Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 10:21

marietje1000 schreef:
Cortisol is het stresshormoon, en van stress ga je eten. Dsu dat klopt wel.

En je voert/breekt veel meer magnesium af, let daar ook op.

Het stresshormoon haalt de hormoonhuishouding en daarmee ook de suikerhuishouding van slag en daardoor gaan ze eten, meer drinken, meer plassen - suikerziekteachtige verschijnselen dus.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 10:24

Niet ieder mens en dier gaat ook eten van stress.. (ik ben Zelf het voorbeeld.. :D)

Palominotje, hoe is het vandaag met je? Wat heb je het goed gedaan joh..!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 10:30

IMJ schreef:
Niet ieder mens en dier gaat ook eten van stress.. (ik ben Zelf het voorbeeld.. :D)

Palominotje, hoe is het vandaag met je? Wat heb je het goed gedaan joh..!

Het zit hem ook niet in de stress, het zit hem in de suikerhuishouding/verstoorde hormoonhuishouding, DAT probeer ik nu juist aan te geven.

IMJ

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 10:37

Dat begreep ik hoor! :j

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 11:07

tantesam schreef:
Mijn paard zat er ook maar een beetje boven (33) hij heeft een tijd op 0,5 gestaan, de eeuwige mok en rotstraal verdween als sneeuw voor de zon.
Helaas werd hij, na een paar maanden, voor het eerst licht bevangen, dit was voor ons de reden om naar een hele te gaan.
Ik wil binnenkort weer zijn waarden laten meten dmv acth test.

Hij blijft trouwens een erg rare vacht houden, hij is zo mooi kastanjebruin, met een gewone wintervacht.
Maar hij heeft over z'n hele lijf van die lange zwijnenharen, die zijn schat ik wel zo'n 8 cm.

Palominotje, heel veel sterkte in deze moeilijke tijd, ik vind het heel dapper en moedig dat je, je paard zo waardig hebt kunnen laten gaan.

Misschien een overweging om Provarium Breeding erbij te geven om te kijken of zijn vacht ook weer op orde komt? Of de dosis nog iets verhogen naar 1,25? In ieder geval vacht in de gaten blijven houden, is vaak wel een indicatie. Zijn er onlangs nog testen afgenomen - gewoon ter controle waar je nu zit? Oh zie al dat je het binnenkort weer wilt doen, is misschien wel handig voor je zelf idd.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 11:08

IMJ schreef:
Dat begreep ik hoor! :j

Okidokie.. 8-)

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 11:14

Illo heeft ook zoveel zwijnenharen. Maar zijn gewone vacht zegmaar groeit niet meer zo hard als voorheen zonder Pergolide.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 11:53

fargo schreef:
Het is het de cortisol die suikerziekteachtige verschijnselen oproept (dus niet perse de stress) en DAAR gaan ze (veel) van eten! Dus er is wel een relatie maar dat is doordat de cortisol de hormoonhuishouding EN suikerhuishouding beinvloedt. Komen die laatste 2 op orde dan wordt het (dwangmatige ;-) ) eten ook beter.

Als cushing wordt getest wordt er vaak ook op suikerziekte en insulineresistentie getest. Magnesiumtekort kan ook op worden getest maar gebeurt denk ik niet bij voorbaat. Maar stress én suikerziekteachtige verschijnselen zorgen voor hoog magnesium verbruik door het lichaam - dus ondersteunen daarin is meestal aan te raden en ze krijgen niet gauw teveel binnen en dat plassen ze dan wel weer uit mocht dat wel zo zijn ;-)

Thanks.
Ik zal dat over een weekje of 5,5 eens navragen aan de DA of mijn paard dan ook getest is op suiker! Ook even navragen of magnesium, dat is wel een goede tip! Mijn paard is altijd al dorstig geweest, bij terugkomst op stal na het (lichte) werk, staat hij al met zijn toet bij de wasbak op spuitplaats of staat hij aan de slang te trekken. Hij drinkt altijd letterlijk uit kranen. Hij vindt het denk ik jammer dat hij niet zelf de kraan kan open draaien, dat moet ik voor hem doen :+
Hij is niet natter in stal dan andere paarden trouwens. Maar goed, omdat hij zijn hele leven al graag drinkt, is het voor mij lastig om te zien of hij nu éxtra drinkt.

