[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tylando

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 19:46

Hij heeft nooit op ijzers gestaan en had hem er net af em toen raakte hij bevangen. .zo kwam de cushing ook in beeld.
Ik baal gewoon zo van ijzers. .zijn hoeven groeien als kool..hij glijdt makkelijk weg met ijzers...

Maar.. had em na bevangenheid weer terug op ijzers gezet en durf hem er niet goed meer af te halen.
Daarvoor altijd met blote voeten gestaan .
Ben zo bang dat t aan cushing ligt dat hij op ijzers moet blijven

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 19:47

De mijne heeft tijdelijk alleen ijzers voor ivm te dunne zool. Heeft de afgelopen 8 jaar blootsvoets gestaan, maar waarschijnlijk door de ppid last van haar voeten gekregen.

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 19:50

tylando schreef:
Mag ik vragen bij wie van jullie de paarden op ijzers staan en bij wie niet. En de reden.

Vidar staat nu nog steeds op ijzers maar wil hem er zo graag weer af hebben. ..

Waarom staat die van jou op ijzers dan? Mijn pony staat rondom op ijzers, anders houd hij geen hoeven meer over.. achter heeft hij o-benen(aangeboren) dus hij zet ze schuin neer, draait/schuift ze recht en neemt de volgende stap. Zo slijten ze helemaal schuin en heel snel af.. Voor heeft hij aan 1 knie duidelijk artrose, kreupelt niet maar wanneer we wandelen op koudere dagen wilde hij die knie nog wel is minder buigen waardoor zijn hoef tegen de grond tikt en dus ook te snel slijt. Ook als we lang wandelen word hij "lui" en gaat hij op die manier slenteren. Hij kan dus echt niet meer zonder

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 19:54

Vanwege kneuzingen in hoef..maar was op vorige stal met koeiengras en kuil...dus ook heel rijk voer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 20:30

Maar wat zegt je hoefsmid hier dan eigenlijk over tylando?

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 21:00

Die komt donderdag en ga zeker zijn mening aanhoren...

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 22:37

Mijne staat ook op ijzers. Al zijn hele leven. Zonder slijten ze veel te snel en loopt hij heel gevoelig.

_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 22:49

Hallo allemaal,

Ik meld me hier even omdat ik voor mijn 9 jarige fjordenman deze week de diagnose PPID heb gekregen.
Vandaag ben ik begonnen hem Prascend te geven.

Ik zal de komende tijd een door dit topic bladeren om te kijken hoe jullie hier allemaal mee omgaan.

Moet zeggen dat het echt als een verrassing kwam en ik nu helemaal bezig ben om alles om te gooien.
Sinds 1,5 jaar stond hij dag en nacht op het land met een grote groep fjorden.

Nu probeer ik hem zsm bij een stal te zetten waar ik 12 jaar geleden met mijn vorige paard stond, overdag naar buiten en in de avond naar binnen.

Ook heeft hij Vitamine E en Selenium tekort, dit ben ik hem nu ook gaan geven.

Vind het voor Boaz zelf best sneu, hij is juist zo gelukkig waar hij staat.

Anyway, ik lees mee.

Groetjes Jessica

Edit; de ACTH van Boaz lag op 1400, ik begreep dat het rond deze tijd 47 mag zijn. Nu weet ik niet of de hoogte van deze waarde het ernstiger oid maakt, de dierenarts komt over 6 weken weer prikken.
Laatst bijgewerkt door _Jessica op 25-10-14 22:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 22:53

Misschien een rare vraag hoor, maar als hij gelukkig is waar hij nu staat, waarom laat je hem dan niet staan?

_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 22:55

Het is 24/7 op het land zonder mogelijkheid hem op stal te zetten. Dierenarts zegt dat het absoluut niet aan te raden is hem daar te laten gezien er geen controle is op hoeveel hij binnen krijgt en hij al tekenen van hoefbevangenheid vertoont.

Opgezette nek en ze zag een verbrede witte rand op de hoefzool

Ik zou hem er graag laten staan, maar als dit meer risico's meebrengt voor zijn gezondheid is dit ook niet goed..

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 23:04

Jee, de paarden worden steeds jonger en de ACTH waarden steeds hoger... -O-
Succes met het hele traject. Ik snap dat je moet veranderen als hij al HB vertoont. Arm dier, zijn hele leven staat wel even op zijn kop nu... Maar hopelijk komt het uiteindelijk allemaal weer goed.

_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 23:09

Ja ik heb vanmiddag toen ik bij hem was ook even een emotioneel momentje gehad, ik wist wel dat er ooit mindere tijden zouden komen waarin hij ziek zou worden of wat dan ook. Maar niet zo jong al.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 23:13

_Jessica schreef:
Ja ik heb vanmiddag toen ik bij hem was ook even een emotioneel momentje gehad, ik wist wel dat er ooit mindere tijden zouden komen waarin hij ziek zou worden of wat dan ook. Maar niet zo jong al.

ik kan mij dat goed voorstellen |( 9 jaar is wel erg jong.
Drie jaar geleden kwam ik er achter dat mijn paard cushing had,ik was er ook naar van.Maar hij was toen 25,en ik besefte dat dat eigelijk al oud was....

