[INFO] hoestende paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sunny43

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 15:43

Paarden hoesten vaak omdat ze allergisch reageren op schimmelsporen. Het meeste stof dat je in hooi ziet is geen stof maar schimmelsporen. Door te stomen, dood je deze sporen af. Door nat te maken, zorg je dat ze ze minder snel inademen, doordat ze aan het hooi blijven plakken.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 15:54

Zitten die schimmelsporen dan ook in voordroog of eigenlijk niet?

Stomen is sowieso beter?

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 18:25

Stomen zou sowieso voor heel veel paarden goed zijn.
En volgens mij komen schimmelsporen in alles voor.

Flicka12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 19:38

Denk ik ook wel inderdaad!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 20:20

Ik zou denken dat stomer beter is dan voordroog. Omdat ik maar een kleine stomer heb, krijgt alleen mijn shet gestoomd hooi en mn merrie voordroog .

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 20:22

Zerena schreef:
Spenk wanneer gebruik je die dan?

Ik ben namelijk eigenlijk een beetje ten einde raad.
En hij is niet super slecht hoor, maar hij ademt gewoon niet goed genoeg. Hoest af en toe een keer.

En in Wolvega weten ze ook niet zo goed meer wat te doen.

Hij krijgt gestoomd hooi (verpakt).
Is geschoren omdat hij elke avond nat op stal stond.
Heeft halverwege oktober een kuur (14) sulfatrim gehad ivm een bacterie.
En toen bij de controle scopie zijn we over gegaan naar een kuur met combivent en Budesonide. (Flexineb)
Hij knijpt niet meer extreem maar zijn ademhaling blijft niet optimaal.
Ik heb het id dat hij nu vooral wat sneller en korter ademt.

Uiteindelijk zijn we al vanaf augustus bezig, toen heeft hij ook ventipulmin gehad. (Of naja de vervanger) Maar dat deed vrij weinig voor ons.

Vorig jaar was hij ook rond dezelfde tijd slecht, en is toen vanaf januari tot augustus eigenlijk goed geweest.

Bovenstaand in het Flexineb topic geplaatst, maar misschien zijn er hier ook ideeën.

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 21:45

Het is denk ik een beetje paard en mogelijkheden afhankelijk.
Mijne krijgt ook darmklachten van voordroog (haflinger, dus sober ras) en doet het super op gestoomd hooi. Maar stomen is wel een heel gedoe, dus moet in je management passen. Ik heb ze aan huis staan, dus zet de stomer aan en kan dan verder terug naar binnen en na een uurtje weer even het hooi eruit komen halen, maar ik kan me voorstellen dat dit op pension minder handig is. Om nog maar niet over het extra stroom gebruik te spreken

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 22:09

Stomen is sowieso beter maar wel kostbaarder en tijdrovend. Voordroog is ook maar heel kort houdbaar wanneer geopend, omdat het dan snel gaat schimmelen. maar wat voor jouw paard werkt is toch een kwestie van uitproberen. Bij mij deed voordroog niets, maar ook stomen is niet (de volledige) oplossing hier jammergenoeg.

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 22:16

sunny43 schreef:
Stomen is sowieso beter maar wel kostbaarder en tijdrovend. Voordroog is ook maar heel kort houdbaar wanneer geopend, omdat het dan snel gaat schimmelen. maar wat voor jouw paard werkt is toch een kwestie van uitproberen. Bij mij deed voordroog niets, maar ook stomen is niet (de volledige) oplossing hier jammergenoeg.

Zoals je hierboven kan lezen bij ons ook helaas niet.

Flicka12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 23:02

Ik sta op pension en stoom ook mijn hooi. Ik vul savonds netten voor de hele dag, vul de stomer met water en heb er een tijdschakelaar tussen. Sochtends als ze gaan voeren dan staat het gestroomde hooi voor de hele dag klaar :)

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 23:20

Zerena schreef:
sunny43 schreef:

Zoals je hierboven kan lezen bij ons ook helaas niet.

Ik ben nu bijna 2 jaar bezig en sinds die tijd 4 weken zonder medicatie geweest. Ik heb heel erg veel aangepast incl. nu immunotherapie als sinds april, maar nu weer sinds 7 weken vol op medicatie (meer dan 10 euro per dag, reken maar uit), dus ja soms is het heel ingewikkeld en wordt je er moedeloos van.

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 23:39

Ik weet het helaas.
Mijn ruin is dan dit jaar bijna 8 maanden heel goed geweest, maar we hebben vorig jaar ons merrietje in moeten laten slapen omdat de astma haar helemaal gesloopt had.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 00:31

Ik stoom thuis. Dus sleep elke slag 4 a 5 kilo hooi heen en weer in m'n auto. Maar dat is voor de pony wel te doen. Is dan voor ruim 24 uur. Maar meer heen en weer slepen is niet te doen.

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 10:43

Zerena schreef:
Ik weet het helaas.
Mijn ruin is dan dit jaar bijna 8 maanden heel goed geweest, maar we hebben vorig jaar ons merrietje in moeten laten slapen omdat de astma haar helemaal gesloopt had.

Hadden ze astma toen ze bij je kwamen of is het bij jou ontwikkeld. Ik lees ergens dat je ruin een bacterie had, dat is natuurljk echt weer een trigger om weer helemaal slecht te worden.

