[INFO] hoestende paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 23:13

Heel eerlijk gezegd vind ik 10 weken niet zo extreem lang.. Astma vraagt echt om een lange adem in combinatie met achterhalen wat de triggers zijn voor je paard en die ook proberen aan te passen.
Ik ben inmiddels ruim drie kwart jaar verder en zit inmiddels op kwart medicatie om de dag. We zijn er dus ook nog steeds niet.

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 23:53

Maaik schreef:
Heel eerlijk gezegd vind ik 10 weken niet zo extreem lang.. Astma vraagt echt om een lange adem in combinatie met achterhalen wat de triggers zijn voor je paard en die ook proberen aan te passen.
Ik ben inmiddels ruim drie kwart jaar verder en zit inmiddels op kwart medicatie om de dag. We zijn er dus ook nog steeds niet.

Ik zeg het misschien verkeert, ik zit nu 2 jaar op medicatie, waarbij ik in jaar 1 - 10 dagen zonder medicatie ben geweest en in jaar 2 - 6 weken - omdat het moest om een huidtest met immuno te kunnen doen. Ik heb het af gelopen zomer afgebouwd tot 2 pufjes flixotide - tot de terugval 10 weken geleden - toen vol op medicatie (2 mg Budesonide 2x daags naast Atrovent en massa's slijmverdunners (400 ml solvidine etc.) - maar er komt niet echt verbetering....

Daarbij heb ik alles wat mogelijk is aangepast, alle stro afgedekt met zeil, hooi verplaatst achter gordijnen, stallen met matten dagelijks schoonmaken, haygain, flexineb, veegmachine met afzuiging etc.

Anoniem

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 23:59

Maar er is dus nog wel steeds stro aanwezig? Voor sommige paarden is dat al te veel. Dan moet de hele stal over op wat anders dan stro.

Ik zou het nog wel de moeite waard vinden het paard 2 weken op een kliniek met dampbox te zetten en kijken hoe het dan gaat.

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 14:16

in de stallen is geen stro meer alleen matten, ik heb ze nu volledig buiten staan zonder toegang tot de inloopstal. Kijken of dat iets doet, al eerder geprobeerd maar toen nog niet de oplossing. Nu met die vele regen... geen droog plekkie meer.

Ja het is een oude boerenschuur en op 4 meter hoogte zit een giga hoeveelheid stro al... meer dan 30 jaar, daar is verder geen beweging. De eerste 25 meter is afgetimmerd met zeil. De laatste 25 meter niet. Wind waait normaliter van het afgedekte naar het niet afgedekte gedeelte. Alles verwijderen is zinloos, de dakpannen liggen op riet, ook dat geeft stof. Verder is de schuur meer dan 130 jaar oud, dus het houtwerk geeft... stof.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 14:19

ik ben bang dat je je dan ook moet gaan afvragen of je het wel beter gaat krijgen als er overal stof aanwezig is....

Dan is het misschien de sitatie accepteren zoals het is of het paard verhuizen naar een plek waar geen stof en stro aanwezig is.

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 16:08

Mijn paard hoestte dus op trauma. Veulen word afgespeend en ze begint te hoesten. Nu bepaalde mix celzouten en niks meer aan de hand. Heel apart want ze zou een stof allergie hebben. Dit getest door hooi paar dagen niet nat te maken en ze geeft geen kuch. Wonderbaarlijk

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 17:08

Spenk schreef:
ik ben bang dat je je dan ook moet gaan afvragen of je het wel beter gaat krijgen als er overal stof aanwezig is....

Dan is het misschien de sitatie accepteren zoals het is of het paard verhuizen naar een plek waar geen stof en stro aanwezig is.

Daarom staat ie nu 24/7 buiten, krijgt immunotherapie, schuur is 'spik en span' binnen de mogelijkheden. Staat aan huis dus verhuizen is ... of weggeven en dan hopen dat het beter gaat... voor nu kijken of de immunotherapie nog iets meer gaat doen. Door 24/7 buiten iedergeval uitsluiten dat het door de schuur komt of ... niet.

