[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Alet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 00:02

Nou lekker, Karma had haar deken zo'n beetje doormidden gehaald. Geen idee hoe ze dat nu weer voor elkaar heeft gekregen... Dat wordt naaien Ik heb de machine van de buren al in huis gehaald. Pfoe gelukkig heb ik de oude deken nog en kan ze die zo lang op.

Acilon

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 11:26

zooo, 3 dagen later staat mn pony met een koker 3 keer z'n grootte... hij staat aan de anti biotica ferme kokerontsteking, waarschijnlijk ten gevolge van die beet.

3 dagen afwachten dus of het betert en voor de rest veel koude douches met een harde straal.de stakker.

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 12:08

Een ponytje van een kennis die ik gisteren sprak heeft ook zomerexceem en als ze hem ergens aan de ketting zetten waar nooit kunstmest e.d. op komt dan gaat het goed, maar bij hun zelf in de wei waar kunstmest opgaat, dan heeft hij er veel last van.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 12:10

als ie aan die ketting staat eet ie natuurlijk ook veel minder gras

toch weiland afzetten en elke dag een beetje gras geven te eten.
ik doe dat nu toch met ap en merk dat ie minder jeuk heeft en zijn manenkam word ook weer dunner

westerninfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 12:11

Is er iemand bekend met Hippolie? In het blad paard & Co stond een artikel hierover info (www.dnhiep.nl)
En ik was even benieuwd naar de resultaten. gr

mariska12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 21:37

sommige mensen zeggen met azijn insmeren .....

werkt dat ?????

rissa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 22:14

Mijn arabiertje begint sinds een maand of twee een erg lelijke vacht te krijgen met kalende plekken. Ze doet erg vlekkerig aan, zeg maar. Ik heb het wat aangekeken, maar nu worden de puntjes van haar oren kaal en krijgt ze wat schilfertjes bij de staartwortel en bij de manen.
Ik denk dus aan eczeem, ik heb haar niet zien schuren of iets dergelijks, maar wil tijdig stappen ondernemen voor het uit de hand loopt.
Alle suggesties zijn welkom....

Alet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 22:27

@Acilon: och arm paard, heel veel beterschap!

@Sokkebok: wei die met kunstmest bestrooid is kan inderdaad eczeem verergeren! Mijn merrie had daar vorig jaar ook last van, nu is er niet bemest met kunstmest en heeft ze nog geen tekenen van eczeem!

@rissa: Ik zou een deken opdoen. Beter voorkomen dan genezen. Ik smeer zelf de onbedekte delen (oren/uier, maar ook de plekjes natuurlijk) in met Okozon en dat werkt tot nu toe eigenlijk ook het beste van de 'smeermiddelen' die ik tot nu toe gebruikt heb.

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 22:33

Dit is de staart van Dribbel 2 maanden geleden toen ik haar net had gekocht. Ziet er uit als een staart die vorige zomer toch behoorlijk geschuurt is en in de winter weer wat bijgegroeit.

Afbeelding

Dit is de staart van Dribbel nu. Ziet er goed uit vind ik en is al wat aangegroeit.

Afbeelding

Dit zijn de manen. Ze zien er goed uit en zijn ook al wat gegroeit, maar schuurt er wel wat aan alhouwel dat op het eerste oog niet te zien is.
Let niet op de staartjes, die hebben de kinderen er in gedaan.

Afbeelding

Bianca6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 07:53

rissa schreef:
Mijn arabiertje begint sinds een maand of twee een erg lelijke vacht te krijgen met kalende plekken. Ze doet erg vlekkerig aan, zeg maar. Ik heb het wat aangekeken, maar nu worden de puntjes van haar oren kaal en krijgt ze wat schilfertjes bij de staartwortel en bij de manen.
Ik denk dus aan eczeem, ik heb haar niet zien schuren of iets dergelijks, maar wil tijdig stappen ondernemen voor het uit de hand loopt.
Alle suggesties zijn welkom....

Kale plekken kunnen ook komen door een parasiet. Goed kijken of je haar ziet schuren of dat ze in de wei onrustiger is als een ander paard tijdens schemeruren. Anders ff de DA laten kijken.

