Citaat:Door geregeld zelf de boel bij te vijlen voorkom je TE grote slijtage naar 1 kant.
... maar NIET aan de scheve kant..? Zie site Van Naussau en mijn blonde vragen hierboven..???
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Citaat:Door geregeld zelf de boel bij te vijlen voorkom je TE grote slijtage naar 1 kant.
Jannepauli schreef:
Scheef: is het wel zo'n ramp als een paard wat 'scheef' afslijt ( ik heb het nu niet over dramatisch scheef door bv totaal verkeerde beenstand)? Als je de zolen van diverse mensenschoenen bekijkt, zijn die vaak ook scheef afgesleten. Hoort het dan niet gewoon bij het 'loopje' en hoe verstandig is het om dat persé te corrigeren? Volgens mijn logica ( maar ja blondt hé) zou je van de snelst slijtende kan van de hoef dus minder moeten afhalen bij het vijlen of bekappen.
Aan de andere kant: Henny en ik waren vanmorgen vroeg al even aan het mailen hierover: op de site van Marjorie Smith staat dat je ervoor moet waken om niet de beide zijden van de hoef gelijk ( symmetrisch) te maken. Dat zou dan met name voor de achterhoeven gelden.
Ook hier: wie?
Isapaardje schreef:Mee eens. Isabella heeft 1 scheve achterhoef. De binnenkant groeit in feite naar binnen toe. Ze staat er ook duidelijk scheef op; haar hele been/bekken lijkt zelfs wat scheef. Als ze loopt, loopt ze op de buitenkant van de hoef. Logisch dat deze het hardst afslijt. Ze is zo gebouwd overigens, ook de straal zit scheef onder de hoef en een van de steunsels (buitenkant) maakt een rare "knik". Dus die hele hoef is van nature gewoon "scheef".
Echter heeft ze achter nog nooit een ijzer gehad aan deze hoef en kan ik van kreupel zijn niet spreken. Ik hoef alleen de binnenkant wat te raspen, maar die hoef blijft wel scheef. Zou ik die toch perse recht gaan maken, dan heeft ze denk ik wel een probleem met het lopen, want dan klopt de stand van de botten niet meer heb ik zo het idee.
Wel moet ik opletten dat het niet te extreem "scheef" wordt, ten eerste passen de hoefschoenen dan niet meer en ten tweede tikt ze met haar ene been het andere aan (strijken).
Groeten
Ingrid
Isapaardje schreef:Ja![]()
Ben zelf ook erg benieuwd of het zo zou zijn.
Heb al zitten denken bij mijn paardje en moet toegeven dat ze vaak op rust staat met haar "niet scheve" achterhoef.
Maar ik weet niet of het klopt wat geschreven wordt ... wie heeft er ooit vaker van gehoord?
henny_w schreef:Na de discussie vorige week over voetassen en standen van hoefbeentjes, ben ik de laatste dagen eens foto's gaan vergelijken van dwarsdoorsnedes van de ondervoet.
Er zijn tal van dat soort foto's te vinden op internet.
Maar wat mij nog het meest verbaasd is, dat hoefbeentjes er zo verschillend uit kunnen zien. Sommige zijn puur puntvormig, andere hebben een kleine platte zijde die volgens NB'ers altijd parallel aan de grond moet zijn.
Enkele sites waar je dit soort foto's kunt vinden:
www.tribeequus.com/wildfeet.html
Hoefnatuurlijk : en dan onder het kopje Hoefkatrol/Hoefbevangenheid
www.hoofcare.nl
Vooral op de laatste site staan trouwens heel veel verschillende foto's bij de div. onderwerpen. Als je wat meer van de ondervoeten wilt weten
best een interessante site. Heel duidelijk beschreven.
Nou zitten daar dus ook foto's tussen waarvan ik niet kan zien dat de witte lijn verbreed is. Ook de hielen niet extreem hoog zijn. Maar als in zo'n hoef het hoefbeentje moet kantelen tot ie parallel aan de grond is ??????
Promptertje, jij was toch met dat boek van Pete Ramey bezig.
Kun jij er misschien iets zinnigs over benoemen?
Of anderen ?
promptertje schreef:Ingrid, ik vroeg me dat ook al af, of een wild paard minder op rust staat dan een gedomesticeerd paard? Een paard dat de hele dag op stal staat kan ik me indenken, maar een paard dat weidegang heeft
Citaat:Misschien moet het 'wild' niet zo letterlijk nemen
Jantien schreef:Het is niet de bedoeling om in het ene topic op posts van een ander (net gesloten!) topic te reageren.
De discussie in dit topic heeft erg lang erg goed kunnen gaan, ik zou het prettig wanneer het ook zo verder kan gaan.
Jantien schreef:Om te beginnen is er nog een topic op MD waarin alle zaken aangaande natuurlijk bekappen worden besproken.
Isapaardje schreef:
Is de witte lijn en de steunsels niet "hetzelfde spul"?
Groeten
Ingrid