewoon veel praktischer, maar ben zo benieuwd hoe z'n vacht het gaat doen tijdens de ruiperiode, nu hij op de pergolide staat.

palominotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 20:37

Focussed schreef:
Tantesam: Jeetje wat lastig dat je DA zo moeilijk doet! Vooral omdat je toch meestal al een lange tijd bij een DA zit en en min of meer een vertrouwensband hebt opgebouwd met een bepaalde DA/praktijk... Op het moment dat je paard dan ongeneeslijk ziek wordt (en je dus voor de komende jaren je DA nog nodig zult hebben voor advies en voorschrift voor deze ziekte) dan kan het zo lastig zijn om te beslissen of je bij die DA/praktijk wilt blijven of niet...

Over het rustiger worden. Mijn merrie was altijd heeeeel cool in het hoofd, tot het laatste jaar, heel schrikkerig (idd tuinslang op de grond was heel eng, herkenbaar verhaal) en teruggetrokken, wilde niet echt meer bij mij zijn of wat met me doen...

En om een voorbeeld te geven van hoe "sereen" en rustig ze nu weer is (en dat ze weer graag bij me is). Deze foto heb ik een half uur geleden genomen: http://sphotos-d.ak.fbcdn.net/hphotos-a ... 1238_n.jpg

Let niet op mijn hoofd haha, het is behoorlijk lastig om met een telefoon een foto van jouw en je paard samen te nemen :D

Ach wat lijkt jou merrie toch op de mijne |(

palominotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 20:40

Nou dames vondt het vandaag erg moeilijk hoor.
Besef nu dat ik haar nooit meer zal zien!
Ben ff in de ochtend naar stal geweest om wat op te halen en gelukkig was er niemand,want wat kreeg ik een huilbui zeg.
Geen gehinnek en een lege stal met echo,was ik maar niet gegaan.
Woensdag ga ik as ophalen van mijn geliefde pony.
Zie er beetje tegenop.

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 22:17

palominotje schreef:
Nou dames vondt het vandaag erg moeilijk hoor.
Besef nu dat ik haar nooit meer zal zien!
Ben ff in de ochtend naar stal geweest om wat op te halen en gelukkig was er niemand,want wat kreeg ik een huilbui zeg.
Geen gehinnek en een lege stal met echo,was ik maar niet gegaan.
Woensdag ga ik as ophalen van mijn geliefde pony.
Zie er beetje tegenop.

:(:)