Jacobskruiskruid is dodelijk voor paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Josefien

Re: Jacobskruiskruid is dodelijk voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 18:06

het weiland wat ik huur (8000m2) stond vorig jaar vol rozetten, afkomstig van de buren die 3000 m2 ongebruikte grond hebben en er een natuurtuin van wilden maken(!). Ik heb 7 kruiwagens rozetten verwijderd en toen alles in oktober laten omploegen, inzaaien (alles bij elkaar 750 euri)en nu is de wei schoon, op een enkele plant na die ik er meteen heb uitgetrokken. Stonden er vorig jaar een aantal bij de buren, nu staan er honderden. Heb ze gewaarschuwd, zelfs mijn ragfork gegeven, maar kreeg die een week later terug met de mededeling dat het een "project van weken zou worden als ze de planten eruit moesten steken" en nu wordt er NIETS aan gedaan. Ik heb ze aangeraden met de bosmaaier alles te maaien en te verbranden maar daar "begonnen ze niet aan". In eerste instantie hielden ze vol dat het waterkruiskruid was, een familieplant van JKK en niet giftig. Maar na div. krantenartikelen uit onze regionale krant zijn ze wel overtuigd, maar doen niks. De planten zijn nu uitgebloeid en alle zaadjes komen lekker weer naar mij toe (of naar het weiland van de buren waar ook 3 paarden in staan) Ik kan dus nooit meer hooien als ik er niet echt alles aan doe om de rozetten die ongetwijfeld volgend jaar opkomen uitsteek. Ik vind dit echt a-sociaal want naast me staan koeien in de wei en ook daar heb ik ze al zien staan, het rukt echt op en ik sta machteloos!! Boos!

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 21:36

Ik kan me voorstellen dat je hier heel erg kwaad om kan worden, grrrr....je hebt van die domme mensen.........!?! Gestoord

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 08:12

Precious20 schreef:

Jaja, ik begrijp jouw berekening hoor! Maar ik denk eerder dat ze 100 kg per jaar mogen eten. En als je dan telt hoeveel planten dat zijn, dan kom je idd aan 1000 planten per jaar.
Mijn vader gaat voor de zekerheid dit nog eens checken bij Natuurpunt (of het wel per jaar is). Maar ook hij beweert dat het zo is.

Dat zou inhouden dat een paard 2000 kilo of 20.000 JKK planten moet eten om de dodelijke dosis binnen te krijgen.
Ik heb op TV een jaarling Belg gezien die bezweek aan de JKK gevolgen.
Kan me niet voorstellen dat die al zulke mega hoeveelheden ophad.
Ik vrees dat in het oorspronkelijke bericht het gevaar van JKK toch erg onderschat wordt.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 15:53

De Gezondheidsdienst voor Dieren schrijft:
Het eten van meer dan 2% Jacobskruiskruid in het voer op drogestofbasis is dodelijk voor runderen, geiten en paarden (schapen zijn wel er goed tegen bestand). De dieren overlijden na enkele dagen ziek te zijn geweest. Opname van meer dan 1% droge stof/dag over een langere termijn veroorzaakt ernstige leverschade. De ziekteverschijnselen kunnen dan pas na enkele weken tot maanden optreden en leiden langzaam tot de dood van het dier. Onzeker is wat de langdurige opname van nog kleinere hoeveelheden per dag tot gevolg heeft.

400 kilo paard....mag 3% tot 7 % van zijn gewicht hebben voor 100 % kans op dood.
das 12 tot 28 kilo ......verdeeld over zo'n 30 levensjaren als we er van uitgaan dat het paard zolang wel kan leven.
een paard van 400 kilo zou dus zo tussen de 12 en 28 kilo mogen hebben in 30 jaar....het JKK gif dan wel te verstaan

Even er van uitgaan dat er 1 % JKK in het hooi zit. Neem een lichte baal van 10 kilo, dus 20 kilo per week. ( ik denk dat een baal zwaarder is. )
Er van uitgaand dat het 2 balen hooi per week eet.....krijgt het dus 0,2 kilo gif binnen in een week!
Dat is dan dus 52 weken X 0,2 kilo = 10.4 kilo per jaar
Dat is dus 1 tot anderhalf jaar, aangezien een paard tussen de 12 en 28 kilo kan hebben....voor het dood neervalt!

