Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
ellepel schreef:susanne:
wat raar dat je niet aan haar staart mag komen? Ja, vorig jaar wist ze mij bijna nog te vermoorden omdat ik moest krabben, maar nu, ze drukt haar staart helemaal tussen haar billen en word echt boos!
dat past haast niet in het eczeemplaatje omdat eigenlijk alle eczemers het heerlijk vinden,omdat het jeukt.
zet alles nog es op een rijtje:
Om te beginnen, deze situatie is al vanaf februari zo tot aan nu
wat voer je Heb nature's best gevoerd, viel heel slecht bij d'r, sinds 2 weken ben ik aan het overschakelen naar ponybrok (i.v.m. vitaminering e.d.) Sinds vandaag staat ze volledig hierop, 1 klein handje.,
hoeveel beweging krijgt ze Heel verschillend eigenlijk, met warm weer doe ik namelijk niets. Desondanks heb ik haar 2 weken terug een week lang goed laten inspannen, merkte geen verschil met eczeemklachten. Misschien wat meer gedoseerde beweging (maja ik kan niet altijd de tijd ervoor vinden *zucht*),
smeer je nog ergens mee? Ik smeer helemaal niets meer, omdat ik gemerkt heb dat dingen smeren ze er nog mee rop reageerde, dus dat soort factoren vermijd ik nu. Door continue wat te smeren verstoort de huid bij haar heel erg.
is het geen bijwerking van die drainage? Laatst had ik even een stopperiode, en toen begon ze heel erg met schuren, zodra ze er weer aan ging werd het weer veel minder, misschien moet ik hier weer even mee stoppen om te kijken hoe het zich ontwikkelt.
Ik was haar niet meer, en smeer niets meer. Haar huid is dermate veranderd van structuur hierdoor. Het is een heel gezonde huid geworden, vrij van schilfers e.d. geen wondjes helemaal niets. Zodra ik ga wassen en smeren, wordt alles verstoord en wordt het weer erger.
Ik denk dat ik de drainage eens ga afbouwen om te kijken wat ze doet. Verder meer routinebeweging (moet ik alleen zelf de tijd wel ervoor vinden en dat is niet altijd makkelijk, slechte baas hé)
Volgend jaar misschien proberen haar helemaal van het gras af te houden, kijken wat dit met haar doet. Zal dit eens voorleggen bij de staleigenaar, hopelijk gunt hij me de plaats om dit mogelijk te maken.
doe nog es foto's maken van haar?
Zal van de week wel even foto's van haar maken, maar weet je, op de foto's zie je niets. Zodra je de hele manenrij optilt, zie je de schade. De staart lijkt ook zelf onaangetast, dit komt omdat aan de zijkanten het haar echt heel lang is.
ap gaat gewoon lekker, dekentje op en verder smeer ik alleen af en toe bij zijn voorpluk want daar heeft hij nog wel es plekjes zitten.
en hij staat echt flink schraal nu.en dat helpt enorm goed
opisop_shop schreef:Op Agradi zie ik staan bij de omschrijving van Tectonic:
Tectonik Pour-On tegen o.a. Blauwtong / Bluetongue / culicoidesmug. Dit middel is te gebruiken als diergeneesmiddel voor het bestijden van (de larven van) de Culicoidesmug in verband met BlueTongue op runderen. De Culicoidesmug is ook bekend als medeveroorzaker van zomereczeem. Tectonik heeft een werkingsduur van tenminste 7 weken.
Tijdelijke vrijstelling van registratie Staatscourant 14 juli 2008 NR.133/pag. 13.
Huidbehandeling bij rundvee.
Wachttijd melk en vlees: 3dgn
Werkzame stof: 36 g/l Permethrin
Werkzaam: 7-11 weken.
Dosering: 10ml per 100kg, maximaal 25ml per dier
Dan zou je het toch helemaal niet kunnen gebruiken voor paarden; of geldt die regel voor koeien?
Hoeveel gebruik je ervan per keer; hoe lang doe je met een halve/hele liter?
En wanneer herhalen?
opisop_shop schreef:Waarom eigenlijk zo vaak, aangezien op Agradi staat dat het 7 weken werkt?!
