[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

irmalouise

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 13:37

[quote="Takkel"]Die van mij heeft dus geen dikke ogen... dus ga er ernstig aan twijfelen of het wel een pollenallergie is...

Mijn paard heeft ook geen dikke ogen, maar heeft echt pollenallergie.
Dus geen dikke ogen zegt nog niet dat hij geen allergie heeft. Heb de mijne laten testen, en is voor vele grassen en bomen allergies .
Dus als je het echt wil weten moet je hem/haar ook laten testen.

fliam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 14:04

@ irmalouise: anti histamine is net al door een medebokker uitgelegd (dank je!) ik ga dus naar een dierenarts/ veearts die mij dit wil geven. Ik ga hier iig actie op ondernemen. Heeft jou paard ook van die lopende ogen?

irmalouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 14:33

Je hebt helemaal gelijk. Mijn paard heeft geen last van zijn ogen, maar loopt dan ook wel de hele dag met een zomerexceem masker en deken op, dus is beschermd tegen de vliegen, die ook nog weleens irritatie aan de ogen kunnen veroorzaken. Maar ik kan me voorstellen dat het ook door de pollenallergie kan komen, want daar heb ik zelf ook last van, maar mijn paard gelukkig niet.
Succes en laat het wel even weten hoe de resultaten van dit geneesmiddel bij je paard zijn. Ben ik wel benieuwd naar.

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 16:15

Onassa schreef:
Antheman schreef:
Mijn paard en ik hebben er samen aan gewerkt dat hij scheef werd. Hierdoor is hij enorm gaan schudden. Daarnaast heeft hij een pollenallergie (die we onder controle hebben) Een paard kan heus meerdere problemen tegelijk hebben.

Dit vind ik dus super eerlijk van je dat je dat zelf toegeeft.
De meeste ruiters willen er toch niets van horen dat het wel eens aan hun eigen rijkunst kan liggen.
Voordeel bij jou zal zijn, dat het dan ook wel weer goed zal komen.
De hand in eigen boezem slaan is vaak de beste manier om bij de oplossing te komen (allergie paarden niet mee gerekend).

Dank je

We gaan lekker over 2 weken 10 dagen op trektocht, en ik heb er volle vertrouwen in! Tent mee, op zijn rug, benzine brander, slaapzak, dat mag meneer allemaal zelf meeslepen

Hij schudt heus nog wel en schuurt zijn neus over de grond, maar ik geloof echt dat we zonder rugproblemen de trektocht aan kunnen.

Trouwens, Andor heeft ook regelmatig wat dikke ogen....
Ik maak me er allemaal niet meer druk om.

singasong

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 16:17

zammetje schreef:
@ irmalouise: anti histamine is net al door een medebokker uitgelegd (dank je!) ik ga dus naar een dierenarts/ veearts die mij dit wil geven. Ik ga hier iig actie op ondernemen. Heeft jou paard ook van die lopende ogen?

Anti-histamine geeft een DA meestal in een injectie! Het is een medicijn die de allergie op dat moment onderdrukt en het werkt zeker geen maanden achtereen dan zul je meer anti-histamine moeten geven.

frunnik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 18:08

Titsia schreef:
Hij heeft het wel lastig met de rechtergalop, hij scharniert niet in zijn rechterachterbeen, maar of hij daardoor zou knikken? *moet nog steeds filmpje maken*

Mijn paard had dus ook vooral problemen in de galop, al voor het schudden. Hij kon achter niet genoeg onderkomen. Ook mijn paard kon vooral rechtsachter moeilijk naar voren brengen. Nou blijkt dus zijn bekken scheef te staan, hierdoor hangt de rechterkant als het ware lager. Zijn rechterheup zit dus ook lager en mijn paard kan daardoor zijn been moeilijker onder de massa door naar voren zetten. Jou paard zou ook zo'n soort probleem kunnen hebben.

