[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

FCSA

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 21:34

+:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 21:37

Ja ben echt blij als de oude man er niet meer is dan stort er hier een jong geestje in, die moet het dan alleen doen........dus bij moet moet even meegaan.....ik ga er dan maar even van uit dat hij geen pijn (meer) heeft.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 22:15

Faram is wel 100% genezen, en die had het erger dan enkele van de paarden uit het filmpje van Knottenbelt. de schimmel met de wat forsere amazone bijv., Faram had het erger dan dat paard, miss. even erg. en die is er nu vijf jaar absoluut vrij van!

vandaag wel apart, Mone had wel last (gingen OHZ en ohz is haar training nog niet waar die aan de longe en aan de hand al wel is, Mone is ohz niet makkelijk door haar verleden), er werd hier vlakbij een festival gehouden, een dancefeest. het geboenks van de beats zorgde bij mij voor strakke nekspieren in het begin, en later kwam er hoofdpijn op. Zneddie had ook heel iets last, geen echte HS maar wel duidelijk spanning op een paar momentjes. ik ben wel met hem gaan werken, juist om hem te doen ontspannen en los te krijgen, en daarna was het ook weg, en is ook niet meer teruggekomen!

bij Mone wordt het nog iets lastiger, zij sloeg ook met het hoofd en had de typische hoofd- en oorhouding. morgen kijken hoe zij ervoor staat, en dan ondersteunen met de training. ik ben er zeker van dat als zij zo ver is als Zneddie met de training, dat ze dan ook even ver is als hij met genezing van de HS. zij is alleen al ouder en heeft een heel verleden als het om werken gaat, dus het zal bij haar minder simpel zijn.

bij Zneddie is spanning en misschien de ritmes van de dancemuziek van vandaag dus zeker triggers, nou goed van de spanning wist ik dat natuurlijk al.
overigens is het klinisch beeld bij Zneddie van twee jaar terug, en bij Mone ook van dit jaar, hetzelfde als op de filmpjes van Knottenbelt en als wat Faram destijds liet zien. in die zin valt het dus wel degelijk onder het kopje 'headshaking'.

de symptomen zijn dus wel genoeg hetzelfde, de oorzaak echter zal waarschijnlijk anders zijn, aangezien die van ons door onze trainingen overduidelijk verbeteren en zelfs klachtenvrij worden.
bij Zneddie was het natuurlijk ook opvallend dat bij (tijdelijk) minder correct werk van de begeleider hij vrij snel weer HS liet zien.

ik ben er zeker van en heb er vertrouwen in dat onze paardjes er helemaal vanaf komen. de verbetering tot nu toe is bij Zneddie tov twee jaar terug al 99%, en ik kan hem er heel bewust uit helpen zeg maar. Mone verdient wat meer aandacht maar laat in het grondwerk (oa. longeren) een zelfde verbetering zien tot nu toe. alleen ohz nog niet. ohz ontspant ze ook lang niet zo gemakkelijk.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 22:23

komt zo een filmpje van vanmiddag aan.
ik had appie net laten vrijspringen,vind hij altijd heel leuk om te doen.
zit zelfs nog wat schuim tussen zijn billen :P

maar dus nog wel schudden,al kun je wel heel duidelijk zien dat hij wel ontspannen is.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 22:48

merrieveulen schreef:
Faram is wel 100% genezen, en die had het erger dan enkele van de paarden uit het filmpje van Knottenbelt. de schimmel met de wat forsere amazone bijv., Faram had het erger dan dat paard, miss. even erg. en die is er nu vijf jaar absoluut vrij van!

ik ben er zeker van en heb er vertrouwen in dat onze paardjes er helemaal vanaf komen. de verbetering tot nu toe is bij Zneddie tov twee jaar terug al 99%, en ik kan hem er heel bewust uit helpen zeg maar. Mone verdient wat meer aandacht maar laat in het grondwerk (oa. longeren) een zelfde verbetering zien tot nu toe. alleen ohz nog niet. ohz ontspant ze ook lang niet zo gemakkelijk.

Dat biedt hoop!

Debski

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 08:29

Merrieveulen: deden die van jou het ook overal? Dus op het land, in de paddock, in de stal?

