[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 15:29

opisop_shop schreef:
is die shield combo zacht of stug qua stof?
Vergelijkbaar met de oude EJ/RSIH of meer zoals de nieuwe EJ?
Krijg je pluisjes als je er met klittenband aanzit of niet?

De stof is vergelijkbaar met de oude RISH (met EJ zowel oud als nieuw geen ervaring) en de enige klittenband die er aanzit is bij de hals (buik is verstelbaar met elastiek en metalen sluiting) en het pluist niet.

opisop_shop

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 15:45

ah dat klinkt dan ook wel als een fijne deken, is hij ook mooi sterk?

1400 euro aan behandelingen, wat is er dan allemaal al gedaan john?
Je hebt ook dekens met beenflappe, uierbeschermer enz.
Heb je losse maskers geprobeerd of ook de vaste maskers die bij de bruine eczeemdekens zitten?
Enting tegen schimmel geprobeerd?
Plekje aan de kust zoeken?
Opstallen tijdens de vliegjes-tijden?
Is het voerbeleid aangepast?

Misschien dat als je uitgebreid verteld wat je allemaal hebt gedaan, hoe de huisvesting is enz. dat er mensen met tips zijn, hier zitten veel ervaringsdeskundigen in elk geval!

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 15:50

Ja, het is echt een stevige deken. Mijn dame kan zich zelfs met deken wel eens tegen een muur of houten wand schuren (met uitstekende delen) maar daar is nog vrijwel niets van te zien

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 15:50

oke super zeg.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 16:06

Bij Stef is het momenteel minimaal. Hij heeft een stukje manen weg gewerkt en een beetje staart. Na een teer shampoo behandeling en een middeltje tegen de jeuk is het allemaal prima te handelen.
Er staan momenteel meer paarden te schuren, wat niet zo verwonderlijk is met deze hitte natuurlijk.
Ook hier is er sinds een week een explosie van vliegen, dazen, mugjes enz. enz. Je word er zelf ook helemaal gek van.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 16:09

john39 schreef:
Alles lezend wordt ik niet vrolijker. Wat doe je met een eczemer waar je al heel veel mee geprobeerd hebt en niets helpt. Overal waar geen deken zit schuurt ze kapot. maskers helpen niet want die zijn binnen het uur af en dan schuurt ze dus het hoofd oren etc kapot. Wie o wie.Of waar kan ze heen ze is pas drie jaar en heeft aan behandelingen etc zo'n 1400 euri gekost.

waar is ze allemaal op getest en voor behandeld?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 16:48

Tancreda4 schreef:
Helaas moet ik mij ook melden in het schuur topic. Ze heeft - naar mijn weten - geen zomer eczeem. Iig heeft ze dat nog nooit gehad.
Het begon met wat jeuk in haar voorpluk bij de aanhechting en kleine kale plekjes daar. Dat leek beter te worden na een keer te wassen met betadine schampoo en in te sprayen met zink-spray. Toen ging ze ook op het land, en kón ze ook niet meer jeuken.

Nu was ze vorige week heel onrustig; rennen, rollen, rennen, rollen. Jeuk jeuk jeuk door alle stomme steekbeesten en vliegen. Dus heb ik een burka voor haar gehaald. Maar jeuk aan haar lijfje heeft ze vrelijk. Nu heeft ze vandaag een paar uurtjes in de paddock gestaan, en gelijk al overal kala plekken geschuurd...

Ik weet niet of het nu wel bevoordelijk is haar in te pakken in een dekentje. Ze is dekens nooit gewend, misschien dat ze daar meer last van heeft van vliegen (is een vliegendeken), maar die vliegen/steekdingen zorgen ook voor jeuk.

Nu wil ik haar morgen weer even wassen, even insprayen eventueel met het zink-spul (staat dat het ook voor jeuk en eczeem gebruikt kan worden en is mij aangeraden door de speciaalzaak). En anders toch maar even de DA om te kijken of het niet wat anders raars is...

