Ernstige mok, tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

IngLio

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 00:41

Ga je nog een keer de zuurkooltruc doen?
Toch fijn dat je er iig wat resultaat mee hebt behaald!
Weer iemand die hier ervaring mee heeft, voor toekomstige mokkers...
Zo kunnen we allemaal onze ervaringen blijven delen

Succes verder! keep the updates coming!

evita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 12:13

Update:

Na een week in de modder, drek en regen te hebben gestaan (dag en nacht) en 1 keer behandelen is Arabel nog steeds mokvrij!
Natuurlijk werd haar been nooit meer zo dun als vroeger maar met deze kou en nattigheid zie je er toch echt bijna niks van.

Er zitten wat kleine, ieniemienie kleine korstjes vlak boven haar hoefbal achtervoet. Tot nu toe laat ik ze zitten, ik heb nu het idee dat als ik ze er af krab dat er dan troep in de wondjes komt.

Vanaf donderdag gaan we ze verhuizen en kunnen ze weer op stal staan. Dan hoop ik dat al deze veranderingen de afgelopen twee weken en de voervoeranderingen er niet tot leiden dat de mok weer uitbreekt...maar ik blijf positief!

Myrdal

Re: Ernstige mok, tips? Centraal topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 12:24

Nou, Myrdals mok is deze week ernstig verergerd. In 1 week van enkele plekjes naar bijna haar hele kootholte. De zinkzalf helpt dus niet meer. Nu was vandaag toch de DA er voor Myrdals gebit en de inenting, dus ik heb hem even gevraagd wat hij erop zou smeren. Hij voelde even, ze heeft droge mok en ik kreeg zink zwavelzalf. Of tinctuur, ik weet niet precies meer hoe het heet. Het was een wondermiddeltje volgens hem en ik heb hier al veel positieve dingen gehoord over zwavel, dus ik zie het maar positief in. 2x per dag erop smeren, dus daar gaan we nu mee beginnen.

evita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 14:54

Ja zwavel zinkzalf is een goed middel tegen droge mok! Ik hoop dat het werkt bij je paardje!

IngLio

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 15:41

Succes Myrdal! Flink balen dat het zo erg is geworden!

zilverster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 16:14

Mijn verzorgpony heeft ook mok.. Ik heb het van het weekend ontdekt. Heb de eigenaar nog niet eerder gezien. Zodra ik hem zie ga ik gelijk maatregelen nemen. Ze mag dan iig niet meer op de wei. Dat is nl een grote blub..
Waar kan ik het beste mee beginnen? Wassen en dan droog houden en smeren?

IngLio

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 16:41

Ow nog een mokster, das nooit leuk! Maar hopelijk heb je iets aan de tips die hier worden gegeven.

Ik zou het voorlopig eerst even aankijken met alleen droog houden. Als ze de laatste tijd zoveel in de blub heeft gestaan, kan dat de oorzaak zijn... blub is nat... ga nog even niet smeren, dat kan altijd nog, is mijn eerste ingeving.

Als ze uit de blub komt, en het dus al nat is, kun je het wassen met betadineshampoo om te ontsmetten. Dan goed afdrogen, eventueel even droogstappen over het erf.

Wordt het erger (meer korstjes/kloofjes), kun je altijd nog naar een zalfje grijpen. Kijk het eerst een week of 2 aan met drooghouden.

Heb je een paddock of bak? Is haar stal lekker droog en schoon?
Draag jij daar ook de zorg voor of doet de eigenaar dat?
Waar zit de mok precies? Veel korstjes? Ook kloofjes in de huid waar de korstjes zijn gebarsten of dat niet?
Wat krijgt ze te eten naast hooi?

Kun je voor ons een foto maken?

Succes!

Orchid

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 19:27

Ja ik ga de zuurkooltruc dit weekend nog eens doen, ik merkte dat er vandaag weer veel minder korstjes waren, misschien heeft het nog iets na gewerkt en zijn er nog meer korsten af gegaan ofzo ?
Op beide achterbenen zitten nu nog maar 2 hele kleine korstjes

zilverster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 22:47

IngLio schreef:
Ow nog een mokster, das nooit leuk! Maar hopelijk heb je iets aan de tips die hier worden gegeven.

Ik zou het voorlopig eerst even aankijken met alleen droog houden. Als ze de laatste tijd zoveel in de blub heeft gestaan, kan dat de oorzaak zijn... blub is nat... ga nog even niet smeren, dat kan altijd nog, is mijn eerste ingeving.

