Mijn meisje ligt op de OK, duimen jullie mee?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

linda2008

Re: Mijn meisje ligt op de OK, duimen jullie mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 08:51

Ecostyle pyrogenium ga ik er ook niet zomaar inkrijgen, ik wil haar liever niet te veel dwingen voor dingetjes die niet noodzakelijk zijn (het spoelen en non-stop boxrust is al erg genoeg voor haar vind ik :o ).

Hagelslag, no offence maar ik zie de meerwaarde niet :?

Dus nogmaals super bedankt voor het meedenken allemaal. Maar ik ga gewoon door met spoelen zoals met de kliniek besproken. Toevallig nam ik zojuist de foto's door met een vriendin en het lijkt er wel wat "rustiger" uit te zien dus ik hoop dat dat een goed teken is, hoewel ik pas gerustgesteld ben als ik geen pussige korstjes meer hoef te verwijderen :=

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-20 11:18

Ik baal echt zo voor jullie Linda. Wist ik de oplossing maar. -O-
Weet verder ook niet zo goed wat ik erover moet zeggen...

Heb je een overzicht van de buik? Wel een goed teken dat het er rustiger uit ziet.

Als je haar op een klein afgezet stukje zeg, zou ze zich dan rustig houden? Gewoon stal afmetingen maar dan in de paddock of wei? Zodat ze toch iets anders ziet dan de stal? Kan mij goed voorstellen dat zij inmiddels ook gek wordt van de stalrust, dat had Gibbie al en die stond minder lang op rust. :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 11:57

Dat zou ik inderdaad ook proberen heb ik bij mijn paard met andere blessure ook gedaan.je maakt ze compleet gek met de non stop de box. En de afmetingen zijn dan zelfde alleen mentaal doet het ze zo goed...

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 12:04

nee helaas, ik begrijp jullie standpunt. Maar ik ga het niet doen... Op stal gedraagt ze zich goed, maar dat gaat buiten niet lukken. het grappige is wel dat ze eigenlijk alleen op andere paarden reageert. Maar ik durf het echt niet aan. Kliniek heeft dit ook écht benadrukt! Als ze door het draad vliegt is het absoluut einde verhaal... dus ze zal het er gewoon even mee moeten doen en ze mag gelukkig nog steeds 2x per dag 5 minuten stappen :)

een overzicht heb ik natuurlijk wel, vanaf de tweede keer dan, anders wordt het wel erg veel :P

Hier was het net opnieuw open gesneden
Afbeelding

Dit was de dagen erna, vooral bloederig
Afbeelding

Vorige week
Afbeelding

En gister (foto vanaf andere kant genomen)Afbeelding

Foto’s zijn steeds van NA het spoelen... Alleen jammer dat ik vanaf dit dus niet kan zien of het inwendig beter gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 12:28

Ik heb wel goede resultaten met weerstand supplementen. Genas veel sneller (operatie wond aan de mond)

Zou dat niet direct afschrijven. Je hebt zoveel ondersteunende middelen die inwendig helpen met afvoer van afvalstoffen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 12:32

Een goede weerstand begint in de darmen dus met een goede probiotica kom je al een heel eind.

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 14:13

Linda, zit er ook een verbinding tussen de 2 openingen? Of zijn het "alleen" de 2 gaten die dicht moeten groeien?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 17:41

Fan, ik quote Linda even, haar eerste bericht over de sneden die gemaakt zijn en het spoelen:

Citaat:
Helaas... het zit niet mee!
Er zit een inwendige, diepe infectie die de lagen als het ware van elkaar blijft scheiden. Ze hebben de wond op twee plaatsen weer gedeeltelijk open moeten snijden en een soort “tunnel” moeten maken zodat we dit nu kunnen gaan spoelen... voorlopig is opbouwen dus zeker nog niet aan de orde :( ;(

Gelijk naar de tandarts geweest nu weer hier toch waren, bleek er ook nog een wolfskiesje getrokken moeten worden. De arme schat... :(:) hopelijk heeft ze snel profijt van alle ellende. Nu even uitslapen en dan mag ze straks weer mee naar huis :)

Linda, als ik de eerste twee foto's zie, lijkt het echt of die sneden diep liggen zeg maar, dieper dan de behaarde huid eromheen. Op de een-na-laatste foto zie ik dat minder, op de laatste foto zie ik dat niet. Dus wat dat betreft hoop ik dat dat een indicatie kan zijn dat het inwendig ook beter gaat.