Wat je kunt doen is je paard goed vierkant op harde bodem neer zetten en dan kijken of zijn bekken recht staat. Je kunt hier onder andere de linker en rechter zitbeenknobbels van je paard (net naast/onder de staartaanzet) en het bekken ter hoogte van de flanken links en rechts vergelijken (de botten die je voelt boven de haarkruin die je in de flank van je paard hebt zitten). Als deze scheef staan is een behandeling nodig.
Ook kun je je paard op een kleine volte om je heen laten stappen en kijken hoe hij zijn buiten achterbeen beweegt. Als het bekken scheef staat kunnen ze dit been soms zijwaarts naar voren slingeren. Bij jou zou dat dus waarschijnlijk bij rechtsachter moeten zijn. Dit zou je ook nog kunnen zien als je je paard laat lopen op de rechte lijn en je er recht achter gaat staan.

Let wel op: Als je paard dit doet weet je vrij zeker dat er wat mis is, loopt je paard wel goed dan wil dit niet per definitie zeggen dat het dus helemaal goed zit.

Even algemeen:

Mocht je paard problemen hebben en je wilt naar een dierenarts houd dan wel rekening met het volgende. Niet iedere dierenarts heeft ervaring met headshaking. Zoals ik al eerder heb gezegd kan het wel 60 verschillende oorzaken hebben, waaronder pollenallergie, rugproblemen, rijtehcnische problemen etc. etc. Ik ben zelf bijna klaar voor mijn doctoraal diergeneeskunde en heb in mijn 4 jaar opleiding nog nooit ook maar iets over headshaking aan lessen gehad. De gemiddelde dierenarts weet dus ook niet al teveel over dit probleem. Ik heb nu zelf eindelijk een dierenarts gevonden die mij serieus neemt en mij met de problemen van mijn paard helpt. En ik heb dan ook goede hoop dat mijn paard straks schud en pijnvrij aan het werk kan. Ik heb mijn paard als vierjarige 3 jaar geleden gekocht, hij is dubbel klinisch en röntgenologisch gekeurd en niemand heeft gezien dat zijn bekken scheef stond. Wel had mijn paard een bult op zijn rug zitten en ook hier ben ik nooit op gewezen. Aangezien ik er vanuit ging dat de dierenartsen het mij wel zouden vertellen als het niet goed was ging ik er vanuit dat die bult dus geen kwaad kan.
Ik heb mijn paard zelf opgeleid naar het M1, en hij liep goed in de sport mee, ben zelfs reservekampioen van Zuid-Holland geworden met hem. Maar hij bleef steeds achter in ontwikkeling. Hij kon in galop niet sluit, kwam vaak in protest (alleen in galop) en kon geen kleine wendingen lopen in galop. Zijn draf en stap gingen wel heel goed, al kreeg hij ook hier problemen met sluiten. Alleen in de winter was hij vaak een aantal maanden niet zo fijn te rijden, hij hield heel zijn rug vast, wilde niet lopen en kwam meer in protest. Toen ben ik bij een goede kliniek geweest, maar daar werd nogal lacherig gedaan en gezegd dat ik hem maar eens flink moest aanpakken. Nou heb ik dat gelukkig niet gedaan, want dan had ik op de grond gezeten Maar na het bezoek aan de DA werd het warmer en ging mijn paard weer vooruit. Tot aan Januari toen begon mijn paard eerst met zijn lippen te klapperen tijdens het rijden. Op het moment dat hij echt aan het werk ging hield hij weer op, maar met uitstappen begon het weer. Toen ging hij langzaam ook schudden en dat werd steeds heftiger, vervolgens kwam hij zo in protest dat hij zelfs ging steigeren. Nou voelde je gelukkig aankomen wanneer hij dat wilde gaan doen en kon ik het meestal wel voorkomen. Aan het einde had hij zo'n last van zijn rug dat hij niet eens meer aan kon draven, hij kon gewoon zijn achterbenen niet naar voren zetten van de pijn. Dit hele proces heeft ongeveer 2,5 maanden geduurd, van het beginnen met klapperen tot niet meer kunnen lopen. In die periode (toen kon hij nog wle goed lopen) ben ik ook weer naar mijn DA geweest maar weer hetzelfde verhaal gekregen, dat ik hem maar flink naar voren moest slaan
Toen mijn paard echt niet meer kon lopen ben ik toch voor een second opinion naar een andere DA gegaan en zodoende kwamen wij erachter dat mijn paard een chronische blessure aan de rug heeft. Inmiddels is hij al een keer gekraakt en loopt mijn paard al weer stukken beter en schud niet meer. Maar het gaat nog wel maanden duren voordat het helemaal goed komt, als het goedkomt want die zekerheid heb ik niet. Maar inmiddels is de bult die mijn paard op zijn rug had zitten doordat er een wervel niet goed zat al wel 80% kleiner geworden.

