'natuurlijk bekappers' jullie mening gevraagd

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jannepauli

Re: 'natuurlijk bekappers' jullie mening gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 13:02

Citaat:
Door geregeld zelf de boel bij te vijlen voorkom je TE grote slijtage naar 1 kant.

... maar NIET aan de scheve kant..? Zie site Van Naussau en mijn blonde vragen hierboven..???

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 13:25

Jannepauli schreef:

Scheef:
is het wel zo'n ramp als een paard wat 'scheef' afslijt ( ik heb het nu niet over dramatisch scheef door bv totaal verkeerde beenstand)? Als je de zolen van diverse mensenschoenen bekijkt, zijn die vaak ook scheef afgesleten. Hoort het dan niet gewoon bij het 'loopje' en hoe verstandig is het om dat persé te corrigeren? Volgens mijn logica ( maar ja blondt hé) zou je van de snelst slijtende kan van de hoef dus minder moeten afhalen bij het vijlen of bekappen.
Aan de andere kant: Henny en ik waren vanmorgen vroeg al even aan het mailen hierover: op de site van Marjorie Smith staat dat je ervoor moet waken om niet de beide zijden van de hoef gelijk ( symmetrisch) te maken. Dat zou dan met name voor de achterhoeven gelden.
Ook hier: wie?

Mee eens. Isabella heeft 1 scheve achterhoef. De binnenkant groeit in feite naar binnen toe. Ze staat er ook duidelijk scheef op; haar hele been/bekken lijkt zelfs wat scheef. Als ze loopt, loopt ze op de buitenkant van de hoef. Logisch dat deze het hardst afslijt. Ze is zo gebouwd overigens, ook de straal zit scheef onder de hoef en een van de steunsels (buitenkant) maakt een rare "knik". Dus die hele hoef is van nature gewoon "scheef".
Echter heeft ze achter nog nooit een ijzer gehad aan deze hoef en kan ik van kreupel zijn niet spreken. Ik hoef alleen de binnenkant wat te raspen, maar die hoef blijft wel scheef. Zou ik die toch perse recht gaan maken, dan heeft ze denk ik wel een probleem met het lopen, want dan klopt de stand van de botten niet meer heb ik zo het idee.
Wel moet ik opletten dat het niet te extreem "scheef" wordt, ten eerste passen de hoefschoenen dan niet meer en ten tweede tikt ze met haar ene been het andere aan (strijken).

Groeten
Ingrid

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 13:30

Isapaardje schreef:
Mee eens. Isabella heeft 1 scheve achterhoef. De binnenkant groeit in feite naar binnen toe. Ze staat er ook duidelijk scheef op; haar hele been/bekken lijkt zelfs wat scheef. Als ze loopt, loopt ze op de buitenkant van de hoef. Logisch dat deze het hardst afslijt. Ze is zo gebouwd overigens, ook de straal zit scheef onder de hoef en een van de steunsels (buitenkant) maakt een rare "knik". Dus die hele hoef is van nature gewoon "scheef".
Echter heeft ze achter nog nooit een ijzer gehad aan deze hoef en kan ik van kreupel zijn niet spreken. Ik hoef alleen de binnenkant wat te raspen, maar die hoef blijft wel scheef. Zou ik die toch perse recht gaan maken, dan heeft ze denk ik wel een probleem met het lopen, want dan klopt de stand van de botten niet meer heb ik zo het idee.
Wel moet ik opletten dat het niet te extreem "scheef" wordt, ten eerste passen de hoefschoenen dan niet meer en ten tweede tikt ze met haar ene been het andere aan (strijken).

Groeten
Ingrid

Eerst maar even hier op inhaken: hier hebben wij met de dravers ook veel ervaring mee. Veel dravers zetten de achtervoeten zó neer dat ze of de binnenkant, of de buitenkant meer afslijten. Ga je dit corrigeren, dan krijgt zo'n paard heel vaak last van de kniebanden, en daardoor weer last van de rug- en bilspieren. Ik ben dus geen voorstander van recht zetten als het van zichzelf niet recht is, alleen té grote slijtage en daardoor een nog schevere stand zou je moeten voorkomen imo.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 13:31

Overigens las ik net nog in een boek over natuurlijk bekappen dat een scheve achterhoef veroorzaakt kan worden door het veel "op rust staan" met een opgetrokken achterbeen, waardoor het been waar ze op steunen schuin naar binnen wordt gezet. Hierdoor zou die achterhoef de neiging hebben om aan de binnenzijde langer te worden (scheef dus).

