[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 07:50

Shanna schreef:
Die van mij werd met afbouwen in de winter al zo slecht (3 maand lang bevangen terwijl hij eerder te dun dan te dik is, geen gras krijgt en wel goed droog hooi krijgt) dat ik afbouwen of helemaal stoppen niet eens meer ga proberen. Met de juiste dosering Prascend doet hij het super, verhaart welliswaar amper tot niet, maar is ook niet meer bevangen geweest van niks.

Waarom wilde je afbouwen Shanna?
Bij geen bijwerkingen op prascend had ik het nl ook niet gedaan. Maar hier waren de bijwerkingen zodanig dat ik niet anders kon.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 21:01

assebassie schreef:
..., maar toen ze bevangen werd dus prascend gaan geven.
Het duurde wel lang, half jaar ofzo, voor ze ervan herstelde.
De laatste 4 maanden langzaam afgebouwd, maar ik vind het wel spannend, vooral voor bevangenheid ben ik huiverig, maar we gaan het zien, zodra ik maar iets verdachts vermoed ga ik weer starten.
Hoe lang heeft die van jou het gehad Isapaardje?

Maar geef jij dan prascend enkel voor bevangenheid?
Ik weet niet of het zo werkt. Ik durfde bij Isa in ieder geval niet meer af te bouwen destijds toen bleek dat Prascend bij haar dermate hielp dat de altijd terugkomende bevangenheid niet terug kwam.

Bij Yoob kwamen de bevangenheden ondanks de prascend wel terug, dus vandaar dat ik bij hem ben gestopt.
Isa heeft het tot haar dood gehad (ca. 4 jaar), de andere heeft er bijna 3 jaar op gestaan.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 21:14

Ze hebben het dus best lang gekregen bij jou dan.

Omdat ze bevangen raakte is de prascend begonnen ja, anders had ze het niet nodig gehad, daar is ze nu van genezen anders was ik niet gestopt.
En ik hoop dat het niet terugkomt anders ga ik weer met prascend beginnen.
Ook omdat haar bloedwaardes toen te hoog waren, is nu 2 jaar geleden.

Na een week stoppen is ze trouwens heel erg opgeknapt wat humeur betreft, wonderlijk vind ik.

NadiaM

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 10:27

Ik heb mijn ouwetje (e-pony) van 31 jaar ook sinds 2 weken op de Prascend staan.
Vorig jaar herfst heb ik hem laten testen en toen was ie positief op Cushing.
Omdat ie eigenlijk nog best fit was en alleen wat mager en slecht in zijn vacht zat, ben ik toen niet gelijk begonnen met de medicatie.
Maar van de winter vind ik hem toch wel ineens wat achteruit gegaan.
Vaker ontstoken ogen, vieze koker af en toe, beetje hoesten en nog magerder.
Dus nu toch begonnen met de medicatie.

Hebben jullie nog tips voor het wat 'voller' krijgen van mijn ouwetje?
Kan de medicatie hier ook wat in doen?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 10:29

NadiaM schreef:
Ik heb mijn ouwetje (e-pony) van 31 jaar ook sinds 2 weken op de Prascend staan.
Omdat ie eigenlijk nog best fit was en alleen wat mager en slecht in zijn vacht zat, ben ik toen niet gelijk begonnen met de medicatie.

De medicatie zou in elk geval moeten helpen om minder in te teren op de spieren.
Mijn ouwe tante krijgt FiberBeet van Pavo bij en dat gaat goed.
Vorige jaren ook de BodyBuilder van Hippalgo gegeven en dat was ook een succes.
Maar de Fiberbeet is goedkoper en doet het even goed voor haar :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 10:40

Ik ben bij Sed destijds begonnen met de prascend omdat Sed torenhoge klachten had die niet verklaarbaar waren. De DA denkt ook aan EDM, maar dat is helaas pas te testen als hij dood is. Ook wel wat cushing-achtige klachten zoals niet verharen en altijd een mega-vacht. Depressief. Ingevallen bovenlijn met hangbuikje. Veel (stinkende) plassen.
Met prascend echter kreeg ik mn pony weer terug, van achteren wel wat stijfjes maar bij lange na niet zo slecht als zonder prascend. Verharen doet hij nog steeds amper, maar hij is niet meer depressief. Plast nog steeds veel maar het stinkt minder.

Afbouwen naar 1/4e deed ik altijd in de winterperiode, net als opbouwen naar 1/2e in de risicovolle periode. Nu werd hij van afbouwen echter dusdanig zwaar bevangen terwijl hij ondergewicht had dat ik dat nooit meer ga doen.. Hij staat nu dus jaarrond op 1/2e..