Dus als je een DA naar je paard wilt laten kijken, bel dan eerst een aantal artsen op en vraag wat ze willen gaan onderzoeken en wat het gaat kosten. Zo kan je een beetje herkennen welke artsen ervaring hebben met shakers.
Ook een osteopaat of manueeltherapeut kan je bij medische problemen erg geod helpen en zijn vaak ook een stuk goedkoper.

Er kan dus echt meer aan de hand zijn bij headshaken dan alleen maar pollenallergie. Mijn paard had ook juk aan zijn neus. Dat hoeft niks met kriebel aan zijn neus te maken te hebben, maar een verschoven wervel kan zenuws prikkelen die ervoor zorgen dat het paard last krijgt van zijn neus. Zelfs een oorontsteking kan hiervoor zorgen. Dat is gewoon een van de symptomen van het headshaking syndroom.

Het headshaking sydroom wordt wel vergeleken met aangezichtspijnen bij de mens, waarbij ook door zenuwaantasting pijnen in het gezicht worden waargenomen. Dit hoeft dus niet per definitie door pollenallergie of luchtwegproblemen te komen.

OK pfffff wel weer even genoeg getypt. Als iemand nog vragen heeft dan hoor ik het wel Dit is niet zozeer persoonsgebonden bedoeld alswel in het algemeen

Titsia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 18:28

Rechtsvoor heeft hij wel een lichte afwijking, hoef draait naar buiten, met zijn rechterachterknie heeft die ook vaak problemen (onregelmatig).
Heb er al drie DA naar laten kijken, één osteo en dan nog een acupunctirist (of hoe schrijf je dat?).
Eerste jaar dat ik hem had stond hij tussen de velden, dus weinig bomen hier had hij er bijna geen last van. Dan ben ik van stal verhuisd net naast het bos en hier is het eigenlijk begonnen, hij staat nu terug op de eerste plaats dus ben wel benieuwd.

Ik ga hem niet verder laten onderzoeken omdat hij in de weide nog steeds rondcrost en goed eet. dus hij lijkt er geen last van te hebben. Hij is ook al 18 en dient enkel nog om te gaan wandelen (max 2keer per week)

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 19:10

Coen heeft eigenlijk helemaal geen 'dikke' ogen..

Maar misschien dat hij een 'andere' versie of weet ik het heeft..

Want hij heeft het eigenlijk het hele jaar door.. wordt stiekem steeds ietsje minder lijkt, maar het gaat niet weg.

Tijdens het rijden, in stal, aan de muur, in de wei, los. Hij schudt overal. Maakt vaak ook een raar sprongetje, dat zijn hoofd zo hoog komt, dat ie mij nog net niet raakt.. Slijm vliegt wel is in mn gezicht

April/mei is het altijd veel erger, dan zal ie ook last hebben van die pollenallergie.. maar ja in november zijn er toch geen pollen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 20:07

hmmm.....

en toch he......
appie heeft namelijk ook problemen met de galop

dus wat dat betreft, zou t misschien verband kunnen houden, alhoewel ook weer niet omdat hij het echt alleen nu doet en in de winter dus nooit..

ap galopeerde vroeger als een hertje, 2 achterbenen tegelijk, hij doet het nog wel es.
ik weet dat hij op de voorhand loopt en mijn rijkunstig geklungel zal ook niet veel goeds brengen hahaha!