Syrianda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 00:01

Oh jee....9 jaar. Poeh nog een jong paard met ppid. Vreselijk. Ik kan me voorstellen dat je er naar van was. Sterkte ermee. Ik hoop dat je snel naar je oude stal kunt.

Ik was er ook naar van maar bij mij is het net als bij Geerke het dier al op leeftijd (26).
En op die leeftijd weet je dat er elk moment iets kan zijn.

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 13:15

tylando schreef:
H

Maar.. had em na bevangenheid weer terug op ijzers gezet en durf hem er niet goed meer af te halen.
Daarvoor altijd met blote voeten gestaan .
Ben zo bang dat t aan cushing ligt dat hij op ijzers moet blijven

Joris heeft jarenlang ijzers gehad. Ik ging mennen en dan was het normaal om hem op ijzers te zetten(is wel 20 jaar geleden, toen wist ik niet anders). Staat nu sinds 6 jaar zonder, wordt bijgehouden door Klaas Feuth(en ik vijl zelf ook beetje bij). Is na zijn bevangenheid heel gevoelig op grind en paden met veel dennenappels enzo. Voorheen was hij ook wel wat gevoelig. Heb ook hoefschoenen,maar die gebruik ik nu zelden, ik omzeil de rottige paadjes gewoon(we stappen alleen nog, al trok hij pas in de wei wel een sprintje ;) ). Misschien zijn hoefschoenen wat voor je

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 13:17

_Jessica schreef:
Het is 24/7 op het land zonder mogelijkheid hem op stal te zetten. Dierenarts zegt dat het absoluut niet aan te raden is hem daar te laten gezien er geen controle is op hoeveel hij binnen krijgt en hij al tekenen van hoefbevangenheid vertoont.

Opgezette nek en ze zag een verbrede witte rand op de hoefzool

Ik zou hem er graag laten staan, maar als dit meer risico's meebrengt voor zijn gezondheid is dit ook niet goed..

Hopelijk lukt de nieuwe plek. Zijn er op je huidige plek niet meer fjorden die aangepast rantsoen nodig hebben? dan zou je die misschien op kaal stukje zetten of met graasmasker op.

_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 15:05

Nee de rest loopt er allemaal goed bij, ze hebben verder ook echt geen mogelijkheid om hem binnen te zetten.
Helaas..

Lifeforhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 15:40

Update over de eerste dag voeren (gister)
Zijn eetlust is gedaald. Hij eet heel langzaam,
(De FF alleen eerst in zen bak gedaan, ) at hij echt enorm langzaam heb toen even later de speedibeet erbij door gedaan met nog wat extra FF hij eet tussendoor eerst hooi.. en drinkt bij het eten van de FF en speedibeet heel wat, het andere paard wat naast hem op stal staat knoeit enorm met der bix en alles lag dus (zoals gewoonlijk buiten der stal op de grond) na bijna een uur gewacht te hebben moest ik toch echt de staldeuren weer open doen en weggaan.. (had die nog niet alles op) en hij kwam uit zijn stal en ron als een wilde naar zijn buurvrouw en begon daar het biks van de grond te eten . Dus aan zijn eetlust zou het vast niet liggen... hij lust de FF wel had hem smiddags al 2 handjes gegeven, en wat de speedibeet betreft (voordat ik het in zen bak gooide at hij ook uit de emmer het ) maar zodra hij op stal staat heeft hij enkel oog voor het biks van de buurvrouw) en aangezien dat ze 24/7 buiten staan en alleen hun eten op stal krijgen,kan ik geen uren gaan wachten totdat hij zijn eten op heeft...

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 18:20

Zijn zowel de FF als de speedibeet nieuw voor hem? En dan stap je in één keer over van het oude voer?
Dat lijkt me niet verstandig - waarom ga je niet langzamer over, dus eerst nog het 'oude' voer vermengen met wat nieuw en dan in de loop van de dagen steeds meer nieuw toevoegen en meer oud voer weglaten?
Dat is sowieso beter voor z'n metabolisme/darmflora.

Lifeforhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 20:01

Jannepauli schreef:
Zijn zowel de FF als de speedibeet nieuw voor hem? En dan stap je in één keer over van het oude voer?
Dat lijkt me niet verstandig - waarom ga je niet langzamer over, dus eerst nog het 'oude' voer vermengen met wat nieuw en dan in de loop van de dagen steeds meer nieuw toevoegen en meer oud voer weglaten?
Dat is sowieso beter voor z'n metabolisme/darmflora.

