Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

EstherHegt

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 00:26

Mijn paard is beslist niet depressief. Ik ken mijn paard erg goed. De verstoorde hormoonhuishouding geeft wel problemen. En ook wij helpen haar door haar problemen heen zo goed en zo kwaad het kan maar houden wel rekening met haar persoonlijkheid en achtergrond. Zij krijgt de kans die haalbaar is en waardig is voor haar als buitenponnie.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 10:57

Hier een recente foto van Luna.
Ze is wel dikker geworden, maar het gaat haar momenteel heel goed.
Ik ben haar van de brok aan het halen, en ben nu aan het opbouwen om haar toch even op het gras te krijgen, om haar gelukkig te houden, ze wordt namelijk steeds bozer omdat ze op het kale staat..

Afbeelding

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 11:44

Luna ziet er ook goed uit!

Ik heb ook eens wat foto´s van Evita naast elkaar gelegd, leuk om het verschil te zien!

Maart 2008, voordat we met pergolide begonnen.

Afbeelding
Afbeelding

Mei 2008, 4 weken aan de pergolide. De krullen zijn weg, maar in plaats daarvan witte haren. Ze heeft nog wel een wat afwezige blik in haar ogen.
Afbeelding
Afbeelding

Juni 2008, 3 maanden aan de pergolide. Wat vooral opvalt is dat haar spieren weer terugkomen, zonder dat ze meer werkt of traint! Helaas slaat ze van de ene kant (te mager) weer wat door naar te vet, ze heeft weer een dikke manenkam.
Afbeelding
Afbeelding

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 15:05

Rij jij evita nou nog Ireen_ of was je daar al mee gestopt?
Ik weet niet zo goed wat ik moet met luna.. de ene keer gaat het goed, maar ik ga mijn startkaart maar eens opzeggen denk ik.
Dat scheelt weer tegenslagen, dan kán ik teminste niet weg.
Pff het put me soms helemaal uit hoor, zo'n zorgenpaardje, nét ook weer.. staat ze weer met hete voeten in de bak, en zo gevoelig lopen hé....
we zijn haar elke keer nét voor met de bevangenheid, maar ik ben bang dat het binnen nu en een paar maanden weer toeslaat...

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 15:23

Ik rij Evita nog heel licht. Meestal 1 keer in de week een klein buitenritje met veel stap (onder het zadel of voor de wagen). De andere dagen doe ik grondwerk/rechtrichten, gaan we wandelen, fietsen of ik longeer haar. Ik bekijk per dag wat ze aan kan, maar probeer haar wel enigzins in beweging te houden. Nu staat ze weer even helemaal op rust vanwege haar luchtwegen, vrijdag gaan ze de bronchoscopie doen.

jcristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 16:40

evita ziet er goed uit ireen! Het probleem van te dik worden heeft mijn pony ook, ik heb ze dan ook op een kaal stuk en geef ze 3x per dag een heel klein strookje gras en 's nachts hooi en stro. Toen ik ermee begon ze zo weinig te geven (ik heb er een shetlander bij, die hoeft ook bijna niks) vond ik het eigenlijk zielig, binnen het half uur hebben ze het op, en ik was bang dat ze last zouden krijgen van de maag maar het gaat hartstikke goed en toen ze na een tijdje doorhadden dat ze niet meer kregen dan dat, stonden ze ook niet meer zo hartverscheurend (hihi) te hinneken bij het draad. Misschien kun je dat met evita ook proberen, dan kan ze toch in het gras.

VASKO

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 17:11

Ireen_ schreef:
Luna ziet er ook goed uit!

Ik heb ook eens wat foto´s van Evita naast elkaar gelegd, leuk om het verschil te zien!

Maart 2008, voordat we met pergolide begonnen.

Afbeelding
Afbeelding

Mei 2008, 4 weken aan de pergolide. De krullen zijn weg, maar in plaats daarvan witte haren. Ze heeft nog wel een wat afwezige blik in haar ogen.
Afbeelding
Afbeelding

Juni 2008, 3 maanden aan de pergolide. Wat vooral opvalt is dat haar spieren weer terugkomen, zonder dat ze meer werkt of traint! Helaas slaat ze van de ene kant (te mager) weer wat door naar te vet, ze heeft weer een dikke manenkam.
Afbeelding
Afbeelding

Zoo dat is een groot verschil zeg:) mijn paardje ziet er nu uit zoals op de eerste foto van haar..

