[INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mariek_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 13:09

Kasty schreef:
Rozenstruik schreef:
En waar ik erg naar uit kijk is dat hij vanaf 1 mei in de nieuwe loopstal bij ons op stal gaat, dan kan hij 24/7 zelf kiezen of hij binnen of buiten staat en overdag ook zelf naar de wei. Ik hoop natuurlijk dat de PENS gewoon goed blijft werken maar anders heeft hij in ieder geval mogelijkheden als hij last heeft van licht of wind.

Misschien zou zoiets voor jouw paard ook wat zijn? Maar het is zeker niet overal mogelijk om op deze manier je paard te stallen, ik heb daar echt geluk mee, hier in de regio is dit uniek.

Het zou mischien wel mogelijk zijn, maar ben erg tevreden op deze stal. Sta hier al 8 jaar, en ze zorgen zeer goed voor de paarden ook met alle medische handelingen.. Ze gaan straks de wei weer overdag, we zullen zien hoe het dan gaat..

Mariek_ schreef:
Wat hebben sommigen van jullie veel pens behandelingen gehad. Wij hebben er twee gehad, beide zonder effect. Een derde had dan geen zin meer volgens de dierenarts. Overigens heeft hij van de tweede behandeling echt veel last gehad. Hij was er helemaal naar van.

Mijn dierenarts wilde in ieder geval 4 proberen voordat er een conclusie werdt gedaan. Wel moet ik zeggen dat wij wel degelijk iets verschil zagen, alleen was het steeds van korte duur.. En als je om de paar weken voor de pens moet, dan kun je wel een geldboompje kweken.. Maar pas na de 4e pens zagen we echt het grote verschil..
Mijn paard is het alle keren rustig ondergaan.. Wel de ene keer met wat meer verdoving dan de andere keer. Maar het schijnt dat Friezen daar wel vaker last van hebben.. De ene keer is ze zo weg en de andere keer vecht ze tegen de verdoving en moet er veel meer in... En altijd weer prima terug.. Geen probleem.

Ah kijk, wij zagen 0 verbetering. En ja duur grapje is het wel!
Fijn dat het bij jullie wel helpt!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 18:14

Mariek_ schreef:
Mijn pony leek van het schudden af te zijn. Hij had drie cranio behandelingen achter de rug en schudde zo goed als niet meer, slechts af en toe een keer zijwaarts schudden. Nu sinds maart zie ik hem steeds meer schudden en ook de 'tic' is terug, zeg maar de verticale beweging met zijn hoofd.
Ik baal als een stekker natuurlijk, want ik dacht echt dat we er waren. Vorig jaar hebben we echt al van alles geprobeerd. Maar nu is de vraag, hoe ver laat ik dit gaan. Als dit zo door gaat staat hij van de zomer weer als een ellendig hoopje in de hoek van de stal.
Hoever laten jullie het komen bij jullie paarden? Want het is toch eigenlijk heel zielig dat ze een groot gedeelte van het jaar zoveel last hebben...

Jouw paard is seizoensgebonden toch (las ik in je berichten)? Dan vrees ik dat niet de cranio, maar gewoon de winter de oorzaak was van het stoppen met schudden. En nu het voorjaar weer aangebroken is, het de kop weer opsteekt. :(

Ik begrijp de overwegingen van iedereen heel goed. Zoals Lon die de super sterke en moedige beslissing heeft gemaakt om haar paard in te laten slapen. En begrijp ook enorm de struggles van jou Mariek. Als het punt komt dat je bent uitbehandeld en je paard staat overdag/buiten met pijn...

Als ik dan deze omschrijvingen van aangezichtspijn bij mensen lees:

Trigeminal Neuralgia – One of the most painful conditions known to mankind. Trigeminal neuralgia is considered one of the most painful conditions known to mankind. It is a sharp, shooting, electrical pain.

En

According to some people, the pain of this condition is the worst pain that can be felt, worse even than limb amputation or childbirth

En dat dag in dag uit, bij triggers zoals een zucht wind, een zonnetje of een vliegje op je neus. Het is dat onze paarden pijn niet vocaliseren, anders zouden ze het waarschijnlijk continu uitschreeuwen. Niet voor niets heet het bij mensen “de zelfmoord aandoening” en “zelfmoord pijn”.

Ik snap daarom ook heel goed de “deadline” die Rozenstruik heeft gekozen. Ergens moet je de grens trekken. Gelukkig voorspoedige berichten dat de PENS lijkt aan te slaan. Maar ik vind het ook heel realistisch dat je kijkt naar een plan B voor je paard: wat als uiteindelijk het toch niet werkt/genoeg werkt.

Ik heb hier ook meegezeten met mijn paard. Gelukkig hebben wij de “mazzel” dat de PENS goed en langs aanslaat. Toch blijft het spannend en blijf je jezelf afvragen: hoe ver ga ik.