Vervolg op mijn verhaaltje :)
Het werd erger en erger, en ze had nog altijd enorme jeuk! Tijd voor de DA vond ik. Die dacht wat aan schimmel, maar aan de andere kant; ze is niet bekend met schimmel die dan zo enorme jeuk veroorzaakt. Ponylief wordt er gek van. Ze staat nu dag en nacht in haar dekentje, maar dat is geen eczeem deken dus ga ik eens naar kijken. Er is een schraapsel genomen, en mijt of iets is het niet. Schimmel onderzoek duurt lang omdat het in de kweek moet, dus daar heb ik niet voor gekozen. Ik behandel nu alles alszijnde schimmel, ondanks dat ze niet verwacht dat dat het is. Maar ik heb gisteren alles gewassen met Imaverol. Ze heeft ook een injectie gehad tegen de jeuk.
Mijn DA dacht dat een eczeem meer waarschijnlijk zal zijn. Een reactie op de prikken en vliegen. Echter heeft ze dit dus niet echt in haar manen en staart. Ja, daar jeukt ze wel iets, maar het is meer aanwezig op haar lichaam zelf, waar ze dus kale plekken krijgt. Het begon allemaal wel in de voorpluk, dat gaat nu aardig = minder jeuk, maar wel schilfers.

KAN het eventueel idd een reactie zijn op vliegen/muggen, soort van zomer eczeem maar dan alleen op haar lichaam? En dat het nu gewoon extra aanwezig is - aangezien voorgaande jaren het mij nooit zo is opgevallen, dazen vinden haar niet lekker maar dat lijken nu niet enorm de boosdoeners - door de warmte? Ik vind het zo lastig om te bepalen wta het nu is.

Ik heb nu een dekentje van Nika op, m,aar dat is een 'gewone' vliegendeken. Wel met hals en buikflap, maar natuurlijk wel wat grofmaziger. Zou ik een eczeem deken gewoon gaan proberen? En waar kan je van die kleintjes krijgen? (ze heeft nu een 118 onderlengte op).

De plekken, ze heeft echt veel jeuk. Gelukkig was dat vandaag wel wat minder door de injectie die ze van de DA heeft gehad (weet niet wat het precies was, maar ging gelijk in een bloedvat).
Afbeelding
Afbeelding

Deze deken heb ik nu op liggen;
Afbeelding

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 19:12

John39, wat naar dat je paard er zo'n last van heeft. Wat je zou kunnen doen is een plek vimden langs de kust, waar geen muggen zitten. Maar het probleem is vaak dat niemand op een eczemer zit te wachten...
Ik wensje veel wijsheid toe...

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 00:16

even voor degene die het moeilijk vinden dat hun paard zweet onder de deken. Mijn 2andere paarden zonder exzeem staan in hun blootje te zweten.. :D

meganx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 09:19

Hallo, sorry dat ik zo binnenval in dit topic.
Maar ik heb eigenlijk een vraagje over mijn verzorg haflinger merrie met eczeem.
In vergelijking met vorig jaar lijkt de eczeem toch erger te worden en ben aan het uikijken voor een eczeempyjama of snuggy. Het punt is dat ik nergens een winkel vindt die ze verkoopt....

Weten jullie misschien waar?

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 09:30

elke paardensportwinkel/webshop heeft wel eczeemdekens

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 09:31

Ik dacht dat kerkhaert de Boett deken verkoopt? Tenminste, in het verleden wel. Maar investeer aub in een goede eczeemdeken ipv in een snuggy.

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 09:44

Kinke schreef:
Maar investeer aub in een goede eczeemdeken ipv in een snuggy.

Mag ik vragen waarom, ik heb sinds kort ook een snuggy bug rug (incl. masker en uierflap) en ik ben daar heel tevreden over.

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 09:48

meganx schreef:
Hallo, sorry dat ik zo binnenval in dit topic.
Maar ik heb eigenlijk een vraagje over mijn verzorg haflinger merrie met eczeem.
In vergelijking met vorig jaar lijkt de eczeem toch erger te worden en ben aan het uikijken voor een eczeempyjama of snuggy. Het punt is dat ik nergens een winkel vindt die ze verkoopt....

Weten jullie misschien waar?

De Snuggy bug rug is alleen in Engeland te bestellen, ik heb er sinds kort 1 en ik ben er heel tevreden over (zowel de service als de qualiteit v.d. deken). http://www.snuggyhoods.com/category.asp?categoryID=18

meganx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 09:55

Bedankt voor de tips ;)

@deaglan : bedekt dat dan ook de benen ?

Mag ik vragen waarom ik beter investeer in een ''goed'' eczeemdeken dan een snuggy ? ( voor de nieuwschierigheid )

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 10:03

Ik vind de snuggy er ook wel goed uit zien en ze hebben lossen halsen :o Heel handig voor mij.
Ik heb de kapotte hals weer in elkaar gezet alleen nog met spellen moet nu nog onder het naaimachine.Het was een hele puzzel.
http://nicolette.hebing.net/index.php?o ... &Itemid=59
heeft iemand hier ervaring mee.
Jammer dat je het boek niet online kan lezen nu moet je het kopen :(

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 10:53

meganx schreef:
Bedankt voor de tips ;)

@deaglan : bedekt dat dan ook de benen ?