VASKO

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 18:05

Vanmorgen is er een vrouw geweest om me paard te onderzoeken:) Echt super deed ze dat.
Ze doet met haaronderzoeken enz.. kijken of het paard ergens alergisch voor is en of het voer geschikt is enzenz.. Er kwam uit dat mij paard bij de vorige stal bij of op grondstralen stond en daardoor zich ook waarschijnlijk niet lekker voelt. Nu heb ik 2 supplementen gekregen en over 3 weken kan ik het resultaat zien.. Lachen ben benieuwd Haha!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 23:16

Ireen: krijgt evita ook magnesium? Dat kan behoorlijk werken tegen zo'n harde vette manenkam namelijk.
Fijn dat ze er zo goed uitziet zeg! Een behoorlijk verschil ook hè?

Esther: mijn post is absoluut niet bedoeld als kritiek hoor! Zeker niet, iedereen doet zijn best voor zijn of haar paard en kent zijn paard het beste. Ik probeer alleen mee te denken omdat je soms een beetje tegen de bierkaai werkt en dan kan magnesium gewoon erg helpen.

Vasko: succes met de supplementen, ga je ook nog verder met het onderzoeken van cushing en het behandelen? Of ga je dit eerst afwachten?

Luna ziet er echt goed uit op de rijfoto; wel onwijs vervelend dat ze weer zere en warme voeten heeft. Getver.. Wat krijgt zij op dit moment eigenlijk aan supplementen e.d.?

Zo blijven we wel bezig met onze paarden he? Vandaag was ik behoorlijk ongerust over de regen en willy maar hij zag er prima uit vanavond; wel even extra echinea gegeven, kan nooit kwaad om hem een beetje te boosten bij deze gekke regenbuien.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 23:30

Ja, ze krijgt al sinds maart magnesium bijgevoerd. Wat haar voeding betreft kan ik niet zo veel meer veranderen denk ik.
Strookbegrazing kan wel, maar dat zou betekenen dat ze alleen komt te staan en eigenlijk ben ik juist zo blij dat het goed gaat in de kudde.. Ze hoort helemaal bij de groep en geniet er ook echt van. Veel gras staat er niet op het land, het is al vrij kaal, maar Evita wordt zo ontzettend snel dik van gras. Daarbij is Evita helaas ook "te slim" voor een stroomdraadje, waardoor een stukje afzetten niet makkelijk is bij haar Haha!

In het voorjaar heeft ze een graaskorf om gehad, maar helaas kreeg ze daar een kapotte kin van.
Als ik haar manenkam nu vergelijk met de vorige 2 zomers, valt dit nog heel erg mee.. maar gezond is het niet.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 07:28

fargo schreef:
Esther: mijn post is absoluut niet bedoeld als kritiek hoor! Zeker niet, iedereen doet zijn best voor zijn of haar paard en kent zijn paard het beste. Ik probeer alleen mee te denken omdat je soms een beetje tegen de bierkaai werkt en dan kan magnesium gewoon erg helpen.

OK, ik reageerde misschien wat kribbig, magnesium krijgt ze ook niet meer dat kreeg ze wel maar het probleem is dat ze nu alle voedsel wantrouwt. Alleen gras en hooi wil ze nog. Geen brok, appel, wortel, musli, slobber etc. Het is echt onmogelijk haar iets van voer te geven. Ik krijg nu van iemand zodra ik haar weer aan het eten heb natuurlijk, een spray dat over voeding kan en wordt gebruikt bij paarden die heel slecht eten en de smaak van de medicijnen maskeert. Het wordt ook wel gebruikt om de smaak van Buut te maskeren. Eerst meot het wantrouwen naar voedsel opgelost worden voor ik uberhaupt iets kan toevoegen aan het voedsel. Misschien had je er overheen gelezen dat dat voedsel geven juist het probeem is waaardoor ik haar niets kan geven.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 08:40

Heb Rava gister idd haar egendeken om gedaan en o o wat was ik blij het heeft hier gestort echt het kwam gewoon met bakken naar beneden, nu was ikzelf ook rustig anders wordt ik een beetje chagerijnig omdat ik niet weg kan en ze dan in de hoos staat.

Ireen ze ziet er goed uit hoor, Rava heeft ook regelmatig dikke manenkam zodra ze dit heeft mag ze minder lang op het gras.
Voel me af en toe net een dierenbeul dat ze niet op het gras mag.
Over de magnesium, het kan ook zijn dat degene die je voert voor jouw paard niet werkt, dat had ik ook de ene ging prima en een ander soort deed echt helemaal niks

Fargo ik vroeg het me gewoon af over de Pergolide maar als jou vriendin haar paard zo'n 4 jaar op Pergolide heeft gehad dan valt me dat mee.
Als Rava dat haalt ben ik al heel erg tevreden.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 16:12

Fargo; Ja luna oogt echt heel goed en gezond, maar weet je wat ik heel vreemd vind? Dat ze echt mega gespierd wordt op haar hals, en haar "behang" wordt steeds meer.. het lijkt alsof ze (weeeer) meer hengstenhormoon aanmaakt..

