[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 21:14

Jessix schreef:
oh wat een heerlijke pony!! <3

Ja vooral die ingebouwde beenwarmers, hahaha

Ik ben wel heel gek met hem hoor. Hij is nu 14 en heb hem al vanaf zijn geboorte. Maar hij doet zijn naam wel eer aan.

Lifeforhorse

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 22:33

Update over vandaag
Vandaag was hij enorm ''happy'' om me te zien hahaha,
hij was helemaal opgewekt, en zat steeds met zen neus tegen me aan te duwen en te knikken,
Hij is helaas wel aan de ''diarree'' niet echt enorm maar echt een koeievlaai :+

Vandaag zelf de FF gevoert een kg krijgt hij daarvan, en daar zat hij eerst bij te eten, en ondertussen weer hooi, en drinken,
Toen heb ik de emmer met Speedibeet, Bix (van de buurvrouw :P ), & wat nature's best (de FF heb ik maar niet door de speedibeet heengedaan omdat daarvan een kg in zijn voerbak zat) hij ging daar direct bij en zat er goed in te eten, #HAPPY! :):) het gaat de goeie kant op, en ik weet het.. niet te enthousiast want morgen kan het inderdaad weer totaal anders zijn :o

Hij bloeit gelukkig mooi op
Ik zeg voor nu, ben ik blij dat het goed gaat. :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 23:02

Wat goed!! +:)+ Gewoon lekker happy zijn hoor. Juist van die momentjes moet je genieten in deze hele toch zorgelijke puzzel. Ik hoop van harte voor je dat dit stijgende lijntje doorzet.

Leetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 23:57

ohjajoh6 schreef:
Welkom Leetje, helaas.
Ik vind het een beetje moeilijk inschatten, of je nu alweer moet verhogen of niet, omdat je dus sinds een dag of 2 PB erbij geeft (en dit is echt niet banketstaaf bedoeld, maar waarom geef jij als homeopaat de dure PB, terwijl je waarschijnlijk weet dat dit pure monnikspeper is en je die dus veel goedkoper kunt krijgen, terwijl de kwaliteit net zo goed is? pure nieuwsgierigheid hoor deze vraag tussendoor).

Het punt met de monnikspeper is wel dat je het lange tijd geven moet wil je zo wie zo resultaat gaan zien en ik weet niet of je daar op wachten wilt, dus misschien is het voor je eigen gemoedsrust toch beter om de PB even achterwege te laten en de prascend op te hogen naar 3/4 tablet? En dit voorlopig weer enige tijd aanzien? Staar je niet blind op de hele pil, want laten we nou realistisch blijven; het is een progressieve ziekte, dus verhogen moet je uiteindelijk t.z.t. toch wel weer, dus daar zul je vroeg of laat toch wel op uitkomen of zelfs overheen gaan...

Wat heeft het feit dat ik kies voor Dure PB te maken met het feit dat ik homeopaat ben :+ ? Maar ik wil in 1e instantie weten dat ik een goed product heb en ik heb goede ervaringen met phytonics dus vandaar. Als t dan niet werkt dan weet ik zeker dat t niet werkt, daar heb ik een beter gevoel bij.

Tanx voor het meedenken, maar daar zit ik dus ook aan te denken. PB even stoppen en eerst prascend ophogen.

Mootje1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 00:42

Mijn paard heeft gister en vandaag 1/4 pil gehad. Vooralsnog geen veranderingen in haar (eet)gedrag. Hopen dat het zo blijft.