Flicka12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 23:59

sunny43 schreef:
Iemand ervaring met paardenmelk, zou top zijn voor darmflora en bij mensen ook wel bij asthma worden gebruikt, bij mij doet momenteel de budesonide en de atrovent helemaal niets, 10 weken bezig en nu maar stop gezet omdat het onbetaalbaar wordt. :( hij is niet kortademig maar produceert heel veel slijm.

Gatver… wat vervelend zeg!! Ik herken die machteloosheid ook zo erg :( Het voelt ook zo’n eindeloos verhaal omdat er steeds meer aangepast moet worden om ze wat comfortabeler te krijgen.. heel veel sterkte! Hopelijk snel meer verbetering :(:)

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 08:35

Eigenlijk is hij redelijk comfortabel en kan ik hem nog gewoon rijden, maar de hoeveelheid slijm geeft aan dat er iets helemaal niet goed is... dus probeer ik dat in alle macht bij te sturen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 10:38

Heb je hem in een dampbox gehad? Dan komt er echt zoveel slijm uit.

Ik zou dat in dit geval echt proberen nog.

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 11:12

Die dampbox zoals Utrecht is niets meer dan hele intensieve zouttherapie. Ze werken eveneens met 'nat' zout. Dus dan kan je net zo goed je paard een uur/twee uur aan je flexineb zetten. Dan weet je tenminste ook zeker dat hij niets anders inhaleert dan zout.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 11:16

Maaik schreef:
Die dampbox zoals Utrecht is niets meer dan hele intensieve zouttherapie. Ze werken eveneens met 'nat' zout. Dus dan kan je net zo goed je paard een uur/twee uur aan je flexineb zetten. Dan weet je tenminste ook zeker dat hij niets anders inhaleert dan zout.

Dat is echt niet waar. Die flexineb werkt daarmee echt lang zo goed niet als een dampbox :=

Echt een wereld van verschil is dat hoor. Heb bij meerdere gezien na 1 of zelfs 2 uur flexineb beetje slijm en snont en na een dampbox kuur van een week elke keer echt dat het eruit stroomde en daarna een schoon paard.

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 11:34

Hier stroomt het er ook uit... eerst vernevelen en dan na een ronde rijden, dan hup kop omlaag op het gras of... bak pulp en ... dan stroomt het uit de neusgaten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 11:39

Maaris dat erg? Dan komt het toch los.

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 13:42

Spenk schreef:
Maaris dat erg? Dan komt het toch los.

Nee maar zolang er snot uit de neus komt, weet je dat ie geirriteerd is...

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 08:52

Ik voer de fibermix van vitalbix maar zijn er meer paarden die gaan hoesten ervan?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 09:32

Ik had de comfortmix van hartog en de mijne hoest ook ervan. De strootjes prikkelen haar keel vermoed ik. Nu voer ik ae nog uitsluitend slobber en dat gaat wel goed.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 10:41

Duhelo schreef:
Ik had de comfortmix van hartog en de mijne hoest ook ervan. De strootjes prikkelen haar keel vermoed ik. Nu voer ik ae nog uitsluitend slobber en dat gaat wel goed.

Aha ja zie je. Ik ga het even tijdje niet geven kijken wat er dan gebeurt

Skju2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 15:58

Hoi allemaal,
Ik heb ook een paard met astma. Op het moment gaat het niet zo goed met haar, dus ben ik op zoek naar een nieuw stal die geschikt is voor een astma paard. Waar staan jullie paarden en wat vinden jullie moet een stal voor een astma paard hebben? Misschien tips voor een stal rond om Amsterdam?

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 17:34

Skju2023 schreef:
Hoi allemaal,
Ik heb ook een paard met astma. Op het moment gaat het niet zo goed met haar, dus ben ik op zoek naar een nieuw stal die geschikt is voor een astma paard. Waar staan jullie paarden en wat vinden jullie moet een stal voor een astma paard hebben? Misschien tips voor een stal rond om Amsterdam?

geen stal... voor paarden die in de winter astma hebben, en dan hopen dat het helpt.

rosslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 13:24

Hier in de buurt hebben wij helaas weinig mogelijkheden qua stallen waar ze veel buiten staan én goede fasciliteiten hebben.

