[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_KaWi_

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 16:16

Opstallen werkt inderdaad wel heel goed mits de stallen binnen zijn. Buitenstallen zijn vaak toch nog veel knutten te zien.
Naast hooi zou ik zeker een vitamine/mineralen brok bijvoeren. Uit alleen hooi kunnen ze niet alles halen.
Bijv Marstall force, hoeven ze maar heel weinig van te hebben maar krijgen zo geen tekorten.
Ontzettend vervelend dat ze zo veel last heeft , zoveel jeuk hebben is erg sneu :(:)

Maar als jullie al bijna alles geprbeerd hebben en niks helpt is misschien een andere plek zoeken geen slecht idee.
Zoals hier al iemand zei misschien op texel bij een manege ofzo?
Succes!

Ootie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 16:56

[quote="Tancreda4"]
Ik was net bij de Divoza, en even zo'n boetdeken bekeken. Maar hebben paarden niet last van die gespen bij de achterbenen? Vooral de 'wannebee' versie van Pagony zijn die dingen enorm en lijken ze echt aan de binnekant van de achterbenen te zitten, waar het velletje al zo dun is. Gaat dat niet kapot??[quote]

Het valt wel mee met die gespen. Soms heeft Fenna een kale plek door de deken, maar dan smeer ik het dik in met vaseline.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 19:27

Ik heb alleen maar Boett dekens gehad, dus kan niet vergelijken, maar Kinke heeft nooit plekken gehad van die gespen. Als ik het me goed herinner zaten ze bij haar ook niet aan de binnenkant maar aan de voorkant.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 20:07

Net even een pony bekeken die hier in de buurt met een pagony op staat en daar zitten de gespen idd aan de voorkant van het been. Ik wacht nog even af hoe ze reageert op het wassen van Imaverol. Anders komt er toch maar eens zo'n eczeem deken.

_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 21:09

_Nikita schreef:
Hoi, ik kom me hier ook even melden. Nadat de schuurplekjes bij mijn pony steeds erger begonnen te worden, heb ik gister de da laten komen. Haar conclusie was of schurftmijt of zomereczeem. Zelf denk ik niet aan schurftmijt, dacht eigenlijk dat dat vooral op de benen zat. Dat is de enige plek waar ze geen jeuk lijkt te hebben. Dus ik vrees voor zomereczeem. Heb een middeltje van de dierenarts gehad: z-itch, iemand daar ervaringen mee?

Ik heb het middel gebruikt en toen ik gister kwam leek mijn pony óf een uitbarsting van het eczeem te hebben óf een allergische reactie op het middel. Ze begint zichzelf te bijten tot schaafwonden aan toe. Heb meteen de DA gebeld en die heeft geadviseerd haar te wassen met Betadine (heel licht verdund) en de plekken in te smeren met sudocrem. Vandaag zaten er weer nieuwe plekken en heb ik weer gebeld, dinsdag komt ze langs om bloed af te nemen en een cortisonen (?) injectie te geven.

Hebben jullie een advies hoe ik het voor haar zo leefbaar mogelijk hou tot dinsdag?

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 22:03

@_Nikita, als ik zelf een allergische reactie heb, met als gevolg een jeukende huid, dan was ik mezelf met een middel op basis van zeezout. Mijn ZE pony was ik ook met enige regelmaat met Efrata (paarden shampoo op zeezoutbasis) en dat neemt de jeuk voor haar ook weg dus mss dat zo'n middeltje ook voor jouw pony wat verlichting kan geven.

Mover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 14:25

Wat ik gebruik is 1) Insecticide: Tectonic Pour on (1x in 14 dagen - wordt geadviseerd door Utrecht) 2) Metazoa voer (veel vitamines + mineralen, weinig zetmeel, suikers en eiwitten), veel anti vlieg afweer gebruiken (Atex dazen), ik mix zelf een plantenspuit met 1/3 azijn, 1/3 dettol en 1/3 water.

Huid onder de haren vooral heel vet houden met allerlei soorten vet (olie, babycreme, uierzalf), huid onder het haal vooral niet droog wassen, maar schilfers wegkammen en huid vooral erg vet maken en houden, dit jeukt veel minder. (evt. anti jeuk middelen, Leovet Bio olie, Tea tree, etc. maar dit is weer prijzig). Tea tree olie.
Open wonden desinfecteren met Betadine oplossing, daarna groene klei of Calendula zal, of andere wondzalf.

Daarnaast TKC 97 lotion om de 2, 3 dagen gebruiken (dit gaat het schuren tegen).

Evt. dekens, of een halsje.

En opstallen na 15.00u - tot na zonsopgang indien mogelijk, dan wel TKC 97 lotion om de 3 dagen gebruiken anders zullen ze op stal nog gaan schuren.

