Rhinovirus

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Midasje

Re: Rhinovirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 10:37

Kreeg wel de indruk dat het wat rustiger is met het virus. Of verbeeld ik me het maar is de paniek gewoon verdwenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 10:48

Falona schreef:
Ik vraag mij eerder af waarom ze dat advies in de eerste plaats hebben afgegeven als Rhino ieder voor- en najaar voorkomt.

Dat is een hele zinnige vraag, maar ik vrees dat er nooit een antwoord op zal komen. Wellicht heeft het als effect dat iedereen wat voorzichtiger wordt in de kwetsbare seizoenen, maar dat zal wel niet.

xNicolx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 11:43

Bonny_CT schreef:
xNicolx schreef:
Sorry ben niet helemaal volledig geweest en krijg nu net meer info.
Het is zeker de abortus variant en mogelijk de neurologische. Dit wordt nog onderzocht.
Als het abortus variant is gaat alleen dat bedrijf dicht en mogen de rest van de stallen weer open.
Maargoed ik dacht dat het ook kan muteren?

Toch vind ik het wel grappig, in het begin van het topic vroeg ik of ik in het bos kon rijden toen Rhino op 50 KM afstand was, nou dat was echt not done en nu zeggen mensen 'die zal er altijd zijn'.

Mutatie kan alleen plaats vinden in het besmette paard. Dat is ernstig als het van de verkoudheidsvariant muteert naar de neurologische variant of abortus. Andersom heeft een paard met neurologische verschijnselen of die aborteert 99% altijd eerst het verkoudheidsvariant mee genomen. EHV-1 begint namelijk met verkouden worden, EHV-4 daarin tegen is alleen verkoudheid. Gelukkig is er ook nog een 2 3 en 5 variant dus dat is om het makkelijk te maken

Bedankt voor de duidelijke uitleg. :)

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 12:06

Midasje schreef:
Kreeg wel de indruk dat het wat rustiger is met het virus. Of verbeeld ik me het maar is de paniek gewoon verdwenen.

Ik denk dat er veel mensen geschokken zijn van de impact. Doordat de media het zo snel heeft opgepikt is er denk ik meer angst ontstaan dan feitelijk nodig was.
Mijn gok is dat er hierdoor alleen maar meer bedrijven zijn die, uit angst voor wederom hysterie, nu hun kaken nog stijver op elkaar zullen houden indien ze een besmetting op hun erf hebben. Nu, maar ook in de toekomst... De impact was natuurlijk wel echt enorm dit jaar.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 12:10

Als ze het stil (proberen te) houden prima, zolang de stal dan maar ook op slot gaat om verspreiding te voorkomen.. En dat is dus vaak juist niet het geval.
Beetje dubbel dus. We willen geen nieuwe paniekgolf waardoor mensen de raarste dingen gaan denken en doen, maar een goede aanpak om verspreiding te voorkomen zou wel zo fijn zijn.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 12:16

Djilna schreef:
Als ze het stil (proberen te) houden prima, zolang de stal dan maar ook op slot gaat om verspreiding te voorkomen.. En dat is dus vaak juist niet het geval.
Beetje dubbel dus. We willen geen nieuwe paniekgolf waardoor mensen de raarste dingen gaan denken en doen, maar een goede aanpak om verspreiding te voorkomen zou wel zo fijn zijn.

Ik denk dat openheid te allen tijde beter is. Zal wel even wennen zijn, maar als er meer openheid is over besmettingen waarbij ook er mogelijk geen ernstige gevolgen zijn zal dat de paniek in de toekomst ook minder groot maken.

loversyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 12:46

Ik snap sowieso niet waarom je het verborgen wilt houden want het is toch geen schande als je paard een virus oploopt, dat kan gebeuren.
Alleen wees dan wel zo eerlijk dat je het zegt zodat verspreiding voorkomen kan worden

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 13:22

iedereeen gaat komend weekend weer vrolijk met zn paard op stap... terwijl kennelijk bekend is dat het nog niet onder controle is..

t zal wel duur zijn om alles nu nog af te lassen he..