Mijn paard is sowieso een aparte; hij eet slecht uit metalen voerbakken (laat dan de helft staan), wel uit plastic; dat gaat super! Drinken uit kraan/slang en in zomer op het land, vindt hij fijner dan drinken uit de (metalen!! !) waterbak in zijn stal....

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 12:02

Haha, lijkt mijn hond wel.. die wil absoluut niet uit metalen drinkbakken drinken. Wanneer ik er 1 neerzet en hij heeft dorst loopt ie van metalen bak rechtstreeks naar het toilet.. (en hij kan deuren open maken en de bril opwippen..)
Dus, geen metalen bakken meer hier. :D

Ik moest de IR-test wel specifiek aanvragen Mijn paardje moest daarvoor nuchter blijven. Voor de ACTH test hoefte dat niet zei de DA

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 12:11

IMJ schreef:
Haha, lijkt mijn hond wel.. die wil absoluut niet uit metalen drinkbakken drinken. Wanneer ik er 1 neerzet en hij heeft dorst loopt ie van metalen bak rechtstreeks naar het toilet.. (en hij kan deuren open maken en de bril opwippen..)
Dus, geen metalen bakken meer hier. :D

Ik moest de IR-test wel specifiek aanvragen Mijn paardje moest daarvoor nuchter blijven. Voor de ACTH test hoefte dat niet zei de DA

Dat heb je bij sommige katten ook, dat ze ofwel liever uit metaal drinken of eten of bijvoorbeeld liever drinken uit plastic of porcelein

tantesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 12:11

cynthiar schreef:
Illo heeft ook zoveel zwijnenharen. Maar zijn gewone vacht zegmaar groeit niet meer zo hard als voorheen zonder Pergolide.

Hier idd hetzelfde, en ze zijn oranje :')
Het net Provarium Breeding besteld.

Gister had ik de trailer achter de auto om met mijn andere (moelijk ladende) paard te oefenen,omdat ie er toch achter hing, dacht ik dat het leuk was om m'n cushingpaard ook even erin te zetten.
Vroeger rende hij er in, zo leuk vond hij het, en nu paniek, echt stress, wilde niet weg.
Omdat het zo'n brave jongen is, en omdat ik een bakje van z'n lievelingsmuesli had, ging ie toch maar.
Daarna ook echt even nog flinke stress, paard is echt veranderd, vooral de angst die hij heeft om bij z'n maatjes weg te gaan, zijn onstaan sinds de cusching.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 12:19

Ja, op mijn stal hebben ze veel van mij(n paard) geleerd.

Hij geloofde me echt niet w.b. die voerbak. Ik beweerde namelijk bij hoog en laag dat hij in metaal alles liet staan. Heb toen zelf plastic voerbak besteld en door stalhouder laten ophangen en nu hoef ik nooit meer voer weg te gooien. Imago liet onderste laagje in metaal staan en dat ging snel aankoeken en in zomer helemaal uitkijken met al die vliegen erin!

W.b. de cushing heb ik ook veel bewonderende opmerkingen gekregen, dat mensen echt dachten dat ik onzin aan het praten was zeg maar. Ik vóelde toen al dat iedereen dacht dat ik overdreef (hoewel, ik vind het niet normaal dat een paard 24 uur lang niet van zijn plek komt) maar heb mijn eigen gevoel doorgeduwd en daar ben ik echt heel blij om! Bijna niemand dacht dat het Cushing kon zijn, alleen de DA en ik. En nou ja, de DA heeft ervoor geleerd en ikzelf ken mijn paard het beste en dat is wel gebleken.

Op het moment krijg ik overal te horen: je moet hem wel in beweging houden hoor! Gewoon erop gaan hoor! Nou, eigenwijs als ik ben: ik ga er dus NIET op. Beest heeft het zonder mij al zwaar genoeg, zou ik die schrale rug ook nog eens gaan belasten? Komt wel weer hoor (en anders maar niet)!
Maar iedereen bedoelt het wel goed, hoewel ik dan denk: ben je nou echt bang dat ik mijn paard geen beweging zou geven?

