[INFO] hoestende paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Laura_

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 17:44

En bij mij heeft ze de eerste paar jaar slootwater gehad omdat we niks anders hadden. Tien ben ik bewust niet aan zo'n traject begonnen, want dat is inderdaad beetje dweilen met de kraan open

Waaslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 18:07

Ik heb twee paardjes met astma. 1 heb ik 9 jaar waarvan 5 jaar astma, heel goed onder controle te houden, kan in winter zelfs op droog hooi, in voorjaar moet ik op voordroog dan blijft hij klachtenvrij. Nu nieuwe gekocht waarvan ik ook wist dat hij astma heeft. Nog wat zoeken wat het beste voor hem werkt, staat nu 18u per dag nog met draadje tussen de andere om zeker te zijn dat hij stofvrij hooi krijgt ( tophay). Staan aan huis op paddock paradise ( dus nooit binnen, geen stalstrooisel). Nu twijfel ik om hem deken aan te doen, heeft wel schuiltent maar staat er bijna niet in, het blijft rotweer ... hij hoest af en toe ... wordt ondersteund met flexineb. Heb hem nu 5 weken... verhuis is altijd weerslag... wat zouden jullie doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 13:10

Ik kom even het topic binnenvallen maar ik heb even jullie inzichten nodig. In januari ben ik met mijn paard verhuisd naar een andere plek. Maart/april begon ze tijdens het aandraven iets te hoesten. Echt een opstartkuchje. Uiteindelijk de dierenarts laten komen nadat mijn paard en een ander paard ook in de stal begonnen te hoesten en de dierenarts constateerde een stofallergie en gaf aan dat ze naar een buitenbox moest verhuizen. Uiteindelijk is ze samen met dat andere paard verhuisd naar een paddockbox (uitloop met een schuilstalletje) en is het hoesten op stal gestopt. Wel bleef ze met rijden regelmatig een opstarthoesje hebben en had ze na het rijden vaak wat wit snot uit haar neus lopen. Niet altijd, maar meestal wel. Dierenarts nog eens laten komen maar hij gaf nog steeds aan "stofallergie". Ik vond dit vreemd want zowel mijn paard als dat paard van een stalgenoot kwamen beiden van een hele stoffige stal af en hebben beide nooit last van hun luchtwegen gehad totdat we op deze stal kwamen. Wel hadden ze hier vrij stoffig gehakseld stro maar er werd nooit uitgemest als de paarden op stal stonden.

Afgelopen donderdag heeft ze met het aandraven een paar keer zo flink gehoest dat ik de dierenarts weer wilde bellen. Na het rijden ook weer flink veel wit snot uit haar neus net zo als de afgelopen weken eigenlijk iedere keer. Uiteindelijk ben ik afgelopen zaterdag hals over kop met haar naar een andere plek moeten verhuizen waar ze weer in een binnenbox staat. Ik was even bang hoe haar luchtwegen hier op zouden reageren maar tot nu toe (afkloppen) gaat het vele malen beter dan op de vorige stal in de buitenbox :? Ze hebben haar niet horen hoesten op stal, gisteren tijdens het rijden geen opstarthoestje én na het rijden geen wit snot meer uit haar neus. Ik wil nog even niet te vroeg juichen maar ik heb het idee dat ze inderdaad ergens een allergie voor lijkt te hebben op iets wat op de vorige stal wel aanwezig is en op de huidige plek niet.

Zou ze wellicht toch een allergie hebben voor dat fijne gehakselde stro? Het hooi?

Flicka12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 14:03

Wat vervelend! Ik herken je verhaal wel erg met voornamelijk het opstartkuchje. Mijn paard bleek wel astma te hebben (nog in een relatief milde vorm).Bij mij zijn voornamelijk stro (nu vervangen door vlas) en hooi (nu ontstoft en gestoomd) wel écht triggers geweest om te gaan hoesten. Nu gelukkig veel beter onder controle. Ik denk dus zeker dat de verandering van ruwvoer en bodembedekking verschil kan maken! Maar ik zou ook zeker een scopie laten maken om zeker te weten wat er aan de hand is zodat je gericht kunt handelen. Succes!

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 14:09

Ja als de stofallegie eenmaal getriggerd is, dan is het zaak om alle stof zoveel mogelijk te vermijden.
Dus echt stofvrije bodembedekking en hooi ook stofvrij maken dmv weken/stomen.

Bij ons is het ontstaan toen we een partij erg stoffig hooi hadden.
Daarvoor hadden we nog nooit te maken gehad met luchtwegproblemen en ineens hadden 2 van de 3 paarden astma. En van die 2 hebben we al 1 moeten laten inslapen aan de gevolgen van die astma.
Dit in een tijdsbestek van 3 jaar.

