[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

opisop_shop

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 23:53

Daphaan het is gewoon heel erg uitproberen wat helpt. Ik denk niet dat ze er echt helemaal vanaf komen qua aanleg, maar dat je er wel voor kunt zorgen dat het niet tot uiting komt. Hetzij door een deken, smeerseltjes, aan zee, andere voeding/huisvesting enz.

Vertel eens wat meer, hoe lang heb je haar al en hoe lang schuurt ze al? Hoe staat ze gestald, wat krijgt ze te eten en aan beweging?

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 01:06

ik heb haar iets van twee maanden. ze was vrij schraal, had voornamelijk in het land gestaan. vrijwel geen beweging. ze is erg nerveus in die zin dat ze onzeker is, niet schrikkerig, maar onzeker.

we zijn haar aan het opknappen, qua hoefsmid, gewicht, osteopaat erbij gehad, en ik longeer haar nu elke dag twintig minuutjes en werk aan haar zelfvertrouwen door veel routine en regelmaat te geven. Ze begint wel wat te veranderen en haar rug (5 wervels zaten vast) begint ook beter te worden. Ook is ze nu op een beter gewicht en ziet haar vacht er beter uit. Behalve staart en manen dus.
Over een paar weken ga ik het rijden weer langzaam oppakken.

Ze schuurde al een beetje bij de vorige eigenaar, die deed er niks aan voor zover ik weet, maar daar leek het meer op gewoon wat geschuur, niet op ZE, maar het was er het seizoen ook nog niet voor, ik denk dat ze er niet eens van op de hoogte waren omdat ze haar maar heel even in hun bezit hebben gehad.

bij ons staat ze de hele dag buiten in een paddock, en heeft vrije toegang tot de stal (waar ze veel staat). 's avonds staat ze op stal.

ze krijgt heel veel hooi en 3 scheppen energie-loze muesli.

Nu met deken en smeerseltjes is het in elk geval stabiel en beginnen de haartjes weer een beetje terug te komen

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 08:55

of zomereczeem erfelijk is weten we toch echt pas zeker als daar in het DNA bewijs voor is gevonden, dat is er nog niet,inderdaad is er bij onderzoek op uiterlijke kenmerken bij friezen en shetlanders een ernstige verdenking, bij friezen ligt het helemaal moeilijk, daar is ieder dier erg aan elkaar verwant.als het gen eenmaal herkenbaar wordt zou je daar ook op kunnen gaan testen, nu is het zo dat iets berst erfelijk zou kunnen zijn, maar het ook pas zichtbaar wordt als er cullicoides zijn, paarden die hun leven grotendeels op binnenstallen en in de binnenbak doorbrengen vertonen zelden zomereczeem, daar komen vrijwel geen muggen, maar dat wil niet zeggen dat ze dan ook vrij ervan zijn.

bij de paarden die erg jong zijn als ze voor het eerst beginnen te schuren is zeker de verdenking van een atopie in beeld, maar zomereczeem kan op iedere leeftijd ontstaan, daarom wordt het vooral in de hoek van de verkregen allergieen geplaatst, het is inderedaad bij beide vormen pas mogelijk als het immunsysteem voldoende ontwikkeld is, eerder kan er niet gereageerd worden, aangenomen wordt dat dat tussen 1 en 2 jaar is.

ook zijn er tenminste 2 vormen bekend bij zomereczeem, de ene reageerd vrijwel direct op een beet, de andere pas na uren tot zelfs 2 dagen. de plekken waar de jeuk optreed zijn meer gerelateerd aan de soort cullicoides, die steekt op eigen voorkeursplekken, ook daar kunnen we nog best wat kennis over gebruiken.

genetisch onderzoek kan dus best veel duidelijk gaan maken, voor de fokkerij zeker, soms zijn dingen vrij direct van generatie op generatie erfelijk, maar vaak kan het ook zijn dat beide ouders een stukje moeten leveren, terwijl ze zelf maar de helft hebben en dan vrij zijn, ze zijn dan wel drager, maar vertonen het niet, als in een familie nu al veel zomereczeem opduikt, is het toch niet handig dit genetisch materiaal te blijven doorgeven, dan is de verdenking wel erg groot en ook de kans op nieuwe slachtoffers, fokken doe je toch met een streven naar verbeteren, niet vermeerderen van het aantal en op een paard met zomereczeem zit niemand te wachten, paard zelf waarschijnlijk nog het minste.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 13:32