Ik ga einde van de dag mijn beessie weer proberen te longeren als ze er een beetje goed bij staat.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 08:36

Merrieveulen, op zich vind ik het wel heel vreemd dat alle drie jouw paarden dit hebben (gehad). Heb je een idee hoe dit komt?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 10:34

@ Ellepel, helemáál ontspannen vind ik hem nog niet, zijn middenstuk houdt hij nog iets vast, zie je dat? wat mij wel opvalt, is dat hij een stukje in je richting loopt, dan met zijn kont voor je langs draait (draait van jou weg waarbij hij zijn kont als het ware laat zien), en dat is het startsein voor het schudden op dat moment. ook schudt hij meer op het moment dat je met je camera (en dus je energie!) zijn hoofd volgt. als je hem laat vrijspringen, doe je dan het tempo bepalen en sturen met een zweep? drijf je hem door de bak en over de hindernissen zeg maar?

@ FCSA, zeker weten!

@ debski, op de momenten dat het heftig was zéker. Faram kon überhaupt niet buiten zijn, wandelen was onmogelijk en levensgevaarlijk, en toen ik aan de DA's wilde laten zien wat hij deed wilde ik hem laten draven, en met héél veel dwang lukte dat, hij sloeg met beide benen naar zijn hoofd, neus tussen de knieën en stampen, echt alles erop en eraan. rijden deed ik toen allang niet meer, alleen binnen borstelen.
in het jaar dat Zneddie het op zijn ergst had deed hij het ook overal, hij had dan ook in de wei een neusnetje op. op zonnige dagen was het op stal wel minder, maar in de schaduw in hun weitje ook. tijdens het werk had hij de meeste last, vaak ook tijdens het borstelen.

@ singasong, ja. Mone is een ander verhaal die is emotioneel gertaumatiseerd en kruipt daar nu langzaam uit. Faram en Zneddie, eerlijk is eerlijk, ze delen dezelfde eigenaar. ik denk dat het aan mij lag. Flicka heeft het trouwens niet en ook nooit gehad, maar Flicka is in karakter héél anders en bovendien deels flessenveulen dus zij kijkt heel anders tegen mensen aan. psychisch is zij totaal anders, is ook veel moeilijker met andere paarden, terwijl Faram en Zneddie supersociaal zijn in groepsverband.

overeenkomsten tussen Faram en Zneddie:

- beiden mannen (niet zomaar ruinen maar dekken ook nog, hebben hun 'eigen' merries en gaan daar ook zodanig mee om, écht mannelijke ruinen)
- beiden dominant van natuur, constant aan het groeien en hun grenzen aan het verleggen.
- beiden zéér gevoelig in alle opzichten
- beiden niet snel van vertrouwen met mensen
- beiden stellen hoge eisen aan degene die met ze omgaat
- beiden bij bepaalde benadering mogelijk agressief en/ of extreem defensief

Bij Faram heb ik altijd gedacht dat het rijtechnisch is geweest, omdat het verdween tijdens het rijden. Ik ben toen zijn training serieuzer gaan nemen en me in de dressuur gaan verdiepen, met resultaat.
voor beiden geldt dat ik ze onvoldoende duidelijke grenzen gaf, en fysiek (en dús mentaal!!!) niet gaf wat ze nodig hadden. ik werkte graag met een los teugeltje, dwang wilde ik absoluut niet want ik was bang ze iets aan te doen. ik communiceerde teveel met hun hoofd en te weinig met hun lijf. hoe het bij Faram precies is opgelost weet ik niet en zal ik ook nooit weten, het is een onbewust iets zijn wat lijkt op datgene wat ik nu wel heel bewust aan het doen ben.
de focus op het hoofd heb ik helemaal laten varen, door het lichaam te vormen (naar fysieke ontspanning te willen) kan ik ze zich prettig laten voelen en ware ontspanning bieden. zij merken dit ook en pikken het dus makkelijk en snel op. bij Mone is het helemaal apart, die zie je zó enorm veranderen in het grondwerken!

ik heb dit net aan FCSA geschreven:

Citaat:
nou, in ieder geval voor een deel en in ieder geval bij een deel van de paarden. als ik sommige van die paarden op het filmpje van Knottenbelt zie kan ik me onmogelijk voorstellen dat die paarden echt geholpen kunnen worden met alleen een beetje gedrags- en psychotherapie.