Imago gaat per maart naar nieuwe stal (als alles goed gaat) en daar hangt ook standaard metaal. Krijg ik dus weer hetzelfde verhaal *zucht*.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 12:22

tantesam schreef:
cynthiar schreef:

Hier idd hetzelfde, en ze zijn oranje :')
Het net Provarium Breeding besteld.

Gister had ik de trailer achter de auto om met mijn andere (moelijk ladende) paard te oefenen,omdat ie er toch achter hing, dacht ik dat het leuk was om m'n cushingpaard ook even erin te zetten.
Vroeger rende hij er in, zo leuk vond hij het, en nu paniek, echt stress, wilde niet weg.
Omdat het zo'n brave jongen is, en omdat ik een bakje van z'n lievelingsmuesli had, ging ie toch maar.
Daarna ook echt even nog flinke stress, paard is echt veranderd, vooral de angst die hij heeft om bij z'n maatjes weg te gaan, zijn onstaan sinds de cusching.

Zo gestressed zou hij - met de goede dosis medicijnen - eigenlijk niet meer moeten zijn. Willy had dat in zijn onbehandelde periode wel, maar later werd hij gewoon weer zijn dappere eigen zelf. Dus toch even in de gaten houden en misschien de test iets naar voren halen!
Laatst bijgewerkt door fargo op 11-01-13 12:26, in het totaal 1 keer bewerkt

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 12:26

Imago, het is wel heeeeeel erg belangrijk om de spieren die hij nu heeft vast te houden en dat doe je wel door de beweging die hij aankan en wil mee te pakken. Wij hebben toen we niet op willy konden omdat hij duizelig was en omviel hem veel gelongeerd (soms/vaak echt alleen maar in stap) en zodra hij aangaf meer te kunnen dat steeds opgebouwd. En op een gegeven moment dus ook met elastieken en bijzet om de (rug)spieren aan de gang te houden, vast te houden wat hij had en weer uit te bouwen.

Dus op conditie houden en vasthouden wat hij nu aan spieren heeft en verder uitbouwen is WEL het motto .. (ook voor zijn weerstand die door de cushing verslechtert).
(Ik weet niet of rijden dan toch het handigst is of dat je hem lichtjes kunt bijzetten oid tijdens longeren bijvoorbeeld)

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 12:31

Imago: dat was bij mij ook, de meesten vonden de sushing test overdreven.
Zelfs de DA. Ik heb het de afgelopen 2 jr aan verschillende DA's gevraagd, het leek ze sterk...
De laatste DA gaf mij direct gelijk..!
Nu de krulletjes onstaan kan niemand er meer onderuit natuurlijk..

Die van mij krijgt wel wat gekke kruinen, geen losse lange zwijnenharen (althans niet zichtbaar in zijn altijd al behoorlijke wintervacht). Hoewel hij er sinds een paar zomers er her en der 1 haaft (niet anders van structuur, gewoon wat langer) die knipte ik dan weg. Nu is natuurlijk duidelijk hoe dat kwam.

Ik ben dus 4 weken geleden begonnen met de pergolide 0,25.
In diezelfde week kwamen de kruinen (die hij nooit eerder had) langzaam in zijn vacht tevoorschijn.
Op zijn pijpbenen zaten al wat krulletjes, die ontstonden in september 2012. Ook herken ik die typische cushing-bouw nu, het buikje, de ribben ondanks niet mager zijn.
Hij is bevangen geweest (binnen 2 weken was dit over zonder pergolide, het gebeurde in de zomer op het land bij toch wel wat overgewicht aanwezig was).
Bij de start van de pergolide had hij toevallig een hoefzweer.
Daarbij is hij behoorlijk aan het hoesten geweest vorig jaar (met grote klodders groen slijm) en heeft een ontstoken koker gehad.
Eigenlijk wel allemaal terug te voeren naar de (inmiddels bekende) cushing.