Kasty

Re: [INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 18:51

Zeker weten foccused, het is en blijft de vraag "hoe ver ga ik".. En die blijft ook altijd.. Hij is bij mij echt 5 weken geleden nog voorbij gekomen.
En hier lijkt het nu heel goed, maar we houden een slag om de arm...

Rozenstruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 07:14

Inmiddels is mijn paard weer helemaal terug bij af, hij schudt nu zo vreselijk. Sinds zaterdag is het helemaal mis. Hij schudt zodra hij de stal uit komt, ook als ik hem los in de paddock zet. Tijdens longeren is het helemaal drama.
Ik ben er echt moedeloos van. Vandaag weer overleg met de dierenarts hoe verder maar ik weet het even niet meer.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 07:52

Voor die bij mij werkt nu nog steeds de klassiek homeopaat die haar heeft uitgemeten.
Hopelijk blijft dat zo, dat weet ik ook niet natuurlijk.
Die van mij heeft het echt van de pollen. Niet van wind of regen. (bloeduitslag da was allergie gras en kruid)
Het is niet 100% over, maar ze kon vorig jaar hooguit 2 uurtjes buiten staan en dan moest ze echt naar binnen.
Nu haalt ze het van half 9 tot half 6. En dan staat ze niet aan het hek te drammen, maar ik merk wel dat ze dan wel klaar is buiten. Soms zie ik dat eerder naar binnen wil, maar gelukkig niet elke dag.
Maar geef toe vind de komende maand dat de grassen in bloei komen wel spannend.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 10:08

Als ik achteraf terug kijk moet ik ook concluderen dat Nilay eigenlijk 11 jaar geleden al met hele lichte klachten begon. Alleen maar bij druppels water die bijvoorbeeld vanaf takken op zijn hoofd kwamen een heel klein knikje. Ik zocht er toen niks achter. Pas jaren later kreeg hij grote problemen. Maar ook dat is echt in golven geweest en was op de ene stal erger dan de andere.

Dit jaar komt hij in een klein paddock paradise/equihabitat aan huis te staan. Zonder weiland en met inloopstal. Ik hoop dat het de manier is om hem zo klachtenvrij mogelijk te houden. Hij is nu zo'n 16 jaar bij mij en ik zou hem heel graag nog veel ouder zien worden.

Mocht hij echter weer in een hele zware periode komen als hij aan huis staat dan weet ik nog niet wat ik ga doen. Ik wil niet met hem blijven slepen en wil hem een paard waardig leven geven. Dus ik hoop gewoon heel hard dat hij niet weer zo slecht wordt als op zijn dieptepunt.

Toen kwam hij alleen op stal tot rust. Buiten kon hij niet anders dan aan de grond genageld staan en keihard schudden en zichzelf bijten. Wat heb ik toen gehuild... Ik was zo bang dat ik mijn vriend moest laten gaan. Gelukkig is dat alweer een jaar of 6 geleden.

Mariek_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 13:38

Rozenstruik schreef:
Inmiddels is mijn paard weer helemaal terug bij af, hij schudt nu zo vreselijk. Sinds zaterdag is het helemaal mis. Hij schudt zodra hij de stal uit komt, ook als ik hem los in de paddock zet. Tijdens longeren is het helemaal drama.
Ik ben er echt moedeloos van. Vandaag weer overleg met de dierenarts hoe verder maar ik weet het even niet meer.

Balen!! Kijken wat de dierenarts zegt.
Ik heb ook weer even contact gehad. We gaan een kap proberen die zijn volledige hoofd bedekt om de uv-straling te blokken. Hij heeft er nu ook wel een, maar die is niet voor het hele hoofd.
Misschien dat ik ook wel die bril (evysor?) moet gaan proberen. Eerst maar eens zo'n kap zoeken en kijken wat dat doet.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 14:03

Heb jij het Equimax protocol al geprobeerd Mariek?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 10:55

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 11:07

Interessant omdat het bericht allergie en trigeminaal linkt. Dat zou betekenen dat het geen twee aparte beelden zijn, maar één ziekte. Weet niet welke onderbouwing daar voor is.

Weet wel dat EquiPENS vrijwel nergens in DLD te verkrijgen is. Ook niet aan de universiteitskliniek (ik ken Duitse paardeneigenaren die naar Utrecht zijn afgereisd voor PENS). Het kennisniveau van de universiteitskliniek in DLD kwam niet als daverend over (probeerden HS te behandelen met prednison bijv, en hadden een hoop onderzoeken niet gedaan).

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 11:16

Focussed schreef:
Interessant omdat het bericht allergie en trigeminaal linkt. Dat zou betekenen dat het geen twee aparte beelden zijn, maar één ziekte. Weet niet welke onderbouwing daar voor is.

