[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Stal_Fiore

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 12:52

Ben even de naam kwijt, ga het zo op stal meteen opzoeken... is in ieder geval te koop bij de boerenbond... iets met feel good.

booster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 13:51

mijn haflinger kreeg altijd bij de vorige eigenaar altijd het hele jaar knoflook iedere dag bij mij krijgt ie dat niet maar laatst zei iemand tegen mij dat het dan giftig voor een paard ken worden. mijn haflinger heeft zomer exceem normaal volgens vorige eigenaar begint ie altijd in maart te schuren nu nog niks te zien zou het een verband kunnen hebben?

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 14:49

Steffie89 schreef:
Hoi Henny,

dit is de tabel van de voeding van mijn fjord.
Subli zonder
http://img168.imageshack.us/img168/1812/voedingvz5.png
Begrijp ik nou goed dat de verhouding calcium : magnesium 2;1 is?
Wat vind jij verder van het voer?

De verhouding Calcium / Magnesium is goed.
Maar het kan dus zijn als je nog wat extra Magnesium bijgeeft dat je de zomereczeem nog wat meer terug dringt.
Hoeft niet perse maar kan Knipoog

Wat heel belangrijk is in het voer voor eczemers is het Zink, Mangaan en Kopergehalte.
Dat zie ik er niet bijstaan in je tabel.

Verder weinig tot geen suikers en niet een al te hoog gehalte aan zetmelen.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 14:51

Jitske_ schreef:
Henny_W. Ik heb van Sempermin ooit eens gehoord dat het zo'n poederig goedje was en besloten om het daarom niet te voeren. Klopt dit? Zou ik van jou evt. een klein proefzakje mogen hebben om het eens te proberen? Ik heb de Sempercubes gehad waar die wilden ze moeilijk vreten.

GKM is in brokjesvorm en Sempermin inderdaad een fijnere soort mueslivorm. Maar niet echt poederachtig vind ik.

Mail me maar even je adres door.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 14:56

ikenindi schreef:
hoe is de verhouding ca:mg in gras? en in hooi?

Dat is heel verschillend.
Er zijn bijv. al gebieden in Nederland waar niet of nauwelijks nog Magnesium en Selenium in de bodem voorkomt.
Verder hangt het ook heel erg af van het weidebeheer van wat er in het gras zit.
Is de bodem erg zuur of wordt er geregeld bekalkt.
Komt er kunstmest of natuurlijke mest op. Enz. enz.

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 15:30

booster schreef:
mijn haflinger kreeg altijd bij de vorige eigenaar altijd het hele jaar knoflook iedere dag bij mij krijgt ie dat niet maar laatst zei iemand tegen mij dat het dan giftig voor een paard ken worden. mijn haflinger heeft zomer exceem normaal volgens vorige eigenaar begint ie altijd in maart te schuren nu nog niks te zien zou het een verband kunnen hebben?

het is nog niet erg warm geweest , dus ze zijn er nog niet zoveel
wat doe je nu tegen de eczeem dan ?

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 15:31

Henny, kun je niet een carrière beginnen als voederadviseur voor mensen met eczeempaarden? Als jij nou zorgt dat je alle 'goede' soorten voer en supplementen in huis haalt, en op bestelling (na advies) aflevert, zou je vast veel clandizie krijgen. Van mij i.i.g. wel; mag je me meteen een flinke hoeveelheid Hippolyt gemengde kruiden/mineralen brengen! Knipoog Haha!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 18:20

goed idee VeerenAshley, maar dan ook graag een kant en klaar brouwsel zonder GMK, want dat blieft mijn zwarte dame niet Lachen Knipoog

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 18:28

en vooor mij zonder suiker en zetmeel Knipoog

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 19:04

mmm, was de wereld van paardenvoer maar simpel Tong uitsteken
en was alles maar ruim in aanbod...maar tot die tijd is het zoeken, zoeken, zoeken Clown

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 20:26

vroeger.................

haha gaven we de paarden veel kruidenhooi en kregen ze een schep haver.
en dat was het, toen ik jong was zag je geen zomereczeem Knipoog

Berendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 21:35

VeerenAshley schreef:
Nu ben ik echt de kluts kwijt: zijn Marstall Excem en Vito nu krachtvoeders (maar dan niet in brokvorm), of mineralen-mengels?
Want wat zou je moeten voeren aan een pony die nauwelijks krachtvoer nodig heeft, maar wel extra mineralen, en die staat op een lokatie waar geen Hippolyt in de buurt te krijgen is?