Als er meerdere paarden astma krijgen op dezelfde plek, zou de plek misschien toch dat triggeren? Hoewel op dit moment snottert alles, inclusief ik zelf

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 10:45

Bijvoorbeeld kippen in de buurt kunnen triggers zijn in de omgeving ja.

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 11:59

Ze hebben het bij ons ontwikkeld.
We hebben een keer een partij erg stoffig hooi gehad.
Daarvoor nog nooit luchtwegproblemen gehad, en daardoor het ook verschrikkelijk onderschat.

We hebben wel kippen, maar zou hij daar dan niet altijd op moeten reageren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 12:03

Zerena schreef:
Ze hebben het bij ons ontwikkeld.
We hebben een keer een partij erg stoffig hooi gehad.
Daarvoor nog nooit luchtwegproblemen gehad, en daardoor het ook verschrikkelijk onderschat.

We hebben wel kippen, maar zou hij daar dan niet altijd op moeten reageren?

Dat hoeft niet het kan ene moment erger dan andere zijn...

Zeker als meerdere paarden bij jullie het ontwikkelen zouden het wel alarmbellen moeten zijn wat er dan in de omgeving misschien loos is.

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 13:24

Als ze het gelijk ontwikkelen van een partij stoffig hooi, dan kan dat natuurlijk de oorzaak zijn. Hier hetzelfde qua oorzaak, denk ik, ook geheel onderschat. Kippen kan maar hoeft zeker niet... Bij mij was dit najaar de terugval tijdens de overgang op gestoomd hooi, en dat zou eigenlijk niet moeten kunnen, maar misschien was er een andere trigger zoals het heerlijke herfstweertje.

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 20:01

Stil hier, drama thuis - nu als 8 weken op 2x daags 2 mg Budesonide en als 4 x 100 ml Solvidine slijmoplosser erdoor en 3 medicatiecups voor de flexineb, nu over op een ander systeem met stekker, die cups zijn echt niet te doen voor die prijs.

Dierenarts wil nu over op prednisonol - daarnaast heeft ie immunotherapie en massa's aanpassing. Hij is wel gewoon rijdbaar maar er blijven klodders slijm komen. Handen in het haar :(

Flicka12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 20:17

Aaah oliebol wat vervelend zeg!! Poeh ja die medicatie cups zijn inderdaad prijzig als je ze zo snel verslijt :( Hoe maak je ze schoon na gebruik?
Ik zie dat je ook bij Wolvega zit, dan hebben we vast dezelfde dierenarts.

Het is zó machteloos! Ik herken het helemaal..
Hier ook alle mogelijke aanpassingen in het management gedaan, de laatste optie zou zijn 24/7 buiten maar ik wil haar liever niet verhuizen…

Wij zijn nu 3 dagen begonnen met budesonide en combivent. Voor het eerst dat ze medicatie krijgt in de Flexineb, ben erg benieuwd wat het gaat doen. Hoest lijkt een klein beetje veranderd maar echt nog niet weg. We gaan het eerst twee weken aankijken. Hiervoor al Ventipulmin en sputolysin gegeven maar dat deed niet voldoende.
Hopelijk slaat het aan want we willen haar liever niet op de orale prednisolon ivm grote kans om hoefbevangenheid en het feit dat ze het daar de laatste keer niet zo goed op deed.

Ik heb de budesonide en combivent zo opgehaald bij de kliniek maar geen idee wat het kost :Y)

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 22:42

oh ik haal het bij de huisarts, met recept van de dierenarts, dat is voordeliger. Ik ben nu ongeveer 10 euro per dag kwijt aan alle medicatie en ... dat al 8 weken. Ik maakte de cups schoon met dat speciale spul en dan demiwater. Heb het idee dat hoe zorgvuldiger ik ben, hoe korter ze mee gingen. Nu ff geen cups, werd er zo verdrietig van. Ik heb de paarden aan huis dus kan het optimaliseren maar zelfs dat... werkt dus niet.

Flicka12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 09:24

Goeie tip! Ik ga eens kijken of ik dat ook zo kan regelen

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 18:07

Iemand ervaring met paardenmelk, zou top zijn voor darmflora en bij mensen ook wel bij asthma worden gebruikt, bij mij doet momenteel de budesonide en de atrovent helemaal niets, 10 weken bezig en nu maar stop gezet omdat het onbetaalbaar wordt. :( hij is niet kortademig maar produceert heel veel slijm.

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 19:47

Ik herken de wanhoop heel goed. Mijne is ook een poos echt heel slecht geweest. Mijne reageerde gelukkig wel altijd heel goed op de medicatie via de flexineb.
Mag hier momenteel echt in m'n handjes knijpen, want hij is al bijna een jaar echt enorm goed. Staat nu ook gewoon snachts op stal (wel op equibedding en gestoomd hooi)

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 22:39

sunny43 schreef:
Iemand ervaring met paardenmelk, zou top zijn voor darmflora en bij mensen ook wel bij asthma worden gebruikt, bij mij doet momenteel de budesonide en de atrovent helemaal niets, 10 weken bezig en nu maar stop gezet omdat het onbetaalbaar wordt. :( hij is niet kortademig maar produceert heel veel slijm.

Yes! Wel voor eczeem maar enorm verschil in vacht en hoe ze eruit zien. Dus zou mij niks verbazen als het op de longen ook goed gaat