Ik ga er vanuit dat de vacht pas verandert na de volgende rui.
Paardje doet het verder best goed, vochtophoping boven de ogen is weg, hij is toch ook echt wat actiever dan hij de afgelopen jaren was.
De bouw zal vast wel blijven zoals deze nu is.

0,25 mg is wel wat weinig voor een e-pony (1,51 cm, denk zo'n 450 kg) lijkt mij?
Wat denken jullie, ervaren cushingers? Eerst lab naar ACTH dan evt ophogen naar 0,5?
of al naar 0,5 en dan lab?
Wilde de vraag vandaag neerleggen bij mijn DA maar die is afwezig helaas.
Ben benieuwd naar jullie mening eigenlijk..

Ben ook alweer huiverig naar het naderende voorjaar.
Pony ging altijd al beperkt het land op maar ondanks dat is het dus misgegaan.
Ik wil hem er wel weer graag op hebben, dan weer beperkt en met graasmasker.
Zou je hem tijdelijk op 0,5 kunnen/moeten zetten als hij het land op gaat mocht 0,25 mg toch voldoende blijken op dit moment?
Zo ja, hoelang start je daar dan van te voren mee?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 12:41

IMJ - Zijn vacht moet eigenlijk al wel gaan wijzigen IMJ als hij op de goede dosis zit. Maar dat zou dan nu zo'n beetje moeten komen na 4 weken zetten de echte wijzigingen in.. De eerste wijzigingen zie je vaak op het hoofd, daar wordt het haar weer donkerder, normaler van lengte, beeetje bij beeetje.
En bouw moet ook echt weer normaliseren hoor!!!! Als hormonen op orde zijn, moet de rest ook weer "gewoner" worden.

0,25 mg is best weinig voor zijn gewicht en de dingetjes die je noemt dat ie gehad heeft.
Volgens de vuistregel "mag" hij op basis van zijn gewicht 450 * 0,002 = 0,9 mg hebben.
Als het kan, blijf je daar eerst onder. Maar 0,5 lijkt mij een prima dosis eigenlijk.

Als zijn suiker e.d. op orde is dan zou hij in principe ook wel het land op mogen denk ik, maar luister daar ook naar je eigen gevoel, jij kent hem het beste.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 12:47

fargo schreef:
Imago, het is wel heeeeeel erg belangrijk om de spieren die hij nu heeft vast te houden en dat doe je wel door de beweging die hij aankan en wil mee te pakken. Wij hebben toen we niet op willy konden omdat hij duizelig was en omviel hem veel gelongeerd (soms/vaak echt alleen maar in stap) en zodra hij aangaf meer te kunnen dat steeds opgebouwd. En op een gegeven moment dus ook met elastieken en bijzet om de (rug)spieren aan de gang te houden, vast te houden wat hij had en weer uit te bouwen.
Dus op conditie houden en vasthouden wat hij nu aan spieren heeft en verder uitbouwen is WEL het motto .. (ook voor zijn weerstand die door de cushing verslechtert).
(Ik weet niet of rijden dan toch het handigst is of dat je hem lichtjes kunt bijzetten oid tijdens longeren bijvoorbeeld)

Imago's rug begint nu íets bij te trekken, dus wil er volgende week ongeveer weer eens op gaan zitten. Hij is na half uurtje licht werk echt moe. Pas sinds een paar dagen dat hij uit zichzelf blijft draven weer. Met rijden loopt hij zich dood voor me en geeft het eigenlijk niet aan als hij niet meer kan of wil. Dus eigenlijk wil ik er pas weer op als dat weer goed voelt. Ook omdat hij nu sinds 3 dagen op de medicatie staat. Ik had hem in de training gewoon lekker nog op Z2 niveau lopen. Wisseltjes sprong hij nog prima en alle overige zaken deed hij ook nog super. Dus problemen met nageven, rond rijden etc. zijn er niet nooit geweest. Gisteren lekker aan dubbele lijnen gewerkt, veel stapwerk, mooi rond en soepel houden en 2 kanten inbuigen. Is geen enkel probleem. Het is meer het uithoudingsvermogen wat momenteel nekt. Longeren heb ik een paar dagen zónder iets gedaan, gewoon aan halster, zodat ik duidelijker kan zien als paard moe wordt etc.
Dat in conditie houden snap ik helemaal maar Imago is een van nature zéér looplustig en werkwillig paard. Op het moment dat hij zelf steeds van draf in stap valt, is dat geen acteren. Hij vindt werken altijd juist erg leuk namelijk.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 12:51

