Topic over atypische myopathie.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elinaa

Re: Centraal topic over atypische myopathie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 16:00

nee maar er is in de herfst een periode geweest dat er behoorlijk wat paardjes naar utrecht gingen met deze ziekte, en bij hun is er ook allemaal bloed afgenomen. die waardes zijn juist het gevaarlijke

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 16:05

En die hadden ook zo een waarden?

Als ik binnen vijf jaar afgestudeerd ben Tong uitsteken lijkt het wel leuk om mijn werk hieraan te wijden
Maar er is echt bijna niets rond te vinden, heb al op web of sciense gezicht, dat is een betaalde scheidsrechters site. Dus eerste klasse wetenschappelijke artikkels. Niks pubmed geeft ook niks, wel raar

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 16:08

er is weinig over te vinden omdat het een hele rare ziekte is, en ondanks dat het al heel lang bestaat is er maar weinig over bekend. het werkt anders dan anders. zo is het bv geen virus, want dat hadden ze wel koort, bij ons hebben ze alleen verhoging gehad. niks giftigs want dan hadden ze wel zwaardere koliek. het is een spierziekte, waarschijnlijk door een tekort aan selenium in het gras. dit komt voornamelijk door de natte winters en te droge zomers.

Karlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 21:50

Nog even over de hoge waardes: volgens mij zijn de uitzonderlijk hoge waardes iets typisch voor AM

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-07 23:30

Las net op een topic in medisch dat er nu al weer 1 geval is ergens in Nederland (en de herst moet nog beginnen).

Iemand informatie hierover?

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 07:55

ach gats! begint het gewoon wéér?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 09:02

Brrrrr, hoop het niet. Ik kan niet zo gauw iets vinden op medisch...... Wat las je dan, Laetitia?

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 10:03

ik ben ook bang dat het nu wel vaker gaat gebeuren ja. bedankt voor je berichtje, want dan beginnen we nu dus gelijk weer met de selenium over de biks. waren we al van plan maar pas als ze gespeend zouden.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-07 10:21

_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 10:24

niet nog een keer he
hoop dat t rusitg blijft dit jaar

_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 10:38

elinax21 schreef:
ik ben ook bang dat het nu wel vaker gaat gebeuren ja. bedankt voor je berichtje, want dan beginnen we nu dus gelijk weer met de selenium over de biks. waren we al van plan maar pas als ze gespeend zouden.

is er bewezen dat dat helpt dan??? selenium??

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 10:46

er wordt ook al gelijk weer gesproken over schimmels in het gras, maar ook dát is niet bewezen nog. het is vooralsnog onduidelijk wat precies de oorzaak is, en een echte remedie is er ook nog niet gevonden.
wel is de kans groot dat het 'iets' is in het gras/ de grond. vorig jaar werd er dan ook geadviseerd om hooi bij te voeren, zodat de paarden die 24/7 buiten lopen niet enkel en alleen van de al dan niet besmette grond/ gras eten.

_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 10:53

daarom iedereen komt met dingen die zouden moeten helpen, heel fijn dat iedereen probeert te helpen maar dat selenium helpt is NIETbewezen, net als dat de oorzaak schimmels zijn.
universiteit utrecht heeft het hele land vorig jaar uitgekamt bij ons maar niks geen schimmels gevonden.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 10:58

dat bedoel ik maar. bovendien was er vorig jaar ook enige verwarring met looizuurvergiftiging, aangezien de symptomen lijken op die van AM. er werd op een gegeven moment hard geroepen dat het door eikels kwam, maar ook dat was niet het geval. als ik me goed herinner zijn ze er in Engeland druk mee het te onderzoeken, aangezien AM daar ook voorkomt.

ik hoop dat men snel ontdekt wat de oorzaak is, en er dus iets tegen ondernomen kan worden. voorlopig denk ikzelf nog dat bijvoeren met hooi of de dieren een dagdeel op stal of in een paddock houden het enige is wat evt een logische optie is, aangezien het enige volledige geldende verband tot dusver is dat alle getroffen dieren 24/ op het land stonden en gras te eten kregen, als ik me goed herinner. maar goed ook dát is speculeren, en niet op onderzoek gebaseerd.

ik hoop dat iedereen met een getroffen paard het lichaam beschikbaar stelt voor onderzoek, aangezien bodemonderzoek tot dusver nog niets heeft opgeleverd. er is natuurlijk een goede kans dat iets wat zo snel aan het lichaam vreet na overlijden nog in het lichaam terug te vinden is.

