wizewo schreef:Ok ik ga toch irritant zijn: ben op blz twee...maar reageer toch
Mijn paard(11) is ook headshaker. Sinds vorig jaar heeft hij er last van...
Hij reageert op graspollen
, licht(minder erg).
Hij slaat met zijn voorbeen, wrijft zijn neus aan alles en iedereen, gooit zijn hoofd op. De ene dag is het erger dan de andere. Hij doet het onder zadel, op stal(open stal) en in de wei.
Jullie leggen het verband tussen galop en heupen? De mijne zijn galop was niet super maar ook niet slecht, springt niet echt door van achter maar met trainen was dat best te doen(nooit commentaar op gehad op wedstrijd). Wel heeft hij een stuk van zijn heup afgebroken(nu 3 jaar geleden)... Dat is hersteld, maar misschien toch niet helemaal dan?
Hij heeft zich vanaf zijn 3,5:4 jaar een aantal keer losgetrokken(Maar zulke verlate reactie vind ik erg onwaarschijnlijk)
Ook heeft hij redelijk snel een "ik loop op eieren gevoel" en onregelmatigheden die ik wel voel maar niet zie (ook veearts niet met uitgebreid kreupelheidsonderzoek)
Mijn vraag: Hoe rijden jullie anders? Ik hecht in zijn "periode" geen belang aan hoofdhouding en rijd eigenlijk wel met een aangenomen teugel, maar als hij trekt laat ik teugels gewoon door mijn handen glijden.
"Straffen" jullie als je net voor zijn hoef komt op het verkeerde moment of als hij net iets te hard op je schouder komt bij het hoofdschudden/wrijven? Aan de ene kant zeg ik van"hij kan er niets aan doen, dus geen straf" aan de andere kant "hij moet uitkijken, hij is te sterk". Ik ben er zelf nog niet helemaal uit. Voorlopig probeer ik uit de "gevarenzone" te blijven(wat best goed lukt).
Gaat andere keer blz3-32 lezen
Dat dikgedrukte herken ik helemaal
!!! Voor licht niet echt geloof ik..
Galop/heupen hmm denk het niet hoor. Zo slecht is Coen's galop niet en het lijkt me sterk dat het daardoor kan komen..
Ja das `n goeie vraag.. hoe zou je zo'n beestje 'anders' moeten rijden. Hier even mijn verhaaltje van het rijden van vandaag.. was echt niet leuk meer!
Heb een 'zelfgemaakt' flut netje voor z'n neus gemaakt. Blijft helemaal niet goed zitten, krijg het niet goed om zijn bovenlip/neus heen zeg maar. Raakt telkens los. Maar heb ook niet het gevoel dat het echt werkt
Zo'n ding voor zijn neus. Dus heb dat ding er afgedaan en verder gaan rijden. Maar ja hij was zo aan t schudden, verschillende dingen gedaan: teugels losser (western idee) en gewoon zoals altijd zegmaar.. Ach hielp niets, hij kreeg telkens klap in z'n mond van dat schudden van `t bit. Dus heb de teugels aan m'n halster gedaan en ben met halster gaan rijden. Liep ie veel meer onder me uit, het is al zo'n heethoofd, maar ja geen klap meer in z'n mond.
Stalgenoot zei dat ik haar sidepull (zo'n bosal geval) wel mocht gebruiken, heb ik net iets meer te vertellen..
Morgen weer les, hmm ben benieuwd 
Straffen.. hmm ben er ook nog niet helemaal uit.. Hij schuurt wel vaker zachtjes met z'n neusje en dat mag ie van mij. Ik bedoel dat beest heeft ook jeuk oid en vind het op 1 of andere manier wel 'lief'.. Gelukkig nog nooit een 'kopstoot' van hem gehad ofzo, heb ik eerder als ik er op zit.. Maakt soms van die gekke sprongen, dat zijn hoofd bijna tegen die van mij komt!
Maar goed, headshaken.. de manegebaas zei dat het door de vele vliegjes kwam.. hmmm ik denk het niet?