buiten dat zijn er in mijn optiek ook paarden die daar wel bij gebaat zijn, gevoelige dieren zoals mijn Zneddie die direct reageren op bepaalde energieën (denk bijv. aan wat iemand uitstraalt als ie onzeker is, of boos, dat pikt hij onmiddelijk op en reageert ook direct), kunnen een hoop hebben aan begeleiding naar een natuurlijke ontspanning, daar is Zneddie hoogstpersoonlijk het bewijs van tot op heden.
zodra ik hem uit het stalletje haal ('s morgens haal ik ze eerst op stal om wat te eten) en vastzet voor het poetsen zakt hij helemaal weg, ontspant volledig, en dan ook écht volledig. ik heb er nu dus ook filmpjes van.

in het werk wil ik min of meer dát bereiken, alleen minder ver. een dusdanig vergaande ontspanning is in het werk nl niet handig natuurlijk. het gevoel moet echter hetzelfde zijn, hij moet op zijn gemak zijn en alert op mijn signalen en daarop dusdanig vertrouwen dat hij ze ook bereidwillig opvolgt. dit lukt steeds meer en meer, natuurlijk test hij me nog wel, maar ik kan hem in ieder geval terugkrijgen naar die ontspanning, en zoals ik gisteren heb gezien verdwijnt met de spanning ook de neiging tot HS. het wordt niet onderdrukt of genegeerd, maar het verdwijnt gewoon echt. waarschijnlijk zal hij er vandaag geen last van hebben, aangezien dat festival er niet staat. ik denk dat hij gisteren een fractie last had omdat de herrie van dat festival fysiek en emotioneel een spanning meebrengt die niet anders is dan bijv. spanning uit onzekerheid en niet kunnen of willen loslaten.
ook kan ik me voorstellen dat de doortrillende ritmes van die muziek van invloed kunnen zijn op bijv. dat craniosacrale ritme. de energie die van die muziek uitgaat klopt niet met de rust op stal en dat brengt van alles in de war. ikzelf en meerdere van mijn stalgenoten hadden er ook werkelijk last van, zoals ik dus al schreef. ik ben heel benieuwd wat onze paardjes vandaag doen, als het goed is zou Zneddie nu geen last moeten hebben, tenzij er iets is blijven vast hangen. gisteren heb ik hem los kunnen krijgen ervan, maar de muziek is ook doorgegaan tot 12 uur 's nachts en hij was om half 5 weer in zijn weitje. het zou dus kunnen dat hij toch weer wat heeft opgepikt ervan. maar goed als dat zo is zou ik dat nu dus ook weer los moeten kunnen krijgen en oplossen.

Mone wordt ietsje lastiger, óf ze moet gewoon makkelijk aan de longe, dan is het sowieso op te lossen, aan de andere kant vind ik het ook wel tijd worden om het over te brengen naar ohz, omdat ze daarin dus toch nog wat last kan krijgen blijkbaar. bovendien heeft Mone dus een geschiedenis van zichzelf vastzetten en vasthouden, hoe minimaal ook. tot dusver is daar alleen doorheen te komen met correcte, passende omgang, en het is onze fysio ook gelukt met behandelen om haar ervan te overtuigen dat het OK is, dat niet alle mensen haar als een apparaat benaderen. de fysio kan haar losmaken, maar ze houdt onmiddelijk weer vast als je de omgang en dus ook het werk niet aanpast. dan heeft de fysio dus zeg maar voor één dag zin.

mijn uiteindelijke bedoeling, voor zowel Zneddie als Mone, is dat ze leren hoe ze zichzelf kunnen doen ontspannen, ook zonder hulp. áls er dan zo'n festival is bijvoorbeeld, zijn ze minder beïnvloedbaar. net als ze hopelijk minder lijden onder verkeerde omgang en behandeling. ik zou Zneddie om die reden nooit durven verkopen, hij is altijd al een aparte geweest maar hij zou echt zwaar lijden onder een eigenaar die hem niet serieus neemt en als een apparaat behandelt, of forceert. dit geldt voor Mone ook, het verschil is alleen dat Zneddie gewoon zo ís, en dat het bij Mone dus geen persoonlijke eigenschap is maar voor een groot deel aangeleerd gedrag door mensen die haar keer op keer hebben onderdrukt, onderuit gehaald en getreiterd. maar goed, we zullen zien of ik gelijk heb, en of ik mezelf dusdanig kan ontwikkelen dat ik ook hen permanent kan helpen. het proces is in ieder geval begonnen en zelfs al echt op weg, de momenten dat de HS eventueel nog zichtbaar is zijn heel specifiek, en m.n. bij Zneddie minimaal. als hij toen niet zulke echte HS had gehad zou je van gisteren gezegd hebben dat ie een vliegje zag, zo klein.