Eeffii

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 13:28

Jammer dat er geen plaatsen genoemd morgen worden maar in een straal van 15 km om onze stal heen is er alweer 1 geval van abortus door rhino bekend en 1 verdacht geval wordt nog onderzocht. Dit is in 2 verschillende plaatsen. Erg jammer dus dat iedereen alweer op pad gaat terwijl het nog niet over is.

elfje72

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 13:43

Eeffii schreef:
Jammer dat er geen plaatsen genoemd morgen worden maar in een straal van 15 km om onze stal heen is er alweer 1 geval van abortus door rhino bekend en 1 verdacht geval wordt nog onderzocht. Dit is in 2 verschillende plaatsen. Erg jammer dus dat iedereen alweer op pad gaat terwijl het nog niet over is.

Misschien kun je je woonplaats of in elk geval de provincie in je profiel zetten. Dan hebben we toch een beetje een idee. ;)

Ywa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 13:52

Eeffii schreef:

Het zal namelijk ook nooit over zijn!
Dat staat ook meerdere malen duidelijk in dit topic.
Rhino heerst altijd!

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 14:33

Miss toch weer neuro in Ede, zie www.horses.nl (ik heb het via hun Facebook).
Vanmiddag meer nieuws.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 14:43

zorg gewoon altijd dat als je bij vreemde paarden bent geweest vooral als het heerst was je handen, eventueel douchen en schone kleding aan.
Gewoon om je eigen paarden te beschermen ;)
En dat je paard niet met bv zijn neus tegen een ander paard aangaat om je paard met vreemde paarden in 1 ruimte zet.
Zorg gewoon voor wat afstand :)

Als er een nieuw paard op stal komt kan deze altijd van alles meenemen dat is eenmaal zo.

Als ik bij de manege ben geweest ik les op manege paarden de volgende dag ga ik naar de verzorpgaarden dan heb ik gewoon gedouchest en heb andere kleding aan of heb me kleding gewassen.
Me jas was ik ook regelmatig maar heb ook verschillende jassen.

Al die adviezen waren er omdat de abortus en neurologische variant meer verspreid waren door nl.
Iedereen was nu gewaarschuwd en kon voorzorgmaatregelen nemen.
Zodat nog meer verspreiding voorkomen zou worden.
De griep variant als deze heerst valt het allemaal gewoon mee en ja die is er elk jaar enz.
maar de abortus en de neurologische variant is toch wel even iets anders!

Ywa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 14:46

astridastrid schreef:
Miss toch weer neuro in Ede, zie http://www.horses.nl (ik heb het via hun Facebook).
Vanmiddag meer nieuws.

Als je deze tekst leest, blijkt dat deze stal op tijd op slot is gegaan, maar dat het virus een aantal jaren geleden daar ook heerste.
Met andere woorden het "op slot" doen van een niet besmet bedrijf is eigenlijk niet eens nodig, als het virus er is, dan is het er. Helaas...
Heel naar voor de betrokken mensen, niemand wil dat zijn paard ziek wordt, maar ondanks zogenaamde "noodzakelijke" maatregelen KAN je het gewoon niet voorkomen.
Het virus is er gewoon altijd.
Wel is het belangrijk dat een besmet bedrijf op slot gaat, maar niet alle tig bedrijven die zelfs op honderden kilometers afstand liggen, dat is onnodig en overdreven.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 14:51

linnie050 schreef:
De griep variant als deze heerst valt het allemaal gewoon mee en ja die is er elk jaar enz.
maar de abortus en de neurologische variant is toch wel even iets anders!

in mijn ogen valt t abortus rhino virus onder dezelfde "risico"vlag als de verkoudheidsvorm. als fokker heb je daar meer mee te maken dan als eigenaar van een ruin of niet drachtige merrie.

