Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 16:37

Tineke: mijn paard heeft zonder test medicatie gekregen. Mocht ze geen Cushing hebben dan zou dat als gevolg hebben dat ze misselijk zou zijn/weinig eetlust en wat letargischer worden (meer down, meer teruggetrokken). Na 3 weken was ze al overduidelijk gelukkiger en energieker, en dronk ze ook al ipv 40 liter per dag nog maar 15 tot 20! Dus al genoeg verbetering om door te zetten. Inmiddels zijn de meeste andere symptomen ook al verdwenen (staat nu ca 4 maand op medicatie).

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 16:54

geerke schreef:
mijn da gaf mandag het advies dat als ik mijn fries verdacht van cushing ik gewoon mocht starten met pergolide...zonder testen.
Het testen moet inderdaad goed gebeuren anders hoef je het net zo goed niet te laten doen.
Het fijne van de uitslag van een goed afgenomen test is dat je weet hoe hoog het ACTH is,je kunt dan na twee maanden pergolide weer laten testen en kijken hoe het dan is.

Maar ja....dat is dus het nadeel van in het buitenland wonen.Het gaat hier allemaal iets anders.
Hoewel ik denk dat het in Parijs wel goed gebeurt hoor z'on test.Maar dat is 700 km hier vandaan ;)

10tje@ jij hebt dus hetzelfde probleem.Ik zou haar gewoon op pergolide zetten.
Gebitsproblemen en wormen zijn uitgesloten dus tja...Cushing komt erg veel voor bij oudere paarden dus zo heel ver er naast kun je niet zitten denk ik.
Proberen en monitoren.Heel voorzichtig opbouwen.En dan eens kijken wat het doet en of ze er goed op reageert.
Hebben ze in Portugal niet de gewone humane pergolide?Die zal daar nog goedkoper zijn dan in Nederland vermoed ik.
Je da vragen om een recept en net doen alsof je niet weet van het bestaan van prascend.
Kun je het in Portugal niet krijgen dan bij Efarma internet apotheek in Nederland met het recept van je da.
Ze sturen het op.

Fijn om te horen dat jouw DA het durft te geven zonder te testen. Goed om te weten.
Ik ben al bij 2 verschillende apotheken hier geweest, kreeg bij beide hetzelfde antwoord: de (humane) pergolide is van de markt genomen. Anders zou ik zonder recept vast en zeker wat mee hebben gekregen. Ze zijn niet zo moeilijk hier op dat gebied.
Bedankt voor de tip van Efarma!

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 16:55

Focussed schreef:
Tineke: mijn paard heeft zonder test medicatie gekregen. Mocht ze geen Cushing hebben dan zou dat als gevolg hebben dat ze misselijk zou zijn/weinig eetlust en wat letargischer worden (meer down, meer teruggetrokken). Na 3 weken was ze al overduidelijk gelukkiger en energieker, en dronk ze ook al ipv 40 liter per dag nog maar 15 tot 20! Dus al genoeg verbetering om door te zetten. Inmiddels zijn de meeste andere symptomen ook al verdwenen (staat nu ca 4 maand op medicatie).

Mooi! Was jouw paard ook zo mager? En werd ze dikker?

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 17:05

10tje2 schreef:
Focussed schreef:

Weinig eetlust valt direct op in elk geval: eten is haar grootste hobby!

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 17:19

Focussed schreef:

Ja maar das toch ook 1 van de bijwerkingen in de eerste weken dus t'is niet meteen omdat je paard dit gaat tonen dat hij geen cushing heeft natuurlijk. In week 3 en 4 van de behandeling is het dus goed mogelijk dat ze dat doen en na ene maand zou je al verbetering moeten merken

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 17:26

dookia schreef:
Focussed schreef:

Ja maar das toch ook 1 van de bijwerkingen in de eerste weken dus t'is niet meteen omdat je paard dit gaat tonen dat hij geen cushing heeft natuurlijk. In week 3 en 4 van de behandeling is het dus goed mogelijk dat ze dat doen en na ene maand zou je al verbetering moeten merken