wat ik wel jammer vind is dat ik niet meer precies weet hoe Faram geholpen is uiteindelijk, ja ik zat erop, maar ik was gefrustreerd en emotioneel, niet bepaald een toestand waarin je met een paard wilt werken. toch is er iets gebeurd wat het probleem in één klap teniet heeft gedaan. heb ik hem per ongeluk ergens van overtuigd? heb ik per ongeluk zijn nek rechtgezet in die rechterbuiging? ik zou het écht niet weten, hij is in ieder geval geholpen! alleen dus jammer dat ik niet kan achterhalen hoe...

Groetjes!

Een paard laat met zijn lijf letterlijk zien hoe hij zich voelt, dit werkt twee kanten op. als hij zich prettig voelt zal je dat zien aan hoe hij beweegt en staat en doet, als zijn lijf echt ontspannen eruit ziet, beweegt en doet, vóélt hij zich ook zo!
bij het werken en de omgang gaat het dan ook om minieme dingetjes, paarden lezen elkaar constant, dat is hoe een paard door de natuur geprogrammeerd is. zijn enige optie is dus om dat bij mensen ook te doen. een paard kan een hoop leren van hoe mensen zijn, maar er zijn ook een heleboel paarden waarbij je je gewoon zult MOETEN aanpassen, en laten dat nou net de paarden zijn waar ik me toe aangetrokken voel. ik heb Faram en Zneddie niet voor niets gekozen, en zo kan ik dus ook verklaren waarom zij beiden HS kregen.

met minieme dingetjes bedoel ik bijv. een schouderbeweging tijdens het poetsen, richtingen waarin het paard kijkt, hoe zijn blik is, zijn neusgaten, zijn staarthouding, tot aan zijn gehele uitstraling en energie. van onze menselijke kant zal dit ook moeten kloppen! als ik onbewust tegen zijn hoofd zeg 'rot op!', door bijv. met mijn heup verkeerd te staan (weleens gezien hoe het ene paard de ander zijn heup aan de kant zet?), kan ik er donder op zeggen dat zo'n dier erop gaat reageren.

Zowel Faram als Zneddie willen weleens bijterig zijn. ik reageerde daarop door op hun hoofd te letten, in de gaten te houden wat ze ermee deden en evt. bijten te voorkomen. niks bijzonders nee, maar wél focus op het hoofd! wat ik moet doen is dusdanig met het LIJF (en nogmaals, het lijf houdt dus in het hele paard!!!) omgaan dat zij niet meer WILLEN bijten, en ik dus niet op het hoofd HOEF te focussen.
slechts een klein voorbeeld maar dat is hoe het werkt. mensen zijn van nature roofdieren (zeker in de optiek van het paard), die 'face to face' praten. paarden doen dat NIET! met face to face praten maken wij onze paarden onzeker en gespannen, en paarden als Zneddie en Faram worden daar defensief/ agressief van.

nou goed ik ga nu stoppen, het wordt een véél te lang verhaal want dit alles is zo veelomvattend, het bijterige is slechts een minuscuul (maar wel zichtbaar) voorbeeldje. ik hoop wel dat het een beeld geeft.

ik denk dus echt dat het aan mijn omgang heeft gelegen, ik voel zó veel liefde voor mijn paarden, ik hou zó verschrikkelijk veel van ze dat het bijna pijn doet. ik heb me altijd in de paarden verdiept, helaas later pas een aantal sleutels gevonden die hen veel leed hadden kunnen besparen.
Zneddie is daarin mijn grootste leermeester geweest, en nog steeds. die pony is zó gevoelig, óf je moet hem afstompen tot hij geen identiteit meer heeft (hoewel hij ook echt vals en gevaarlijk zou kunnen worden), óf je MOET je aanpassen. vergeleken met hem is Faram een voorproefje geweest. ik heb deze paarden niet voor niets (al dan niet bewust) uitgekozen.
met de liefde die ik voor ze voel komt ook mijn menselijke drang mee om ze te willen knuffelen, aaien, gewoon wat mensen doen. bij paarden werkt dat NIET zo! als mens moet je voor je paard een 'beter paard' zijn. een leider die alles aankan, maar die ook vriendelijk is, grenzen stelt en máákt dat het paard zich oprecht prettig kan voelen.
mensen zitten graag veel bij het hoofd, om met het paard te kletsen, hem te aaien, noem maar op. veel paarden leren wel dat dat OK is, hoewel het onderbewuste zegt van niet. bepaalde typen karakters kunnen dat niet onbeperkt volhouden en MOETEN reageren, hoe lief de mensen het ook bedoelen.

