Tancreda4 schreef:Helaas moet ik mij ook melden in het schuur topic. Ze heeft - naar mijn weten - geen zomer eczeem. Iig heeft ze dat nog nooit gehad.
Het begon met wat jeuk in haar voorpluk bij de aanhechting en kleine kale plekjes daar. Dat leek beter te worden na een keer te wassen met betadine schampoo en in te sprayen met zink-spray. Toen ging ze ook op het land, en kón ze ook niet meer jeuken.
Nu was ze vorige week heel onrustig; rennen, rollen, rennen, rollen. Jeuk jeuk jeuk door alle stomme steekbeesten en vliegen. Dus heb ik een burka voor haar gehaald. Maar jeuk aan haar lijfje heeft ze vrelijk. Nu heeft ze vandaag een paar uurtjes in de paddock gestaan, en gelijk al overal kala plekken geschuurd...
Ik weet niet of het nu wel bevoordelijk is haar in te pakken in een dekentje. Ze is dekens nooit gewend, misschien dat ze daar meer last van heeft van vliegen (is een vliegendeken), maar die vliegen/steekdingen zorgen ook voor jeuk.
Nu wil ik haar morgen weer even wassen, even insprayen eventueel met het zink-spul (staat dat het ook voor jeuk en eczeem gebruikt kan worden en is mij aangeraden door de speciaalzaak). En anders toch maar even de DA om te kijken of het niet wat anders raars is...
Vervolg op mijn verhaaltje
Het werd erger en erger, en ze had nog altijd enorme jeuk! Tijd voor de DA vond ik. Die dacht wat aan schimmel, maar aan de andere kant; ze is niet bekend met schimmel die dan zo enorme jeuk veroorzaakt. Ponylief wordt er gek van. Ze staat nu dag en nacht in haar dekentje, maar dat is geen eczeem deken dus ga ik eens naar kijken. Er is een schraapsel genomen, en mijt of iets is het niet. Schimmel onderzoek duurt lang omdat het in de kweek moet, dus daar heb ik niet voor gekozen. Ik behandel nu alles alszijnde schimmel, ondanks dat ze niet verwacht dat dat het is. Maar ik heb gisteren alles gewassen met Imaverol. Ze heeft ook een injectie gehad tegen de jeuk.
Mijn DA dacht dat een eczeem meer waarschijnlijk zal zijn. Een reactie op de prikken en vliegen. Echter heeft ze dit dus niet echt in haar manen en staart. Ja, daar jeukt ze wel iets, maar het is meer aanwezig op haar lichaam zelf, waar ze dus kale plekken krijgt. Het begon allemaal wel in de voorpluk, dat gaat nu aardig = minder jeuk, maar wel schilfers.
KAN het eventueel idd een reactie zijn op vliegen/muggen, soort van zomer eczeem maar dan alleen op haar lichaam? En dat het nu gewoon extra aanwezig is - aangezien voorgaande jaren het mij nooit zo is opgevallen, dazen vinden haar niet lekker maar dat lijken nu niet enorm de boosdoeners - door de warmte? Ik vind het zo lastig om te bepalen wta het nu is.
Ik heb nu een dekentje van Nika op, m,aar dat is een 'gewone' vliegendeken. Wel met hals en buikflap, maar natuurlijk wel wat grofmaziger. Zou ik een eczeem deken gewoon gaan proberen? En waar kan je van die kleintjes krijgen? (ze heeft nu een 118 onderlengte op).
De plekken, ze heeft echt veel jeuk. Gelukkig was dat vandaag wel wat minder door de injectie die ze van de DA heeft gehad (weet niet wat het precies was, maar ging gelijk in een bloedvat).

Deze deken heb ik nu op liggen;