Extreme stress bij pony, ten einde raad..

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Iilssx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-21 20:09

Marigold schreef:
Oei. Zou niet mooi zijn als het oude gedrag terug kwam..

Misschien kan je hem wat minder krachtvoer geven en zoveel mogelijk buiten laten zodat hij geen energie teveel heeft?

En zelf de rust erin houden en de spanning bij hem niet verhogen door teveel corrigeren van gedram zegmaar.
Hoe gaat het met het buitenzetten door diegene die dat nu wel eens voor je doet?

Bij de staleigenaar gaat het hetzelfde als bij mij. Dan gaat hij ook dit gedrag steeds doen bij jet naar buiten zetten

Hij staat 8 uur buiten per dag en ik rij ong. 4/5x in de week. Enige wat hij krijgt is een handje basisbrok en handje vol balancer en 24/7 ruwvoer. Hij krijgt dus al heel weinig krachtvoer.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 21:09

zou het kunnen dat het ruwvoer te rijk is voor hem?
misschien kun je het laten testen via pavo,dan weet je of er misschien teveel energie of suiker in zit waar hij misschien zo druk van word?
vervelend hoor ,want met 8 uur buiten staan moet hij toch wel gewoon normaal kunnen doen.

Iilssx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-21 21:40

ellepel schreef:
zou het kunnen dat het ruwvoer te rijk is voor hem?
misschien kun je het laten testen via pavo,dan weet je of er misschien teveel energie of suiker in zit waar hij misschien zo druk van word?
vervelend hoor ,want met 8 uur buiten staan moet hij toch wel gewoon normaal kunnen doen.

Ze hebben het laatst laten testen en er zat niet teveel energie en suiker in.

tamary

Re: Extreme stress bij pony, ten einde raad..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 21:46

Verdubbel die balancer eens? Kan het zijn dat hij daar wat tekort komt? Of juist dat deze balancer hem hyper maakt en een andere beter werkt?

Devic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 00:11

Zou het helpen om nog eens een sessie te laten doen door de Bokkers waar je eerder geweest bent? Je weet in ieder geval dat dit vorige keer geholpen heeft. Nu is het gelukkig bij lange na nog niet zo erg als eerder maar voorkomen is beter dan genezen

Iilssx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-21 10:38

Het buitenzetten is een erg ingewikkelde opgave en kost ook veel tijd.. maar hij heeft wel weer een maatje sinds vandaag, gaat heel goed :)

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 20:05

Iilssx schreef:
hij heeft wel weer een maatje sinds vandaag, gaat heel goed :)

Wat leuk!
Hopelijk brengt die wat rust over op jou pony.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 21:13

Ik blijf het een intrigerend iets vinden, want op zich blijft het "probleem" toch wel aanslepen, met goede en minder goede dagen, dat wel, maar toch met af en toe stressopstoten die je niet verwacht bij een medisch en opvoedkundig goed paard. Hoe kijk jij daar tegen aan?

Iilssx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-21 23:32

Gini schreef:
Ik blijf het een intrigerend iets vinden, want op zich blijft het "probleem" toch wel aanslepen, met goede en minder goede dagen, dat wel, maar toch met af en toe stressopstoten die je niet verwacht bij een medisch en opvoedkundig goed paard. Hoe kijk jij daar tegen aan?

Ja het blijft een hele puzzel, hij is al zijn hele leven wel een sensibel paard maar lijkt nu vaak dat hij die spanning niet kan afvloeien.. dan kan hij qua opvoeding en medisch nog zo goed zijn.. lijkt soms wel wat op PTSS maar dan bij een dier..

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 12:13

Heeft je paard ook nare dingen mee gemaakt weet je dat?

Iilssx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-21 17:00

marleen_usar schreef:
Heeft je paard ook nare dingen mee gemaakt weet je dat?

Nee weet ik niet super veel van.. hij is altijd managepony geweest maar daar gooide die veel kinderen eraf en was hij soms lessen de heletijd aan het racen. Hij is wel vroeger paar keer erg hardhandig op de trailer gezet.