Kido

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 14:53

Ywa t ging toen ook om de arbortus maar nu hebben ze er een staan met neuro verschijnselen vandaar de melding vermoed ik...

xNicolx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 15:29

koos2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 16:20

ohoh dat is de woonplaats van mijn paard, hopen dat het niet de neuro variant is. Ik neem aan dat de KNHS hiervan op de hoogte was, als dat zo is erg slecht dat het NK doorgaat. Er komen aardig wat deelnemers uit onze regio daar aan de start.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 17:02

En daar gaan we weer..............................................
Begrijpend lezen is een kunst

Citaat:
Een woordvoerder van de dierenkliniek vertelt dat het betreffende bedrijf twee jaar geleden ook is getroffen door de abortusvariant van EHV. “Toen kregen vijf merries een abortus. Wij denken dat we nu een reactivatie, een heropleving van het virus zien. Dit bedrijf is namelijk meteen na de eerste meldingen van enkele weken geleden op slot gegaan. Er staan nog veertien drachtige merries op stal en deze mensen hebben echt alles gedaan om te voorkomen dat er een virus in of uit zou gaan. Vandaar dat we niet denken dat hier sprake is van verspreiding van het virus.”

Kathleen_vW

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 17:07

Inderdaad, daar gaan we weer. Ben benieuwd hoeveel stallen nu weer de deur dicht gooien. Ik baal er echt van, er is ieder jaar Rhino, waarom nu ineens zo'n ophef? Gelukkig zijn de stalhouders waar mijn paarden staan redelijk laconiek en worden er geen rare fratsen uit gehaald. Als iedereen gewoon verstandig met z'n paarden omgaat en de gebruikelijke voorzorgsmaatregelen neemt (lees: die we voorgaande jaren ook altijd gebruikten) dan is het net zo snel weer over.

Vraag me af hoe de KNHS nu gaat reageren trouwens, met nog 2 dagen NK voor de boeg.
Laatst bijgewerkt door Kathleen_vW op 16-03-12 17:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 17:07

juval schreef:
iedereeen gaat komend weekend weer vrolijk met zn paard op stap... terwijl kennelijk bekend is dat het nog niet onder controle is..

t zal wel duur zijn om alles nu nog af te lassen he..

Afgelasten is ook volkomen onnodig imo. Heb jij vorig jaar over Rhino ook zo'n stampij gehoord?
Toen zijn er sowieso 7 ingeslapen in Heerde door de neurovariant. Dat zijn er al meer dan er nu aan slachtoffers zijn maar zonder media ophef zoals nu.
Voorkomen kan je het toch niet, inperken wel maar dat kan je al voor een groot deel bereiken door normale hygiëne en geen geneus bij elkaar.
Daarnaast gewoon je paard in de gaten houden, bij twijfel eens kijken of ie koorts heeft. Met een ziek paard ga je niet op stap en houd je apart.
Blijft ie echt ziek dan haal je de dierenarts erbij en bij de constatering van Rhino gooi je het bedrijf in quarantaine.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 17:08

de zorgboerderij waar ik kom heeft net de deuren weer open := hoeft niet nog een keer dicht :P

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 17:13

De ophef komt voor een heel stuk hiervandaan, opjutten en angst zijn een slechte raadgever,,
Manege hier in Zwolle pot en potdicht omdat ze het 25 jaar geleden al een keer hadden meegemaakt, iedereen in paniek, geen gesprek mee te beginnen

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 17:58

LET OP waarschijnlijk nieuwe uitbraak Rhino. Dit keer grens ***/***. Er zijn monsters afgenomen. Alle stallen in de directe omgeving zijn geïnformeerd en weer op slot, en minder directe omgeving geïnformeerd. Nog niet bekend welke variant op dit moment. krijg het net te horen. Wellicht vanavond meer info. Nieuwsredactie is al op hoogte gebracht.
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 17-03-12 00:22, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Plaatsen verwijderd.

Vealosz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 17:59