Vasculitis.. Ervaringen gezocht.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 22:42

Saaams schreef:
Ik kom het topic even binnen vallen.

Mijn pony heeft vandaag de diagnose “vermoeden van auto immuun vasculitis” gekregen.
4 benen mok in kootholte, waarbij achterbenen het ergst zijn en deze hebben op pijpbeen ook korstjes en kringen.
Milde variant. Ik krijg nu zalf met cortico’s voor 10 dagen, bij geen verbetering starten we orale pred.

Nu adviseerde ze tevens sokken.

Pony staat ivm blessure 24/7 op de wei. Zeker nog tot eind oktober zolang het weer het toe laat.
Ik woon vlakbij dus ben wel wat flexibel in iets aan of uit trekken.

Ik heb mijn oog laten vallen op de arma mud socks, maar nergens leverbaar in pony. Enkel cob. Ik denk dat die te hoog zijn.

Die whinny socks zijn ook interessant. Maar t is zo verwarrend qua wat voor maat..ze draagt ijzers en is 1.48.

Iemand toevallig de arma socks in de verkoop?

Het gaat niet om de stokmaat maar om hoe breed/lang de hoef is, en dan idd wel of geen hoefijzer. Dat kun je gewoon vinden in de maattabel van whinny socks. Moet je misschien alleen even de cm naar inch omrekenen. Ik ben echt heel blij met de sokken. Het is het enige waar z’n benen koel onder blijven.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 12:20

Vandaag de zalf opgehaald en op advies dierenarts eenmalig geschoren en behandeld met desinfectie.

De “schade” van de ergste benen (= achter).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb van PE deze besteld. Want het is drama om aan comfortabele voor kleine beentjes beschermers te komen.

Afbeelding

En tot dat die binnen zijn draagt ze tijdelijk rondom springschoenen en van die kramer therapeutische sokken die ik nog had.

Afbeelding

Nu maar hopen dat we het snel onder controle hebben! -O-

NinaCharlie

Re: Vasculitis.. Ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 13:07

Ik heb echt hele goede ervaringen met het wasprotocol van Knottenbelt. Bij mijn paard hoefde er geen prednison aan te pas te komen daardoor, ideaal want die van mij werd al dik van lucht.
Uiteraard wel in combinatie met UV-werende bescherming aan de benen.

Mocht iemand daar nog ervaringen of tips over willen dan staat mijn PB box altijd open.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 14:20

Hier ook de knottenbelt methode toegepast ism de dierenarts.
Je gebruikt dan overigens wel pred maar in sprayvorm .

lonimma

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 23:09

mijn paard heeft sinds een tijd ook sterk vermoeden van vasculitis (vermoeden omdat ik geen biopten heb laten nemen, we zijn "blind" gaan behandelen) ze had grote plekken, maar met wassen met Hibiscrub en flyboots gaat het nu gelukkig heel goed! ze staat nog dag en nacht buiten, en de plekken zijn bijna weg, op een paar hele kleine plekjes na geen korsten meer, en het haar is zo goed als teruggegroeit.

hoe doen jullie dat in de winter? ik durf haar eigenlijk niet meer zonder bescherming om de benen te laten staan, bang dat ik bij de eerste plekjes en wondjes weer terug bij af ga. ik sta op pension, en stalgenoten willen bij buiten zetten prima beschermers omdoen gelukkig, maar ik vraag me af of de kans op plekken in de winter zo goed als 0 is? of maakt dat niet uit? UV zal lager zijn, maar is er natuurlijk altijd wel...

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-24 23:20

In de winter loopt ze hier zonder bescherming, geeft geen problemen. Alleen als er sneeuw ligt, dan weer wel! Dat reflecteert het UV en dan durft ze nog wel eens plekjes weer te krijgen :j

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 08:09

In de winter gebruik ik mudboots.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 08:30

Mijn pony kreeg dus juist in de winter vasculitis, en de hele zomer heeft ze zonder beschermers buiten gestaan. Dus ja zeg het maar.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 21:56

Advies na de knottenbelt methode is 8 weken beschermen tegen uv en daarna alleen met hele zonnige dagen.
Ik durf het nu iig nog niet aan om zonder bescherming te zetten maar zit nog binnen de 8 weken

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 21:59

Wat is de knottenbelt methode? Waar kan ik daar meer over lezen?

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 22:02

Dat is een manier van behandelen waarmee er met heel warm water gewassen word.
Als je dat even invult in de zoekbalk op bokt kom je meer informatie tegen in oudere topic en klinieken die hem mogen en willen toepassen.
Wel aan te raden dit samen met een dierenarts te doen om verbranden te voorkomen.
Het protocol mag ook niet zomaar gedeeld worden

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 22:03

Oké thanks

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 22:19

Moment dat ze hier een wondje heeft of weer mini plekjes de cellkick laser erop. 2 dagen zijn de plekjes weer weg. Ze heeft de hele zomer schoenen omgehad. Nu sinds 2 dagen zonder om te kijken of dat gaat maar meestal in juli mega plekken en nu 2 mini plekjes. Dus dik tevreden!