Furi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 11:14

Hier weer even goed nieuws! Had ik 2/3 weken geleden nog een paniekaanval omdat ze slecht liep voor haar doen, helemaal door de war was en stalkerig verliefd op de buurpaarden..
Na de verhoging van 1/2 naar 3/4 was het stalkerige hormonaal gedrag er al uit *\o/*
Vorige week is de tandarts geweest en heeft een losse kies getrokken, ze eet nu weer iedere dag hooi *\o/* (ook weer een bevestiging om toch echt steeds verder te kijken ipv aan te nemen dat ze weer aan het miepen is met hooi. Ze is nooit een goede hooi-eter geweest. De zuppa gaat er overigens altijd goed in. Haar eetlust is nooit verminderd).
Afgelopen zondag stapritje gemaakt met de kudde en in het begin liep ze ietsje stijf (voelde het, je zag het niet) en na 15 minuten voelde ze weer 'gesmeerd' aan. Op een gegeven moment begon ze later op de rit weer ietsje stram aan te voelen, ze liep langzamer dan normaal omdat er 2 andere paarden voor haar liepen en niet in haar tempo. Ingehaald en lekker losse teugels door laten sjokken in haar eigen tempo, en meteen weer beter *\o/*

Verder is het veulen in de kudde verkocht en meteen opgehaald, we waren bang dat ze hierdoor van slag zou zijn, maar gelukkig heeft ze er amper op gereageerd. Moeders daarentegen moet nog even wennen.
Altijd lastig te bepalen waaraan het ligt, maar de verhoging blijf ik even doorzetten tot minimaal begin december.
Verder mag Furi 3 zakken Pavo 18+ gaan testen :D Hier beginnen we volgende week rustig mee, opbouwend met het huidig voer. Even gewacht omdat ik net de Prascend verhoogd had.
Ik zal een uitvoerig verslag geven tegen die tijd!

ilangok

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 11:21

Hallo allemaal, ik meld me.

Mijn pony van 12 heeft waarschijnlijk cushing, is nog niet zeker want we wachten nog de volgende bloedtest af. Hij is ook al een lange tijd hoefbevangen.

De dierenarts vind hem nou niet echt een cushing paard, maar de bloedtest zei wat anders.

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 11:26

Gelukkig positieve verhalen! Ik hoop zo dat ik ook weer eens wat leuks kan posten.. Maar helaas zit Chico alweer 2 weken in een dip. Pure Feed eet hij wel, de rest niet. Weer erg ribbig dus ook maar mestonderzoek en ontwormen.

Las een paar pagina's terug over Fiber Force. Daar ga ik maar eens een zal van halen. Verder weet ik het ook niet, hij is zo lastig met eten.. En alles waar hij dol op is is slecht voor hem. Van de week heb ik hem van ellende op het land gezet, toen was ie weer vrolijker gelukkig.

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 14:20

Mijn pony staat sinds vandaag op 3/4 tablet! Doet het nogsteeds heel goed. Wel is hij een aantal dagen terug tegen iets aan gelopen en had 3 flinke wondjes ervan, het geneest ontzettend langzaam zeg! Las dat dit ook door de cushing kan komen?

loontje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 19:20

Hoi allemaal,
Ik ben blij met dit topic. Morgen wordt mijn merrie van 19 geprikt op ppid en ben heel benieuwd. Hoefbevangen nooit geweest en vet bulten heeft ze niet. Ze kan eten wat ze wil maar aankomen doet ze niet en de krul vacht zijn de duidelijkste symptomen bij haar. Ohja en zweten en dit wordt steeds erger. Heb de kriebels maar kan het maar beter weten.

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 20:05

Vandaag de uitslag binnen. 1e test eind mei was 33 pmol/l
Joris staat op 1 tablet en nu waarde 11 pmol/l
Hij weegt 437,5 kg(was in het begin echt veel zwaarder). Ik moet nog overleggen met de arts om dit te verlagen. Ik vind het wel eng. Hij staat nu overdag in de wei en dat gaat goed(afkloppen). misschien is 3/4 wel wat

Lifeforhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 20:48

Jessix schreef:
Wat goed!! +:)+ Gewoon lekker happy zijn hoor. Juist van die momentjes moet je genieten in deze hele toch zorgelijke puzzel. Ik hoop van harte voor je dat dit stijgende lijntje doorzet.