Het gekke is dat ik altijd al bang was voor bevangenheid.
Ik heb hem vanaf zijn geboorte, ik was 12 toen.
Vanaf dat hij (en ik ;-) )wat ouder werd merkte ik dat zijn billen (spieren) wat hard werden als hij het land op ging en wat korter leek te lopen. Dat voelde niet goed en dus deed ik hem nog maar halve dagen op het land. Naarmate ik me overal meer in begon te verdiepen kwam ik er dus achter dat dit idd fase 1 van bevangheid kan zijn.
De aanleg heeft hij m.i. dus altijd al wel gehad.

Jouw sommetje van de pergolide en gewicht heb ik goed onthouden de vorige keer. Die 0,9 had ik goed in mijn oren geknoopt! :D
Dank daarvoor.

De krullen en bouw moeten dus eigenlijk vanaf nu weer wat bijtrekken?! Oke, mooie graadmeter!

Stel, hij staat op het land, ik zie weer wat stijfheid, de pergolide ophogen werkt dan direct? (En ik zou hem trouwens ook direct weer van het land afhalen..)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 12:55

Imago01 schreef:
Imago's rug begint nu íets bij te trekken, dus wil er volgende week ongeveer weer eens op gaan zitten. Hij is na half uurtje licht werk echt moe. Pas sinds een paar dagen dat hij uit zichzelf blijft draven weer. Met rijden loopt hij zich dood voor me en geeft het eigenlijk niet aan als hij niet meer kan of wil. Dus eigenlijk wil ik er pas weer op als dat weer goed voelt. Ook omdat hij nu sinds 3 dagen op de medicatie staat. Ik had hem in de training gewoon lekker nog op Z2 niveau lopen. Wisseltjes sprong hij nog prima en alle overige zaken deed hij ook nog super. Dus problemen met nageven, rond rijden etc. zijn er niet nooit geweest. Gisteren lekker aan dubbele lijnen gewerkt, veel stapwerk, mooi rond en soepel houden en 2 kanten inbuigen. Is geen enkel probleem. Het is meer het uithoudingsvermogen wat momenteel nekt. Longeren heb ik een paar dagen zónder iets gedaan, gewoon aan halster, zodat ik duidelijker kan zien als paard moe wordt etc.
Dat in conditie houden snap ik helemaal maar Imago is een van nature zéér looplustig en werkwillig paard. Op het moment dat hij zelf steeds van draf in stap valt, is dat geen acteren. Hij vindt werken altijd juist erg leuk namelijk.

Zoals je nu bezig bent, klinkt het prima, aanpakken wat hij aanbiedt. DAT bedoelde ik ook meer. In de zin van niet laten staan, maar doen wat hij op dit moment kan en dat uitbouwen als hij aangeeft dat het kan. Dubbele lijnen is natuurlijk helemaal prima, want dan pak je hem lekker door zijn lijf heen en kan ie alles gebruiken zonder belast te worden. Fijn dat ie al weer meer zin krijgt. Het klinkt als een super fijn en lief, werkwillig paard. Voor onze Willy was het ook een straf om niet te mogen of kunnen werken. De eerste keer dat M weer een kwartiertje onder het zadel kon stappen, je had hem moeten zien, ZOOOO trots en tevreden dat ie met de baas aan het werk mocht
Laatst bijgewerkt door fargo op 11-01-13 13:02, in het totaal 1 keer bewerkt

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 12:59

IMJ schreef:
Het gekke is dat ik altijd al bang was voor bevangenheid.
Ik heb hem vanaf zijn geboorte, ik was 12 toen.
Vanaf dat hij (en ik ;-) )wat ouder werd merkte ik dat zijn billen (spieren) wat hard werden als hij het land op ging en wat korter leek te lopen. Dat voelde niet goed en dus deed ik hem nog maar halve dagen op het land. Naarmate ik me overal meer in begon te verdiepen kwam ik er dus achter dat dit idd fase 1 van bevangheid kan zijn.
De aanleg heeft hij m.i. dus altijd al wel gehad.