Luna eet op dit moment (wil nog wel eens wijzigen):
-geen gras
-droog hooi 4-5 x daags
-'s morgens & 's avonds handje basisbrok
-magnesium,parlodel, vitamine complex, vit.E, wilgentak en brandnetel (beide uit eigen tuin).

VASKO

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 17:21

fargo schreef:
Ireen: krijgt evita ook magnesium? Dat kan behoorlijk werken tegen zo'n harde vette manenkam namelijk.
Fijn dat ze er zo goed uitziet zeg! Een behoorlijk verschil ook hè?

Vasko: succes met de supplementen, ga je ook nog verder met het onderzoeken van cushing en het behandelen? Of ga je dit eerst afwachten?

Luna ziet er echt goed uit op de rijfoto; wel onwijs vervelend dat ze weer zere en warme voeten heeft. Getver.. Wat krijgt zij op dit moment eigenlijk aan supplementen e.d.?

Zo blijven we wel bezig met onze paarden he? Vandaag was ik behoorlijk ongerust over de regen en willy maar hij zag er prima uit vanavond; wel even extra echinea gegeven, kan nooit kwaad om hem een beetje te boosten bij deze gekke regenbuien.

Maandag kom ook nog een anderen dierenarts om nog eens bloed af te nemen.. en dan maar weer afwachten,,

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 11:58

EstherHegt schreef:
fargo schreef:

OK, ik reageerde misschien wat kribbig, magnesium krijgt ze ook niet meer dat kreeg ze wel maar het probleem is dat ze nu alle voedsel wantrouwt. Alleen gras en hooi wil ze nog. Geen brok, appel, wortel, musli, slobber etc. Het is echt onmogelijk haar iets van voer te geven. Ik krijg nu van iemand zodra ik haar weer aan het eten heb natuurlijk, een spray dat over voeding kan en wordt gebruikt bij paarden die heel slecht eten en de smaak van de medicijnen maskeert. Het wordt ook wel gebruikt om de smaak van Buut te maskeren. Eerst meot het wantrouwen naar voedsel opgelost worden voor ik uberhaupt iets kan toevoegen aan het voedsel. Misschien had je er overheen gelezen dat dat voedsel geven juist het probeem is waaardoor ik haar niets kan geven.

Ja dat had ik wel gelezen hoor, daarom noemde ik juist de magnesium spuit via de paardendrogist, maar waarschijnlijk kan je die ook niet aan haar geven dus dan helpt dat weinig en verergert het de situatie misschien.. Ik weet niet of ze spuiten (zoals wormenspuiten) wel toelaat of dat je daar het ook alleen erger mee maakt. Het leek mij zo'n goede extra hulp zonder dat ze er voor hoeft te eten. Interessant die spray trouwens, nog nooit van gehoord, maar lijkt me wel handig voor de echte slechte medicijnenweigeraars.. Nou ik hoop dat ze binnenkort weer wat makkelijker eet al is goed hooi en gras natuurlijk ook al heel belangrijk dat ze dat in ieder geval binnenkrijgt.

Ga je met Luna nog overstappen van de parlodel naar pergolide? Of laat je het toch maar zo. Vreemd inderdaad, maar wel fijn dat ze weer gespierder wordt. Komt het niet omdat ze ook weer wat meer doet? Je kan het nog een keertje met de dierenarts opnemen of hij ook denkt dat ze weer "mannelijker" wordt?

Vasko: ben benieuwd naar de resultaten van je 2e arts.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 18:07

Esther, weet je hoe die spray heet? Zou misschien ook wel een oplossing zijn voor Evita bij andere medicijnen.. Ik had er nog nooit van gehoord.

VASKO, ik ben ook erg benieuwd wat de andere veearts er van gaat zeggen! Vervelend, die onzekerheid over je paard..

Morgen gaat Evita naar de dierenarts, ik ben erg benieuwd wat ze van haar zeggen, de veearts heeft haar een tijd niet gezien. Erg toevallig; de veearts van mijn oude kliniek, die Evita altijd behandelde maar er vrij plotseling niet meer werkte, werkt nu bij mijn "nieuwe" kliniek!
Ik zit mij nu trouwens af te vragen hoe het zit met cushing en medicijnen. Ik denk dat het uit haar luchtwegen komt, maar de "gebruikelijke" medicijnen (prednisolon, ventipulmin- ivm hoefbevangenheid) zouden wel eens problemen kunnen geven, lijkt me? Scheve mond

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 12:56

Rava heeft tijdje terug ook vetipulmin gehad vanwege de luchtwegen heb eigenlijk geen verschil in gemerkt in Rava mbt cushing.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 15:27

