[INFO] Mok

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Talisa

Re: centraal topic over mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 00:17

Bah ik word helemaal gek van die mok!
Mijn paard heeft het dus ook heel erg bij beide witte achterbeentjes.
Heeft het elke winter eigenlijk alleen dit jaar begon het al wel heel vroeg...... DA geweest, 8 dagen aan de antibiotica geweest & nu sowieso biotine altijd bij blijven voeren want meneertje heeft ook zwakke hoefjes. 2 x daags zalf eropsmeren ik weet niet precies hoe het heet maargoed van de DA dus... dat hebben we nu bijna 2 week gedaan en echt... 0,0 verbetering Scheve mond Terwijl m'n paard nu binnen staat op stal, genoeg buiten komt en dus niet in een natte stal/wei/bak staat! 't Zijn gewoon hele dikke harde plakken korsten zegmaar met echt van die kloven. Hij heeft er ook heel erg last van.. Vooral als je het er op smeert trekt ie nog een kwartier lang met zn benen zovan "AUW!" echt sneu... Ach gut
Dus dat word morgen ofzo maar weer de DA bellen want dit schiet niet op.
Het arme beest.. Ik vind het zo sneu om te zien dat 'ie er zo'n last van heeft! Wil 'm gewoon lekker op de wei kunnen zetten met zn vriendjes maar dat kan dus niet in zo'n kletsnatte wei...!

Ik word dr een beetje moedeloos van Scheve mond

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 10:25

Overigens, iemand enig idee wat je in 't Engels als benaming voor mok kunt gebruiken? Ik vond al scratches en greasy heel. Bij trekpaarden heet het dan weer pastern dermatitis. Er is ook echt weinig literatuur over te vinden.

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 14:26

Talisa schreef:
Bah ik word helemaal gek van die mok!
Mijn paard heeft het dus ook heel erg bij beide witte achterbeentjes.
Heeft het elke winter eigenlijk alleen dit jaar begon het al wel heel vroeg...... DA geweest, 8 dagen aan de antibiotica geweest & nu sowieso biotine altijd bij blijven voeren want meneertje heeft ook zwakke hoefjes. 2 x daags zalf eropsmeren ik weet niet precies hoe het heet maargoed van de DA dus... dat hebben we nu bijna 2 week gedaan en echt... 0,0 verbetering Scheve mond Terwijl m'n paard nu binnen staat op stal, genoeg buiten komt en dus niet in een natte stal/wei/bak staat! 't Zijn gewoon hele dikke harde plakken korsten zegmaar met echt van die kloven. Hij heeft er ook heel erg last van.. Vooral als je het er op smeert trekt ie nog een kwartier lang met zn benen zovan "AUW!" echt sneu... Ach gut
Dus dat word morgen ofzo maar weer de DA bellen want dit schiet niet op.
Het arme beest.. Ik vind het zo sneu om te zien dat 'ie er zo'n last van heeft! Wil 'm gewoon lekker op de wei kunnen zetten met zn vriendjes maar dat kan dus niet in zo'n kletsnatte wei...!

Ik word dr een beetje moedeloos van Scheve mond

ik heb nu een wonderspray gevonden ..
het is zeespray is gemaakt van zeewier echt super gewoon de mok bij mijn pony is altijd erg hardnekkig maar dit werkt perfect ..
ik heb het gekocht bij boerderijbeurs morgan kost 9.95 dus het proberen waard!

Talisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 20:46

Ja weetje ik ben ook een beetje zat van 100000 zalfjes proberen..... Wat is de werking van zeewier op mok dan zegmaar?

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 23:01

Ik heb uiteindelijk goeie resultaten geboekt met Neo-Cutigénol ontsmettende wondzalf van de apotheek in combinatie met Allemyl shampoo (tegen droge geirriteerde huid bij katten)
En ik had werkelijk ook al alles geprobeerd tot antibiotica spuiten toe.

Talisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 23:11

Hmm bij mijn paard is het dus chronische mok.... Ik ga nu over op 3x per dag gele uierzalf, zit een werkzaam stofje in blijkbaar, geen gepruts met betadine oid, niet uitdrogen met tandpasta/talkpoeder oid, daar wordt het alleen maar erger van of het helpt niet. Paard niet in de wei alleen op stal en overdag op de stenen (stukje betegelt deel voor de stallen) en natuurlijk minstens een kwartier per dag flink over de weg lopen voor doorbloeding etc.