Dat is zo ! En dat hoop ik ook :o
Zou er direct even een update aan vastknopen :+

Vandaag was hij nog steeds erg blij,
En zijn mest was ook weer normaal :Y)
Hopen dat het zo de goeie kant opgaat en dat hij ook lekker gaat aankomen nu :)
en dat we straks rustig kunnen gaan beginnen met wat grond werk en longeren aan de lange lijnen,
Hier geniet hij zo van, :o
Voor alsnog doe ik het nu rustig aan en hou het lekker bij buiten stukken lopen,
ben nog aan het herstellen van mijn bevalling van 3 weekjes terug, dus zelf ook rustig opbouwen en dat kan zo mooi met zen tweetjes :j

Vraagje in het algemeen: wat kost het bloedonderzoek? Toen ik het heb laten doen was het namenlijk gratis en heb niet gevraagd wat het kost :+
& aangezien dat hij met een paar weekjes weer getest word .... :o

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 21:08

Ik ben nu eind vrijdag aan het verlagen van 1 hele naar 3/4. Nu merk ik dat ze sinds het weekend wat sjago is. Kan dit van de verlaging? Zondag heeft ze ook opeens heel veel gedronken, de blauwe ton was vol en de volgende dag bijna leeg. Dit niet meer gezien behalve alleen op de zondag. Zijn dit dingen die van de verlaging kunnen komen? Vind het zo raar, ze stond al 8 weken op 1 hele pil en niks geen bijwerkingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 08:04

Gemiddelde acth test kost ongeveer 50 euro, dus dan tel ik hierbij niet de kosten die je da maakt, maar puur en alleen de test zelf.
@ lifforhorse; ik weet niet wat jij als een paar weekjes ziet hoor, maar ik zou pas gaan testen als paard minstens 8 weken op een en dezelfde dosis staat, ivm enig resultaat kunnen zien.

@siersma; zoals hier al vaker is aangegeven, reageert elk paard verschillend op de cushing zelf, maar ook op de medicatie. Dit klinken wel als typische cushing dingetjes, dus houd het gewoon even goed in de gaten en pas daar op je dosis aan.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 11:22

Ik ga vandaag maar weer scheerapparaat er overheen halen je zou niet zeggen dat ik 3,5 week geleden geschoren heb. En gisteren kon ik na het rijden pony bijna opdweilen. :=

Lifeforhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 13:09

ohjajoh6 schreef:
Gemiddelde acth test kost ongeveer 50 euro, dus dan tel ik hierbij niet de kosten die je da maakt, maar puur en alleen de test zelf.
@ lifforhorse; ik weet niet wat jij als een paar weekjes ziet hoor, maar ik zou pas gaan testen als paard minstens 8 weken op een en dezelfde dosis staat, ivm enig resultaat kunnen zien.

@siersma; zoals hier al vaker is aangegeven, reageert elk paard verschillend op de cushing zelf, maar ook op de medicatie. Dit klinken wel als typische cushing dingetjes, dus houd het gewoon even goed in de gaten en pas daar op je dosis aan.

Daarmee bedoel ik 6 tot 8 weken inderdaad dat heeft mijn dierenarts gezegt, :)

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 15:14

Nogsteeds goed hier. Morgen gaat hij naar 1 hele pil en daar blijft hij op.. Wat ik wel nog merk is dat hij vele malen minder gestrest/druk is.. Nu las ik wel dat paarden met Cushing eerder last hebben van stress, is de Prascend dit nu aan het "onderdrukken" of is dit een tijdelijke bijwerking? Wat denken jullie? Ik vind het wel heerlijk relaxed poetsen moet ik stiekem zeggen... :+

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 15:19

felineepino schreef:
Nogsteeds goed hier. Morgen gaat hij naar 1 hele pil en daar blijft hij op.. Wat ik wel nog merk is dat hij vele malen minder gestrest/druk is.. Nu las ik wel dat paarden met Cushing eerder last hebben van stress, is de Prascend dit nu aan het "onderdrukken" of is dit een tijdelijke bijwerking? Wat denken jullie? Ik vind het wel heerlijk relaxed poetsen moet ik stiekem zeggen... :+

