[INFO] castreren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Luziream

Re: Centraal topic over castreren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 23:40

Marloes_R schreef:
Ik heb een fjord van een jaar. De bedoeling is om hem met 2 jaar te ruinen, liefst in een kliniek.

Klopt het dan een hengst groter groeit dan een ruin? Dus als je jong castreert, dat hij dan niet zo hoog groeit als dat hij als hengst zou hebben gedaan?

Nee, een hengst krijgt meer bespiering dan een ruin, ze zeggen als je vroeg castreerd ze vaak nog wat doorgroeien in de hoogte.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 00:21

Ik hoorde dat zodra ze gecastreerd zijn ze zowiezo nog een stukje groeien.

Die van mij gaat binnen nu en 2 weken.... Nagelbijten / Gniffelen

Rindje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 06:42

Mijn mooie grote zwarte vriend is eergister geopereerd, en ik kon afscheid van hem nemen Huilen .

Ik heb er heel lang over nagedacht, langer hengst laten of niet, uren op internet gezocht naar complicaties enz. Maar de kans op kwaadardige tumoren was groot bij de bal in de lies, dus had besloten. Ik had me door de eigenaar van de opfok laten verzekeren dat het goede kliniek was met een ruime ervaring op gebied van klophengstoperaties.
Rindje moest ik in laten slapen door een complicatie met een kans van 1%, maar toch wilde ik die onder jullie aandacht brengen, omdat ik er niks over kon vinden op internet.
Als ik het terug kon draaien, deed ik dat. Maar ik ben hem kwijt, voor altijd, en ben er kapot van.

Rindje werd liggend geopereerd omdat hij klophengst was. 1 bal in de lies dus.
De operatie verliep goed, en we konden via een monitor de uitslaapbox bekijken.
Hij werd wakker, maar wat me meteen opviel is dat zjin achterbenen niet bewogen.
Wat bleek, zijn staartbeentje was beschadigd waardoor ruggemerg af was gestorven.
Hij was van achteren verlamd.

Ik ben nu dus weer aan het zoeken op internet naar deze complicatie, vandaar dat ik hier terecht kwam (via google) en kan er nog steeds niks over vinden. Mijn vriendin gaat vandaag ook een second opinion vragen aan haar eigen dierenarts. En ik ga morgen als alles weer open is, een paar klinieken bellen.
Als er iemand is die over deze complicatie eerder heeft gehoord of meegemaakt, ik zou er graag meer over weten, want ik begrijp het niet. Kan er niet over uit dat een volkomen gezond paard de kliniek ingaat, en 2 uur later is hij dood.

Hij was 18 april nét 3 geworden, ik had heel veel plannen met hem, hij zou naar stal Wijdewormer gaan voor het nakomelingenonderzoek van Bente412, hij zou dit jaar beleerd worden, ik had hem al als veulentje. En toen hij nog bij zijn moeder stond oefende ik al met hem. Verschrikkelijk en ongelooflijk Boos! Genoeg meegemaakt al met 'm, alle paardenziektes (droes, schurft, mok, wondjes) en hij liet zich zo lief behandelen altijd (behalve met de waterslang, dat vond ie maar niks, waterballet dus) Ik mis hem verschrikkelijk.

Een half uur voor de operatie, hij stond toen al een dag op de kliniek, en we waren vol goede moed:
Afbeelding
Afbeelding

Mijn mooie fries op de operatietafel, geen idee wat hem en ons te wachten stond nog Huilen :
Afbeelding
Afbeelding

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 08:09

jeetje Rindje, wat verschrikkelijk. sterkte met het verlies.
inderdaad even bellen voor second opinion.

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 08:43

Rindje, dit is de ergste nachtmerrie... Verdrietig

Ik heb mijn shet verloren tijdens de castratie, opeens ademde hij niet meer...Heel heftig dit...

Kan het niet zijn dat er een zenuw geraakt is, of dat hij door het liggen op zijn rug een zenuw heeft afgekneld?
Vreselijk, ik zie er nu al vreselijk tegenop op mijn hengst te laten castreren..

Heel veel sterkte met het verlies.. Ach gut

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 08:44

Trouwens nog bedankt voor mijn vraag te beantwoorden over het groeien.
Dus een ruin wordt wat hoger doorgaans...Ok, mooi om te weten Lachen

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 17:00

Rindje, ook mijn paard is gestorven door een complicatie, wel een ander geval dan dat van jou, maar ik weet waar je door heen gaat... echt ontzettend veel sterkte gewenst Ach gut

Rindje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 19:13

Marloes en Splash, dank jullie, dat doet goed.
Is het lang geleden van jullie paard/shet? En wat voor complicatie was dat dan Splash?
Je voelt je zo boos en verdrietig dan hé? Arm dier.... en konden we het maar terugdraaien.........