Ik zou ook echt de boxrust aanhouden en het niet gokken op een klein stukje paddock of wei. Zeker als ze zich aardig rustig weet te houden in een box, waarom zou je het dan triggeren door het paard buiten te zetten.

Linda, heel veel succes hoor, duimen dat het rustiger wordt van binnen.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 19:40

Yvank_ schreef:
Ik heb wel goede resultaten met weerstand supplementen. Genas veel sneller (operatie wond aan de mond)

Zou dat niet direct afschrijven. Je hebt zoveel ondersteunende middelen die inwendig helpen met afvoer van afvalstoffen.

Ik begrijp je verhaal, bedankt voor het delen. Maar nogmaals; ik ga het niet doen. Ik moet het Raika gedwongen toedienen en ik heb meermaals aan de kliniek gevraagd of ik iets kon geven ter ondersteuning, het antwoord was “nee, geen gekke dingen geven.” Dus ik vertrouw daar op.

Op stal is ze gelukkig heel kalm :) dus dat is prettig!
En Jet heeft het al opgezocht, er is inderdaad een soort tunneltje gegraven. Ik heb natuurlijk geen idee hoe het werkelijk er uit ziet, maar ik zal met mijn “tekenkunsten” proberen te laten zien hoe ik nu denk dat ik het moet zien...

Zwart is haar buik en de zogenaamde inwendige lagen die aan elkaar horen te groeien, roze is de infectie, en blauw is dus nu open.
Afbeelding

Edit; ik wil wel even benadrukken dat dit mijn idee is. Zo ziet het er in mijn hoofd uit na alle uitleg en verhalen maar dan in “jip en janneke” taal zeg maar ;)

Jet, ja dat vind ik ook wel. Plaatselijke DA vond de huid zo vanaf die laatste foto ook wel “gezond” tonen. Dus hopelijk zijn dat toch allemaal kleine positieve vooruitgangen.
Het meest zorgelijke vind ik dat er nog steeds wel een infectie zit.

Ik heb ook nog fotos van de wonden tijdens behandeling vandaag, voor wie het interessant vind...

Zo tref ik het aan:
Afbeelding

Dan moeten de korstjes/opgedroogde vuil er af:
Afbeelding

En dan na het spoelen:
Afbeelding

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 21:37

Volgens mij zie je het goed hoor, globaal gezien. Zie je eigenlijk met het spoelen ook dat het het ene gat in gaat en dan bij het andere gat er weer uitkomt? Als je het zo ziet voor het spoelen, dan denk ik inderdaad dat die ontsteking nog niet weg is, lastig hoor!

Lou was voordat ze geopereerd werd eigenlijk in heel goede conditie, ik startte endurance-wedstrijden met haar, voerde daar ook naar en trainde haar daarvoor. Ik denk dat ze daarom die MRSA wel redelijk snel zelf onder controle had. En ik ben dat NAF-spul dus toen weer bij gaan voeren, daarvoor deed ik dat ook al af en toe.

Linda, ik duim voor je hoor!

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 21:50

Ja er komt nog pus uit dus de infectie moet er nog zitten. Laten we gewoon hopen dat het minder aan het worden is en snel mag verdwijnen :o

Jet, het klinkt goor maar inderdaad ik doe links de spuit er in, even naar de juiste hoek zoeken, en dan zie je rechts het water er uit komen. En dan wissel ik een paar keer van links naar rechts en rechts naar links.

Ik heb maandag nog contact gehad met de kliniek omdat ik echt alleen water zie met spoelen. Geen pus/vuil. Maar dat was prima.. (ik had het idee dat ik die infectie er letterlijk uit moest spoelen maar dat werkt dus niet zo..)

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 22:16

Goed dat je nog contact hebt gehad met ze, duidelijk! Ik vind het goed dat je het zo uitgebreid deelt, het kan ook bij andere infecties handig zijn denk ik om te weten hoe zoiets werkt.

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 09:57

Is duidelijk hoor Linda. Maar het mag dus wel al dicht granuleren, anders hadden ze er wel een drain in gestopt. Hopelijk is het snel onder controle.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 10:15

fannetje schreef:
Is duidelijk hoor Linda. Maar het mag dus wel al dicht granuleren, anders hadden ze er wel een drain in gestopt. Hopelijk is het snel onder controle.