Wat ik eigenlijk wil zeggen, onderschat die stofallergie aub niet. Een paard hoort niet te hoesten ook niet een enkele keer bij het aandraven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 14:34

Oh jeetje dat klinkt heel heftig zeg. Ik wist niet dat paarden zo snel een blijvende stofallergie kunnen ontwikkelen :oo Dat paarden niet horen te hoesten ben ik inderdaad van op de hoogte. Ze deed het ook niet iedere keer. Maar wel steeds na het rijden wit snot. Maar dat was gisteren na het rijden voor het eerst sinds lange tijd ook afwezig.

Ik hou het in ieder geval even goed in de gaten de komende tijd. Ze heeft wel cornage in een lichte vorm.

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 08:09

Ik denk wel dat ze aanleg moeten hebben voor het ontwikkelen van een stofallergie. Ik had het paard 1,5 jaar zonder problemen maar in de aankooptest kwam naar voren dat hij er gevoelig voor was. Maar hier stond hij altij d buiten enzo. Een heel stoffig pak hooi is waarschijnlijk de trigger geweest. Ben nu bijna 2 jaar aan het vernevelen, verbeteren etc. meer dan 10.000 Euro aan kosten verder (inclusief flexineb, haygain etc.) - en nog zijn we er niet (als we er ooit komen). Grijp in voor het een echt probleem is!

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 20:40

Ik geef sinds gisteren bronchix pure en ik merk nu al een heel verschil. Geen hoestjes meer en hij lijkt zich over het algemeen ook al beter te voelen, plots veel meer energie! Ik heb ontdekt dat er 2 stallen schuin over hem zijn die enorm stoffig gemul gebruiken in de stal, dus dat kan wel meespelen in zijn gehoest. Normaal gaan er binnekort 2 stallen vrijkomen in onze gang die dichter bij de deur zijn en verder van die 2 stallen, dus dan verhuis ik hem daar ook heen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 20:44

evilginger schreef:
Ik geef sinds gisteren bronchix pure en ik merk nu al een heel verschil. Geen hoestjes meer en hij lijkt zich over het algemeen ook al beter te voelen, plots veel meer energie! Ik heb ontdekt dat er 2 stallen schuin over hem zijn die enorm stoffig gemul gebruiken in de stal, dus dat kan wel meespelen in zijn gehoest. Normaal gaan er binnekort 2 stallen vrijkomen in onze gang die dichter bij de deur zijn en verder van die 2 stallen, dus dan verhuis ik hem daar ook heen.

Dat is dan een prachtig placebo effect :D

Fijn dat je paard het zo goed goed doet! Maar geen enkel iets kan in 24 uur een verschil maken helaas. Vermoedelijk komt het door het weer. Hier ook ineens veel meer energie namelijk vandaag. Maar het is ook een stuk (water)kouder vandaag dan het geweest is.

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 20:53

Spenk schreef:
evilginger schreef:

Dat is dan een prachtig placebo effect :D

Fijn dat je paard het zo goed goed doet! Maar geen enkel iets kan in 24 uur een verschil maken helaas. Vermoedelijk komt het door het weer. Hier ook ineens veel meer energie namelijk vandaag. Maar het is ook een stuk (water)kouder vandaag dan het geweest is.

Placebo effect of niet, vandaag een duidelijk verschil haha. Ik geef het sowieso nog door voor zolang het aanbevolen is (40 dagen). In BE is het al enkele dagen stervenskoud, dus denk niet dat dat hier het verschil maakt. Mogelijk ook met even terug meer buiten te staan ook wat effect

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 21:01

Hier helaas toch wat last. Maar kan de oorzaak niet helemaal plaatsen.
Ze heeft in beweging wat grote neusgaten, minder adem. Maar heeft wegens blessure ook lang weinig tot niks gedaan. Ze is wel fit en wil werken/lopen.

Dus is het weeromslag, longconditie, gewoon verkoudheidje? Idk.

Ze krijgt hetzelfde aan medicatie wat ze structueel krijgt en waar ze de gehele zomer klachtvrij op was. Dat is voor haar meestal het zwaarste seizoen.

Ik ben nu extra gestart met de audevard balsamic control.

Ze heeft milde copd, dus het is denk ik ergens ook up and down. Net als bij mensen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 21:40

Zijn er ook bokkers die spliterwten geven aan hun paard tegen het hoesten. Werkt het ook?

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 22:59

marleen_usar schreef:
Zijn er ook bokkers die spliterwten geven aan hun paard tegen het hoesten. Werkt het ook?

Ik heb het een paar weken gegeven, deed helemaal niks.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 11:49

Oke ik denk dat het hier al werkt na 2 dagen, even afwachten wat het verder doet.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 14:58

O heel fijn, hopen dat het werkt bij jullie!!

Flicka12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 23:43

Die van mij was vandaag weer wat meer aan het hoesten… zou dat kunnen komen door de koude lucht?