Mijn pony met astma staat in een buitenstal op de hoek, met wat extra luikjes tussen het hout zodat haar stal goed kan doorluchten. In de winter komen ze helaas weinig buiten, maximaal 1-2 uur.. in de zomer van sochtends tot savonds op de wei. Ze staat op zaagsel en 3x per dag gestoomd hooi, 5-6 dagen per week word ze gelongeerd of gereden zodat haar conditie zo goed mogelijk is voor de zomer wanneer ze er het meest last heeft. Als we op een stal met mindere fasciliteiten zouden staan was dat laatste weer een ding geweest, ik merk dat ze met een goed trainingsschema veel minder last heeft.

Wij hebben laatste weken helaas wat problemen die op maagklachten wijzen, volgende week gaan we naar de kliniek voor een maagscopie en pakken we ook meteen een longscopie mee. Ik ben heel benieuwd hoe haar longen er nu 5 maanden later uit zien.

Skju2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 19:06

rosslover schreef:
Hier in de buurt hebben wij helaas weinig mogelijkheden qua stallen waar ze veel buiten staan én goede fasciliteiten hebben.

Mijn pony met astma staat in een buitenstal op de hoek, met wat extra luikjes tussen het hout zodat haar stal goed kan doorluchten. In de winter komen ze helaas weinig buiten, maximaal 1-2 uur.. in de zomer van sochtends tot savonds op de wei. Ze staat op zaagsel en 3x per dag gestoomd hooi, 5-6 dagen per week word ze gelongeerd of gereden zodat haar conditie zo goed mogelijk is voor de zomer wanneer ze er het meest last heeft. Als we op een stal met mindere fasciliteiten zouden staan was dat laatste weer een ding geweest, ik merk dat ze met een goed trainingsschema veel minder last heeft.

Wij hebben laatste weken helaas wat problemen die op maagklachten wijzen, volgende week gaan we naar de kliniek voor een maagscopie en pakken we ook meteen een longscopie mee. Ik ben heel benieuwd hoe haar longen er nu 5 maanden later uit zien.

Ja dagelijks beweging is echt zo belangrijk, dat probeer ik op het moment ok maar ook niet altijd makkelijk omdat onze bak vaak te nat is.
Op het moment staat ze al de hele dag buiten en alleen nachts binnen op vlas, maar het woord alleen hooi gevoerd dus dat is denk ik onze probleem. Kruil te voeren is bij ons geen optie daarom op zoek naar nieuw stal, waar ze hopelijk ook veel buiten kan staan, alleen op vlas en kruil voeren ( en dan bij voorkeur ook goede faciliteiten), maar ja is gewoon moeilijk.

Success met de maag- en longscopie!

manonevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 18:56

Ik meld me hier ook even vorige maand de diagnose astma gekregen bij mijn 15 jarige merrie we zijn direct begonnen met 1x daags combivent en daar achter aan budesonide voor in de Flexineb inmiddels doen we dit bijna een maand en is er nog weinig verbetering hoe lang duurde het bij jullie voordat er verbetering was? Ze hoest vooral bij inspanning of na inspanning verder zijn alle aanpassingen gedaan van stro naar zaagsel en van hooi naar voordroog gegaan ze staat zo veel mogelijk buiten.

Iemand nog tips

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 18:59

Hoeveel van de de medicatie geef je? Het werkt maar 12 uur dus 1x daags is ook gewoon niet voldoende. Als je effect wil hebben met acute klachten oplossen zul je vaak wel mininmaal 2 weken 2x daags moeten geven.

manonevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 19:03

Spenk schreef:
Hoeveel van de de medicatie geef je? Het werkt maar 12 uur dus 1x daags is ook gewoon niet voldoende. Als je effect wil hebben met acute klachten oplossen zul je vaak wel mininmaal 2 weken 2x daags moeten geven.

1x daags dat is wat de dierenarts zij ik heb toevallig vandaag nog gevraagd of ze 2x daags kon maar dat mocht niet .