_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 11:21

Klopt op sbs6 lieten ze toen ook zien dat het door eikels zou komen.
toen heb ik nog gebeld dat dat absoluut niet het geval is.
toen zeiden ze dat ze er wat mee gingen doen maar dat hebben ze helemaal niet gedaan.heb toen nog een link van dit topic gemaild en t nummer van de veearts die van Utrecht bij ons wat geweest gegeven.
maar is toen helemaal niets mee gedaan

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 11:25

kijk en dan schiet het ook niet op. zéker als men zulke dingen op TV laat zien... er zijn genoeg mensen die er dan vanuit gaan dat het ook daadwerkelijk de eikels zijn, terwijl dat dus niet het geval is. toen ik de uitzending bekeek dacht ik ook al: nou dit gaat in ieder geval niet over de AM, hoewel ik dat dus wel verwachtte.

nou ja het is te hopen dat men opschiet met de onderzoeken hiertoe...

_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 12:20

ben bang dat we helaas nog een tijdje moeten wachten

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 12:22

yup ik ook... nou ja gelukkig zin er hier in de buurt geen gevallen bekend, vorig jaar ook niet. dus ikzelf maak me voor mijn eigen dieren niet zoveel zorgen.. het blijft echter een rottig iets.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 12:45

... gaan we weer....
was der al bang voor

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 13:10

merrieveulen schreef:
yup ik ook... nou ja gelukkig zin er hier in de buurt geen gevallen bekend, vorig jaar ook niet. dus ikzelf maak me voor mijn eigen dieren niet zoveel zorgen.. het blijft echter een rottig iets.
Dat het vorig jaar bij jou niet was,hoeft niet te betekenen dat het dit jaar ook niet komt.
Wij hadden twee jaar geleden ook niks,en vorig jaar opeens wel.
Dat je je geen zorgen hoeft te maken is dus niet helemaal waar.
Het kan OVERAL zomaar opeens opduiken,ook bij jou.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 13:19

Bah niet weer he.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 13:25

Ze dachten toch ook dat het een cyclus van om de 2 of 5 jaar had ofzo?
Dan zou mijn wei dus dit jaar veilig zijn,en volgend jaar weer in de gevaren zone zitten.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 13:26

Tinkerloos schreef:
merrieveulen schreef:
Dat het vorig jaar bij jou niet was,hoeft niet te betekenen dat het dit jaar ook niet komt.
Wij hadden twee jaar geleden ook niks,en vorig jaar opeens wel.
Dat je je geen zorgen hoeft te maken is dus niet helemaal waar.
Het kan OVERAL zomaar opeens opduiken,ook bij jou.

dat weet ik. het lijkt me echter niet meer dan logisch dat ik me nu minder zorgen maak hierover dan als ik in de gevarenzone zou zitten met mijn dieren.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 13:27

bah, ik vind het zo eng ( en vooral vreselijk natuurlijk) dit soort dingen. vooral omdat gewoon niet duidelijk is waardoor het komt, je kan het niet voorkomen en staat totaal machteloos.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 13:32

Citaat:
@elinax: waar helpt dat selenium voor? Wil nl. niet mijn nieuwe paardje verliezen aan deze rotziekte.

zal het topic zo even bekijken, maar jouw paardje loopt gelukkig minder risico dan karim toen vanwege zijn leeftijd.

en het zal best zijn dat selenium niet bewezen is, maar feit blijft wel dat wij 4 veulens zijn kwijtgeraakt, en bij de laatste twee waren we net op tijd met de selenium en die knapten toen eindelijk op. bij de meeste gevallen was het zo dat de jonge paarden in weilanden stonden met veel bomen en vochtigheid waardoor er minder selenium in het gras zou zitten. en dan krijg je dus idd de symptomen van atypische myopathie. het is niet helemaal hetzelfde want AM is nog altijd onverklaarbaar. maar het komt overeen en wij geven nu preventief elke herfst selenium over de biks.