OK, dat is waar ook, misselijkheid is een bijwerking van pergolide.....logisch dat ze dan minder trek hebben. Mocht ze wel cushing hebben, dan gaat de misselijkheid over.
En als ze geen cushing heeft blijft dan de misselijkheid? Weet iemand dat?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 17:30

niet vergeten dat een hoog cortisol ook voor enorme eetlust zorgt.De pergolide normaliseert dat weer.
Het is dus moeilijk om er achter te komen of ze nu door de misselijkheid minder trek hebben of omdat het komt omdat de trek weer normaal is.
Paarden met cushing of IR hebben een enorme eetlust,daar is het baasje aan gewend.
Het is dus heel vreemd als die in ene weg is :D

marietje1000

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 17:35

Cortisol is het stresshormoon, en van stress ga je eten. Dsu dat klopt wel.

En je voert/breekt veel meer magnesium af, let daar ook op.

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 17:44

marietje1000 schreef:
Cortisol is het stresshormoon, en van stress ga je eten. Dsu dat klopt wel.

En je voert/breekt veel meer magnesium af, let daar ook op.

Ze krijgt nu weer magnesium bij (na het lezen van alle info hier). Ik had gelukkig nog staan van Paard Natuurlijk.

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 17:47

geerke schreef:
niet vergeten dat een hoog cortisol ook voor enorme eetlust zorgt.De pergolide normaliseert dat weer.
Het is dus moeilijk om er achter te komen of ze nu door de misselijkheid minder trek hebben of omdat het komt omdat de trek weer normaal is.
Paarden met cushing of IR hebben een enorme eetlust,daar is het baasje aan gewend.
Het is dus heel vreemd als die in ene weg is :D

Ha, ha, ze is inderdaad een paard zonder eetrem! Daarom snap ik niet dat ze zo mager wordt. In NL moest ik haar echt beperken.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 18:12

10tje2 schreef:
Focussed schreef:

Nee mijn paard was (zwaar) obees en at echt belachelijk veel (25 kg per dag... Voor een Epony). Na 3 a 4 weken was dat al ongeveer de helft minder en nu eet ze 7 a 8 kg per dag... Ook veel afgevallen tot een gezond gewicht. Maar veel eten en mager blijven is ook een Cushing symptoom, dus het kan in jouw geval wel.

Volgens mijn DA zou mijn paard overdosis verschijnselen hebben als ze geen Cushing had. Dus ik moest het 2 maanden proberen en als ze na 2 maanden geen verbetering had en wel de bijwerkingen (geen eetlust en down/teruggetrokken) moest ik stoppen!

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 19:15

Citaat:
Nee mijn paard was (zwaar) obees en at echt belachelijk veel (25 kg per dag... Voor een Epony). Na 3 a 4 weken was dat al ongeveer de helft minder en nu eet ze 7 a 8 kg per dag... Ook veel afgevallen tot een gezond gewicht. Maar veel eten en mager blijven is ook een Cushing symptoom, dus het kan in jouw geval wel.

Volgens mijn DA zou mijn paard overdosis verschijnselen hebben als ze geen Cushing had. Dus ik moest het 2 maanden proberen en als ze na 2 maanden geen verbetering had en wel de bijwerkingen (geen eetlust en down/teruggetrokken) moest ik stoppen!

25 kilo hooi?????? Dat haalt die van mij niet in elk geval. Ze zal zo'n 12 kilo eten (schat ik). Weet niet precies, zorg er wel voor dat er altijd hooi is. Mijn andere paard eet ook mee, maar die neemt veel meer een langere pauzes. Die ziet er gewoon goed uit.

Ik vind met name jouw laatste opmerking belangrijk voor mij. Zo heb ik toch een indicatie wat betreft het aanslaan van de pergolide. Bedankt.

tantesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 19:36

Palominotje, wat een ontzettend verdrietig nieuws, heel veel sterkte.
Ben een tijdje niet 'hier' geweest vandaar late reactie.

ineminne96

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 20:45

Ik lees hier al een tijdje mee, en heb ook al enkele ( lees: veel !) vragen op jullie afgevuurd ! Ik ben gisteren begonnen met prascend bij mijn paardje. Ik moest beginnen met 1/4 en dan opbouwen naar een halve. Mijn paardje zit net 4 (mg?) boven de grenswaarden, en de veearts vermoed dat hij op een halve goede bloedresultaten zou moeten halen... Iemand hier nog een paardje met lage waarden en ook goed kunnen houden met lage dosis ? Ben namelijk echt een leek op vlak van cushing, maar probeer hier toch elke dag mee te lezen, zodat ik die vragen in de toekomst al niet meer hoef te stellen !