Dat is lastig te bepalen omdat je nog in de beginfase zit.
Of het is een "bijwerking" dus hij is tijdelijk wat slomer, in zichzelf gekeerd of zelf depressief.
Of hij had altijd veel stress en door de Prascend voelt hij zich nu beter. Sowieso wordt het stresshormoon nu als het goed is lager. Niet omdat het onderdrukt wordt, maar omdat het nu niet meer in grote hoeveelheden wordt aangemaakt.

Dus even afwachten of dit gedrag tijdelijk is of blijvend.

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 15:29

Jessix schreef:
felineepino schreef:

Dat is lastig te bepalen omdat je nog in de beginfase zit.
Of het is een "bijwerking" dus hij is tijdelijk wat slomer, in zichzelf gekeerd of zelf depressief.
Of hij had altijd veel stress en door de Prascend voelt hij zich nu beter. Sowieso wordt het stresshormoon nu als het goed is lager. Niet omdat het onderdrukt wordt, maar omdat het nu niet meer in grote hoeveelheden wordt aangemaakt.

Dus even afwachten of dit gedrag tijdelijk is of blijvend.

ja precies wat jij zegt twijfel ik ook tussen haha! Hij oogt gelukkig niet echt depressief, hij is alleen slomer, rustiger en kijkt met zijn oortjes naar voren wat rond.. Ik vind dit veel fijner dan dat eindeloze ge-ijsbeer wat hij wel eens deed.. tijdens het poetsen staat hij nu gewoon stil, om zich heen te kijken en te gapen.. Eerder was hij écht onrustig.. De medicijnen doen echt wat met hem, nu nog even uitvogelen of het positief of negatief is haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 15:37

Dat was voor mij (en de stageloopster bij toenmalige DA trouwens ook) 1 van de grote redenen waarom ik ineens wel kon geloven dat die van mij op 8 jarige leeftijd wel al cushing kon hebben; Dat mijn ontzettend koele kikker en bikkel van een shetlander ineens last van maagzweren had...

_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 16:08

Nou ik ga nu heel hard hopen dat Boaz er ook rustiger van word! Dat is zo'n stresskip altijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 16:35

Nou zie ik hier (=dat toeval of niet?) ook echt een reclame voor magnesium staan onder aan de pagina!!

Maar magnesium tekorten , kunnen ook voor buitensporige stress zorgen (mijn grote paard - geen cushing trouwens - had duidelijke tekorten in haar bloed en die werd op het gevaarlijke af zo gestrest en angstig, zelfde reactie heeft de mens op magnesium tekorten), maar als je paardje nu toch ook al IR of HB gevoelig etc. kan het bijgeven van magnesium geen kwaad in ieder geval en wellicht de scherpe randjes er wat van af halen. Zie de OP...

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 19:38

Okee die fjord van me loop laatste paar dagen dat hij laatste beetje senior priores niet wil eten (echt restje). Ga wel minder luzerne doorheen doen. En paard is weer kaal en gewoon ideaal dat hem helemaal los staand kan scheren. Hij stond ook wel weer te genieten.

Mootje1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 07:19

Hier inmiddels 4 dagen 1/4 prascend. Sinds gister erg slappe mest, maar verder is ze gewoon zichzelf.

Die halve pillen breken vind ik nog wel een kunsts hoor. Bij mij vallen ze dan echt uit elkaar. Ik krijg ze niet met mijn vingers gebroken omdat ik ook handschoenen draag (heb een baby die nog borstvoeding krijgt, dat moest volgens de bijsluiter). Met een mesje verpulverd het. Ik zal er hierna nog een in vieren delen en dan ga ik naar halve pillen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 11:44

Ik snij de pillen met een aardappel-schil-mesje. Krijg er zelfs 1/8e stukjes uit! :D