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 09:39

Flicka12 schreef:
Die van mij was vandaag weer wat meer aan het hoesten… zou dat kunnen komen door de koude lucht?

Dat vermoeden heb ik ook!
Ik heb zelf geen astma maar wel een kuchje en ik reageer er ook op. -O-

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 12:56

Bij mij op stal zijn er ook meer aan het hoesten, waarbij niet eens astma is vastgesteld. Dus gok dat de kou wel iets veroorzaakt

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 20:07

Hier gaat het gelukkig weer goed. Eigenlijk altijd in de winter periode. Paard is bekend met hoesten bij het aandraven en soms ook bij het rollen of na eten van zn krachtvoer in de periode van maart april tm oktober november. De flexineb niet meer gebruikt want helaas werkt dat niet bij mijn paard. Zout immunosan balsamic air niks werkte. Ik heb het van de zomer redelijk kunnen onderdrukken met de Phytonic respi comp maar ideaal was het niet. Van t najaar een soort trajact in gegaan en ik voer nu Hoestmix van Simicur. En in febr maart ga ik daar de Allergicur aan toevoegen omdat er toch vermoeden is van pollen allergie. Mijn paard is afgelopen zomer gediagnosticeerd met milde astma via een longspoeling en op de broncoscopie was niet veel slijm te zien alleen een rode geïrriteerde luchtpijp. Hij heeft dus ergens last van waar zijn luchtpijp/keel geiriteerd van raakt en uitdroogd. Omdat het in de zomer het ergste is verdenken wij pollen.

Ik ben begonnen met 2 schepjes per dag van de hoestmix en zit nu op 1. En ik hoop aankomende tijd af tekunnen bouwen naar 0. En dan in febr weer starten

Hij hoest nu niet meer, alleen met lang en laag touw tijdens het longeren heel apart. Met dubbele longe doet hij het nu niet en met rijden ook niet. Ik ben benieuwd hoe we aankomend voorjaar ervoor staan. Vorig jaar in mei begonnen met puur pollen maar dat had helaas geen effect. Je zit in een soort visuele cirkel en het is moeilijk omdat te doorbreken.

Ps paard heeft tijdelijk op medicatie gestaan dat werkte wel alleen voor mij was het niet haalbaar om op lange termijn 2 keer per dag naar stal te gaan plus de DA vind hem nog te goed. Paard is verder niet benauwd of pompend. Ik denk en hoop als ik optijd begin met de allergicur dat ik de visuele cirkel redelijk kan doorbreken

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 23:17

Ik ben blij dat ik dit topic open en dat er meer ineens hoesten. Mijn merrie was helemaal vrij en vandaag ineens drama

Flicka12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 23:54

Horseloverl schreef:
Ik ben blij dat ik dit topic open en dat er meer ineens hoesten. Mijn merrie was helemaal vrij en vandaag ineens drama

Kleine geruststelling… ookal is het niet fijn voor ze :(:)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 10:13

Horseloverl schreef:

Hier dus ook. Paard heeft sowieso jaarlijks terugkerende hoest.
Totnutoe was het nu en dan eens een kuchje, ze krijgt nu weer sinds twee weken NAF Respiratory.
Tot donderdag goed, vandaag is ze weer volop aan het hoesten.
PRE, zonder deken, staat overdag buiten op de paddock met onbeperkt voordroog, snachts binnen op stro met onbeperkt voordroog in een net. Krijgt grasmix en vitaminebrok als krachtvoer met de respiratory erbij.

De hoest komt van heel diep, soms laat ze ook scheten erbij.

Ik heb een stomer besteld, ik probeer een dezer dagen zelf een hooistomer te maken.
Is gestoomd hooi beter dan voordroog ivm hoesten?

Flicka12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 12:21

Bahh... vind het zo sneu. Ik heb de dierenarts maar gebeld voor een kuurtje :(

Vervelend, Duhelo! Ik denk persoonlijk dat gestoomd hooi of voordroog qua stof niet zo heel veel uitmaakt?
Die van mij krijgt ontstoft hooi wat ook nog gestoomd wordt. Reden hiervan is voornamelijk dat ze darmklachten krijgt van voordroog...

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 12:28

ik weet niet zeker of ze hoest op stof of op iets anders.
Ze heeft al klachten gehad in augustus toen het zo stoffig was op droog hooi. Voordroog maakt niet altijd verschil. Meestal hoest ze enkel in de winter. Vaak toen ze 24/7 buiten stond na enkele dagen na elkaar regen. Nu komt ze snachts binnen en deze week was het droog, en nu hoest ze ook weer, ondanks ook voordroog.
Ofwel is het dan eerder een schimmel in het hooi? (maar ook al verschillende types en balen hooi en voordroog gegeven van verschillende leveranciers...)

Flicka12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 12:37

Heb je wel eens een scopie laten doen?

Als je het gaat stomen dan zou dat misschien wel verschil kunnen maken!