wat er ook meekomt met mijn liefde voor ze is de drang om te willen dat ze zich prettig voelen, gelukkig zijn en dat we elkaar begrijpen. dat is wat ik aan het doen ben, me zó aanpassen dat we elkaar écht begrijpen. daarin leer ik elke dag bij, maar ik heb hun basis criteria aardig te pakken nu. wat ik merk is dat ze zich écht ongedwongen kunnen loslaten, ze zijn letterlijk gezonder, fitter en vrolijker, kalmer van aard.

het komt neer op héél veel kleine stukjes die samen één geheel gaan maken, elk signaaltje oppikken maar ook zélf elk dingetje correct laten zien en geven. in het werk heb je het dan over zweephulpen, je handen etc., en in de dagelijkse omgang is dat waar je kijkt, hoe je kijkt, hoe je staat, loopt, beweegt, praat, tot hoe je je voelt aan toe.

we gaan zien hoe zich alles gaat ontwikkelen met de weg die we zijn ingeslagen, de HS is onder controle, nu is het zaak dit volledig te laten verdwijnen. wat voor Zneddie een kleine stap is voor mijn gevoel, maar wat voor Mone betekent dat ze teruggebracht moet worden naar zichzelf, haar trauma's moet kunnen loslaten.

en nu stop ik echt, anders ben ik over 300 pagina's nog bezig. ik probeer het allemaal zo volledig mogelijk in woorden te vatten, zodat het voor een lezer ook klopt maar ik merk dat dat niet eenvoudig is...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 10:53

bij het springen bepaalt appie zijn eigen tempo.
ik stuur hem alleen de goede kant op,meestal gaat hij voor de hindernis langs,draait om en op de terugweg springt hij er zelf overheen :j

het was ook een hele hoge hindernis
https://lh3.googleusercontent.com/-tW0B ... s640/4.JPG
:')

Citaat:
ook schudt hij meer op het moment dat je met je camera (en dus je energie!) zijn hoofd volgt.

uhm,volgens mij begrijp ik dit niet goed,ik lees het alsof je zegt dat doordat ik zijn hoofd film hij meer gaat schudden?
hij schudde op de wei al,doordat hij warm was en het wat stoffig was in d ebak schudde hij nog wat meer naar mijn idee.
ik moet de osteo morgen nog even bellen voor die tweede afspraak :j

haha,wat een verhaal van je!
top dat je zo met je dieren bezig bent en je er zo in verdiept waar bepaalde gedrag vandaan kan komen en wat je er aan doen kunt :j

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 11:09

ellepel, merrieveulen bedoelt ( denk ik ) dat als jij je energie ( met of zonder camera ) echt op Appie zijn hoofd richt hij dan meer schudt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 11:21

dan had ik het dus wel goed gelezen.
tja,zou kunnen ,geen idee.

kan ik dus beter zijn billen filmen haha :P
( sorry,ben een beetje in een flauwe bui)

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 13:21

Merrieveulen, lang verhaal..... maar het komt er dus op neer dat je denkt dat het aan jouw wijze van rijden en training heeft gelegen?

Debski

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 17:31

Merrieveulen, lang en duidelijk verhaal.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 19:11

Zweten jullie paarden ook rond de ogen wanneer ze last hebben? Ik heb 2 HS (beiden lijken nu gelukkig redelijk onder controle te zijn, lang verhaal) en het viel mij op dat ze erg warm rond de ogen waren op dagen dat ze veel last hadden.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 19:15

weet iemand trouwens een nederlandse site waar duidelijk op staat wat headshaking sydnrome nou eigenlijk is?

word er een beetje zat van dat er altijd nog mensen zijn die denken dat ik het maar een beetje verzin en het wel wat meevalt ik gewoon geen zin heb om te rijden. :( ( ik word er een beetje ***ziek van zo langzamerhand)
dan kan mijn stalhoudster dat uitprinten(heb zelf geen printer) en dat op stal ophangen zodat mensen kunnen lezen dat het een serieuze aandoening is.