Mijn vriendin heeft haar eigen dierenarts geraadpleegd, en het schijnt een bekende complicatie te zijn geweest, al komt het heel weinig voor, 1 op de 100. En nog iemand van een ander forum zei dat het een risico is als je een groot dier neerlegt. Maar de meeste operaties gaan altijd goed.
Al met al.... ik kan blijven zoeken en vragen, maar Rindje heeft gewoon ontzettend veel pech gehad.
Ik krijg hem er niet mee terug.... maar ik schrijf alles van me af, maak collages enzo, bekijk oude foto's, en hou mijn website bij. (http://tekeningenmeer.punt.nl).
Daar staan meer foto's van Rindje.

Ik moet het verwerken en een plekje geven, en dat zal de eerstkomende tijd best moeilijk zijn.

Marloes en Splash ook héél héél veel sterkte gewenst! Ach gut

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 19:30

Van mij is het gebeurd op 8 april, toen werd ze naar de kliniek gebracht door een ongeluk, trap op haar oog gehad, oog was leeggelopen en was niet meer te redden. Woensdag 9 april werd ze geopereerd in Utrecht, om half 9 werd ik gebeld dat ze gingen beginnen, en om half 11 werd ik gebeld dat ze een hartstilstand had gekregen, en na een half uur reanimeren hebben ze haar niet meer teruggekregen. Kans van 1 op 500. 2jarige, gezond en een pracht van een paard. Rindje, je beseft het allemaal nog niet hoor... maar de klap krijg je straks dubbel zo hard, mijn pb-box staat voor je open Ach gut

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 21:02

Rindje, bij mijn shet is het gebeurd in september 2005. Hij zou o pde wei gecastreerd worden, liggend. Ik koos hiervoor zodat ik hem het transport niet hoefde aan te doen en hij gewoon lekker thuis kon blijven.

De da was bezig en opeens reageerde Smokey nergens meer op..Zijn ogen waren wazig en hij ademde niet meer. De da was er heel snel klaar mee en is weggegaan. Hij heeft ook nooit meer gebeld..

Ik was alleen thuis en heb letterlijk bovenop Smokey gelegen en gehuild. Mijn tinker stond erbij en heeft echt een periode gerouwd. De dag erna hebben mijn man en ik hem achter in de wei begraven.

Het doet nog pijn als ik eraan denk. Had ik een andere keuze moeten maken? Was het ook gebeurd op de kliniek? Of had ik hem dan nu nog gehad? Ik zal het nooit weten..

En over een jaartje is mijn fjord aan de beurt. Ik heb er nu al stress over. Ik vind een complicatie van 1 op 100 nog best veel..Wat moet ik doen? Over de lies of staand? Naar welke kliniek zal ik gaan? Wie zal ik nu vertrouwen?
Het is moeilijk, maar ik heb nog even gelukkig...

Splash, vreselijk zeg, zo plots je paardje kwijt.. Verdrietig

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 21:39

Vorige week vrijdag zijn mijn 2 hengsten gecastreert.
Gewoon staant in hun eigen stal.
Ik moest de wonden minimaal 1week open houden, zodat vocht en ander rotzooi eruit kon.
Morgen zijn we een week verder en het ziet er goed uit.
De wonden zijn nog wel open, maar genezen verder mooi.
Verder zijn bij beide de kokers wel wat dik geworden, maar elke avond als ze naar stal gaan spuit ik 10 min. af (advies van de da)
Normaal gesproken staan mijn jongens dag en nacht buiten en zodra de wonden dicht zijn gaan ze dit ook weer.
Ik heb wel een week lang 2x daags antibiotica moeten voeren.

Maar al met al vind ik dat de castratie super is verlopen!

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 04:12

Goh Rindje ik ben er helemaal stil van. Ik kan me je verdriet goed voorstellen en je shock dat hij er in een keer niet meer is. Wat een mooie foto's van hem. Ik wens je heel veel sterkte met het verwerken van je verdriet.

Rindje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 05:39

Jee, wat heftig Verdrietig Marloes en Splash. Je staat zo machteloos dan hé......
Ja.... ik ken dat gevoel: als ik nou dit.... of had ik maar dat.........
Maar op dat moment maak je een weloverdachte beslissing. En gaat het meestal goed, je gaat niet van de complicaties uit. (heel stiekum in je achterhoofd hou je er wel een beetje rekening mee)
Ik zei al tegen mijn zus die bij me was: Als Rindje maar wakker wordt... ja dat gebeurde wel... alleen wilde hij opstaan en dat ging niet. Opratie goed verlopen, hij komt goed uit de narcose en dan dit. Zo triest.