Weet wel dat EquiPENS vrijwel nergens in DLD te verkrijgen is. Ook niet aan de universiteitskliniek (ik ken Duitse paardeneigenaren die naar Utrecht zijn afgereisd voor PENS). Het kennisniveau van de universiteitskliniek in DLD kwam niet als daverend over (probeerden HS te behandelen met prednison bijv, en hadden een hoop onderzoeken niet gedaan).

Precies.
Die van mij heeft duidelijk allergie en zover ik weet niets aan de zenuwen. 100% zeker is dat natuurlijk ook nooit.
Maar zij begint met de start van het pollenseizoen en eindigt ook weer ergens november.
Regen en wind lijken geen trigger. Mag haar ook overal aanraken in haar gezicht.
Nu met die droogte en los zand vind ze het juist heerlijk om met een nat washandje haar ogen, neus, maar ook de rest van haar hoofd af te poetsen.

fjordjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 14:24

Ik lees al een tijdje mee in dit topic omdat ik helaas ook een headshaker heb. Ook alleen seizoensgebonden, in de zomer. allergietesten zijn gedaan en hij is allergisch voor bijna alle bomen, struiken en kruiden maar ook op hooi.
Helaas schudt hij wel echt flink en ik kan dus ook niet meer rijden. Heel vervelend maar dat hij zo beroerd is, is natuurlijk veel erger. Ook ik heb natuurlijk al van alles geprobeerd maar tot nu toe nog niet met voldoende resultaat.

Hij staat nu op supplementen van Den Hoek, hij staat al vanaf november onder behandeling daar omdat hij toen helaas ook niet fit was. De supplementen zijn gisteren aangepast op zn allergieën dus ik hoop natuurlijk dat dit werkt. Mocht dit niet werken staat Cranio Sacraal ook nog op het lijstje.

Nu lees ik hier dat headshaken door allergie niet gekoppeld is aan trigeminaal headshaken. Maar dat is toch ook juist waar de cranio sacraal op focust? Want ik lees wel goede verhalen over cranio sacraal icm headshaking door allergie. Kan iemand misschien uitleggen hoe dat dan werkt :)?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 14:51

Als de vraag is: Hoe werkt craniosacraal?
Dan is het antwoord Niet.

Craniosacraal therapeuten claimen dat zij de schedelnaden kunnen manipuleren en daarmee (door hen geclaimde) druk op de schedel kunnen verlichten.

Onderzoek heeft aangetoond dat er geen effect is van craniosacrale manipulatie op intercraniele druk en craniele bot bewegelijkheid.

(Craniosacral Therapy: The Effects of Cranial Manipulation on Intracranial Pressure and Cranial Bone Movement. Conclusion: No significant differences were noted between baseline and distraction suture separation (F = 0.045; P>.05) and between baseline and distraction ICP (F = 0.279; P>.05) at any load.
Te lezen: https://www.jospt.org/doi/abs/10.2519/j ... .36.11.845))

Wat verklaart dan de eigenaren die wel verschil zien na behandeling? Tal van opties. Placebo by proxy, regression to the mean, spurieuze correlatie met derde variabele (het weer, pollendruk, najaar/winter bij seizoensgebonden shakers).

Voor de miraculeuze kans dat craniosacraal in zichzelf een helend effect heeft zou er eigenlijk placebogecontroleerd onderzoek gedaan moeten worden. Één groep headshakers die met cranio wordt behandeld, één groep headshakers die niet wordt behandeld (maar bijv. een uur over hun hoofd worden geborsteld). Waarbij de eigenaren niet weten welke behandeling hun paard heeft gehad.
Ik heb een bekende craniosacraaltherapeut (die van die webinars) in de headshakegroep eens voorgesteld samen zo'n onderzoek op te zetten Helaas had ze daar geen oren naar. ;)

Op dit moment in tijd worden allergie HS en trigeminaal HS als twee verschillende ziektebeelden gezien. Er is nog geen onderzoek gedaan naar een mogelijke hybride 'tussenvariant', alhoewel ik me best kan voorstellen dat dit in sommige paarden bestaat.

fjordjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 14:59

Bedankt voor je snelle antwoord maar hoe kan het dan dat er meerdere succesverhalen zijn over Cranio sacraal icm headshaking?

Ik wist niet dat er 2 aparte varianten waren. Betekent dat dan dat bij de allergievariant het immuunsysteem een rol speelt en bij de trigeminale variant het zenuwstelstel?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 15:01

fjordjuhh schreef:
Bedankt voor je snelle antwoord maar hoe kan het dan dat er meerdere succesverhalen zijn over Cranio sacraal icm headshaking?

Ik wist niet dat er 2 aparte varianten waren. Betekent dat dan dat bij de allergievariant het immuunsysteem een rol speelt en bij de trigeminale variant het zenuwstelstel?