Ulfeino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 08:27

Zou sowieso eerst de veearts er naar laten kijken het kan idd best een paraciet zijn en dan kun je het vaak snel oplossen met deppen en/of wassen Imaverol of iets anders wat de veearts voorschrijft.

Omdat je schrijft dat de vacht er vlekkerig uitziet en het nu ook op de oren begint heb ik meer het idee van een paraciet of iets dergelijks dan zomerexceem.

Zou er niet zomaar maar van uitgaan dat het zomerexceem is en beginnen te smeren met van alles en nog wat en dure dekens aan te schaffen zonder dat ik het zeker zou weten.

Sterkte en succes, hoop voor je paard en voor jou dat het snel over zal gaan en dat het geen zomerexceem blijkt te zijn.

Ulfeino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 10:41

We kunnen ons weer klaarmaken voor wandelende paarden en pony's, want het wordt deze week mooi weer met weer hogere temperaturen en dus komen die nare vliegjes er 's ochtends en 's avonds ook weer.

Ben zelf gek op mooi zonneschijn weer met hoge temperaturen, maar voor mijn paard was ik blij met het huidige weer, hij kon nu 's nachts fijn buiten blijven en ik kon 's avonds lekker rijden.
Zal zijn vliegendeken maar weer tevoorschijn halen en zijn stal weer klaarmaken.

Little_Sun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 22:46

Zo vandaag de deken opgehaald bij het postkantoor. Hij past precies, en had zeker niet kleiner moeten zijn, dus ik ben blij dat ik de goede maat heb (Pagony Eczema, maat 155 voor een pony van 1.20m). Bij zijn buik zit het zelfs best strak, maar dat rekt in de loop van de tijd wel uit wat uit verwacht ik. Nou hopen dat de jeuk weer minder wordt

Kinke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 19:18

Ik doe bij Kinke de Boett helemaal niet af deze maanden, ook al is het een keer een dag zonder vliegjes, zul je zien dat ze er de volgende ochtend in alle vroegte wel zijn en ben je te laat. Het gaat tot nu toe heel erg goed, een week of 2 geleden had ze wel jeuk aan haar manenkam en heb ik een paar dagen Fenonolf erop gespoten. Verder krijgt ze al een maand of 2 drainage compositum, geen idee of het helpt maar ik ben ook meer van de "binnenuit' aanpak. Hopelijk heb ik vrijdag de nieuwe Boett binnen (lichtgrijs), net op tijd voor de warmte

Marii_mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 21:32

Heey!

Ik heb een shetlander die erg last heeft van zomder exceem
Hij heeft nu al hele plekken bij de staart, op zijn kont en in de manen

Wij hebben ongeveer 6 weken geleden een exceem deken gekogt maar hij schuurde er doorheen tot de deken stuk was .. Ook was ik heb regelmatig met shampoo tegen zomerexceem en smeer ik hem 2 a 3 keer per dag in.
We zouden hem ook elke dag bij zons op en ondergang binnen halen maar dan gaat hij in de stal schuren en word het alleen maar erger
Alles wat ik probeer helpt niet egt

Weet iemand mischien nog een tip wat ik zou kunnen proberen?
Alvast super bedankt!

-xXx- Marielle

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 21:53

Staat hij in gras wat bemest is?

Onze shetlander doet het nog steeds heel goed ondanks dit goede weer. Zij staat niet in bemest land maar op een pad tussen de berkebomen en krijgt af en toe een plukje hooi.
Ook smeer ik haar af en toe in met uierzalf - uiercrème - zonnebrandcrème - zonnebrandolie en stinkspulletjes die ik zelf brouw.
Ook kan dribbel zelf naar binnen als ze wil, dag en nacht, schuilen voor de zon en de prikkebeestjes.

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 23:01

Let op het gras dat hij eet. Mogelijk zit er te veel fructose in.

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 09:29

Marii_mellow schreef:
Heey!