Mijn vriendin heeft het aan haar eigen dierenarts gevraagd, en die bevestigde het verhaal van de kliniek.
1% kans op dié specifieke complicatie.... Rindje had gewoon hele stomme pech. Ik moet me erbij neerleggen... en het een plekje geven. ja Splash, dat geloof ik wel. Dat de klap nog komt. Lief van je dat je pb openstaat.... maar dat geld ook voor jou! Als je verder wilt praten erover. Ach gut
Het is voor jou ook nog maar kort geleden. Het is verschrikkelijk een mooi jong gezond en prachtig paard te moeten laten inslapen. Je hart breekt.

Rindje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 05:45

Marloes, je hebt nog even de tijd om goed te bekijken naar welke kliniek, en op wat voor manier. Maar elke manier heeft risico's.
Trouwens wel vaag van die dierenarts, dat ie snel klaar was, en nooit meer belde? Ik kan me voorstellen dat je toen nog met een hoop vragen zat Scheve mond en dat je bang bent voor je fjord. Maar dat zei een kennis ook die met paarden werkt: De kans dat het je nog een keer gebeurt is ZO klein, dat je je daar niet door moet laten afschrikken. Tsja.... makkelijk praten, maar die angst raak je niet meer kwijt.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 13:40

Jennasilver schreef:
Goh Rindje ik ben er helemaal stil van. Ik kan me je verdriet goed voorstellen en je shock dat hij er in een keer niet meer is. Wat een mooie foto's van hem. Ik wens je heel veel sterkte met het verwerken van je verdriet.

Sluit me hier helemaal bij aan. Veel sterkte, vreselijk dat je je paard zo moet verliezen.

Wat kans betreft, 1%, dus een uit honderd is echt heel veel! Moet je nagaan, honderden paarden die hier in NL per jaar gecastreerd worden... Als alleen deze complicatie al 1% is, zullen er vast meer met een dodelijke afloop zijn, dus dat maakt het risico nog hoger! oliebol, zo'n relatief makkelijke ingreep, maar dus zo gevaarlijk... Stel je moest zelf zo'n operatie ondergaan, met een overlijdingsrisico van méér dan 1 op honderd... Bij mensenoperaties die zo gevaarlijk zijn, moet dat met nadruk gezegd worden! Daar wordt een uit duizend (en zeker wat betreft verlamming oid) al als heel veel beschouwd. Waarom wordt dit dan nog gedaan? Waarom staat niet heel internet vol met waarschuwingen? Wat is dit?

Rindje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 14:51

Ja dat vind ik ook, je zou het op inernet moeten kunnen vinden. Daarom heb ik het op mijn eigen sites ook vermeld, en heb ik het hier ook gezet. Hoe meer mensen op de hoogte, hoe beter.
Ik heb vóór de operatie overal gezocht naar complicaties, en de kans erop.
En wat ik het meeste tegenkwam is dat de liggende methode via de lies (met een klophengst moet dat wel via de lies) als veiligste werd beschouwd, omdat er snel ingegrepen kan worden tijdens complicaties....
Maar deze complicatie kan ik nergens vinden!
Ik hoorde ook later van de anesthesist dat friezen er extra gevoelig voor zijn, had ik wel willen weten vóór de operatie! Dan had ik misschien toch voor laprascopie gekozen.
Als jullie iets kunnen vinden, zou ik het graag zien.
Ik ben nog steeds aan het zoeken. Scheve mond Scheve mond

Ik krijg Rindje er niet meer terug, maar ja.... ik ga er mee naar bed en sta er mee op... ik MOET er gewoon mee bezig zijn. Niet dat het helpt, als dat het had gedaan, was Rindje nu nog hengst geweest en had ie nog geleefd!

Even een stomme vraag....... wat bedoel je eigenlijk met oliebol? Rolleyes

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 21:08

Rindje schreef:
Even een stomme vraag....... wat bedoel je eigenlijk met oliebol? Rolleyes

Je kan niet schelden op bokt, dan komen er automatisch dingen als oliebol te staan.

Mijn DA zei juist dat zij tegenwoordig staant op stal castreren. Dit was o.a veiliger voor DA en voor het paard.
Alleen shetlanders en kleine ponies leggen ze nog neer.
Ik ben ook heel erg blij, dat met die 2 van mij alles goed is gegaan.
De wonden zien er goed uit en genezen goed en de zwelling neemt ook af.