We zullen zien of het werkt. Ik ben benieuwd.

YDWINE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 23:32

Ìk vond laatst in een bit een (zelfmaak) middel voor de
bestrijding van mok, schijnt erg goed te werken:

- 'Neem Olijfolie, mengdaar bloem van zwavel
(uiterst fijn zwavel-poeder) doorheen, goed mengen.
Smeer dit papje tweemaal daags op de aangetaste
plekken. Werkt ook goed op schaafwonden'.

Zidaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 23:40

YDWINE schreef:
Ìk vond laatst in een bit een (zelfmaak) middel voor de
bestrijding van mok, schijnt erg goed te werken:

- 'Neem Olijfolie, mengdaar bloem van zwavel
(uiterst fijn zwavel-poeder) doorheen, goed mengen.
Smeer dit papje tweemaal daags op de aangetaste
plekken. Werkt ook goed op schaafwonden'.

Klopt hier heb ik ook van gehoord, maar geen goede ervaring mee (mijn ervaring met gewone mokzalf is beter...)

Tip voor mensen met paarden met vaker, of chronische, mok: Gebruik ook een een anti-mok-middel met een andere werkende stof, zodat het middel blijft aanslaan bij je paard, en het er zo dus zo min mogelijk last van heeft.

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 11:20

Talisa schreef:
Ja weetje ik ben ook een beetje zat van 100000 zalfjes proberen..... Wat is de werking van zeewier op mok dan zegmaar?

het is natuurlijk heel zout je kan het vergelijken met de zee dat is ook altijd zo goed voor mok ..
alleen ik zie dat hij hier geen last van heeft prikt niet ..
het is heel erg inwerkend ..
als het bij jou bijv op je vinger valt zie je helemaal je lijnen van je afdruk ..zo diep trekt het in ..en meteen ook ...!
het is geen duur medicijn dus ondanks de 100000 spullen die je heb gebruikt misschien wel het proberen waard Haha!

Consort

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 10:54

Consort schreef:
Hallo allemaal, mijn paard staat i.v.m. overgevoeligheid voor stof sinds een paar maanden op zaagsel. Nu ben ik inmiddels drie hoefzweren verder en ontdek ik gisterenavond mok in haar kootholte rechtsvoor (vochtige, korsterige plekjes). Ik haal haar dus per direct weer van het zaagsel af en zet 'r toch maar weer op stro, maar nu de mok... Heb hier geen ervaring mee. Het gaat om een plek van ongeveer 2 bij 3 centimer groot. Wassen met betadineshampoo? En dan?

Even een update. Ik heb Curemok en mokzalf ebsteld bij de Paardendrogist, maar het is nog niet binnen. De afgelopen dagen heb ik elke dag Acederm over de plek gesprayed en drie keer raden....

Het is zo goed als weg!!!

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 16:34

Acederm is toch dat vieze bruine goedje?
Als ik dat op de mok van mijn huurpony spuit dan zie je dat..
dus dat zal niet gaan.
Bij micky (mijn huurpony) zijn we wederom bezig met droogzetters op zijn mok te smeren.

Consort

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 16:53

Acederm is een soort jodium-achtige spray, speciaal voor wondjes en dat soort dingen. Mijn paard had ook maar een mokplekje van een paar cm groot. Waarschijnlijk heeft de acederm ervoor gezorgd dat het plekje goed is uitgedroogd...

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 16:57

Ik smeer bij micky nu voor het rijden Sudocrem.
en na het rijden (als hij op stal gaat) de droogzetters.

romatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 17:01

Mijn DA raadde acederm juist af.! Mijn paard heeft ook altijd last van mok.. Heb 2 weken geleden haar benen geschoren, levertraanzalf op de korsten gesmeerd en als de korsten er af zijn mokzalf van de DA opsmeren.. Ik had een potje mokzalf bij de ruitersportzaak gekocht, maar volgens de Da is dat echt troep.! Er zit dezelfde stof in als in sterk water (voor dode dieren in een potje).

martientje19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 21:40

welke mokzalf had jij dan? want dan koop ik die niet...hoor op stal nl wel goede berichten over mokzalf en wou t gaan kopen als spul van da op is...

berry1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 10:59

Ik heb zalf uit Duitsland gekregen. Dit is een klein potje van ongeveer 6 cm hoog en 20 eurootjes duur, 3 x smeren met die korsten en OP was de zalf Bloos .....maar het is SUPER spul. Ze had mok wat doorliep naar haar knie, met veel en dikke korsten, zeer ernstig. Ik heb vanalles geprobeerd, en deze zalf hielp al na 2 dagen. Ik gebruik het nu een anderhalve week en ben zowat van alle korsten af! en 4 potjes verder.... Tong uitsteken

Ik kan jullie helaas niet de naam geven, want dat heeft het niet, de VA daar maakt het helemaal zelf.