@Tug: Met de heel beperkte ervaring van mij met mijn pony en wat ik hier en elders lees, begin ik eerder richting een wisselwerking te denken tussen een welvaartsziekte (te dik door te rijk voer) en een gebreksziekte doordat de vitamine/mineralen/sporenelementen balans in de grond gruwelijk scheef is.
Als ik nl kijk naar vorig jaar : Op hooi (van goed gebalanceerd land) in 1 week 100% jeukvrij. Nu hooi van ander land : bijna 5 weken verder en 95% jeukvrij. Gras hier is trouwens voor het vleesvee en die zijn inderdaad flink bespierd en tonen voor mij als leek gezond (al kan ik niet wennen aan vieze konten door eigenlijk permanente schijterij.)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 14:48

Ik heb vandaag Defendog gebruikt op Storm en heb hem een biertje gegeven in de hoop wat afvalstoffen kwijt te kunnen raken. Het waait hard dus ik durf het nu wel aan zonder deken.
Ben benieuwd hoe het dan gaat!

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 17:42

@ opisop: ik vond het echt veel te warm, toen ik aan het rijden was, werd Kaspar echt niet goed van de muggen. Hij had ook een flinke beet op z'n borst :( rotdazen...

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 18:59

Bij ons was het niet echt warm en waaide het heel erg, gisteren ook al hetzelfde. Heb de deken afgedaan om te testen hoe het met zijn eczeem gaat, had inderdaad wel wat twijfels qua vliegen/dazen maar goed, ik kijk het eventjes aan.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 19:53

Ik schrok me vanmorgen kapot! Vies zijn deken lag achter helemaal naar rechts en het beenelastiek zat bijna om zijn kogels zo laag hing het.
Wat bleek? Aan de rechterkant is het hele elastiek losgelaten van de deken én de gesp kapot. Hoe hij dat voor elkaar gekregen heeft? Gelukkig had hij niets, maar ik schrok er wel van.
Ik heb het elastiek er zo goed mogelijk weer opgezet en de sluitingen van mijn hoofdkap eraan gemaakt. Hopelijk houdt het, maar ik ben er bang voor :\

Ik heb ook nog een soort pagonydeken, maar die blijft niet liggen. Hij past mooier dan de deken die er nu op ligt, maar rond de hals/borst zit bij de bruine deken elastiek en dat geeft teveel mee. De bruine deken schuift echt heel erg naar achteren toe. Mijn blauwe deken heeft daar een stugge nylonband zitten die echt niet meerekt en daardoor kan het ook niet naar achteren toe.
Iemand een idee hoe ik kan zorgen dat die bruine deken niet naar achteren schuift? Dit is namelijk mijn reservedeken en ik vrees dat ik hem toch nog nodig ga hebben.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 20:02

Is de bruine niet te groot/lang?

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 20:04

Kun je niet zelf zo'n nylonband eraan vast maken? ik heb bij de mijne van vorig jaar (everline) ook een nieuwe eraan gezet. Gewoon een band die tegenwoordig als sleutelhanger voor om de hals worden gebruikt. Zijn lang genoeg en ook breed genoeg. Heb er eventueel nog wel eentje voor je die ik je kan opsturen ;)

cids

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 20:24

of eventueel een dekensingel gebruiken

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 20:26

Opisop, de bruine past perfect! Maar doordat het elastiek is bij de schoft schuift het dus achter zijn schoft en dan ligt de deken voor geen meter.

Zammie waar koop je dat soort band? Dat zit volgens mij ook om mijn blauwe heen.
Een dekensingel zal het naar achteren schuiven niet voorkomen, anders zouden de singels van de buikflap dat ook doen.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 20:30

Ik heb van die sleutelhangers (zie je nu heel veel, is een modeding) die je om je hals kunt dragen ervoor gebruikt. Heb er nog wel enkelen liggen, dus kan je 1-tje opsturen. Kleur is alleen wel oranje :D

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 20:31

Anders even langs de stoffenwinkel, daar hebben ze toch wel van die nylon banden?
Ik bewaar ze zelf altijd van oude zomer/winterdekens trouwens, net als allemaal andere oude rommel zoals clippen en gespen enz. :D

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 20:33

Hm... ik denk dat dat te kort is eigenlijk. Ik denk dat ik thuis ook anders nog wel een keykoord heb liggen. Ook oranje trouwens :D van de camping waar ik werk.
Eens kijken of dat misschien gaat lukken, maar ik denk het niet.