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 19:27

Mijn pony heeft vandaag onder de premier equine mud boots gelopen.
Maar haar benen komen er zeiknat onder vandaan..

Afbeelding

Ik probeer morgen de fly boots van horseware. Maar wat een gedoe is dit :+

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 19:35

Met dit warme weer zou ik zeker flyboots aanraden. Ik gebruik mudboots alleen in de natte en koude (winter) periode.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 21:21

Ik vind ook die fly boots nog flink warm… de enige waar de benen koel onder blijven zijn de sokken imo

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 21:34

Oh dat ervaar ik eigenlijk niet zo.. Maar mijn paard heeft er 1 om, wellicht dat dit nog verschil maakt. En het merk ook misschien?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 03:59

Mijne kon er niet tegen, alles werd te warm en dus dik. Alleen de whinnys niet, dan bleven ze mooi dun. Met regen en echte koude konden andere beschermers wel om.

Succes met je gevecht tegen de vasculitiis!

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 10:36

Volgens mij is de rode draad in deze topic: Whinny sokken werken vaak het fijnst. Ik zweer erbij, en ik heb heel veel beenbeschermers uitgeprobeerd! Al de andere beenbeschermers schuren, zijn te dik, etc. Voordeel is ook dat de sokken snel drogen als ze nat zijn geworden. Het broeit niet.

lonimma

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 10:40

Heeft iemand een link van de whinny socks? Ik ben wel erg benieuwd

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 10:55

Ik vind het oprecht echt een hell in zoektocht.

Want de horseware flyboots zijn waardeloos in pasvorm voor de mijne.
De premier bleven top zitten maar dus niet voor de warme dagen, dus voor straks met regen/kou.

De tubigrip is nu onderweg. Hopelijk werkt dat met wat isolatie tape.

Ik durf de sokken gewoon niet te bestellen want ik weet niet zo goed hoe ik dat nou moet meten. Ze heeft nu nog ijzers, maar voor de winter gaan die eraf.

Het is overigens echt bijzonder dat de plek vd vasculitis echt bloedje warm voelt en de rest van been is gewoon koel. -O-

En ik zag dat 1 plekje wat klein was, nu iets groter is. De rest lijkt heel minimaal beter te gaan maar geen grote verschillen nog.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 10:58

De Whinny’s zijn wel behoorlijk waardevast, dat scheelt als ze uiteindelijk toch niet passen.
Ik heb er nog eentje in maat paard (een na grootste) die je wel mag passen als je in de buurt zit maar dacht dat jij kleiner nodig hebt? Te grote sokken worden wel wat eng als ze gaan zakken en over de hoef trekken.

Ik vond de lemieux beschermers ook mooi zitten bij de mijne.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 11:29

EvelienKiss schreef:
Volgens mij is de rode draad in deze topic: Whinny sokken werken vaak het fijnst. Ik zweer erbij, en ik heb heel veel beenbeschermers uitgeprobeerd! Al de andere beenbeschermers schuren, zijn te dik, etc. Voordeel is ook dat de sokken snel drogen als ze nat zijn geworden. Het broeit niet.

Jep en iedereen gaat de zoektocht weer door omdat de sokken zo lastig zijn en toch komen de meeste er dan toch achter dat de sokken de jey zijn na diverse beschermers die het niet lijken re zijn... zonde.

De omvang van de benen wijzigd niet met wel of geen ijzers. Als je ze nu op ijzer maat besteld gaan ze van de winter mogelijk alleen maar makkelijker aan maar hoef bovenop blijft dezelfde grootte evenals de beendikte. Ik zou het dan ook wel durven te proberen.

Hier zakte ze bovenin soms ietsjes maar ik vroeg stalgenootjes dat te checken en weer te hijsen. 1x heeft ze hem afgekregen maar gok dat dat liggend is gebeurd dat ze hem met de mond heeft afgetrokken

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 12:46

EvelienKiss schreef:

Voor twee maanden arma fly boots gebruikt, die blijven ook goed zitten. Ligt er een beetje aan waar de wondjes zitten maar ik kon ze zo draaien dat de stevige achterkant daar niet op zat en dan schuren ze niet.
Laatst bijgewerkt door Rizette op 21-09-24 13:04, in het totaal 1 keer bewerkt

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 12:53

Het is zeker lastig dat ze in Nl niet te krijgen zijn, er zijn wel een soort van sokken te vinden bij DocHorse zag ik. Maar misschien kan ik eens kijken wat de mogelijkheden zijn om in het NL te krijgen, zou daar interesse in zijn?