Groeten
Ingrid

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 13:35

Frappant ..
dat betijwfel ik Ingrid.... tenminste ik zou het vreemd vinden als het zo zou zijn.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 13:44

Ja Haha!
Ben zelf ook erg benieuwd of het zo zou zijn.
Heb al zitten denken bij mijn paardje en moet toegeven dat ze vaak op rust staat met haar "niet scheve" achterhoef.
Maar ik weet niet of het klopt wat geschreven wordt ... wie heeft er ooit vaker van gehoord?

Groeten
Ingrid

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 13:50

Isapaardje schreef:
Ja Haha!
Ben zelf ook erg benieuwd of het zo zou zijn.
Heb al zitten denken bij mijn paardje en moet toegeven dat ze vaak op rust staat met haar "niet scheve" achterhoef.
Maar ik weet niet of het klopt wat geschreven wordt ... wie heeft er ooit vaker van gehoord?

Nog nooit Lachen. En mijn paarden staan met beide voeten even vaak op rust, ik hou dat altijd scherp in de gaten om evt problemen vroegtijdig op te sporen.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 13:55

henny_w schreef:
Na de discussie vorige week over voetassen en standen van hoefbeentjes, ben ik de laatste dagen eens foto's gaan vergelijken van dwarsdoorsnedes van de ondervoet.

Er zijn tal van dat soort foto's te vinden op internet.
Maar wat mij nog het meest verbaasd is, dat hoefbeentjes er zo verschillend uit kunnen zien. Sommige zijn puur puntvormig, andere hebben een kleine platte zijde die volgens NB'ers altijd parallel aan de grond moet zijn.

Enkele sites waar je dit soort foto's kunt vinden:
www.tribeequus.com/wildfeet.html

Hoefnatuurlijk : en dan onder het kopje Hoefkatrol/Hoefbevangenheid

www.hoofcare.nl

Vooral op de laatste site staan trouwens heel veel verschillende foto's bij de div. onderwerpen. Als je wat meer van de ondervoeten wilt weten
best een interessante site. Heel duidelijk beschreven.

Nou zitten daar dus ook foto's tussen waarvan ik niet kan zien dat de witte lijn verbreed is. Ook de hielen niet extreem hoog zijn. Maar als in zo'n hoef het hoefbeentje moet kantelen tot ie parallel aan de grond is ??????

Promptertje, jij was toch met dat boek van Pete Ramey bezig.
Kun jij er misschien iets zinnigs over benoemen?
Of anderen ?

Henny,

het hoefbeentje ziet er van de zijkant uit als een kleine hoef. In werkelijkheid is het een hol, schuin botje met twee uitlopende takken. De foto's en tekeningen die je in de meeste boeken ziet, zijn een dwarsdoorsnede en daar zie je die uitlopende takken (die nagenoeg parallel aan de grond liggen) dus niet op.

Ik zit nu op mijn werk en kan dus niet al te veel op internet speuren naar een plaatje, mocht dat nodig zijn dan zoek ik vanavond wel iets op. Het scheelt dat ik vorig jaar met alle beenderen van het paard een dag of wat in mijn handen heb gestaan tijdens een opleiding, dat verduidelijkt het beeld aanmerkelijk (en ook hóe die botten in elkaar passen en wat er gebeurt als je die geforceerd anders gaat zetten...)

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 13:57

Hoi Ingrid,

Dat verhaal van die asymmetrische achterhoeven staat op www.barefoothorse.com
Vandaar dat jij het nu ook in het boek van Frans tegenkomt;-)
De originele tekst:

"Looking at the sole, hind feet are generally not symmetrical in their medial-lateral (inside-outside) outline. The outside is generally wider, from different forces in the way the hind leg moves. Don't try to make them symmetrical!