Ik heb zijn eigen muslie er ook door gegooit hij kreeg zinds een week natures best maar doordat het hier werd afgeraden ben ik begonnen met FF en speedibeet. Heb ongeveer 2 handen door de speedibeet gemengt en de FF erdoor, maar als hij het buiten zijn stal wel eet is dit wel apart toch?
Heb overigens met de stalhouder afgesproken dat we hem vanacht op stal laten zodat hij de hele nacht erover kan/mag doen. Meschien dat hij dan bijv vanacht er wel bij gaat, en aangezien dat het andere paard anders zijn eten opeet.. en gewoon zijn stal inloopt.. is dit ook niet goed voor zijn buurvrouw (buurvrouw is goed op gewicht beetje te hihi)
En dan hou ik even in de gaten of hij dan wel alles op eet, hou jullie op de hoogte en tips zijn welkom natuurlijk :)

Mootje1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 20:49

Ik ben vandaag ook beginnen met de medicatie. Ben heel benieuwd.

Ik voer altijd een kg merriebrok van subli over de hele dag omdat ze het goed deed op wat extra eiwit. Maar het suiker en zetmeel gehalte is wel hoog. De ponybrok van subli heeft minder suiker en zetmeel maar ook iets minder eiwit. Hoeveel % eiwit per kg is raadzaam/nodig?

Zijn er hier ook subli SP gebruikers? Ze krijgt dit al een half jaar. Kan ik dit blijven doen of is speedybeet echt beter?

Kan ik gewoon blijven rijden/longeren ni ze net start met de pillen?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 20:55

Mootje1980 als je paard het gewoon goed doet zonder problemen gewoon senior priores blijven geven hoor.

De mijn krijg ook de senior priores en doet het perfect op.

Lifeforhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 22:17

Mootje1980 schreef:
Ik ben vandaag ook beginnen met de medicatie. Ben heel benieuwd.

Ik voer altijd een kg merriebrok van subli over de hele dag omdat ze het goed deed op wat extra eiwit. Maar het suiker en zetmeel gehalte is wel hoog. De ponybrok van subli heeft minder suiker en zetmeel maar ook iets minder eiwit. Hoeveel % eiwit per kg is raadzaam/nodig?

Zijn er hier ook subli SP gebruikers? Ze krijgt dit al een half jaar. Kan ik dit blijven doen of is speedybeet echt beter?

Kan ik gewoon blijven rijden/longeren ni ze net start met de pillen?

Ligt er ook aan of je paard HB is of aanleg voor heeft en of het gebit goed is. En hoe oud.. en ir is of niet..

De mijne is te dun. Hij moet dus wat anders hebben als een paard wat hb is..

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 22:36

Lifeforhorse schreef:
Update over de eerste dag voeren (gister)
Zijn eetlust is gedaald. Hij eet heel langzaam,
(De FF alleen eerst in zen bak gedaan, ) at hij echt enorm langzaam heb toen even later de speedibeet erbij door gedaan met nog wat extra FF hij eet tussendoor eerst hooi.. en drinkt bij het eten van de FF en speedibeet heel wat, het andere paard wat naast hem op stal staat knoeit enorm met der bix en alles lag dus (zoals gewoonlijk buiten der stal op de grond) na bijna een uur gewacht te hebben moest ik toch echt de staldeuren weer open doen en weggaan.. (had die nog niet alles op) en hij kwam uit zijn stal en ron als een wilde naar zijn buurvrouw en begon daar het biks van de grond te eten . Dus aan zijn eetlust zou het vast niet liggen... hij lust de FF wel had hem smiddags al 2 handjes gegeven, en wat de speedibeet betreft (voordat ik het in zen bak gooide at hij ook uit de emmer het ) maar zodra hij op stal staat heeft hij enkel oog voor het biks van de buurvrouw) en aangezien dat ze 24/7 buiten staan en alleen hun eten op stal krijgen,kan ik geen uren gaan wachten totdat hij zijn eten op heeft...

Kan door de medicijnen komen hoor. Er zijn wel meer paarden geweest die hun eten lieten staan. Sommige eigenaren zijn tijdens het opbouwen wel een paar keer van voer veranderd. Dan ging het een paar dagen goed en dan lieten ze het voer weer staan. -O-

De FF en speedibeet zijn natuurlijk niet zo lekker zoet als hij gewend is door dat het zoveel minder suiker bevat. Dus dat is voor veel paarden minder aantrekkelijk en ook een kwestie van wennen.

Ik zou het in deze periode maar een beetje laten. Als zijn oude voer hem wel smaakt, geef dat dan nog even. Eventueel gemengd met kleine beetjes FF en/of speedibeet. Kijk maar wat hij wil eten. Geen eetlust en misselijk zijn bijwerkingen van Prascend. Dat gaat wel weer over.

Als jij misselijk bent hoef je ook geen groenteschotel, hoe gezond het ook voor je is. ;)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 22:41

De mijne vind de speedibeet ook niet echt lekker tenzij ik er lekker slobber doorheen doe.