Gevoeligheden aan de luchtwegen horen wel bij cushings hé, meer kans op longontstekingen etc. Daarom geef ik willy altijd MSM (met glucosamine erin als extra voor soepelheid, niet voor zijn longen Knipoog ). Willy had vroeger altijd bronchitis en was elk jaar aan het hoesten, toen stonden we nog wel op stro en op een stoffige stal. Nu staat hij op vlas en op een luchtige stal en krijgt lekker msm en we hebben al tijden geen problemen meer gehad gelukkig. Tenminste niets dat niet met wat extra MSM of echinae op te lossen was. Hij houdt zich nu gelukkig ook behoorlijk goed met al die regen, beter dan een tijdje terug toen het ook een dagje zo nat was, toen kon ik het echt aan hem zien en merken dat dat niet lekker was gevallen bij hem.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 16:14

ik mag vanaf morgen voor 3 wkn op een kast van een huis hier in het dorp passen, incl. paarden! Ik ken die mensen nauwelijks, maar ze hadden goede verhalen over me gehoord, altijd leuk natuurlijk!
Ze hebben een privé accomodatie, met super buitenbak, weide, stapmolen, en mooie stallen.
Luna mag mee logeren, wel leuk hoor, het is aan het eind van de straat waar ze nu staat, dus niet te ver weg.
Ik wil eens kijken of haar conditie verbeterd, als ze iedere dag in de molen kan.. Lachen

ik ben niet overgestapt naar pergolide, fargo.
Luna heeft me er vorige wk afgebokt, had ik dat nog verteld?? echt erg ! Stoute meid, ze is zo fris en wakker!

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 12:04

Lijkt me heerlijk Mexxuna, de paarden zo dichtbij je "huis" Haha!

De scopie van Evita viel erg mee! Waarschijnlijk heeft ze 2 weken geleden weer een keelontsteking gehad, maar daar is ze zonder hulp van hersteld (goed teken Lachen ).
Ze had diep wel wat wit slijm zitten, maar verder zag het er netjes uit. Waarschijnlijk heeft ze wel gevoelige luchtwegen en bleef ze daardoor na de infecties snotneusjes houden. Ze heeft pilletjes voor een maand (zaditen, is ook voor mensen) om die overgevoeligheid proberen wat te verminderen en zo het risico op infecties te verkleinen.
De veearts vond haar er ook goed uit zien Lachen

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 16:33

Nou luna heeft het super hoor, op haar logeeradres, stress heeft ze niet, maar ze heeft nu een grote uitloop, zodat ze zo d'r box in kan lopen vanuit de wei, en toch merken we dat ze liever in dr box staat... want ze gaat automatisch veel binnen staan.
Verder loopt ze super daar in de bak, de bak is écht heel goed en mooi aangelegd, ze danst er gewoon in!

Ik ben blij, luna is blij! Dus wat willen we nog meer?? (tja... eigenlijk daar blijven.. Knipoog ! )

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 15:15

Ireen_ schreef:
Esther, weet je hoe die spray heet? Zou misschien ook wel een oplossing zijn voor Evita bij andere medicijnen.. Ik had er nog nooit van gehoord.

Het heet appertise mint
Dit kan ook gebruikt worden in water. Op de verpakking staat:

- enchances palatability tempting fussy easters

- ideal to mask unpalatable drugs such as bute

- use in your horses water before a competition or trip then add to the strange water to encourage drinking.

Ik heb het spulletje zelf nog niet maar ze begint weer wat te eten, dat eten moet eerst goed zijn voor ik het ga proberen. Ze is nog steeds wantrouwig naar alle voeding behalve gras en hooi dan.

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 22:13

@ EstherHegt, zou het misschien wat zijn als je wat brokjes op het gras legt ?

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 22:59

onne schreef:
@ EstherHegt, zou het misschien wat zijn als je wat brokjes op het gras legt ?

Onne dat hebben we wel geprobeerd, ook op hooi, maar ze laat het liggen, inmiddels gaat het steeds weer een klein beetje beter en ze eet nu wat musli. We zijn begonnen met pepermuntjes die at ze wel. Toen wat wortel en daarna kreeg ze een pepermuntje. Inmiddels is ze wat door de zure appel heen en gaat weer wat eten.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 08:33

Gelukkig maar dat ze weer wat wil eten.

Had maandag met Rava in het land gereden een half uurtje beetje wendingen en beetje rechtdoor draven.
Nou dat draven ging totaal niet ze liep niet door en het zat ook niet ben gestopt en ze heeft nog even lekker op het land gestaan.
Gistermorgen was ze kreupel linksachter toen ik haar uit stal haalde maar niks te zien verder, gistermiddag was de kogel dik dus deze afgespoten en ze liep er moeilijk op Huilen vanmorgen weer afgespoten en gelukkig liep ze iets beter.
Baal baal ben je net weer bezig en dan dit weer.
Maar ja dat is Rava je begint weer en er gebeurt weer iets zucht.