Jouw sommetje van de pergolide en gewicht heb ik goed onthouden de vorige keer. Die 0,9 had ik goed in mijn oren geknoopt! :D
Dank daarvoor.

De krullen en bouw moeten dus eigenlijk vanaf nu weer wat bijtrekken?! Oke, mooie graadmeter!

Stel, hij staat op het land, ik zie weer wat stijfheid, de pergolide ophogen werkt dan direct? (En ik zou hem trouwens ook direct weer van het land afhalen..)

De pergolide helpt hem de cushings en de afwijkende waarden in zijn lichaam op orde te brengen en de bijkomende gevoeligheid voor bevangenheid. MAAR als hij daar zelf ook al gevoelig voor is, dan is het natuurlijk extra opletten inderdaad. Kan niet goed inschatten of het misschien al veel langer cushingsgerelateerd is of eigen aanleg.

Zou bij dit soort paarden in ieder geval magnesium geven en een goede (niet te lage) basisdosis pergolide, omdat hij zelf al gevoelig lijkt te zijn..
Dus om je vraag te beantwoorden, als het komt omdat zijn cushings nog niet onder controle is, ja dan werkt de pergolide direct "mee" maar als het zijn eigen gevoeligheid betreft dan is verhogen niet terecht omdat dan zijn cushings al op orde is. Dus dan zou een bloedtest daarin ook aan te raden zijn om te zien waar hij qua cushing "staat".

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 13:05

Ahwww leuk is dat toch hè? Als ze zo graag nog willen!
Verder is Imago wel een vrij ingewikkeld paard hoor. Super lief in de omgang enzo maar van nature erg schrikkerig en kijkerig en soms paniek zonder dat ik de reden ooit ontdek en lekker op buitenrit kan gewoonweg niet. Hij draait om etc. Dus dat is erg jammer. Ik ben erg creatief geworden in afwisseling op eigen terrein, het is niet anders...

Op het moment pas ik me inderdaad gewoon aan bij wat Imago aanbiedt en dat hij daar ook wat stabieler in wordt.

De mok is nu redelijk onder controle trouwens maar zijn benen waren ook zo megadik, echt olifantsformaat dus ook daarom wilde ik er gedurende die tijd niet op. Voelt gewoon niet goed en je gaat er nog stom op zitten ook haha...(héél voorzichtig zeg maar...).

Maar er is dus nog hoop voor die rugspier? Imago is echt heel schraal, hoewel het nu wel wat lijkt bij te trekken. Ruggegraat ligt er echt helemaal op. (Maat)zadel ligt daardoor ook slechter, glijdt naar achteren, t.h.v. achterste rib en daar ben ik echt niet blij mee. Ik rij gelukkig met een Korrektor (=pad met 4 luchtcompartimenten die ik zelf kan aanpassen) dus dat scheelt enorm maar ideaal is het niet natuurlijk!

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 13:52

Imago01 schreef:
Verder is Imago wel een vrij ingewikkeld paard hoor. Super lief in de omgang enzo maar van nature erg schrikkerig en kijkerig en soms paniek zonder dat ik de reden ooit ontdek en lekker op buitenrit kan gewoonweg niet. Hij draait om etc. Dus dat is erg jammer. Ik ben erg creatief geworden in afwisseling op eigen terrein, het is niet anders...

Hé.... Heb jij het over mijn paardje?? :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 13:52

Palominotje, ik lees het nu pas :o

Heel veel sterkte! :(:)

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 13:53

IMJ schreef:
Imago01 schreef:

Hé.... Heb jij het over mijn paardje?? :D

Ohw nee, sorry, was reactie op Willie van Fargo!

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 13:55

Ja, snap ik! Was een grapje, je beschrijft het karakter van de mijne!