The hind feet often grow longer on the inside (medial) because domestic horses stand around with one hind leg cocked; the weightbearing hoof wears more along the outside. The imbalance makes the hocks wobble sideways (seen by walking behind the horse) and there will be a very sore acupressure point on the rump that shortens the stride. Look for and trim the excess growth along the inside of the hind feet; often the outside doesn't need trimming"

Voor degene die moeite hebben met de engelse termen.
Marianne had het vanochtend al keurig vertaald.
Misschien dat zij die versie hier wil plaatsen Knipoog

Groetjes, Henny

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 14:10

Mag aannemen dat het dus onderzocht is van dat in rust staan en dat dit dan dus klopt?
Maar staat een wild paard dan minder op rust zodat het alleen bij gedomesticeerde paarden voorkomt?

Ik schreef daarstraks dat Isa een scheef been/hoef heeft achter, maar dat heeft ze volgens mij niet gekregen door het "op rust staan" met haar andere been. Omgekeerd zou ik het wel beter kunnen verklaren; dat ze haar "rechte hoef" makkelijker op rust zet omdat haar andere been toch al "scheef" naar binnen staat, zodat ze hierop wat makkelijker kan staan.

Beetje kromme zin ... hoop dat hij toch duidelijk overkomt Knipoog

Groeten
Ingrid

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 14:14

Ingrid, ik vroeg me dat ook al af, of een wild paard minder op rust staat dan een gedomesticeerd paard? Een paard dat de hele dag op stal staat kan ik me indenken, maar een paard dat weidegang heeft Verward

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 14:19

Misschien moet het 'wild' niet zo letterlijk nemen, maar eerder vergelijken met een 'stal/paddock'paard en een 'weide'paard.

henny_w

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 14:49

promptertje schreef:
Ingrid, ik vroeg me dat ook al af, of een wild paard minder op rust staat dan een gedomesticeerd paard? Een paard dat de hele dag op stal staat kan ik me indenken, maar een paard dat weidegang heeft Verward

Hoi,

Ik vond het ook een beetje een vreemde stelling. Ik denk wel dat paarden in het wild minder op rust zullen staan dan onze gedomesticeerde paarden.
Maar dat dat nou een hoefasymmetrie teweeg brengt ???
Ten eerste heb je ook paarden die 24/7 in de wei staan.
Ten tweede is elk paard verschillend qua rusten.
De ene staat veel meer in rust met een standbeen dan de andere.
Er zijn ook paarden die veel meer liggen bij rust dan andere.

En dan het verschil in rassen.
Een Fjord bijvoorbeeld. In de wei zal ie bijna constant aan het grazen zijn, terwijl andere ponyrassen na een paar uur grazen tussendoor rust nemen.

Groetjes, Henny

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 15:39

Citaat:
Misschien moet het 'wild' niet zo letterlijk nemen

... ja, dat vermoeden had ik ook al nl. dat ze doelde op paarden die echt veel op stal staan. Maar een merkwaardige stelling vind ik het wel - ik weet iet goed wat ik me er bij voor moet stellen. Als de gewichtsverdeling zodanig is dat het 'standbeen' zeg maar de volle mep krijgt, kan je hooguit bedenken dat de hoef meer zijwaartse druk krijgt op de wanden. Maar slijtage?

Ik denk dat ik mevrouw Smith maar eens een mail ga sturen want haar opmerking intrigeert me wel!

Heeft één van jullie speurders al iets kunnen vinden over dat harder groeien van het hoorn als er veel slijtage is???? (zo langzamerhand iets minder blondt)

Jolande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 16:01

Jantien schreef:
Het is niet de bedoeling om in het ene topic op posts van een ander (net gesloten!) topic te reageren.
De discussie in dit topic heeft erg lang erg goed kunnen gaan, ik zou het prettig wanneer het ook zo verder kan gaan.

Misschien moet een moderator dan niet de volgende post plaatsen in het topic dat ze sluit.
Jantien schreef:
Om te beginnen is er nog een topic op MD waarin alle zaken aangaande natuurlijk bekappen worden besproken.

Sorrie hoor, de discussie met Nick ging eindelijk een kant op dat ik begin te begrijpen waar hij naar toe wil en pats, slotje erop. Dus aangezien de tip gegeven werd dat het zelfde topic hier loopt lijkt het me niet meer dan logisch daar verder te gaan. Maar ik zal snel uit dit topic verdwijnen. Veel plezier ermee!