Je kan er aparte beendelen bij kopen voor de voorbenen ( http://www.snuggyhoods.com/products.asp?categoryID=99 ) maar er is eigenlijk niet 1 deken die de benen goed beschermd. Heb nu al verschillende dekens geprobeerd maar de benen blijven vrij en daar wordt ze dan "gebeten" omdat het ongedierte verder nergens terecht kan.

De losse halzen en maskers, van Snuggy, kan je ook laten voorzien van b.v. een rits of klittenband als je liever niet iets over het hoofd aan trekt.

meganx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 11:08

Ooh wel jammer dat die beesten blijven steken :(
Maar je kan je deken dus samenstellen op aanvraag dan , als ik het goed begrijp ?
Is de service ook goed vanuit engeland ?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 11:19

tja, da's persoonlijk. Mij lijkt het voor een paard veel comfortabeler om een iets lossere deken te dragen. Kan me ook voorstellen dat wanneer ze gaan schuren, een strakkere stof eerder kapot is dan een stof die losser zit.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 11:36

Ik was net bij de Divoza, en even zo'n boetdeken bekeken. Maar hebben paarden niet last van die gespen bij de achterbenen? Vooral de 'wannebee' versie van Pagony zijn die dingen enorm en lijken ze echt aan de binnekant van de achterbenen te zitten, waar het velletje al zo dun is. Gaat dat niet kapot??

Iemand nog een idee wat betreft mijn post? Of eczeem idd logisch kan zijn, ondanks dat ze niet (veel) jeuk heeft in manen en staart? Maar vooral op het lichaam?

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 12:17

meganx schreef:
Maar je kan je deken dus samenstellen op aanvraag dan , als ik het goed begrijp ?

De service is echt perfect, ik liet op de valreep de hals open maken (had de bestelling net geplaatst, toe ik bedacht dat ik de hals niet over het hoofd aan wilde trekken) zodat ik het met klittenband dicht kon maken en binnen enkele dagen had ik hem, vermaakt en wel, binnen.

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 12:49

Deaglán schreef:
meganx schreef:

De service is echt perfect, ik liet op de valreep de hals open maken (had de bestelling net geplaatst, toe ik bedacht dat ik de hals niet over het hoofd aan wilde trekken) zodat ik het met klittenband dicht kon maken en binnen enkele dagen had ik hem, vermaakt en wel, binnen.

heb je een foto en wat zijn de verzendkosten?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 13:01

hier met geen enkel paard ooit last gehad van die clippen bij de achterbenen, bij mij zitten de clippen ook nooit daar maar gewoon het elastiek. Maar als je een paard hebt met gevoelige huid kan het best irriteren inderdaad, dan zou een hoesje eromheen misschien een uitkomst kunnen zijn.

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 14:04

Hier wat foto's van de Snuggy, ze had hem nog maar net aan maar de stof wordt al snel wat soepeler (en hij rekt nog iets of wat uit, niet veel maar toch). De verzendkosten zijn 20 pond

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

john39

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 16:08

Wat nog niet. Het begon 2 jaar geleden met een behandeling met imaverol. Daarna begon het echte schuren. Van allerlei smeersels geprobeerd en begonnen met dekens. ook een bloed onderzoek laten doen. Daaruit blijkt dat ze erg allergisch is voor knutten, muggen, huisvliegen en een beetje voor pollen. Hierna begonnen met desensibiliseren tot nu toe. Echter het lijkt niet genoeg te helpen. Qua voer krijgt ze alleen nog hooi. Opstallen helpt weinig tot niets. Zelfs op stal zitten de knutten.(In de stal heb ik er zelfs last van) Zelf zoekt ze de stal op als het haar te erg wordt. Maar wordt het op stal weer te erg dan verdwijnt ze naar een andere plaats waar ze minder last heeft. Elke plek die niet bedekt is schuurt ze kapot. Dus als de deken weer eens gesloopt is dan zijn er weer extra schuur plekken en de deken moet weer gewisseld worden. Al met al wonen we qua knutten helemaal verkeerd
Als er iemand nog tips heeft graag. Als iemand een beter plekje voor haar weet?,,,, graag
Afbeelding