merrieveulen fijn dat het schudden weg is,hopenlijk blijft het ook weg! :j

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 20:51

singasong schreef:
Merrieveulen, lang verhaal..... maar het komt er dus op neer dat je denkt dat het aan jouw wijze van rijden en training heeft gelegen?

nee. het heeft gelegen aan het feit dat mijn paarden heel veel paard-zijn, zoals de natuur dat bedoeld heeft, en dat mijn hele interactie met hen voor problemen zorgde. vastzitten in de nek, noem het allemaal maar, in ieder geval hadden ze érgens last van, en ik merk dat ík ze erdoor heb geholpen/ aan het helpen ben. simpel door (er) op een andere manier te zijn.
voor hen blijven wij nu eenmaal roofdieren als wij ons 'menselijk' gedragen, en dat maakt een paard nerveus. dit uit zich onder andere in bepaalde fysieke tekenen, waarmee wij, als menselijk 'beter paard' (en dat is dus iets anders dan een roofdier-mens) aan de slag kunnen, en moeten. het mentale en fysieke ervan, kan je bij een paard niet los van elkaar zien. een paard dat fysiek verbetert, verbetert automatisch ook mentaal, en andersom. het gaat dus niet alleen om het rijden en de training an sich, de reden dat het gedrag vaak meest naar buiten komt als het paard bijv. draaft of anderszins beweegt, heeft dan te maken (al dan niet indirect) met het feit dat er een mens bij betrokken is.
door correct te rijden en trainen (fysiek) kan een paard zich beter gaan voelen, maar met correct rijden en trainen bedoel ik dan niet alleen dat het paard in de juiste houding loopt, of Z oefeningen kan. het rijden moet plaatsvinden volgens de voorwaarden van het paard, er moet échte communicatie zijn, en niet alleen aangeleerde trucjes die van de mens zijn uitgegaan.
het is nogal lastig uitleggen, maar ik denk dat dat bij mijn paarden de oorzaak, of in ieder geval een groot deel van de oorzaak, is geweest.

Het zal je verbazen hoeveel mensen, met de beste intentie en alle liefde van de wereld, hun paard doen lijden. vaak zijn paarden 'stout', of proberen ze onder het werk uit te komen, zijn lui, noem maar op. in 99% van de gevallen ligt dit enkel en alleen aan de mensen zelf, omdat zij onbewust heel andere dingen tegen het paard zeggen dan ze denken.

voorbeeld: longeerprobleem nummer één: het paard dat naar binnen draait. dit wordt veroorzaakt doordat wij onze voorwaartse zweephulpen geven in de richting van de kont, terwijl we met ons lijf naar het hoofd gedraaid staan (de laser uit onze navel wijst op het hoofd). in PAARDENTAAL betekent impuls naar de achterhand 'zet die kont eens uit de weg'. als je dus die hulp geeft, naar de kont, zal het beleefde paard zijn kont van je wegdraaien. op een longeercirkel houdt dat dus in dat het HOOFD naar binnen komt, en het paard dus dwars op de hoefslag komt te staan.
het paard denkt dan écht dat dat is wat je wilt, je vráágt het hem immers, hij spreekt alleen zijn eigen taal. wat er werkelijk gebeurt is dat wij het opvatten als brutaal gedrag, en het paard straffen voor zijn beleefde gedrag.

het beleefde paard zal zich ook graag bij je aansluiten, nog een reden om met het hoofd naar je toe te draaien, dat is immers beleefd om te doen voor een paard (als je een kont krijgt staat dat gelijk aan drie dikke middelvingers overigens). op zo'n moment vraagt het paard vrij letterlijk of hij bij je mag komen om je te volgen. ga je daarop in, dan is het een kwestie van simpel weglopen met een open lichaamshouding, en je paard zal niet meer van je af te slaan zijn. maar wat doen de meeste mensen? het afstraffen, want 'op je af komen' is brutaal gedrag.