PPID kan ook invloed hebben op het gebit. Sed moet 2x per jaar naar de tandarts, dus ik zou bij een pony die wat dun is eerst het gebit aan laten pakken. Sed krijgt seniore priores bij als hij te dun is/ wordt/ zn hooi niet meer eet. Eventueel met een scheut zonnebloemolie er doorheen.

Wendie1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 10:51

NadiaM schreef:

Ja zeker heb ik een goede tip! De zupa van equifyt is een echte echte aanrader! Je paard komt op een gezonde manier er goed van aan!!! Tis graanvrij en heeel laag in suiker zetmeel. Geschikt voor paarden met cuching. Mijn paard is in een week al compleet veranderd!! Zuppa moet je wel als een slobber geven dus moet eventjes weken. Maar niet zo lang als de senioris preoris van subli. Een half uurtje in goed warm water en dan is het klaar. Ik ben er echt fantastisch etosiast over!

https://www.natuurlijkepaardenvoedingnederland.nl/

Hier bestel ik het, en is zeker de moeite waard om te proberen!

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 11:11

Goeie tip Wendie, lijkt me heel goed voer.

Mijn oude pony van 32 kreeg indertijd (5 jaar geleden) SP, speedybeet en Pavo 18+, daar heeft ze het de laatste jaren goed opgedaan want haar gebit was ook niet best meer, ze propte heel erg.

De gebitten worden hier elk jaar nagekeken, tot nu toe geen problemen gelukkig.

Vreemd goedje die prascend, bij de een werkt het positief en bij de ander negatief, is ook geen middeltje tegen HB maar tegen de symptomen van PPID en daar is HB helaas een symptoom van.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 11:17

NadiaM schreef:

Ik heb zo lang gekloot met het voer. Keuze maken, ga je laag in suikers of zorgen dat hij de juiste voedingsstoffen binnenkrijgt voor een oud paard?
Ik ben vnl bezig met het laatste. Hij heeft nooit op het randje van bevangen gestaan maar dit wordt ook onze eerste voorjaar / zomer dat het bekent is dat hij PPID heeft.
Hij krijgt Luzernebrok of merriebrok om mooie bovenlijn te houden, dat heeft echt goed geholpen. Anders seniores priores of Fiberbeet, 18+ zit wel hoog in suikers.

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 11:33

Tanden worden bij mij ook elk jaar gedaan.
En hij eet ook best goed nog vind ik.
Hij krijgt 1.5 kilo Senior Priores en eet ook nog hooi en loopt paar uur per dag op de wei.

Vind zo lastig moet ik bijvoorbeeld nog meer seniores priores gaan geven... maar maak nu al voor dag emmer vol, lijkt best veel.
Of fiberbeet of speedybeet bij gaan geven.

Thanks voor jullie tips, ga eens verder in verdiepen

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 11:45

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 13:02

ukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 20:23

Heeft hier iemand ervaring met ppid en jeuk? Mijn paard heeft sinds het begin van de rui (eind januari)jeuk aan hoofd, hals en manen. Heb de DA gebeld, byemite gekregen maar ik heb het idee dat het niet helpt. Helaas komen ze nu niet langs ivm corona, anders had ik een schraapsel laten nemen. Iemand ervaring?

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 19:02

Ik haak hier even in om eens te zien welke voedingsadviezen er bestaan om mijn paard eventueel te ondersteunen. Lees al veel info over vitamine E bijgeven maar ben vooral benieuwd of het lukt met voeding om de bovenlijn beter te krijgen zonder het risico te lopen op HB.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 19:10

Terugvallen in bespiering van de bovenlijn is vaak door een tekort aan (goede) eiwitten.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 19:25

Ik geef haar lunzerne bij voor extra eiwitten, paar handjes per dag, pony 400 kg.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 19:33

Nutrimash van vitalbix doet voor mijn pony veel. . Al goed bijgekomen in gewicht en bovenlijn..
Ik geef dit 1x per dag. Verder krijgt hij 2x pd fiber force van cavalor.
Laatst bijgewerkt door tylando op 01-04-20 19:55, in het totaal 1 keer bewerkt

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 19:51

Hier ook vitalbix en beetje pavo: 2x per dag een voerschep luzerne, 2x per dag 2 kleine bekers breed and grow, 3x per dag 2 grote bekers nutrimash gemengd met 2 grote bekers fibre beet van pavo.

Hij ziet er nu veel beter uit.