Jantien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 16:08

Het is dan dus wel de bedoeling om een nieuw onderwerp op een logische manier in de discussie te brengen. Het is op Bokt al behoorlijk lang de regel dat er geen nieuwe topics geopend worden wanneer er een nog lopend, of centraal topic is.
Verdere discussie hierover graag niet in dit topic Forumzaken is een mooi forum, en ook de pb-functie is niet voor niks ontworpen.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 10:38

Steunsels ... het ene paard heeft enorme steunsels die soms zelfs over de zool heen gaan groeien als je het niet bijhoudt en het andere paard heeft er nauwelijk last van of zijn ze zo weg te krabben.

Waar zit dit verschil ben ik benieuwd naar.

Mijn eigen pony heeft keiharde hoeven (wand en zool), maar zeer zachte steunsels. Met een hoevenkrabber krab ik ze zo weg tot zoolniveau.
Ze heeft verhoudingsgewijs ook een zachte witte lijn (daar gaan makkelijk steentjes in zitten).

Is de witte lijn en de steunsels niet "hetzelfde spul"?

De mijne loopt niet dagelijks over puin of rotsbodem overigens, wel vaak door grind, maar dat kan het verschil niet maken lijkt me zo. Want als ze tijdens vakanties eens 3 weken alleen op de wei staat, heeft ze nog geen harde, hoge steunsels.

Groeten
Ingrid

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 10:44

Isapaardje schreef:

Is de witte lijn en de steunsels niet "hetzelfde spul"?

Groeten
Ingrid

Beslist niet!

Steunsel is heel hard materiaal en witte lijn is zacht materiaal. Andere kleur etc

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 10:49

Oeps Bloos
Dan heb ik toch het verkeerde "ding" weer voor me wat een steunsel is.

Het is toch dat "ding" dat de hoek omgaat bij de hielen en dan doorloopt langs de straal (de V zeg maar). Die is bij Isabella wit, net als de witte lijn en als ze net bekapt is, lijkt het 1 geheel dat met wand en al de "hoek" omgaat.

Ik zal nog eens de anatomie van de hoef door gaan nemen straks Knipoog

Maar hard materiaal is het bij mijn pony dus zeker niet. Kan het er zelfs met mijn nagel afkrabben, dat wat er in mijn ogen aan steunsel ontstaat; zo zacht is het bij haar.

Groeten
Ingrid

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 11:00

http://www.barefoothorse.com

En dan onder het kopje strategy en stuk naar beneden scrollen (bij some background), zie je een hoef in onderdelen.
Hoornwand met witte lijn en steunsels (de harde hoornschoen) en dan de "botten" die er apart ingeplaatst worden.

Maar volgens mij zijn steunsels dus toch een "uitloper" van hoefwand en witte lijn. Waarom mijn paardje dan zulke zachte steunsels heeft, maar wel een keiharde hoefwand is mij nu een nog groter raadsel

Tong uitsteken

Groeten
Ingrid

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 11:59

Bedoel je deze:

Afbeelding

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 12:38

Na wat leeswerk de laatste tijd kom ik er achter dat niet alle NB-aanhangers de steunsels zo bezwaarlijk vinden. De één haalt ze inderdaad rigoreus weg, de ander laat ze staan maar niet boven de hoefwand uitkomen. Goed, ik ga me daar eens in verdiepen.

Bij mijn traditioneel beslagen paarden wordt er wel wat steunsel weggehaald, maar niet alles. Nooit een kneuzing gehad, terwijl ze toch regelmatig over gebroken dakpannen lopen (en dat houdt een ijzertje van zo'n 3 mm niet tegen). Ik heb weer wat huiswerk Doei, doei Haha!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 14:08

@ Ingrid: buttress = steunsel Knipoog

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 16:40

Buttress is steunsel ... wat is dan bars?
Want dat zijn de "dingen" die ik weghaal, dat witte langs de straal.
De heel-buttress zoals die op het plaatje staan, laat ik zoals ze zijn, daarmee heeft ze op het gras toch alleen maar betere grip?

Geloof dat ik nu echt nog een keertje de boeken erbij moet pakken Clown

Groeten
Ingrid

isabelvdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 16:48

Klopt Ingrid, bars = steunsels.
Steunsels = hoefwand die de bocht om gaan, zoals je heel duidelijk kan zien op t plaatje, en hebben dus ook witte lijn. Als je alleen de witte lijn van de steunsels ziet, heb je kans dat steunsels zijn omgeklapt. Vraag maar eens aan je bekapper, als hij weer langs komt.