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 08:40

Dank je Falka Knipoog

Dat zou betekenen dat bij een paard van 500 kilo 15 tot 35 kilo van het JKK gif voldoende is om de fatale dosis binnen te krijgen.

Dan wordt bij het oorspronkelijk bericht de giftigheid van JKK zwaar onderschat Boos!

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 10:40

Feit is dat herhaalde opname van Jakobskruiskruid tot een zodanig ernstige leverbeschadiging leidt dat grazers dus ook koeien dood gaan aan deze leverbeschadiging. Dus niet één takje is dodelijk, maar dagelijkse opname van bijvoorbeeld één ons Jacobskruiskruid wel. Dat het toch bij vergiftigingen met Jakobskruiskruid lijkt alsof alle zieke dieren ineens sterven komt doordat dan de giftige dosering via het ruwvoer door alle paarden gedurende dezelfde tijd is opgenomen waardoor de leverbeschadiging ongeveer tegelijkertijd dermate ernstig is geworden dat zij er allen ernstige leverziekte door krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 19:46

volgens mij hoeft een paard niet veel te eten om doodziek te worden en is het op een gegeven moment dodelijk

MirandaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 11:21

Bij ons op stal staat een paard die waarschijnlijk een lichtallergie heeft. Wat dus ook in verband zou kunnen staan met JKK.
Van de week horen we de uitslag. Onze paarden krijgen bermhooi. Ik heb nooit bij dit gevaar stil gestaan maar schrik hier wel onwijs van.
Als ik dit zo lees zou je bijna nergens meer hooi vandaan kunnen halen.. Hoe doen jullie dit ? Weten jullie zeker of het JKK vrij is ?
Laatst bijgewerkt door MirandaB op 17-08-06 17:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-06 11:40

MirandaB schreef:
Als ik dit zo lees zou je bijna nergens meer hooi vandaan kunnen halen.. Hoe doen jullie dit ? Weten jullie zeker of het JKK vrij is ?

Ik koop mijn hooi bij een boer waar ik vertrouwen in heb. Ik heb zijn hooilanden nooit op de aanwezigheid van JKK bekeken; weet nog geeneens waar ze liggen.
Ik heb nog nooit bij deze man wat verdachts gezien. Daarbij vraagt hij me ook direct te roepen als ik wat zie wat niet in het hooi thuis hoort. Dat geeft mij vertrouwen.

De boer waar ik eerst mijn hooi haalde vond dat ik wat overdreef met het JKK. Kruid is kruid en ze gingen zomaar niet dood. Nou bij zo'n man zal ik niet snel meer hooi kopen.

Vertrouwen dus Tong uitsteken

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 11:54

Ik mag altijd bij de boer waar ik het hooi koop gaan kijken bij de wei en ik heb het daar laatst zelf van het land gehaald.
Er zitten ook niet van die lange harde stengels in, maar dat heb ik jaren geleden ook wel meegemaakt van een fouragehandel hier uit de buurt. Mijn paard van toen is ook overleden aan een niet bekende oorzaak, maar die had schijnbaar wel verschrompelde nieren zeiden ze in Utrecht, dus ik denk dat die ook wel wat geleden zullen hebben. Toen stond ik er niet bij stil, maar nu denk ik dat vergiftiging wel eens de oorzaak zou kunnen zijn. De symptomen waren, sloom, zeer slecht eten, mager, veel drinken.

MirandaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 12:01

Wij hebben wel van die stengels in het hooi. Niet altijd maar je komt ze wel tegen. Maar ik dacht dat het zuring was..
Laatst bijgewerkt door MirandaB op 17-08-06 13:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 13:05

Dat kan ook zuring zijn, maar zuring is toch ook giftig of niet???? Misschien niet zo erg als JKK.

Dreeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 16:24

Ik heb vandaag JKK uit de wei gespit. Paarden liepen er omheen te draaien nieuwschierig wat ik aan het doen was, ik had het uigespite kruid naast me gelegd oplettend dat de paarden er niet bij konden. Het waren nog al lange takken dus een van de paarden hapte er naar. Vraag me af of dat dan ook kwaad kan??
Er is niet van gegeten maar wel aan gehapt.

bouwens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 16:50

MirandaB schreef:
Onze paarde krijgen bermhooi.

Waarom zou je die rotzooi aan je paard voeren?

MirandaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 17:04

Omdat ik op een pensionstal sta en ik het niet voor het zeggen heb. En er nog niet zo heel lang achter ben waar het hooi vandaan komt.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-06 20:42

Niet alle harde stengels zijn JKK stengels.
Let vooral op de blad aanzet en bij twijfel laat de stengel met blad dan weken in water en vouw hem na 24 uur voorzichtig uit.

Ik weet niet of zuring in hooi giftig is. Ik dacht van niet. Alleen heermoes is een plant die ook in hooi behoorlijk giftig is omdat hij ik dacht vitamine b1 afbreekt.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 22:49

bouwens schreef:
MirandaB schreef:
Onze paarde krijgen bermhooi.

Waarom zou je die rotzooi aan je paard voeren?

Waarom is er geen regelgeving voor hooi?

bouwens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 01:40

Falka schreef:
Waarom is er geen regelgeving voor hooi?

Je ziet toch wat je voert of koopt ! Echt bermhooi is m.i. rottzooi en dat zie je. Gewoon je boerenverstand gebruiken.

MirandaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 07:53

De Berm waar het bij ons vandaan komt is 30 a 50 meter breed. Dus echt berm kun je het niet noemen. Ik ben gister op onderzoek geweest en heb er geen jkk in kunnen ontdekken. Ons land grenst er ook aan en daar heb ik ook nooit een plantje gezien.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 08:17

bouwens schreef:

Je ziet toch wat je voert of koopt ! Echt bermhooi is m.i. rottzooi en dat zie je. Gewoon je boerenverstand gebruiken.

ikv oer nu ook zelf, dus kan het perfect in de gaten houden. vroeger heb ik 12 jasar lang op een plek gestaan met mn pony waar er gevoerd werd en ik er dus ook vanuit ging eigenlijk dat het oké was. je hebt niet overal de mogelijkheid zelf te voeren of op te kopen.

MissyTara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 10:50

Ook ik had veel last van JKK in mijn wei. Zodar ik het zag heb ik mijn paarden verhuisd naar een andere wei, ik heb ze inmiddels allemaal verwijderd, maar mijn merrie heeft inmiddels al 3 drie weken lichte diarree. Moet ik voor de zekerheid een veearts laten komen?

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 11:37

weet iemand of dit jakobskruid is?
deze plantjes stonden gisteren in het land
hoewel ze erg op elkaar lijken zijn ze iets verschillend
de rechter heeft paarse stengels (en is wat stugger van blad) dan de linker
Afbeelding[/quote]

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 12:27

Volgens mij is dat het wel ja. Dat is de rozet.
Mijn ervaring is dat als je het uitsteekt en er blijft een stukje wortel zitten, dan groeit er gewoon weer een nieuwe.
Gisteren vertelde iemand mij dat landbouwzout ook zou helpen als je dat op de rozet strooit, maar dat heb ik niet dus probeer ik ook voorlopig niet.
Ik doe het met kunstmest, dan rotte ze ook weg, maar het lukt me niet altijd, hangt van het weer af. Het moet verbranden van de zon of flink nat worden denk ik. Ik heb ook kunstmest met water door elkaar een keer er op gedaan en dat is een dag of 2 en het is kapot.

Lipton

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 19:20

Ik hoef geen actie te voeren, onze gemeente heeft alle Jacobskruid al weggehaald Vork

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-06 22:22

Ja dat is inderdaad een rozet van JKK. Weghalen dus.

Wat het berm hooi betreft. Ik zou het sowieso niet graag willen als het echt langs een weg oid ligt ivm de uitlaatgassen van auto's.