Misschien is dit iets om te geven. Dat geef ik mijn tinkers voor de extra weerstand op advies van de DA.
http://www.dochorse.nl/Botten/EQUISTROMEGABASE/product/detail(649).aspx

Jitske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 21:44

Equimins Advance is ook een heel goed vitaminen/mineralenbrokje zonder suikertroep. Bevat een heel hoog gehalte aan stoffen en daarnaast pre en probiotica en nog wat andere nuttige stofjes.

Jitske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 21:46

Sheffie schreef:
VeerenAshley schreef:
Nu ben ik echt de kluts kwijt: zijn Marstall Excem en Vito nu krachtvoeders (maar dan niet in brokvorm), of mineralen-mengels?
Want wat zou je moeten voeren aan een pony die nauwelijks krachtvoer nodig heeft, maar wel extra mineralen, en die staat op een lokatie waar geen Hippolyt in de buurt te krijgen is?

Misschien is dit iets om te geven. Dat geef ik mijn tinkers voor de extra weerstand op advies van de DA.
http://www.dochorse.nl/Botten/EQUISTROMEGABASE/product/detail(649).aspx

Equistro is een heel goed merk (ook wel goede ervaringen mee) maar het bevat wel veel suiker in de vorm van glucose.

Dendie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 21:51

ellepel schreef:
vroeger.................

Maar... toen hadden we ook nog niet zulke 'zachte' winters en natte zomers... En dus veel minder mugjes Knipoog

Berendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 21:58

Jitske_ schreef:
Equimins Advance is ook een heel goed vitaminen/mineralenbrokje zonder suikertroep. Bevat een heel hoog gehalte aan stoffen en daarnaast pre en probiotica en nog wat andere nuttige stofjes.

Dan moet ik maar overstappen van de Equistro naar de Equimins, inverband met die suiker. Alleen heb ik nog een hele volle emmer voor de komende 3 maanden denk ik Verdrietig

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 22:00

Sonja_vR schreef:
angelsditch
welk vitamine poedertje geef je bij?

Het is de Feel Good 30 vitaminen en mineralen supplement.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 22:16

ellepel schreef:
vroeger.................

Ik heb een boek van 1970 waar zomerexceem in beschreven staat. is nog van Wouter Slob. Was toen ook al bekend dat het van mugjes kwam en in die tijd was er wel al biks te verkrijgen, maar werd er inderdaad een schep haver gevoerd met kruidenhooi. Het was er toen dus wel al, maar denk dat het door veel dingen komt, niet alleen de mugjes, maar dus ook de voeding en of je paard een bepaalde allergie heeft...

Daan1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 00:11

Hier in Belgie hebben we een middel dat werkt tegen 'knut' mug, deze mug veroorzaakt veelal de zomerexzeem. Het begint al in maart. Ze vliegen tegen de avond al rond en prikken in staart, rug en manen, dit gaat jeuken en voila, ramp op komst. Equisooth kun je voor je paard naar buiten gaat op manen en staart en rug smeren, de mugjes komen hierdoor niet meer op het paard.

Voor meer info mag je me mailen hoor.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 08:30

Zammie schreef:
ellepel schreef:
vroeger.................