Op deze wijze kan ik het onder controle houden. Goede voeding (Marstall, Metazoa, Fibres) is belangrijk + de huid onder het haar goed vet houden!!!!!. Insecticide + vliegenafweer gebruiken. Opstallen na 15.00 uur tot zonsondergang - op land met deken bedekken.

_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 18:31

@Deaglan prikt zout niet erg in een open wond? Bovendien krijg ik zelf als ik naar zee ben geweest altijd jeuk van het opgedroogde zout.

@Mover bedankt voor je adviezen, ik was van plan Pavo care4life te gaan proberen die zit volgens mij ook laag in het suiker en weinig zetmeel. Of kan ik toch beter de Metazoa kopen?
Insecticide ben ik heeeel voorzichtig in gezien haar heftige reactie op het vorige spul.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 21:04

Hier geen problemen gehad met de gespen van de Pagony.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 08:39

Ik heb me ook altijd afgevraagd of ze met rollen geen last hebben van die gespen. Lijkt mij heel naar als ze helemaal om gaan en tegen die gespen aan rollen.

De snuggy vind ik er overigens wel erg zacht uit zien :) Maar ik blijf bij de rsih!

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 08:44

Mover schreef:
Wat ik gebruik is 1) Insecticide: Tectonic Pour on (1x in 14 dagen - wordt geadviseerd door Utrecht) 2) Metazoa voer (veel vitamines + mineralen, weinig zetmeel, suikers en eiwitten), veel anti vlieg afweer gebruiken (Atex dazen), ik mix zelf een plantenspuit met 1/3 azijn, 1/3 dettol en 1/3 water.

Huid onder de haren vooral heel vet houden met allerlei soorten vet (olie, babycreme, uierzalf), huid onder het haal vooral niet droog wassen, maar schilfers wegkammen en huid vooral erg vet maken en houden, dit jeukt veel minder. (evt. anti jeuk middelen, Leovet Bio olie, Tea tree, etc. maar dit is weer prijzig). Tea tree olie.
Open wonden desinfecteren met Betadine oplossing, daarna groene klei of Calendula zal, of andere wondzalf.

Daarnaast TKC 97 lotion om de 2, 3 dagen gebruiken (dit gaat het schuren tegen).

Evt. dekens, of een halsje.

En opstallen na 15.00u - tot na zonsopgang indien mogelijk, dan wel TKC 97 lotion om de 3 dagen gebruiken anders zullen ze op stal nog gaan schuren.

Op deze wijze kan ik het onder controle houden. Goede voeding (Marstall, Metazoa, Fibres) is belangrijk + de huid onder het haar goed vet houden!!!!!. Insecticide + vliegenafweer gebruiken. Opstallen na 15.00 uur tot zonsondergang - op land met deken bedekken.

Jij hebt er een dagtaak aan zeg..

Ik ben anders gaan voeren en gebruik enkel een keertje derfen, als het nodig is..Deken heeft hij dit jaar nog maar 2 x opgehad (was vroeg in de avond met veel knutjes) en bij jeuk dus derfen smeren..
Overdag buiten ('s morgen al vroeg) en rond schemer naar binnen..

Heb nog een halsdeken van Ivanhoe "over". Maat XL. Mocht iemand daar belang bij hebben...

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 10:35

Deaglán schreef:
Hier wat foto's van de Snuggy, ze had hem nog maar net aan maar de stof wordt al snel wat soepeler (en hij rekt nog iets of wat uit, niet veel maar toch). De verzendkosten zijn 20 pond

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Mooie deken! Ook erg fijn dat de hele buik is bedekt. Erg handig dat je bij Snuggy Hoods al die opties er bij kan nemen. Doe je de buikflap eerst tussen de voorbenen door en maak je die dan met klittenband bij de buik vast?
Blijft het klittenband ook goed vastzitten?

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 11:08

Deaglán schreef:
Hier wat foto's van de Snuggy, ze had hem nog maar net aan maar de stof wordt al snel wat soepeler (en hij rekt nog iets of wat uit, niet veel maar toch). De verzendkosten zijn 20 pond

Wat ligt zij er relaxt bij, echt fijn om te zien :)
Fijn dat de buik en uier nu in bijna 1 stuk bedekt zijn, kunnen er ook geen beesten tussen komen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 11:53

Zammie wat vraag je voor die halsdeken en heb je een foto?