teveel mensen houden zich bezig met paarden zonder dat ze er ook maar íéts van begrijpen, ze zien het als een winstpuntenapparaat, als een speeltje of als een soort hond. je ziet vaak ook mensen die met de hond op cursussen hebben gezeten hetzelfde 'opvoedingsgedrag' tonen bij hun paard. laat een paard en een hond nou twee totaal verschillende dieren zijn!
verder zie je dat mensen zich op hun paard afreageren, het paard is er voor hen, zij betalen zijn voer en dure lessen om goed te leren rijden, daar moet het paard dan blij mee zijn. is hij dat niet raken we gefrustreerd en reageren die frustratie af.

wat we willen is een gehoorzaam paard dat net zo blij is om ons te zien, als wij zijn om hem te zien. we willen dat hij naar ons luistert, en hij moet dat ook nog leuk vinden als het kan. sommige mensen boeit dat laatste niet, maar een hoop ook wel, en die zijn er kapot van als hun paard niet OK of niet blij is. toch is het in de meeste gevallen zo, dat als het paard niet blij met ons is, wij zélf de sleutel zijn om hem wél blij met ons te maken. een paard geeft niet om goede bedoelingen, een paard geeft om goed leiderschap, zo is zijn instinct.

wat mensen ook doen is alles, maar dan ook alles afzoeken als er 'iets' is met een paard, behalve naar zichzelf te kijken. we lessen bij dure profs, laten ons paard doorrijden door profs, laten het onderzoeken, trainen, noem maar op, maar naar onszelf, naar wie we zijn, kijken wij niet, of zo min mogelijk.

vooral opvallend vond ik die ene dag, dat mijn stalgenoot Zneddie binnen 20 seconden aan het HSsen kreeg, en dat het HS verdween toen zij haar manier van omgaan (dwz lichaamstaal, plaatsing, houding) veranderde en naar zíjn maatstaven omzette.

ik vraag me af hoeveel HS paarden de klacht nog steeds hebben na een jaar in een natuurgebied zonder direct contact met mensen.
Laatst bijgewerkt door merrieveulen op 20-05-12 20:55, in het totaal 1 keer bewerkt

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 20:53

@ irmaz, geïrriteerde ogen horen bij de symptomen in veel gevallen. vaak zijn de ogen rood en/ of gezwollen. bij een dergelijke irritatie zie je inderdaad vaak dat de oogslijmvliezen lijken te gloeien. dan zou zweten rond die gebieden naar mijn mening best een logisch gevolg zijn.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 21:07

wat ik aan mijn theorie ABSOLUUT wil toevoegen is dat ik beslist niet denk dat alle HS paarden te 'genezen' zijn puur en alleen door een andere benadering of omgang. het ene paard is het andere niet, en zeker als zo'n probleem al langer speelt zal er meer voor nodig zijn, zoals bijvoorbeeld medicatie of fysio en dergelijke.
ook denk ik niet dat ALLE paarden met HS dit hebben door één en dezelfde basis oorzaak. een geïrriteerde trigeminus kan heel veel oorzaken hebben, zoals inderdaad een geforceerd hoofd door een mondklem, trauma, ziekte, noem maar op.

de interactie met mensen (bij gebrek aan beter woord maar jullie snappen me) hoeft dus niet per sé oorzaak, en dus ook niet per sé oplossing te zijn. maar als het ook maar een paar procent verbetering brengt, of de deur openzet naar genezing, dan zou dat toch al prachtig zijn?

echter heb ik bij onze paarden dus zeker weten veel verbetering gezien door de aanpak aan te passen, Faram is nu vijf jaar 100% klachtenvrij, Zneddie is dat sinds dit jaar voor 99%, ik heb vandaag heerlijk een uur gewandeld en even gezwommen met hem, tussen de zwermen vliegjes en in fel zonlicht, met in de verte onweer. met Faram hebben we gisteren een rit gemaakt van dik twee uur.
baat dit niet dan schaadt het ook niet, en het is iets wat je zélf in de hand hebt, dus waarom niet gelijk meenemen als je toch al bezig bent? niet dat het simpel is, geen trucje of kunstje, maar wel iets dat iedereen kan die de moeite wil nemen.

en nog even dit, zelfs al geneest het de HS niet, voor elk paard is rekening houden met zijn aard en karakter, en je daaraan aanpassen een weldaad, maakt je band hechter en je wederzijds begrip sterker. training gaat makkelijker, gesloten deuren gaan open, en samen kan je de wereld aan!