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 20:43

Bij mijn pony helpt grasmix en fibrebeet van Pavo.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 22:46

ukie schreef:
Heeft hier iemand ervaring met ppid en jeuk? Mijn paard heeft sinds het begin van de rui (eind januari)jeuk aan hoofd, hals en manen. Heb de DA gebeld, byemite gekregen maar ik heb het idee dat het niet helpt. Helaas komen ze nu niet langs ivm corona, anders had ik een schraapsel laten nemen. Iemand ervaring?

Bij de mijne geeft de rui zelf veel jeuk. Vacht is ook zodanig dat het snel klit en vervilt en dat doet zelfs pijn. Heb nu hals, onder de buik en tussen de benen geschoren en dat geeft verlichting. Ik moet op mijn handen zitten om niet ook de rest eraf te halen, maar daar is het echt nog wat te koud voor. Wil liever geen dekens vanwege creatieve ponyvriendjes en geiten.

Geeft het jeuken bij jouw paard kale plekken of wonden? En is deels scheren een optie?

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 07:02

Die van mij heeft ook echt last van het ruien, zijn vacht is zo dik dat het vervilt op sommige plekken en dat trekt aan zijn huid. Hij wil ook niet geborsteld worden terwijl dat hem juist kan helpen maar hij wordt er echt chagrijnig van, zeker als ik aan zo'n viltplekje kom terwijl ik die wel in een ruk los kan trekken. Hij verhaart wel heel goed dus daar ben ik blij mee. Hopelijk is het over een week of 2 heel stuk minder. Zijn hoofd is bv. alweer bijna in zomervacht.

Ik geef ook de vitalbix breed&grow, grasbrok (fibrenuggets) en luzerne. Toen hij echt beetje mager werd kwam hij met fibrebeet heel snel aan.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 07:26

Wat lijnzaadolie (10-60ml) bijvoeren kan helpen met verharen. We doen het met de (7-jarige, niet-PPID) shet voor het tweede jaar nu, en waar hij vanaf jaarling af aan al half juni geschoren wordt omdat hij gewoonweg niet verhaard, is hij sinds we daarmee zijn begonnen begin mei in een paar weken zijn vacht kwijtgeraakt en nu we het door zijn gaan geven is hij nu al dik een maand echt aan het verharen. terwijl hij normaal wel staat te zweten, maar geen haar verliest rond deze tijd.

Als je paard niet jeukerig is op luzerne, vind ik Pavo InShape een heel mooi nieuw voer. Hoog in eiwitten, hoog in mineralen, met lijnzaadolie (20g/kg), laag in suikers en zetmeel. Voor een paard van 500kg zou ik ongeveer 1kg voeren (kijkend naar het seleniumgehalte).

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 10:15

Iemand ervaring met metazoa timothee superbroxxx?

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 10:44

Mijn paard verhaart nog helemaal niet.. niks gewoon. Hij heeft ook geen dikke of PPID vacht maar hij stond gisteren al wat te zweten tussen z'n voorbenen :=
Nu staat hij altijd buiten dus begint hij al wat later dan de meeste paarden maar de shet die op dezelfde manier gehouden wordt, verhaard al als een gek.
Lijnzaadolie lust meneer niet.. zal het komen door een te hoge dosering Prascent?

Ohja, als je mijn berichten terug leest zie je dat ik een tijdje terug met m'n handen in het haar zat omdat hij erg boos en 'agressief' was. Net toen ik de pijnstillers wat had verlaagd zodat hij duidelijker pijn zou laten zien als de DA zou komen, werd hij weer zichzelf. :') ik geef Duivelsklauw en daar kunnen ze eigenlijk geen klachten van krijgen. Ik gooi het dus toch op het slechte, natte weer waardoor hij zo'n rotzak was. De etter :+
Hij is ook 10x zo blij als het zonnetje schijnt dan wanneer het fris is of waait. Even kijken hoe hij de zomer doorkomt uiteraard maar anders zit ik er wel aan te denken om hem te laten gaan voor het weer winter is..

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 13:42

Ik zit in dubio wat ik met Dennis zal doen zondag.
Afgelopen zaterdag was hij echt al beroerd en hangerig van de warmte, hij heeft zo veel haar wat echt nog nauwelijks los laat. Hij heeft zaterdag ook de hele dag binnen gestaan terwijl mijn jongere pony's in het zonnetje lagen te slapen.
Met Juudje aan zijn zijde, die heeft er minder last van en verhaart wel al beter, maar die vond het lekker rustig bij de hooinetten binnen ;) .
Volgende week blijft het de hele week best warm, dus denk er over om hem te scheren. Borst en buik zijn al kaal en nog heel kort, en binnenkanten van zijn achterbenen heb ik ook al een streep geschoren. Dus functionele dekenloos kan ik niet zo veel meer.
Of misschien nog een jachtmodelletje er van maken. Of gewoon helemaal kaal.