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 15:08

yarrah schreef:
John39, wat naar dat je paard er zo'n last van heeft. Wat je zou kunnen doen is een plek vimden langs de kust, waar geen muggen zitten. Maar het probleem is vaak dat niemand op een eczemer zit te wachten...
Ik wensje veel wijsheid toe...

ben ik het niet mee eens,ik heb juist gezocht naar een eczemer omdat ik hier zelf aan de kust woon en inmiddels met 11 eczemers de ervaring heb dat het hier goed onder controle te houden is,mijn huidige haflinger komt ook belgie,daar zwaar exceem en hier loopt hij nog steeds zonder deken...beide happy *\o/*

Tess_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 15:29

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 15:46

Vraagje; bij mijn RSIH blijft mijn klittenband sluiting op de borst niet mooi dicht zitten. Heb hem al schoongemaakt, maar hij gaat steeds open aan de binnenkant. De buitenkant blijft wel zitten, maar nu krijgt mijn paardje schuurplekjes. Ik vind het een fijne deken, maar vind de sluiting op de borst waardeloos. Ik heb een quarterhorse, een klein bodybuildertje, 1.45 groot, maar heeft een 6.3 van dekwnmaat, dus misschien komt het daar ook van dat de borstsluiting niet mooi zit.

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 16:15

@_Nikita, mijn pony en ik hebben er geen last van dat de shampoo prikt op wondjes maar dat is natuurlijk voor iedereen verschillend.

@Meert, de uierflap wordt via stevig klittenband (echt krachtig spul) aan de buikflap vast gemaakt en via 2 langere stofdelen (weet niet hoe ik het anders moet benoemen) tussen de achterbenen door aan de buitenkant van de bil vast gezet. Ook weer met stevig klittenband.

@minikatje, mijn pony's kunnen er zo relaxt bij liggen dat mensen dat mensen me bellen omdat ze denken dat er iets niet goed is met ze :D

@Jotoma, de Snuggy is ook veel soepelere stof dan de RISH maar niet zo dun als de boett dekens die ik van vroeger ken.

_KaWi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 16:54

Even een vraagje;
Die van mij staat nu sinds 1,5 week 24/7 buiten. Dit gaat opzich redelijk goed alleen krijgt ie op zijn hoofd erg veel plekjes.
Wat smeren jullie erop? Ook i.v.m de zon?

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 17:03

chery schreef:
Vraagje; bij mijn RSIH blijft mijn klittenband sluiting op de borst niet mooi dicht zitten. Heb hem al schoongemaakt, maar hij gaat steeds open aan de binnenkant. De buitenkant blijft wel zitten, maar nu krijgt mijn paardje schuurplekjes. Ik vind het een fijne deken, maar vind de sluiting op de borst waardeloos. Ik heb een quarterhorse, een klein bodybuildertje, 1.45 groot, maar heeft een 6.3 van dekwnmaat, dus misschien komt het daar ook van dat de borstsluiting niet mooi zit.

Dit is bij mijn pony ook zo, best irritant, maar gelukkig geen schade/schuurplekken verder..

Wat ik erger vind is dat een paar weken geleden d'r hals 's nachts over de ogen is gegaan. Ze is daarmee zo in paniek geraakt dat ze door alle draden in de wei is gescheurd, bij een aantal andere paarden terecht is gekomen en daar ook weer uit is gegaan, door de hoofdafsluiting en toen de openbare weg op. Een flink eind van huis zijn automobilisten d'r tegen gekomen, maar ze was uiteraard niet te vangen en daarom zijn ze d'r gevolgd. Op d'r weg terug naar huis liep ze tegen bomen en auto's, omdat ze het natuurlijk allemaal niet zo goed kon zien, maar ze is uiteindelijk weer thuis gekomen.

Heb nu het bovenstuk wat normaal over d'r oren zat helemaal teruggeslagen en met een paar knoopjes vastgezet, zodat dit hopelijk niet nog een keer kan gebeuren, want ben erg geschrokken..

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 17:18

Jeetje, ik probeer er een beeld bij te krijgen maar snap niet hoe de hals over de ogen kan komen? Is het halsstuk dan veel te lang?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 17:26

_KaWi_ schreef:
Even een vraagje;
Die van mij staat nu sinds 1,5 week 24/7 buiten. Dit gaat opzich redelijk goed alleen krijgt ie op zijn hoofd erg veel plekjes.
Wat smeren jullie erop? Ook i.v.m de zon?

Derfen creme en dat breng ik in de avonduren aan.

Ik baal een beetje, Flints voorpluk deed het super, maar nu heeft hij een aantal malen mee gesnoept van de pavo slobber van mijn andere paard en hup jeuk aan de voorpluk, bah.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 17:31

ook ik snap niet hoe dat over de ogen kan zijn gekomen, zo lang is de hals toch niet??

_KaWi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 17:38

Maar er is verder niks goed werkens wat er ook in de zon op kan? Ben er niet altijd 's avonds maar wil wel graag smeren.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 17:39

kun je niet (tijdelijk) een masker opdoen?