Als ze uit de blub komt, en het dus al nat is, kun je het wassen met betadineshampoo om te ontsmetten. Dan goed afdrogen, eventueel even droogstappen over het erf.

Wordt het erger (meer korstjes/kloofjes), kun je altijd nog naar een zalfje grijpen. Kijk het eerst een week of 2 aan met drooghouden.

Heb je een paddock of bak? Is haar stal lekker droog en schoon?
Draag jij daar ook de zorg voor of doet de eigenaar dat?
Waar zit de mok precies? Veel korstjes? Ook kloofjes in de huid waar de korstjes zijn gebarsten of dat niet?
Wat krijgt ze te eten naast hooi?

Kun je voor ons een foto maken?

Succes!

Ik heb vandaag met de eigenaar gesproken. Hij zei dat hij ze op een stuk zonder blub. Dus alleen gras zou zetten.

We hebben een buitenbak, maar die is vrijwel vaak nat. Haar stal is droog maar niet altijd even schoon (nadeel van bij boeren staan)
Ik rij en geef haar aandacht, maar heb dus niet de tijd om haar te voeren en buiten te zetten.. Dat doet de eigenaar. De laatste tijd mest ik wel meer haar stal uit, om de simpele reden dat ik hem te smerig vind..
De mok zit op de 2 voorbenen in de kootholte en linksachter aan de zijkant. Er zit aan ieder voorbeen een kloofje en ik denk een stuk of 3 korstjes. Je ziet nog geen haaruitval oid.
Linksachter zit alleen een korstje, is nog een kleintje. Wel zijn de benen iets dikker. Maar dat kan ook zijn door de stalbenen.
Ze krijgt naast hooi brokjes. Dit is alleen niet voldoende voor haar, ook omdat ze drachtig is, ze is namelijk vrij schraal.

Ik zal zo snel mogelijk een foto maken..

Bedankt iig voor je advies. De eigenaar zou haar droger zetten en hij had ook nog mokzalf staan. Hopelijk wordt het snel minder.. Het is namelijk al wel gevoeliger.

IngLio

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 09:43

En hoe gaat het nu bij iedereen?
Bij Lio nog steeds de goede kant op!

Myrdal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 11:58

In het begin had ik heel veel resultaat met de zink zwavelpasta. Nu lijkt het wat te stagneren, ik denk dat ik morgen de korstjes maar weer eens los ga weken en ze eraf ga pulken, volgens mij is de huid daar wel aan toe. Arme Myrdal, ze vindt het NIET leuk als ik de zalf erop doe.

Horse_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 13:43

Bij Kaylee nog steeds 1 rottige kootholte. De kootholte waar nooit mok zat (helemaal zwart beentje) en in ene tijdje terug wel een flinke scheur met korrels erom heen. De korrels zijn nu weg nu zit de scheur er nog. Ga vandaag of morgen weer ff wassen, besteed er eerlijk gezegd de laatste dagen geen aandacht meer aan

zilverster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 17:59

Ik heb goed nieuws!
De korstjes en kloofjes zijn helemaal verdwenen en haar huid wordt mooi roze
Ze is uit de modder gehouden en er is mokzalf op gedaan. Ze is de laatste tijd niet veel gereden maar het is toch weg gegaan met alleen weidegang erbij.
Ze zit nu ook beter in haar vel.. Hopen dat het nu weg blijft!

Pauk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 22:51

Pauk zat weer lekker onder.. Helaas maar waar.. Door een operatie aan mijn knie kon ik echt haar been niet bijhouden en heeft ze lekker in de modder gelopen.. Gelukkig is dr been niet dik en heeft ze er dit keer geen last van.. Nu maar hopen dat ik snel weer dr been bij kan houden!

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 22:54

Tja, ook ik zal wel in herhalingen vervallen...

Aileen heeft voor de tweede keer in 3 jaar een mokplek, ca. 3 cm. Op een onlogische plek: aan de voorkant van het spronggewricht.

Instructies DA:
met betadine goed wassen, ook de korsten eraf, daarna drogen en droog houden.
Smeren met Otiderm (antibiotische oorzalf voor honden), van de DA. Helpt goed, het gaat de goede kant op. We smeren al 3 weken maar de wond is dicht en er komen geen dikke korsten meer op.

De vorige keer was het echt een nare wond, toen heeft de DA injectie met cortisonen gegeven. Is een paardenmiddel maar helpt echt fantastisch. hij vond het nu nog niet erg genoeg daarvoor.

nienertjeske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 20:52

ik had van een eigenaresse bij ons op stal, met een paard wat heel snel mok had en dan echt niet meer kon lopen, twee oplossingen gehoort:

1. dubbele wormenkuur
2. pure bleek op de wond

dat laatste moest helpen omdat mok uitwendig is of zoiets. ik heb er verder geen verstand van, maar bij haar paarden hielp het heel erg goed.