Ik heb een shetlander die erg last heeft van zomder exceem
Hij heeft nu al hele plekken bij de staart, op zijn kont en in de manen

Wij hebben ongeveer 6 weken geleden een exceem deken gekogt maar hij schuurde er doorheen tot de deken stuk was .. Ook was ik heb regelmatig met shampoo tegen zomerexceem en smeer ik hem 2 a 3 keer per dag in.
We zouden hem ook elke dag bij zons op en ondergang binnen halen maar dan gaat hij in de stal schuren en word het alleen maar erger
Alles wat ik probeer helpt niet egt

Weet iemand mischien nog een tip wat ik zou kunnen proberen?
Alvast super bedankt!

-xXx- Marielle

Ik denk een paar dagen helemaal binnen houden in een insectenvrije stal (misschien met zo'n apparaat) totdat de jeuk over is en dan de deken erop en dan pas weer naar buiten. En dan hopen dat de jeuk weggaat.

Bianca6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 09:33

Ik heb een exzeemdeken gekocht via internet en die blijkt net iets grotere gaatjes te hebben als mn oude exzeemdeken.... kan dat kwaad?
Mn merrie heeft weer veel last.... Teatree, Cojosol... met schemer binnen... niets helpt....
Dus misschien het dek?
zucht.. dat wordt dan al nr 3 van het jaar.... dus ik hoop het niet...
De gaatjes zijn een paar mm. Dus wel kleiner als ene normale vliegendeken.
TKC97 hielp topt nu toe het beste maar dat is rotzooi, ga wel weer die rotzooi kopen denk ik.

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 09:53

Hij leek nog niet geschuurd te hebben toen ik mijn paard gisteravond even van de wei haalde (hij staat zonder deken, en ik smeer met Cojosol); maar na het rijden, bij het afspuiten wou hij zijn staart tegen de muur schuren, later bij de poetsplaats vond hij mijn zadel een goed doelwit

Uiteindelijk heb ik z'n staart weer uitgebreid ingesmeerd. Hij heeft nog ff op stal gestaan om te eten (waar hij toch ook al regelmatig heeft staan schuren) en toen heeft hij niet meer geschuurd. Ook later op de wei stond hij heel rustig, ondanks dat het toch al een uur of 21 was.

Vanochtend smeert een stalgenoot zijn staart in. Ik ben benieuwd hoe hij erbij staat vanavond...

Anders vrees ik toch dat we aan een deken moeten gaan beginnen, ik wil wel graag zijn staart en manen heel houden.

Bianca6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 10:04

Heb je Cojosol anti vliegen of het spul om de huid te verzachten? Ik heb het anti vliegen spul en dat helpt dus niet. Heb het ook geprobeert bij mn paard die geen exzeem heeft en het werkt niet beter als een huis tuin en keuken anti vliegen middel en de muggen steken nog steeds... stond erbij en keek ernaar....

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 10:12

Ik heb de Cojosol huidlotion. Werkt wel goed opzich, want de huid is een stuk mooier geworden, en duidelijk rustiger, alleen nu na die kou opeens weer zulk warm weer, maar hopen dat het goed blijft gaan. Op de kalere plekken bovenin zijn staart begon net weer wat haar te groeien.

En ik wil het liefst niet aan een deken, hij staat dag en nacht buiten met vriendjes en een houten hek met veel hoeken en scheuren om aan te beschadigen... aan de andere kant, ff los van het zomereczeem, hij zal wel mooier zwart blijven onder zo'n deken, ach ieder nadeel heeft z'n voordeel

Freya_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 10:24

Goeie anti-muggentip: ik heb mijn pagony eczema geimpregneerd met zo'n permethrine-kit voor muskietennetten uit de kampeerwinkel. Het kostte me 14 euro en wég mugjes (werkt 3 maanden, beweren ze...)! Nu maar hopen dat Charlotte haar staart minder gaat schuren...

Bianca6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 10:51

Hey dat is een goede tip!!! Blijven de mugjes echt weg? Of moet je dat nog even afwachten?

Freya_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 10:54

ze staat sowieso op stal 's avonds en 's nachts, maar ik heb de indruk dat ze overdag buiten veel minder last heeft sinds ik die deken behandeld heb.
Is wel nog maar 2 dagen geleden, dus wat schuren betreft nog te vroeg om iets te zeggen...