De DA heeft mij precies uitgelegt wat hij ging doen en het waarom.
En de assistente heeft mij vertelt wat ik allemaal kon verwachten na de ingreep.
Ik was dus redelijk goed voorbereid op alles.

Rindje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 22:11

De kliniek zei tegen mij dat staand juist gevaarlijk was, dat er wel eens paarden met de tangen om hun ballen geklemd er vandoor zijn gegaan ondanks sedatie/verdoving, en dat DA slecht zicht heeft, plus ze kunnen alsnog trappen uitdelen, en als ze slaan onder verdoving, dan slaan ze een stuk harder als normaal.

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 22:57

Die van mij stonden in een stal, dus ze konden er niet vandoor gaan. De stal was voldoende verlicht en 1 van de 2 wou nog wel naar de DA slaan, maar met een praam op de neus was die ook rustig.
Ik heb gezien hoe die van mij tegen de box aan leunden en dan is het ook wel duidelijk dat ze niet in het land werden gecastreert. Als ze zo tegen het stroomdraad aan zouden leunen, zou dat geen pretje zijn geweest.

En ja iedere DA heeft natuurlijk ook zijn eigen methode, welke het beste is weet ik ook niet. Maar ik ben wel blij dat het achter de rug is en dat alles goed is gegaan.
Vandaag hebben ze voor het laatst antibiotica gehad, wat ze overigens niet te eten vonden haha.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 14:57

Ik vind staan het gevaarlijkst, omdat de kans dat de darmen door de buikwand naar buiten komen toch wel aanwezig is. Bij liggend heb je toch weer het risico van de narcose, maar zo zit er aan elke methode zijn voor- en nadelen.

Piiaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 20:09

Oei oei, na al deze verhalen krijg ik toch schrik om m'n shetlandertje te laten castreren hoor..
Veel sterkte allemaal ,diegene met hun verlies!

Rindje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 08:06

Via via kreeg ik een mail van iemand die lang geleden bij de eerste castratie is gewaarschuwd door haar veearts voor een klophengstoperatie bij friezen.
Het schijnt dat door de bouw van friezen ze eigenlijk niet plat op de rug op de operatietafel neergelegd moeten worden, maar iets op hun zij gekanteld.
Rindje heeft er niks meer aan en ik krijg hem er niet mee terug Huilen , maar ik ga het vandaag melden bij de kliniek. Hoe meer mensen het weten, hoe beter. Vandaar dat ik het ook hier neerzet!

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 12:22

Wat goed van je dat je in deze situatie toch nog aan anderen denkt... Ach gut

Hoe gaat het nu met je? Kan me voorstellen dat na een paar dagen de klap pas echt goed doordringt.

Inderdaad wel raar van die da dat hij nooit meer heeft gebeld...Eigenlijk had hij me een schadevergoeding moeten geven, maar op dat moment had ik geen zin meer om daar nog achteraan te gaan. Ik kreeg er mijn pony toch niet mee terug..
Maar die man komt hier het erf nooit meer op, al was het de laatste da op de wereld

_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 12:54

Ik heb Boaz vorig jaar liggend laten castreren.
De veearts heeft het bij hem en het andere paard op een andere manier, namelijk onder volledige narcoe en nog een plaatselijke verdoving zodat ze na het wakker worden minder last zouden hebben.

De operatie is gelukkig helemaal succesvol verlopen.
Wel vond ik het wakker worden doodeng, het duurde lang voordat Boaz wakker werd, hij werd ook niet rustig wakker, hij sprong letterlijk overeind en wilde er dus vandoor, hierbij is hij over de kop gegaan en gevallen.

Gelukkig heeft hij nergens iets aan over gehouden en is het mooi genezen.

Ik ben blij dat ik de verhalen hierboven toen niet heb kunnen zien want dan was ik ernstig gaan twijfelen.

Heel veel sterkte met het verlies van jullie maatjes

Rindje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 16:27

Het gaat wel Marloes, ik hou me er aan vast dat Rindje er nu niks meer van weet...
Maar het gemis is erg, en het beeld op mijn netvlies van dinsdag hoe hij lag te spartelen om op te staan, en de plannen die ik had, en de herinneringen, en het idee dat ik hem nooit meer zal zien...
Het slijt wel ooit... dinsdag en woensdag waren echt horrordagen Verdrietig maar elke dag gaat het ietsjes beter.

Jessica, Rindje had iets van een roesje gekregen waardoor ie heel rustig wakker werd......