Verder vroegen wij ons af: is er een wit product van prascend ? Of zijn er hier mensen die de humane vorm van pergolide geven ?
Trouwens, ik las hier een paar weken geleden dat er mensen zijn hier die 1.90 euro betalen per pilletje prascend? Wij hier in België maar 0.51 euro ! Misschien interessant ? ( kan ook zijn dat ik hier fout heb gelezen hoor ! )

palominotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 21:34

Lieve allemaal,
bedankt voor alle lieve berichten en gedichten!
Mijn lieverd is heel vredig en rustig ingeslapen,ze ging rustig door haar knieen en ging liggen.
Dierenarts legde alles goed uit en was erg lief en begripvol.
In de ochtend heb ik mijn pony nog verwend met lekkers en paar stalgenoten kwamen nog even afscheid van haar nemen,dat was huilen iedereen hield van haar en was de oudste van stal.Ze werd ook wel de stalkoningin genoemd.
Mijn pony wist dat ze geholpen werd en ze nam op haar mannier van iedereen afscheid,ik kreeg veel kuffels en kusjes van haar wat ze de laatste tijd niet meer deed.
Mensen van de crematorium waren ook erg lief en eerbiedig en gaf mij alle tijd om afscheid te nemen,heb nog een hele tijd bij haar gezeten en god weet allemaal gedaan?Ze werd heel netjes op de brancard gelegen op een dikke deken en met haar hoofd op haar voorbenen,heel vredig. En dan ben ik mijn lieverd voor goed kwijt |( Ga verlopig ook niet naar stal,bah die lege stal die hol klinkt.
Mis haar verschikkelijk en huil me ogen uit mijn hoofd,maar weet dat zij nu geen pijn meer heeft en dat is het belangrijkst!

Indy1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 21:38

Ach meid, wat ben je dapper geweest. Nu moet je het een plekje gaan geven. Je hebt een goede keuze gemaakt. Fijn dat het allemaal zo vredig ging. Heel veel sterkte! Y;(

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 22:10

inepeet schreef:
Ik lees hier al een tijdje mee, en heb ook al enkele ( lees: veel !) vragen op jullie afgevuurd ! Ik ben gisteren begonnen met prascend bij mijn paardje. Ik moest beginnen met 1/4 en dan opbouwen naar een halve. Mijn paardje zit net 4 (mg?) boven de grenswaarden, en de veearts vermoed dat hij op een halve goede bloedresultaten zou moeten halen... Iemand hier nog een paardje met lage waarden en ook goed kunnen houden met lage dosis ? Ben namelijk echt een leek op vlak van cushing, maar probeer hier toch elke dag mee te lezen, zodat ik die vragen in de toekomst al niet meer hoef te stellen !

Verder vroegen wij ons af: is er een wit product van prascend ? Of zijn er hier mensen die de humane vorm van pergolide geven ?
Trouwens, ik las hier een paar weken geleden dat er mensen zijn hier die 1.90 euro betalen per pilletje prascend? Wij hier in België maar 0.51 euro ! Misschien interessant ? ( kan ook zijn dat ik hier fout heb gelezen hoor ! )

Ik denk dat ik ook 1.90 betaald heb per pilletje hoor... (ook België)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 22:12

palominotje....Fijn dat het goed gegaan is :(:)

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 22:13

Iemand die interesse heeft in Prascend?
Er zijn van de hele doos maar ongeveer 20 van gebruikt.
Aangezien het voor 6 of 9 maanden was (ik weet niet peer precies hoeveel) was dit dus een hele kost.
Iemand die de rest van me wil terugkopen? (liefst uit België)
PB voor meer info

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 23:03

Wauw Palominotje, dat klink als een heel liefdevol en mooi afscheid. Heel waardig. Heb je dat allemaal alleen moeten doorstaan of had je in het crematorium nog steun van familie of vrienden?
Ze zal altijd in je gedachten zijn en er is niemand die dat van je af kan pakken!
Verdriet is logisch want afscheid nemen doet altijd pijn, heel veel pijn maar ik wens je veel mooie momenten en vele (glim)lachen na je periode van rouw, wanneer je aan haar terugdenkt!