Ja het mag inderdaad dicht. Zodra het weer zo dicht is dat het spoelen niet meer lukt, dan moet ik weer een nieuwe afspraak maken voor een echo.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 22:27

Ik lees hier al een tijdje mee.
In het aller eerste begin toen het paardje van ts koliek kreeg al begonnen met lezen. Zonder te weten dat mij dit zelf ook ooit zou over komen, en dan al helemaal zo snel. Want 17 januari lag mijn paard ook met koliek op de operatie tafel.

Bij mijn paard was het een verplaatsing van zijn kolon. Na enkele uren op tafel te hebben gelegen stond hij gelukkig al weer recht en leek alles goed te gaan. Eten was nog niet zijn favoriete bezigheid, maar hij eet wel vaker slecht in kliniek omstandigheden, dus daar was ik niet zo verbaasd van. Maar dinsdag wilde hij echt niks eten en kregen ze er bijna niks in. Toen ik zelf kwam kijken en stappen wilde hij gelukkig wel wat gras eten. En opstal begon hij ook wel wat, maar niet echt van harte. Uiteindelijk besloten om een gastroscopie te doen en daar kwam jammer genoeg ook nog een maagzweer bij kijken. Toen deze zweer behandeld werk ging het eten allemaal een stuk beter. En na precies 1 week mocht ik hem weer ophalen hop de kliniek.
Daarna wel het advies om 5 weken te stappen, en daarna mocht hij 4 weken op een klein weitje. Maar wat was hij gelukkig dat hij weer buiten mocht staan. En al helemaal omdat hij daar weer lekker in het zand kon rollen.

Omdat er nog wat vocht rond zijn litteken zat en hij is zijn weitje bijna niet liep, ben ik hem vast een beetje gaan stappen onder het zadel. En nu ben ik weer gewoon aan het rijden.

Dit was nog in de kliniek
Afbeelding
Ex]
En het litteken
Afbeelding

En dit is het litteken na 6 weken
Afbeelding

Voor nu ziet hij er nogsteeds niet uit want al zijn haren zijn nog niet helemaal terug gegroeit. En hij mist nog wat kont spieren.

Verder vind ik het heel interessant om de verschillen tussen de klinieken te lezen. En hoop ik dat alle paardjes hier weer gezond worden.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 22:42

Hoi Nicky, wat vervelend dat je ook koliek ellende met je paardje hebt moeten doormaken. Maar fijn dat het nu weer beter gaat! Heb je ook al een controle echo laten maken?

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 23:15

linda2008 schreef:
Hoi Nicky, wat vervelend dat je ook koliek ellende met je paardje hebt moeten doormaken. Maar fijn dat het nu weer beter gaat! Heb je ook al een controle echo laten maken?

Controle echo, is bij mij nooit besproken geweest. Mijn paard heeft 5 weken bij een da op stal gestaan omdat ik thuis nog een ander paardje heb en ik er niet 1 binnen kan houden en de andere buiten. Deze da heeft ook nooit gesproken over een echo. Ik heb zelf over zijn wond gevoeld en deze voelt ook gewoon dicht. Alleen blijft er nu nog een beetje vocht bij het litteken zitten, maar ik ben van hem gewend dat hij snel vocht vast houd. Als dit over een paar weken niet weg is, ga ik wel nog even langs de da om er na te laten kijken.

Maar bij mijn paard heeft er nog geen enkele drupel vocht uitgelopen. Het litteken is ook altijd droog geweest.

Maar mijn paard is onderhuids gehecht geweest en die van jou en ts hebben volgensmij een doorlopende hechting gehad. Dit geeft gemiddelde genomen meer kans op infecties, maar is wel steviger dan onderhuids. Maar dat zal gewoon van de chirurg afhangen wat die het fijnst vind om te doen.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 23:26

Maar hoe weten ze dan of het inwendig ook goed hecht? Dat kun je aan de buitenkant toch nooit voelen :?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 23:44

nicky_rilana schreef:
linda2008 schreef:

Controle echo, is bij mij nooit besproken geweest. Mijn paard heeft 5 weken bij een da op stal gestaan omdat ik thuis nog een ander paardje heb en ik er niet 1 binnen kan houden en de andere buiten. Deze da heeft ook nooit gesproken over een echo. Ik heb zelf over zijn wond gevoeld en deze voelt ook gewoon dicht. Alleen blijft er nu nog een beetje vocht bij het litteken zitten, maar ik ben van hem gewend dat hij snel vocht vast houd. Als dit over een paar weken niet weg is, ga ik wel nog even langs de da om er na te laten kijken.

