Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Mootje1980 schreef:Ik ben vandaag ook beginnen met de medicatie. Ben heel benieuwd.
Ik voer altijd een kg merriebrok van subli over de hele dag omdat ze het goed deed op wat extra eiwit. Maar het suiker en zetmeel gehalte is wel hoog. De ponybrok van subli heeft minder suiker en zetmeel maar ook iets minder eiwit. Hoeveel % eiwit per kg is raadzaam/nodig?
Zijn er hier ook subli SP gebruikers? Ze krijgt dit al een half jaar. Kan ik dit blijven doen of is speedybeet echt beter?
Kan ik gewoon blijven rijden/longeren ni ze net start met de pillen?
Citaat:Kan door de medicijnen komen hoor. Er zijn wel meer paarden geweest die hun eten lieten staan. Sommige eigenaren zijn tijdens het opbouwen wel een paar keer van voer veranderd. Dan ging het een paar dagen goed en dan lieten ze het voer weer staan.
De FF en speedibeet zijn natuurlijk niet zo lekker zoet als hij gewend is door dat het zoveel minder suiker bevat. Dus dat is voor veel paarden minder aantrekkelijk en ook een kwestie van wennen.
Ik zou het in deze periode maar een beetje laten. Als zijn oude voer hem wel smaakt, geef dat dan nog even. Eventueel gemengd met kleine beetjes FF en/of speedibeet. Kijk maar wat hij wil eten. Geen eetlust en misselijk zijn bijwerkingen van Prascend. Dat gaat wel weer over.
Als jij misselijk bent hoef je ook geen groenteschotel, hoe gezond het ook voor je is.
geerke schreef:niet vergeten dat een hoog cortisol gehalte hongerig maakt,dus als het paard weer een normaal cortisolgehalte heeft zal het nooit meer zo hongerig zijn als voor de prascend.
Als je net begint met prascend gaat de trek weg door misselijkheid inderdaad.....veel mensen veranderen bij de diagnose cushing ook meteen het eetpatroon.Dat in combi met prascend kan zorgen voor minder trek.
Focussed schreef:Die van mij veranderde heel erg van smaak. Muesli die ze al tijden graag at moest ze opeens niet meer. De meest goedkope brok waar ze normaal nooit super happig op was, vond ze opeens heerlijk
Na vier maanden was alles weer compleet normaal en heb nooit meer problemen gehad met voer, ook niet tijdens verhogingen.
Lifeforhorse schreef:Ja, maar hij wil het bix daarin tegen van de buurvrouw wel graag eten, Aan de eetlust ligt het denk ik niet aangezien dat hij ineens veel meer oog heeft voor het hooi dan voor wat in zijn bak ligt en normaal was het na het eten, eerst de stal uit en dan later ging die verder met het hooi.![]()
Zo jammer dat het zoveel bijwerkingen geeft en dat het keer op keer weer kan veranderen, en het voor elk paard weer anders is, dat je helaas geen advies ''op maat'' kunt krijgen![]()
Ik denk inderdaad net zoals je zelf zegt het door de suikers komt, ik heb nu wat van buurvrouw haar bix door de speedibeet gedaan, en wat FF (als extra door de speedibeet) hij heeft vandaag de FF wel opgegeten, dit had de stalhouder al even wat eerder gevoerd als dat ik de speedibeet aan hem gaf omdat ik de speedibeet toch graag zelf wil doen met het oog op water, en afwegen,![]()
We zullen zien wat hij doet en of hij niet de bix ertussen weg heeft gesmuld
Citaat:Ja maar de biks van de buurvrouw kan hij morgen wel ineens vies vinden en over een week wel weer lusten. Nu heeft hij de FF wel weer gegeten, dus zie je al hoe wisselend het kan zijn.![]()
Ik zou de biks van de buurvrouw weg laten, dat zou anders het derde nieuwe voer zijn wat je introduceert. Ik zou het oude voer geven en dit beetje bij beetje vervangen (dus gaan mengen) met de FF. Eigenlijk doe ik dat altijd zo als ik op een ander voer overstap, ook bij mijn hond en katten. De speedibeet ook in kleine hoeveelheden geven tot het met smaak naar binnen gaat. Mijn paard vond het altijd warm het lekkerste trouwens. Ik maakte het met heet water en liet het dan even afkoelen tot het hapklaar was.
Lifeforhorse schreef:Dat was het voer wat hij altijd kreeg, Was sinds een week of minder, over gegaan op nature's best van pavo, Heb nu dus bix ( dat van de buurvrouw en wat hij altijd kreeg ) een beetje erdoor, en wat van FF erdoor, en dan de speedibeet, is dit wel goed?
![]()
hoe ik het nu een beetje zie is dat ik zijn oude voer (bix) afbouw en zijn oude (naja zinds een week) Natures best, weer afbouw, en wat van zijn nieuwe FF erdoor.. en wat nieuwe speedibeet.
Nou staat er op de pavo website dat je het eventueel voor de smaak kan maken met Slobber Smashvan pavo, en dan later weer afbouwen, maargoed dan moet die daar weer aan wennen en aan de FF, lijkt me een beetje teveel van het goeie,
dat doe ik dan maar eventjes niet hihi
Ook las ik dat het geen Vitamine en mineralen bevat, moet ik hier dan verder nog rekenschap mee houden?
Sorry voor de aantal vragen, wil het graag goed doen
Citaat:Oh sorry, dat wist ik niet. Dan is buurvrouw's biks geen probleem!![]()
Je hoeft geen vit./min. toe te voegen aan de speedibeet, want als het goed is bevat de FF straks de dagelijks aanbevolen hoeveelheid. De speedibeet geef je als het ware als een extraatje en omdat je paard wat aan mag bijkomen in gewicht. Als je alleen speedibeet zou geven dan zou je tekorten krijgen inderdaad, maar dat is nu niet aan de hand.
Mengen met slobber. Ik zou daar zo lang mogelijk mee wachten. In de slobber en helemaal die van Pavo zitten namelijk heel veel suiker en zetmeel... Geef je paard eerst de kans om aan de speedibeet te wennen eventueel met de FF er overheen, zoals je nu ook doet. Hopelijk gaat hij dat straks goed eten en kom je op een rantsoen uit wat laag in suikers en zetmeel is. Dat was tenslotte je doel.
Eet hij zijn ruwvoer wel of kun je dat niet zien omdat hij 24/7 op het land staat met andere paarden?
_Jessica schreef:Goedemorgen,
Nu het toch over voer gaat, weten jullie of het voer van Superfit Horse geschikt is om te voeren wanneer een paard cushing heeft?
Dit ben ik gaan voeren omdat Boaz een Vitamine E en Selenium tekort heeft.
Met de DA heb ik het nog niet echt gehad over het voer, we zouden hier meer naar kijken wanneer ze over een paar weken weer komt prikken, maar ik dacht misschien heeft iemand van jullie ervaring met dit voer?