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 23:06

Ik vraag me eigenlijk af: als bloed wordt afgenomen voor de Cushing test. Wordt alleen op Cushing getest dan, toch? Niet ook nog op andere zaken? Zoals inderdaad eventuele magnesiumtekorten? Zou je dat dan apart moeten laten testen?

En is het per definitie zo dat een paard van stress meer gaat eten? Die van mij in het verleden namelijk dus echt niet hoor.
Bij mensen reageert ook iedereen weer anders op stress?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 00:37

De cortisol kan de eetlust doen toenemen, van wat ik begrijp.

Bij mijn paard resulteerde dit in voernijd, 25 kg hooi wegschranzen (letterlijk) in 24 uur... Toen kreeg ze nog maar 10 kg per dag omdat ze net bevangen was geweest en zwaar overgewicht had (moest eigenlijk nog minder maar dat kon gewoon echt niet door haar honger, voerde alles al in slowfeeders) en ontsnapte ze snachts uit de paddock (waar zwaar stoom op stond en iets wat ECHT niets voor haar is, heeft altijd zeer veel ontzag voor de omheining) en dan werd ze aangetroffen bij de hooiopslag.. Ze was echt obsessief bezig met eten.

Na een maand medicatie was dit al zeer verbeterd en nu staat ze op (vrijwel) onbeperkt ruwvoer en eet ze nog maar 7 tot 8 kg per 24 uur!

Palominotje: Wat fijn dat het zo vredig is gegaan, een indicatie dat ze er echt klaar voor was! Ook fijn dat ze zo respectvol uit de stal is gehaald! Heel veel sterke!! :(:)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 08:04

Palominotje, fijn dat het zo vredig is gegaan. Lijkt mij dat het helpt bij de verwerking van je onvermijdelijk verdriet.. Sterkte.

tantesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 10:15

inepeet schreef:

Mijn paard zat er ook maar een beetje boven (33) hij heeft een tijd op 0,5 gestaan, de eeuwige mok en rotstraal verdween als sneeuw voor de zon.
Helaas werd hij, na een paar maanden, voor het eerst licht bevangen, dit was voor ons de reden om naar een hele te gaan.
Ik wil binnenkort weer zijn waarden laten meten dmv acth test.

Hij blijft trouwens een erg rare vacht houden, hij is zo mooi kastanjebruin, met een gewone wintervacht.
Maar hij heeft over z'n hele lijf van die lange zwijnenharen, die zijn schat ik wel zo'n 8 cm.

Palominotje, heel veel sterkte in deze moeilijke tijd, ik vind het heel dapper en moedig dat je, je paard zo waardig hebt kunnen laten gaan.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 10:17

Imago01 schreef:
Ik vraag me eigenlijk af: als bloed wordt afgenomen voor de Cushing test. Wordt alleen op Cushing getest dan, toch? Niet ook nog op andere zaken? Zoals inderdaad eventuele magnesiumtekorten? Zou je dat dan apart moeten laten testen?

En is het per definitie zo dat een paard van stress meer gaat eten? Die van mij in het verleden namelijk dus echt niet hoor.
Bij mensen reageert ook iedereen weer anders op stress?

Het is het de cortisol die suikerziekteachtige verschijnselen oproept (dus niet perse de stress) en DAAR gaan ze (veel) van eten! Dus er is wel een relatie maar dat is doordat de cortisol de hormoonhuishouding EN suikerhuishouding beinvloedt. Komen die laatste 2 op orde dan wordt het (dwangmatige ;-) ) eten ook beter.

Als cushing wordt getest wordt er vaak ook op suikerziekte en insulineresistentie getest. Magnesiumtekort kan ook op worden getest maar gebeurt denk ik niet bij voorbaat. Maar stress én suikerziekteachtige verschijnselen zorgen voor hoog magnesium verbruik door het lichaam - dus ondersteunen daarin is meestal aan te raden en ze krijgen niet gauw teveel binnen en dat plassen ze dan wel weer uit mocht dat wel zo zijn ;-)