Dan doe je met 1 liter a bijna E70 dus 1,5 maand dus dat is wel een duur goedje dan!
yvonnedv schreef elders schreef:Goed nieuws van de fabrikant van Switch pour onCitaat:Geachte mevrouw,
Hartelijk dank voor uw bericht!
Switch Pour-On is op dit moment niet geregistreerd en dus niet verkrijgbaar. Waarschijnlijk is het vanaf volgend jaar weer geregistreerd in Nederland en zal het volop verkijgbaar zijn.
Met vriendelijke groeten,
Jaap Floris
yvonnedv schreef:ik gebruik het 1 keer in de drie weken
Bij koeien is de werkingstijd 7 tot 11 weken
Het middel is niet geregistreerd voor paarden maar het heeft dezelfde werkzame stof (permethrin) als het vroegere Switch pour on wat wel voor paarden geregistreerd was. Permethrin is toen uit de handel genomen omdat het schadelijk is voor de organismen in het opervlaktewater. (alsof je het zo in de sloot staat te gieten) In de strijd tegen blauwtong (economisch belang) dat wordt veroorzaakt door hetzelfde mugje als ZE is het tijdelijk toegestaan voor het gebruik bij runderen geiten en schapen.
Volgens de fabrikant van Switch is het volgend jaar ook weer toegestaan voor paarden.
Goed nieuws van de fabrikant van Switch pour onCitaat:Geachte mevrouw,
Hartelijk dank voor uw bericht!
Switch Pour-On is op dit moment niet geregistreerd en dus niet verkrijgbaar. Waarschijnlijk is het vanaf volgend jaar weer geregistreerd in Nederland en zal het volop verkijgbaar zijn.
Met vriendelijke groeten,
Jaap Floris
opisop_shop schreef:Oh hihi ik had inderdaad verkeerd gerekend, dan is het zeker niet duur
Gebruik je daarnaast nog een deken of is dit voldoende?
wordt het geen plakkerig goedje?
tug schreef:of zomereczeem erfelijk is weten we toch echt pas zeker als daar in het DNA bewijs voor is gevonden, dat is er nog niet,inderdaad is er bij onderzoek op uiterlijke kenmerken bij friezen en shetlanders een ernstige verdenking, bij friezen ligt het helemaal moeilijk, daar is ieder dier erg aan elkaar verwant.als het gen eenmaal herkenbaar wordt zou je daar ook op kunnen gaan testen, nu is het zo dat iets berst erfelijk zou kunnen zijn, maar het ook pas zichtbaar wordt als er cullicoides zijn, paarden die hun leven grotendeels op binnenstallen en in de binnenbak doorbrengen vertonen zelden zomereczeem, daar komen vrijwel geen muggen, maar dat wil niet zeggen dat ze dan ook vrij ervan zijn.
bij de paarden die erg jong zijn als ze voor het eerst beginnen te schuren is zeker de verdenking van een atopie in beeld, maar zomereczeem kan op iedere leeftijd ontstaan, daarom wordt het vooral in de hoek van de verkregen allergieen geplaatst, het is inderedaad bij beide vormen pas mogelijk als het immunsysteem voldoende ontwikkeld is, eerder kan er niet gereageerd worden, aangenomen wordt dat dat tussen 1 en 2 jaar is.
ook zijn er tenminste 2 vormen bekend bij zomereczeem, de ene reageerd vrijwel direct op een beet, de andere pas na uren tot zelfs 2 dagen. de plekken waar de jeuk optreed zijn meer gerelateerd aan de soort cullicoides, die steekt op eigen voorkeursplekken, ook daar kunnen we nog best wat kennis over gebruiken.
genetisch onderzoek kan dus best veel duidelijk gaan maken, voor de fokkerij zeker, soms zijn dingen vrij direct van generatie op generatie erfelijk, maar vaak kan het ook zijn dat beide ouders een stukje moeten leveren, terwijl ze zelf maar de helft hebben en dan vrij zijn, ze zijn dan wel drager, maar vertonen het niet, als in een familie nu al veel zomereczeem opduikt, is het toch niet handig dit genetisch materiaal te blijven doorgeven, dan is de verdenking wel erg groot en ook de kans op nieuwe slachtoffers, fokken doe je toch met een streven naar verbeteren, niet vermeerderen van het aantal en op een paard met zomereczeem zit niemand te wachten, paard zelf waarschijnlijk nog het minste.