Maar het werkt echt super goed, maar wat jullie zeggen, bij de een werkt dit en bij de ander dat. Een moedeloos gezoek naar de juiste zalf tegen mok.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 18:44

ik doe nu elke dag wat anders erop en de kortsen beginnen nu los te laten!!

de ene dag doe ik acederm spray en vlak voor ze de wei ingaat er vaseline op, de andere dag baby olie, weer een andere dag doe ik mokzalf..

romatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 19:57

martientje19 schreef:
welke mokzalf had jij dan? want dan koop ik die niet...hoor op stal nl wel goede berichten over mokzalf en wou t gaan kopen als spul van da op is...

Het merk is Brugman, staat Zoology op en heeft een paarse 'verpakking'

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 20:21

Ik gebruik nu bij m'n verzorgpony de mokzalf van excellent, heb hem nu iets van 5/6 dagen ingesmeerd, er staat op de bus 2 keer per dag goed insmeren, maar ik heb het 1 keer per dag gedaan. Er staat ook dat je het zo'n 7 tot 14 dagen lang achter elkaar moet smeren.
En tot nu toe zit er heel wat verbetering in, al die stukken mok verdwijnen en de plek is al bijna weg! Haha!

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 20:26

Ik smeer bij micky nu sudocrem voor het rijden.
en na het rijden de droogzetters van de dierenarts.
Maar die krijgt hij altijd als hij mok heeft om erop te smeren, maar vorige keer werkte dat ook niet.
toen kregen we een soort eigen gemaakt zalfje van de dierenarts wat erg stonk.
daar werd het iets minder van maar duurde heel erg lang voor het over was.
Als het mijn eigen pony was geweest had hij nu ook gewoon overdag op stal gestaan.
Maar hij staat dus overdag nog gewoon in de wei...

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 22:56

IvysToeter schreef:
Ik heb een potje sudocreme gekocht.
helpt dat echt tegen mok?
of is het alleen maar ter voorkoming?

ga ik ook kopen! bij de kruidvat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 23:20

Henrieke schreef:
Ik gebruik nu bij m'n verzorgpony de mokzalf van excellent, heb hem nu iets van 5/6 dagen ingesmeerd, er staat op de bus 2 keer per dag goed insmeren, maar ik heb het 1 keer per dag gedaan. Er staat ook dat je het zo'n 7 tot 14 dagen lang achter elkaar moet smeren.
En tot nu toe zit er heel wat verbetering in, al die stukken mok verdwijnen en de plek is al bijna weg! Haha!

ga ik ook eens proberen dan!!

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 19:21

de homeopate die wel eens bij me komt, zegt dat mok een huidaandoening door een bacterie komt en dat de leefomstandigheden zeker invloed hebben op herstel hiervan. Ze heeft me Habifac (2x 2 ml p.d.) voorgeschreven, dit zijn de werkzame stoffen:
Citaat:
Habifac®: Werkzame stof(fen)
Acidum formicicum D4
Acidum nitricum D4
Baptisia D6
Glechoma D6
Graphites D12
Hepar sulfuris D8
Thuja D8
Vincetoxicum D4

Misschien kunnen andere mensen hier ook iets mee?

boytjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 09:54

Mijn paard heeft ook mok geinfecteerde mok was echt erg om te zien aan 4 benen. Kwam pus uit had veel geprobeerd maar niets hielp het was al naar binnen geslagen :S . Dus heb toen de veearts laten komen moest de korstjes en de pus er afkrabben was geen pretje voor het paard zeg. En daarna droogzetters en verband er om met alimentex als ik het goed schrijf.
Ookheeft die antibiotica gehad 2x een kur van 5 dagen kwam weer pus uit. Maar nu gelukkig langzamerhand de beter kant op.
Hebben jullie ook pus bij de mok gehad en, wat hebben jullie gedaan toen.

martientje19

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 10:07

nee mijn pony had geen pus erbij gelukkig....

iedereen heeft t over droogzetterss....maar wat zijn dat??