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 21:21

irmaz schreef:
Zweten jullie paarden ook rond de ogen wanneer ze last hebben? Ik heb 2 HS (beiden lijken nu gelukkig redelijk onder controle te zijn, lang verhaal) en het viel mij op dat ze erg warm rond de ogen waren op dagen dat ze veel last hadden.

Ik ben wel benieuwd naar dat lange verhaal :)

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 21:30

Over lange verhalen gesproken ;) >

Ben het zeer met je eens MV dat de omgang met het paard voor veel verandering kan zorgen. Ik weet idd niet of het alle HS-cases kan oplossen, maar minder stress zal zeker een verschil kunnen maken. Ik merk iig dat het mijn paard wel goed doet.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 22:28

Merrieveulen, duidelijk dat jij je ook met natural horsemanship bezig houdt. Kan je algemene gedachtengang over de omgang met paarden alleen maar onderschrijven! :j

Of het ook een oplossing is voor HD weet ik niet. Wij zijn ook zeer NH gericht bezig met onze beide paarden, die in de omgang en bij het werk heel fijn zijn. Toch heeft onze ruin ook flink last van HS in de wei nu het grasseizoen weer begonnen is en ik zie niet hoe ik daar in aanleg verbetering in kan brengen ...
Wel heb ik een paar jaar terug besloten om hem niet zielig te vinden als hij last heeft. Zielig is een emotie die paarden niet kennen en daar dus ook niet mee kunnen dealen als je dat uitstraalt. Ik benader het nu dus heel praktisch: als hij in de wei last krijgt en gaat lopen schudden, haal ik hem er vrij snel uit en zet hem in de zandpaddock, waar hij geen last heeft. Dit doe ik met de intentie da hij lekker in de paddock gaat, niet dat het jammer en zielig is dat hij uit de wei gaat. Ik merk duidelijk dat hij er dan ook geen enkele moeite mee heeft om verplaatst te worden. Het HS probleem neem ik niet weg (de oorzaak athans) maar ik los het wel direct op met een praktische oplossing. Dat heeft een gunstige uitwerking op zijn gemoedsrust, hij weet dat ik hem uit de vervelende situatie haal (leiderschap) en raakt niet gefrustreerd.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 06:13

ja stress zal vast wel wat doen,dat een paard daarom gaat schudden
maar dan zou appie juist in de winter moeten schudden als er anders gevoerd ,ze anders staan.
zomer is veel leuker,dus zou het schudden nu juist over moeten zijn.
ik weet wel zeker dat het bij appie een andere oorzaak heeft :j

rijtechnisch enzo kan ook niet want ik rijd niet :+

ik heb wel gisteravond besloten dat ik de osteo afzeg voor de tweede afspraak
moest eigenlijk nog een tweede keer en als ik zie wat er gebeurd is da vind ik 110 euro veel te veel geld, en vraag ik toch liever de masseur weer,die doet hetzelfde voor de helft van het geld.
en ja ik kan dat geld momenteel beter gebruiken :j

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 07:53

Merrieveulen, ik begrijp je verhaal. Maar toch vind ik het vreemd dat al jouw paarden dit hebben gedaan. Jij blijkbaar niet als ik je verklaring lees.
Heb jij mss nog een filmpje van de manier waarop jouw paarden schudden?

De manier waarop jij nu omgaat met je paard is voor mijn niet vreemd. Ik ga daar zelfs nog een stapje verder in. Ik 'vraag' mijn paard wat hij wil, wat hij leuk vind om te doen en wat hij mankeert. N.a.v. zijn antwoord deel ik mijn dag in of laat ik hem behandelen. Het zou mooi zijn als meer mensen dit op die manier zouden doen. Dan zouden we een hele stress-vrije paardenwereld hebben ;)

Ellepel, 110 euro???? Dat is echt veel te veel voor een osteo behandeling. Ik betaal 75 euro.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 07:56

De omgang met het paard volgens Irwins manier wijkt wel af van andere 'NH' methoden. Ik heb ervaring met NH (Monty Roberts, Robert Miller..) maar Irwin gaf toch nieuwe inzichten.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 08:01

Ik ben bekend met zo'n beetje alle methoden maar ik doe het volgens de 'Marit/Niek'-methode en die werkt heel goed. Eigenlijk zie ik bij alle 'goeroe's ' wel iets zie wat me niet aanstaat omdat het niet past bij mijn paard of tegen mijn gevoel ingaat.