Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Falona schreef:Ik vraag mij eerder af waarom ze dat advies in de eerste plaats hebben afgegeven als Rhino ieder voor- en najaar voorkomt.
Bonny_CT schreef:xNicolx schreef:Sorry ben niet helemaal volledig geweest en krijg nu net meer info.
Het is zeker de abortus variant en mogelijk de neurologische. Dit wordt nog onderzocht.
Als het abortus variant is gaat alleen dat bedrijf dicht en mogen de rest van de stallen weer open.
Maargoed ik dacht dat het ook kan muteren?
Toch vind ik het wel grappig, in het begin van het topic vroeg ik of ik in het bos kon rijden toen Rhino op 50 KM afstand was, nou dat was echt not done en nu zeggen mensen 'die zal er altijd zijn'.
Mutatie kan alleen plaats vinden in het besmette paard. Dat is ernstig als het van de verkoudheidsvariant muteert naar de neurologische variant of abortus. Andersom heeft een paard met neurologische verschijnselen of die aborteert 99% altijd eerst het verkoudheidsvariant mee genomen. EHV-1 begint namelijk met verkouden worden, EHV-4 daarin tegen is alleen verkoudheid. Gelukkig is er ook nog een 2 3 en 5 variant dus dat is om het makkelijk te maken
Midasje schreef:Kreeg wel de indruk dat het wat rustiger is met het virus. Of verbeeld ik me het maar is de paniek gewoon verdwenen.
Djilna schreef:Als ze het stil (proberen te) houden prima, zolang de stal dan maar ook op slot gaat om verspreiding te voorkomen.. En dat is dus vaak juist niet het geval.
Beetje dubbel dus. We willen geen nieuwe paniekgolf waardoor mensen de raarste dingen gaan denken en doen, maar een goede aanpak om verspreiding te voorkomen zou wel zo fijn zijn.
Eeffii schreef:Jammer dat er geen plaatsen genoemd morgen worden maar in een straal van 15 km om onze stal heen is er alweer 1 geval van abortus door rhino bekend en 1 verdacht geval wordt nog onderzocht. Dit is in 2 verschillende plaatsen. Erg jammer dus dat iedereen alweer op pad gaat terwijl het nog niet over is.
Eeffii schreef:Jammer dat er geen plaatsen genoemd morgen worden maar in een straal van 15 km om onze stal heen is er alweer 1 geval van abortus door rhino bekend en 1 verdacht geval wordt nog onderzocht. Dit is in 2 verschillende plaatsen. Erg jammer dus dat iedereen alweer op pad gaat terwijl het nog niet over is.
astridastrid schreef:Miss toch weer neuro in Ede, zie http://www.horses.nl (ik heb het via hun Facebook).
Vanmiddag meer nieuws.
linnie050 schreef:De griep variant als deze heerst valt het allemaal gewoon mee en ja die is er elk jaar enz.
maar de abortus en de neurologische variant is toch wel even iets anders!
Citaat:Een woordvoerder van de dierenkliniek vertelt dat het betreffende bedrijf twee jaar geleden ook is getroffen door de abortusvariant van EHV. “Toen kregen vijf merries een abortus. Wij denken dat we nu een reactivatie, een heropleving van het virus zien. Dit bedrijf is namelijk meteen na de eerste meldingen van enkele weken geleden op slot gegaan. Er staan nog veertien drachtige merries op stal en deze mensen hebben echt alles gedaan om te voorkomen dat er een virus in of uit zou gaan. Vandaar dat we niet denken dat hier sprake is van verspreiding van het virus.”
juval schreef:iedereeen gaat komend weekend weer vrolijk met zn paard op stap... terwijl kennelijk bekend is dat het nog niet onder controle is..
t zal wel duur zijn om alles nu nog af te lassen he..