Opisop, waar zitten die banden aan andere dekens dan?
En ik heb echt geen idee waar hier ergens een stoffenwinkel is. :+

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 20:36

Je bedoelt toch gewoon de randen zeg maar?
Darren heeft eens een zomerdeken finaal gesloopt, heb toen de clippen en gespen erafgehaald en de rand die onderaan de deken zit losgetornd.

Anders even op internet kijken naar een stoffenwinkel, valt sowieso ook wel online te kopen denk ik.
Je woont hier geloof ik niet in de buurt he?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 20:37

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 20:38

Ik bedoel NIET de randen van mijn deken, maar het stuk bij de hals.
Wacht ik zoek een voorbeeldje :)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 20:40

Nee ik snap dat je niet de rand bedoeld, maar je wilt toch een stevig stuk stof o.i.d dat je daar in kunt naaien, zoals Zammie opperde? Dan zou je toch dit soort nylon band kunnen gebruiken?
Dat is dus hetzelfde soort (maar dan iets stugger) als ik bedoelde wat ik van oude dekens afhaal.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 20:41

Opisop, dat zijn wel de banden die ik volgens mij bedoel! Thanks!

Ik bedoel het stuk wat strakker zit voor de schoft/schouders en wat dus eigenlijk om de hals zit. http://www.mijnalbum.nl/Foto-MMBWL7CR.jpg daar zit bij deze deken een nylonband en daardoor schuift de deken niet naar achteren.

[edit] Ga ik morgen mooi die band opmeten bij mijn oude deken en dan eens zien of ik het kan bestellen en eraan kan krijgen zoals ik wil!

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 21:11

Vervelend dat het maar niet goed blijft gaan met de deken Anne. Ik moet zeggen dat toen ik de everline nog gebruikte hij ook veel schoof. Met de rambo SIH is dat over. Oké het kost wat maar het is zijn geld dubbel en dwars waard :j

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 21:13

Deze deken is heel erg goed hoor. De blauwe doet zijn werk goed. Ik heb hem alleen een maat te groot gekocht en daardoor schoof het in het begin. Nu blijft het op zich goed liggen, maar elke week sloopt het paard er wel weer iets aan. Te zien aan zijn wondjes, zijn ze ook weer wat hardhandiger in de wei. Ik denk dat zo ook vanacht de deken kapot gegaan is.

Die reservedeken (de bruine waar het de laatste berichten over ging, om die band erin te zetten) heb ik echt alleen als reserve gekocht en was erg goedkoop. Ik vind het een mooie deken, lekker luchtig stofje, goede kleur voor mijn paard, alleen dat elastiek is een nadeel. Verder ligt hij geweldig, past mooi,de buikflap sluit super aan enz.. enz..

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 21:16

Ja woeste weidegenootjes zijn nooit goed voor een deken inderdaad. Gelukkig kijkt RB niet om naar Ulvy's deken.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 21:20

Vies speelt heel erg wild met zijn weidemaatjes. Zijn winterdekens hebben ook flinke halen gehad van zijn stoeimaatjes.
Ook is hij echt een duts en weet niet goed wanneer op te houden. Zo beukt hij gewoon een paard opzij dat hoger in rang is en dan raakt hij wel eens een stukje deken of neus kwijt.

Nathalie83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 23:18

Hooi,

Heeft er hier iemand ervaring met een paard die manen en staart kapot schuurt maar (naar onze mening) geen zomer eczeem heeft?? Manen zijn nu op lengte fjort zeg maar voorpluk doet ze (gelukkig!) niks mee. Staart zitten wel schilvers in maar geen korsten zeg maar..
Weet iemand waar de jeuk weg kan komen?? en hoe er vanaf te komen??