ff serieus, ap heeft een blessure aan zijn linkerknie gehad, van daaruit was het voor hem makkelijker om met 2 benen tegelijk dus die galop te doen( dat hertje-idee)
hij loopt nu wel beter, maar ik zie hem veel te vaak toch overkruisd galopperen en vaak in de rechtergalop linksom lopen...
en ook zie je soms dat hij zeg maar "steekt"dan blijft dat een beentje net even te lang hangen..

nou ja...wat rijden betreft kan ik nu weinig doen, ik heb nog steeds geen zadel, dus kan er ook niks aan verknoeien.

singasong

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 21:26

frunnik schreef:
Mijn paard had dus ook vooral problemen in de galop, al voor het schudden. Hij kon achter niet genoeg onderkomen. Ook mijn paard kon vooral rechtsachter moeilijk naar voren brengen. Nou blijkt dus zijn bekken scheef te staan, hierdoor hangt de rechterkant als het ware lager. Zijn rechterheup zit dus ook lager en mijn paard kan daardoor zijn been moeilijker onder de massa door naar voren zetten. Jou paard zou ook zo'n soort probleem kunnen hebben.
>>>>>>>>>>>>>knip>>>>>>>>>>>>>>>

Erg interessant verhaal, heb er weer wat bij geleerd!!

Vera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 21:51

Digger is gestopt met Shaken!!!!
Ik heb hem de druppels van Jeanette Kompier gegeven en vanaf die dag heeft hij niet meer geschud.....toeval???
Ik heb geen idee maar bijzonder is het zeker!!!
Nu maar hopen dat het zo blijft!!!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 22:36

doe mij die druppels ook dan?
wat zijn dat voor druppels dan?
wat zit er in ,weet je dat?

singasong

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 22:46

Ja, ben ook benieuwd naar die druppels!

Takkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 10:51

Op welke manieren kun je allemaal uitsluiten of het om een pollenallergie gaat? En wat zijn de kosten die daar aan verbonden zijn?

Wil toch wel graag laten testen.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 10:53

Takkel schreef:
Op welke manieren kun je allemaal uitsluiten of het om een pollenallergie gaat? En wat zijn de kosten die daar aan verbonden zijn?

Jongens. Léés nu gewoon eerst even!
Er is al minstens 50 keer vermeld dat je bij Josefien kunt testen.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 12:40

Nou gezellig.....niet alleen mijn paard is dus een allergies/hooikoorst geval, maar ik zelf nu ook.
Liep al weken ziek te zijn, dokter dacht een virus.
Blijk ik dus een nare vorm van hooikoorts te hebben.
Niks loopneus en traan ogen, bij mij slaat de boel naar binnen en zet zich vast op alle slijmvliezen en holtes.
Krijg vandaag er een spray voor ,als het werkt, misschien ook iest voor mijn merrie

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 12:58

Onassa schreef:
Nou gezellig.....niet alleen mijn paard is dus een allergies/hooikoorst geval, maar ik zelf nu ook.
Niks loopneus en traan ogen, bij mij slaat de boel naar binnen en zet zich vast op alle slijmvliezen en holtes.
Krijg vandaag er een spray voor ,als het werkt, misschien ook iest voor mijn merrie

Ik ben dit jaar ook ineens doorlopend verkouden. Niet echt een loopneus maar konstant een dichte neus. Loop al weken met neusspray....ben bang dat ik ook allergisch ben

menollyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 14:04

Typisch, ik loop de laatste dagen ook flink te niezen en soort van verkouden te zijn. Gelukkig bij mij alleen in de stal, dus als ik aan het poetsen ben of stallen aan het opstrooien. Dan heb ik half uur later nog tranen in mijn ogen. Probeer het poetsen nu te beperken tot buiten, dit helpt iets, maar niet veel. (dan heb ik weer veel last van de zon, met dezelfde reactie) Gelukkig valt er mee te leven.

Takkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 14:21

Antheman schreef:
Takkel schreef:

Jongens. Léés nu gewoon eerst even!
Er is al minstens 50 keer vermeld dat je bij Josefien kunt testen.