_Dorien_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 21:00

ik heb de tips gekregen om bandages met watjes eronder met ontsmetting rond mijn paard zijn benen te doen... Zo worden de korstjes "mals" en gaan ze vlugger weg. Eens ze weg zijn: benen droog en schoon houden! Maar... ik had nu de vraag: isobetadine is ontsmetting maar ik heb een paard met 3 witte sokjes dus als ik dat aan die watjes doe... is er geen wit meer te bespeuren. Wat zou ik nog aan de watjes onder bandages kunnen doen?

evita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 22:31

nienertjeske, fijn dat het bij die paarden wel heeft geholpen. Maar hoe kom je op het ABSOLUTE IDIOTE idee om pure bleek op je paard zijn wond te gooien????????

Dorien, dat is een goede tip die idd werkt om de korstjes eraf te krijgen. Zo is mijn paardje ook verlost van haar jarenlange mokprobleem. Ik snap je vraag niet zo goed maar je hebt ook van die lange watten. Die doop je dan even in een lauwwarm badje met bijvoorbeeld isobetadine en leg je dan over het mokbeen heen. Bandage erover en een dag laten zitten. Heb je een paard met mok? Heb je foto's?

Horse_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 13:53

Pure bleek??? Moet je dat zelf eens op een wond gieten brrrr.

IngLio

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 14:14

AAAAAAUUUUUUUUUU!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Munji

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 14:45

Mijn paard heeft erge mok op linkervoorbeen en rechterachterbeen. Ik heb mokzalf geprobeerd maar dat hielp niet. Drainage compositum van de groene os heeft ook niet geholpen. Ik heb homeopatische middelen gebruikt waardoor het iets minder werd. Maar het gaat maar niet over!!!! Ik wil antibiotica zoveel mogelijk voorkomen, maar heb nu toch de dierenarts gebeld. De assistente raadde aan om de korsten helemaal weg te weken met water en groene zeep (of betadine) en daarna Vetaderm te gebruiken. Wie heeft hier goede (of geen goede) ervaring mee?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Groetjes, Nathalie

IngLio

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 14:53

Ik heb ook vetaderm gebruikt en ik moet zeggen, ondanks de hormonen die erin zitten, gaan de korsten wel weg! Niet snel, maar je ziet wel verbetering!
Niet langer dan 14 dagen smeren, dan even pauze houden en kijken hoe het zich houdt (een week), dan kun je weer opnieuw 14 dagen smeren...
Weken met soda werkt ook goed. Daar worden de korsten weker van dan wassen met betadineshampoo. Altijd warm water gebruiken en de korsten goed afdrogen voordat je er iets op smeert!

Heb je al van binnenuit mok bestijden geprobeerd?
Dmv voedingssupplementen?

Munji

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 15:01

Munji heeft drainagecompositum van de groene os gehad en via een homeopaat een middel tegen mok door schimmels. Maar de kuur is klaar en het heeft bijna niet geholpen. Dus voor mijn gevoel ben ik nu toe aan het zwaardere werk. Ik wil er gewoon vanaf. Het is zo frustrerend en rot om te zien dat het niet over gaat. Munji heeft er af en toe ook last van in zijn kootholte. Het ziet er dan ook pijnlijk uit.

Maar jij hebt dus goede ervaring met Vetaderm. Gelukkig!

IngLio

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 15:03

http://inglio.mijnalbums.nl --> Lio's mok.
Daar staan al mijn foto's en ook foto's met vetaderm erop... je kan de vooruitgang zien!

en de verslechtering ook helaas, maar dat staat los van de vetaderm hoor... werd op den duur een weerstand-gerelateerd probleem!
Nu is het bijna over, yeeeey!

miekelover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 22:47

mijn verzorgpaard staat nu ook met mok aan de achterbeen. Het been was ook dik en warm. Ik heb het dus afgspoten en betadina zalf opgedaan. Zegt er iemand op stal dat het droge mok is en dat helemaal niet nat mag worden. Wat kan ik nu doen. Ze staat ook iedere dag op de wei. En het is een erge smeerlap op stal. iedere dag is haar stal zeiknat en heeft ze het stro naar achteren geschoven en staat ze op het beton.

Het is het paard van de eigenaar van stal een boer

de merrie staat ook met atrose