Iilssx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-21 16:16

Het gaat de laatste dagen een stuk beter, hij is veel relaxter door zijn maatje :o Ik oefen af en toe ook extra met het naar buiten zetten en dat doet hij goed. Als ik hem losklik rent hij wel eerst weg maar komt dan gelijk weer terug. Kwestie van tijd denk ik

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 20:02

Mooi zo! +:)+

Iilssx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-21 12:25

Hij doet het de laatste tijd erg goed, heel relaxed, wel even rennen met het naar buiten zetten maar verder heel rustig en relaxed. Ik heb ook les van Ria Duinker nu, echt super leuke lessen en zij begrijpt hem ook echt. Ik heb hem targetten aan geleerd en inparkeren haha. Hij vindt zulke dingetjes leuk om te doen. Voetje wou ik hem ook leren maar met het zweepje denkt hij dat ik de friendly game bedoel van Parelli dat hij dus braaf bij alles stil moet staan _O-

Weten jullie nog meer dingetjes wat makkelijk aan te leren is? Hebben we misschien weer een nieuwe uitdaging *D

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 12:30

Wat fijn!! Qua kunstjes: flemen, kusje, ja en nee schudden, achteruit op commando?

Iilssx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-21 00:42

Pepperrr schreef:
Wat fijn!! Qua kunstjes: flemen, kusje, ja en nee schudden, achteruit op commando?

Leuke ideetjes, ga het proberen!

Devic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 22:46

Hé wat leuk dat het zo goed gaat!

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 13:16

Hai TS. Ik ben stiekem benieuwd hoe het nu gaat met jullie?

Iilssx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-21 22:23

Ja het gaat heel goed! Ze gaan binnenkort wel weer naar het grotere weiland en dan s'avonds nog wel naar binnen maar dan ga ik hem zelf aan de hand binnen zetten want de andere paarden gaan los naar binnen.. dat vind ik nog wel te tricky.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 13:42

Fijn dat het goed gaat!
En goed natuurlijk dat je voorzichig blijft.

Iilssx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-21 18:30

Paarden zijn 2 dagen geleden op het weiland gekomen maar nog wel in de nachten op stal. Alleen mijn pony reageert dus weer gestresst op het binnen en buiten zetten elke ochtend en middag, dat ik heb besloten hem samen met zijn maatje vervroegd 24/7 op het weiland te laten. Hopen dat dat hem wat rust gaat brengen.

Iilssx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-21 08:08

We zullen zien of ik er goed aan gedaan heb om hem eerder buiten te laten. Hij staat veel in 1 hoekje van het weiland en komt daar af en toe wel uit om gras te eten. Hoop dat hij gewoon moet wennen en het over een paar dagen weer beter gaat. Het weer deze dagen hielp ook totaal niet mee met die wind en stortbuien.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 08:24

Maar zijn maatje jaagt hem niet op ofzo?
Hij verkiest in een hoekje te gaan staan dan bij zijn maatje?

Vervelende situatie wel. Net alsof hij zo snel gestresst is, dat je helemaal geen ‘happy’ keuze voor hem kunt maken. Hopelijk went het snel!

Iilssx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-21 10:47

Poekkie schreef:
Maar zijn maatje jaagt hem niet op ofzo?
Hij verkiest in een hoekje te gaan staan dan bij zijn maatje?

Vervelende situatie wel. Net alsof hij zo snel gestresst is, dat je helemaal geen ‘happy’ keuze voor hem kunt maken. Hopelijk went het snel!

Nee zijn maatje jaagt hem totaal niet op, super chill paardje is dat. Hij zit dan gewoon zo met zichzelf in de stress, dat hij dan denkt dat hij in dat hoekje veilig is ofzo. Nu het gestopt is met zo waaien gaat het al wel echt een stuk beter.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 11:57

Ik weet niet of je dat al doet, maar kan een dagelijkse onderhoudsdosis van iets ontstressend (valeriaan, passiebloem, ...) misschien helpen met hem dingen te laten ordenen in zijn hoofd? Weet niet of dat bij paarden kan, maar ‘t klinkt zelfs een beetje autistisch.