Ja ok, maar ik bedoel..... kan het ook gewoon bij je dierenarts enzo?
Ik wil gewoon meerdere opties, of beter gezegd, ik ben nieuwsgierig naar alle opties die er zijn.

Ir111

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 14:24

Als je dit topic doorleest kom je vanzelf verschillende opties tegen, niet alleen Josefien maar ook bv Eric Laarakker. Toch eerst ff lezen dus!

wizewo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 19:25

Ok ik ga toch irritant zijn: ben op blz twee...maar reageer toch

Mijn paard(11) is ook headshaker. Sinds vorig jaar heeft hij er last van... Hij reageert op graspollen, licht(minder erg). Hij slaat met zijn voorbeen, wrijft zijn neus aan alles en iedereen, gooit zijn hoofd op. De ene dag is het erger dan de andere. Hij doet het onder zadel, op stal(open stal) en in de wei.

Jullie leggen het verband tussen galop en heupen? De mijne zijn galop was niet super maar ook niet slecht, springt niet echt door van achter maar met trainen was dat best te doen(nooit commentaar op gehad op wedstrijd). Wel heeft hij een stuk van zijn heup afgebroken(nu 3 jaar geleden)... Dat is hersteld, maar misschien toch niet helemaal dan?
Hij heeft zich vanaf zijn 3,5:4 jaar een aantal keer losgetrokken(Maar zulke verlate reactie vind ik erg onwaarschijnlijk)

Ook heeft hij redelijk snel een "ik loop op eieren gevoel" en onregelmatigheden die ik wel voel maar niet zie (ook veearts niet met uitgebreid kreupelheidsonderzoek)

Mijn vraag: Hoe rijden jullie anders? Ik hecht in zijn "periode" geen belang aan hoofdhouding en rijd eigenlijk wel met een aangenomen teugel, maar als hij trekt laat ik teugels gewoon door mijn handen glijden.

"Straffen" jullie als je net voor zijn hoef komt op het verkeerde moment of als hij net iets te hard op je schouder komt bij het hoofdschudden/wrijven? Aan de ene kant zeg ik van"hij kan er niets aan doen, dus geen straf" aan de andere kant "hij moet uitkijken, hij is te sterk". Ik ben er zelf nog niet helemaal uit. Voorlopig probeer ik uit de "gevarenzone" te blijven(wat best goed lukt).

Gaat andere keer blz3-32 lezen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 20:54

Citaat:

ik meld me ook!

ik heb dus geen hooikoorts,maar loop al twee weken rond met prikkende ogen, heb het idee dat t ook te maken heeft met de droogte, flink buitje doet wonderen hoop ik!

enne wizewo:
ik denk dat er best een verband bestaat tussen alle headshakers en hun galop/heup problemen.

wat rijden betreft heb ik t makkelijk, ik rijd recreatief dus hij mag zo lang lopen als hij wil, zolang hij maar wel rekening met mij houd...

en geloof me, meneer weet zo ondertussen best wel wat dat is

Titsia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 21:15

Op wandeling laat ik hem zo lang als hij wil, maar laat hem niet met de neus tegen de grond lopen omdat hij ooit is een huppeltje maakte en zo bijna in de teugel stond.
In de piste zorg ik dat ik niet toegeef aan dat schudden en meestal lijkt het dan iets beter te gaan, ik bedoel dat ik dan niet meegeef met men handen.

Heb hem trouwens vandaag vrij laten lopen om te zien of hij het dan deed en jawel direct schuren in draf ook, ook knikken en heftig schudden. Ik hoop zo hard dat hij dit nooit op de weide gaat doen

Coentjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 22:51

wizewo schreef:
Ok ik ga toch irritant zijn: ben op blz twee...maar reageer toch

Mijn paard(11) is ook headshaker. Sinds vorig jaar heeft hij er last van...
Hij reageert op graspollen

, licht(minder erg).
Hij slaat met zijn voorbeen, wrijft zijn neus aan alles en iedereen, gooit zijn hoofd op. De ene dag is het erger dan de andere. Hij doet het onder zadel, op stal(open stal) en in de wei.

