Mover schreef:Wat ik gebruik is 1) Insecticide: Tectonic Pour on (1x in 14 dagen - wordt geadviseerd door Utrecht) 2) Metazoa voer (veel vitamines + mineralen, weinig zetmeel, suikers en eiwitten), veel anti vlieg afweer gebruiken (Atex dazen), ik mix zelf een plantenspuit met 1/3 azijn, 1/3 dettol en 1/3 water.
Huid onder de haren vooral heel vet houden met allerlei soorten vet (olie, babycreme, uierzalf), huid onder het haal vooral niet droog wassen, maar schilfers wegkammen en huid vooral erg vet maken en houden, dit jeukt veel minder. (evt. anti jeuk middelen, Leovet Bio olie, Tea tree, etc. maar dit is weer prijzig). Tea tree olie.
Open wonden desinfecteren met Betadine oplossing, daarna groene klei of Calendula zal, of andere wondzalf.
Daarnaast TKC 97 lotion om de 2, 3 dagen gebruiken (dit gaat het schuren tegen).
Evt. dekens, of een halsje.
En opstallen na 15.00u - tot na zonsopgang indien mogelijk, dan wel TKC 97 lotion om de 3 dagen gebruiken anders zullen ze op stal nog gaan schuren.
Op deze wijze kan ik het onder controle houden. Goede voeding (Marstall, Metazoa, Fibres) is belangrijk + de huid onder het haar goed vet houden!!!!!. Insecticide + vliegenafweer gebruiken. Opstallen na 15.00 uur tot zonsondergang - op land met deken bedekken.
Jij hebt er een dagtaak aan zeg..
Ik ben anders gaan voeren en gebruik enkel een keertje derfen, als het nodig is..Deken heeft hij dit jaar nog maar 2 x opgehad (was vroeg in de avond met veel knutjes) en bij jeuk dus derfen smeren..
Overdag buiten ('s morgen al vroeg) en rond schemer naar binnen..
Heb nog een halsdeken van Ivanhoe "over". Maat XL. Mocht iemand daar belang bij hebben...