Ik heb een boek van 1970 waar zomerexceem in beschreven staat. is nog van Wouter Slob. Was toen ook al bekend dat het van mugjes kwam en in die tijd was er wel al biks te verkrijgen, maar werd er inderdaad een schep haver gevoerd met kruidenhooi. Het was er toen dus wel al, maar denk dat het door veel dingen komt, niet alleen de mugjes, maar dus ook de voeding en of je paard een bepaalde allergie heeft...

als ik kijk naar het grasland van nu en dat van toen is er echt verschil.
nu is het 80% koeiengras,gemaakt om maar zo'n hoog mogelijke melkgift te krijgen terwijl er toen veel meer verschillende soorten in stondne.

wij hebben trouwens op stal grondonderzoek laten doen he?
echt scheve verhoudingen zaten er in en weet je....groot tekort aan magnesium.
heb de uitslagen hier nog wel ergens liggen.

je moet eigenlijk bodemonderzoek laten doen en vandaar uit ga je gericht bemesten.
maar dat doen maar een paar mensen

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 08:43

Ja, dat klopt ellepel. Vroeger zag je veel meer (on)kruiden als tegenwoordig en wij hebben wel een bodemonderzoek laten doen toen we hier kwamen wonen, maar sindsdien ook niet meer. Wel kun je zelf ook veel zien aan welke soorten planten er groeien en daar kun je dan je bemesting op aan passen. Magnesium weet ik eigenlijk niet of dat er vroeger meer inzat als nu. Dan zou dat dus moeten komen van kunstmest ipv mest van de mestbult en de andere grassoorten. Wij hebben dus wel een mengsel van o.a. grassoorten destijds speciaal voor de paardeweide gebruikt, maar de eerste jaren zat er gewoonweg teveel klaver in. Dit zat in het mengsel en dit is dus in grote hoeveelheden niet goed voor een paard en ik heb dit dus wel behandeld. Wel staan er verschillende soorten grassen in en het gras is meer van dat harde stengelige soort. Weet de namen er zo niet van. Op den duur krijg je wel dat 1 soort de overhand neemt en dan zul je dus weer moeten omploegen en opnieuw zaaien. Op dat moment doen we dus weer een bodemonderzoek. (Nadat er voor de winter eerst een beste lading oude mest overheen is gereden en door de grond is verwerkt). Bodemonderzoek is trouwens ook maar een momentopname. Tijdens het seizoen zal de bodem toch wel veranderen lijkt mij...

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 08:55

Ik heb de pyama's weer aanhesen! Drie rondjes bokken en de dames zijn weer rustig. Op naar een jeukvrije zomer Haha!

booster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 09:53

XxSultanxX schreef:
booster schreef:

het is nog niet erg warm geweest , dus ze zijn er nog niet zoveel
wat doe je nu tegen de eczeem dan ?

niks want het is nog niet nodig zodra het weer het toelaat was ik hem met teer en trea thea shampoo en als ik twijfel dat hij gaat beginnen deken op

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 12:40

Gisteravond d'r pyama aangetrokken, er zat een wolk van die kl*te mugjes bij mijn pony. Boos! De ellende begint weer.
Een van haar nieuwe weidemaatjes (hij is pas anderhalf) voor haar deken erg spannend; hopelijk is hij nog heel als ik vandaag kom kijken.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 13:54

bij ons worden de paarden vandaag opgesplitst in 2 groepen.
alles liep nog bij elkaar,maar meneer veulen heeft een nieuw spelletje ontdekt Cool

"ik ben 8 maanden -oud-en-hengst-dus-ik-kan-dekken"
whahaha, ik heb me rotgelachen, kleine draak deed zijn uiterste best om boven op een grote merrie te klimmen. Tong uitsteken
eigenaar is op de hoogte en vond het prima hoor,de merrie is 99% zeker onvruchtbaar, en anders is het een leuke verrassing tot zover dat kan met 8 maanden

leuk spelletje voor hem,maar hij mag nu dus wel tussen alle dames uit Knipoog
hebben we straks een groep van de ruinen, het hengst veulen en zijn mama
en appie mag bij de dames lopen,vind ik helemaal niet erg want die blijven netjes van zijn eczeemdeken af Haha!

hij ligt al klaar,maar ik vind het snachts net te koud eigenlijk