Jullie leggen het verband tussen galop en heupen? De mijne zijn galop was niet super maar ook niet slecht, springt niet echt door van achter maar met trainen was dat best te doen(nooit commentaar op gehad op wedstrijd). Wel heeft hij een stuk van zijn heup afgebroken(nu 3 jaar geleden)... Dat is hersteld, maar misschien toch niet helemaal dan?
Hij heeft zich vanaf zijn 3,5:4 jaar een aantal keer losgetrokken(Maar zulke verlate reactie vind ik erg onwaarschijnlijk)

Ook heeft hij redelijk snel een "ik loop op eieren gevoel" en onregelmatigheden die ik wel voel maar niet zie (ook veearts niet met uitgebreid kreupelheidsonderzoek)

Mijn vraag: Hoe rijden jullie anders? Ik hecht in zijn "periode" geen belang aan hoofdhouding en rijd eigenlijk wel met een aangenomen teugel, maar als hij trekt laat ik teugels gewoon door mijn handen glijden.

"Straffen" jullie als je net voor zijn hoef komt op het verkeerde moment of als hij net iets te hard op je schouder komt bij het hoofdschudden/wrijven? Aan de ene kant zeg ik van"hij kan er niets aan doen, dus geen straf" aan de andere kant "hij moet uitkijken, hij is te sterk". Ik ben er zelf nog niet helemaal uit. Voorlopig probeer ik uit de "gevarenzone" te blijven(wat best goed lukt).

Gaat andere keer blz3-32 lezen

Dat dikgedrukte herken ik helemaal !!! Voor licht niet echt geloof ik..

Galop/heupen hmm denk het niet hoor. Zo slecht is Coen's galop niet en het lijkt me sterk dat het daardoor kan komen..

Ja das `n goeie vraag.. hoe zou je zo'n beestje 'anders' moeten rijden. Hier even mijn verhaaltje van het rijden van vandaag.. was echt niet leuk meer!

Heb een 'zelfgemaakt' flut netje voor z'n neus gemaakt. Blijft helemaal niet goed zitten, krijg het niet goed om zijn bovenlip/neus heen zeg maar. Raakt telkens los. Maar heb ook niet het gevoel dat het echt werkt Zo'n ding voor zijn neus. Dus heb dat ding er afgedaan en verder gaan rijden. Maar ja hij was zo aan t schudden, verschillende dingen gedaan: teugels losser (western idee) en gewoon zoals altijd zegmaar.. Ach hielp niets, hij kreeg telkens klap in z'n mond van dat schudden van `t bit. Dus heb de teugels aan m'n halster gedaan en ben met halster gaan rijden. Liep ie veel meer onder me uit, het is al zo'n heethoofd, maar ja geen klap meer in z'n mond.

Stalgenoot zei dat ik haar sidepull (zo'n bosal geval) wel mocht gebruiken, heb ik net iets meer te vertellen..

Morgen weer les, hmm ben benieuwd

Straffen.. hmm ben er ook nog niet helemaal uit.. Hij schuurt wel vaker zachtjes met z'n neusje en dat mag ie van mij. Ik bedoel dat beest heeft ook jeuk oid en vind het op 1 of andere manier wel 'lief'.. Gelukkig nog nooit een 'kopstoot' van hem gehad ofzo, heb ik eerder als ik er op zit.. Maakt soms van die gekke sprongen, dat zijn hoofd bijna tegen die van mij komt!

Maar goed, headshaken.. de manegebaas zei dat het door de vele vliegjes kwam.. hmmm ik denk het niet?

irmalouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 08:23

Coentjuh, ik ben ook bezig met een nep netje, deze ziet er nu wel hetzelfde uit als mijn echte netrelief.
Bij de echte heb ik er een stuk elastiek aangezet, want anders krijgt hij deze ook af, zie op de foto's op bladzijde 29. Het stiekje maak ik dan vast aan de onderkant van zijn neusriem, en dan kan hij het netje niet meer helemaal omhoog werken, zodat het niet meer over zijn neusgaten zit.
Ik hoop dat ik mijn nep netje snel af krijg om het te proberen.