Maar bij mijn paard heeft er nog geen enkele drupel vocht uitgelopen. Het litteken is ook altijd droog geweest.

Maar mijn paard is onderhuids gehecht geweest en die van jou en ts hebben volgensmij een doorlopende hechting gehad. Dit geeft gemiddelde genomen meer kans op infecties, maar is wel steviger dan onderhuids. Maar dat zal gewoon van de chirurg afhangen wat die het fijnst vind om te doen.

Ik zou toch echt wel oppassen hoor. Als er nog vocht naast de hechtingen lekt, kan dat zeker ook een MRSA-bacterie zijn die inwendig speelt. Ik snap niet dat er geen echo is gemaakt, uitwendig zie je echt niet wat er inwendig speelt. Bij die van mij was het litteken zelf ook dicht, maar die kreeg wondjes ernaast, waar pus uitkwam. Het lijkt er op jouw foto's op dat er heel veel van die wondjes zitten of is dat iets anders?

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 00:02

Er lekt nergens vocht. Echt niet en zoals ik al zij heeft hij 5 weken bij een da gestaan die er ook niks van heeft gezegt. Er zit alleen vocht rond het litteken. Dat is iets anders dan vocht lekken.

Linda ik stuur je even een pb

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 07:47

Ok, dan heb ik dat verkeerd begrepen, sorry hoor.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-20 14:43

Jeetje nicky_rilana wat een verhaal ook zeg. Wat fijn dat het allemaal goed is gegaan en dat jullie nu weer lekker aan de gang zijn. :j

Die witte vlekjes lijken wel een soort pigmentvlekjes op de huid? Dat heeft Gibbie ook, dat zag je heel goed toen er nog niet zoveel haar op haar buik zat. :j

Linda hoe gaat het nu met jouw paard?

Hier gaat Gibbie ook goed, zijn lekker aan het trainen (2 dagen trainen, 1 dag vrij) en vanaf zaterdag mogen we weer balkjes en cavalettiwerk doen. :))

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 15:55

Hier gaat ook goed. We zijn inmiddels aan het galopperen. Gewicht blijft wel een groot probleem. Per morgen gaat de wei weer open dus hoop dat hem helpt. We mogen ook weer in de aqua dus dat gaan we ook weer meenemen.

@linda hoe gaat het?
@Kaitlyn heerlijk genieten.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 20:09

Wat fijn dat het bij jullie zo goed gaat :j

Hier helaas geen vooruitgang ;(

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 20:03

Hoe gaat het bij jullie? Lekker aan het opbouwen?

Ik was nogal kortaf, er gebeurd zo veel en tegelijkertijd zo weinig de laatste tijd. Ik heb mijn andere paardje verkocht (stom! Maar ik denk door alle gedoe met Raika dat ik het er gewoon even niet bij kon hebben ofzo. achteraf spijt van, maar achteraf kijk je een koe in zijn kont...)
Verder is Raika de afgelopen 2 dagen niet leuk meer om mee te wandelen... ze is kei braaf, maar heeft nogal een kort lontje nu. Er hoeft maar iets te gebeuren en ze ontploft... Ik heb al vaker gezegd dat ze veel op andere paarden reageert en helaas een hoop jolige jonge paarden, hengsten met voorjaarskriebels enzovoort. ze komt daarbij helaas nu ook omhoog en dat mag natuurlijk absoluut niet!!

Dus we proberen smiddags een rondje te wandelen, zodra er iets gebeurd probeer ik haar zo snel mogelijk op de wasplaats te krijgen, dan spoelen we gauw en moet ze weer naar stal.. ;(
Het spoelen laat ze wel heel braaf toe de laatste tijd, dat is wel heel fijn :)
De infectie is er helaas nog steeds niet uit en ik voel de touwtjes langzaam uit mijn handen glippen ;(

Update, voor het spoelen
Afbeelding

Voor het spoelen, na verwijderen opgedroogd vuil
Afbeelding

Na het spoelen
Afbeelding

En terug bij stal is het weer een mak schaap en verklaart iedereen mij voor gek als ik vertel dat ze weer rechtop stond met wandelen :roll:
Afbeelding

Gek genoeg zit ze prima in haar vel.. ze voelt zich top en begint zelfs weer mooie appeltjes op haar lijf te krijgen... soms snap je er niks van :?