Zie mijn stukje:

"Wat verklaart dan de eigenaren die wel verschil zien na behandeling? Tal van opties. Placebo by proxy, regression to the mean, spurieuze correlatie met derde variabele (het weer, pollendruk, najaar/winter bij seizoensgebonden shakers)."

Citaat:

Klopt. Ik vind het zelf best plausibel dat er wellicht een tussenvariant bestaat waarbij beide systemen een rol spelen. Maar daar is eigenlijk nog geen onderzoek naar gedaan en dus geen informatie over.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-20 15:56

ik heb de vragenlijst ingevuld van dat artikel.
ben benieuwd!

ja weet je er zijn zoveel therapieën waarvan soms bewezen is dat het niet zou werken en toch zie je verschil.
ik kijk al lang niet meer naar het hoe en waarom.
als het werkt dan werkt het...en je probeerd wel eens wat he

net als dat jaar dat appie bioresonantie druppels kreeg,
is ook lekker wazig iets, maar dat jaar was hij nagenoeg eczeem en schud vrij.
dus zeg het maar hoe dat zit.

wat hier nu nog enorm goed werkt is een aantal malen per jaar de pony helemaal te laten masseren door een paardenmasseur.
zie hem daarna enorm opknappen dat hij weer lekker in zijn lijf zit.

kennis van me had trouwens een enorme shaker staan,paard staat nu in een volkomen andere omgeving en het schudden is over

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 16:10

Citaat:
ja weet je er zijn zoveel therapieën waarvan soms bewezen is dat het niet zou werken en toch zie je verschil.
ik kijk al lang niet meer naar het hoe en waarom.
als het werkt dan werkt het...en je probeerd wel eens wat he

Het gevaar van die gedachte is dat er dus gevallen zijn waarbij de mens de indruk heeft dat het paard geholpen is (bijv. in het geval van placebo by proxy), maar het paard nog steeds lijdt. De eigenaar heeft het idee dat hij goed bezig is en zal niet verder meer zoeken naar een (echt) werkzame oplossing en het paard is er dus absoluut niet mee geholpen.

Bij regressie naar het gemiddelde en spurieuze correlaties is het vooral zonde van je eigen financiën, moeite en tijd. En mogelijk onnodige belasting van het lijf (en lever) bij bijv. medicatie.
Ook kan het zijn dat bij regressie naar het gemiddelde en spurieuze correlatie het lijden deels verdwenen is, maar het paard nog steeds niet geheel comfortabel is. (Denk aan schudden van een ernst 7 naar 3) en de eigenaar ook (met het idee "ik ben al aan het behandelen") niet meer verder zoekt om van de 3 een 0 te maken. En dus potentiele verbetering niet benut wordt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-20 16:14

:o
wat is spurieuze correlatie..
sorry.maar begrijp niet goed wat je nou eigenlijk zegt :o

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 16:16

ellepel schreef:
:o
wat is spurieuze correlatie..
sorry.maar begrijp niet goed wat je nou eigenlijk zegt :o

Een spurieuze correlatie is wanneer er een derde (achterliggende) variabele is die voor het effect zorgt.

Bijv.:
Mijn paard is seizoensgebondenschudder.

Ik geef hem in augustus 10 suikerklontjes.

Het schudden stopt in september.

Ik concludeer: 10 suikerklontjes geven heeft het schudden gestopt.

Maar er is sprake van een spurieuze correlatie: niet de suikerklontjes, maar het najaar zorgde voor het effect.

In dit geval is het najaar de derde (achterliggende) variabele.

Verander "najaar" voor weersverandering, minder pollen, andere locatie, ... (vul maar in) en je kunt tal van derde variabelen bedenken die soms continue veranderen en waar wij geen controle over hebben.
Dit maakt het zo moeilijk om het zuivere effect van je behandeling te meten, omdat al deze derde variabelen ook hun eigen effect hebben.

Zo een beetje te volgen :D ?
Laatst bijgewerkt door Odysseus op 23-04-20 16:21, in het totaal 2 keer bewerkt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-20 16:20

ja dat is duidelijker,dank je :j

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 16:21

Geen dank!

(Sorry, passie voor onderzoek en methodologie. Dan blijf je soms een beetje in je eigen jargon praten).

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 16:31

Pfff focussed je zult er vast veel van af weten maar jouw houding ten opzichte van alles wat niet wetenschappelijk is maakt me een beetje moe. Men er is zo veel op deze wereld dat niet wetenschappelijk onderzocht is. Ook die onderzoeken zijn de helft van de tijd heel erg ingekleurd en bijna nooit onafhankelijk. Hoe meer ik zie hoor en lees hoe minder waarde ik hecht aan wetenschappelijk onderzoek.

Het is wel degelijk zo dat als de druk op een bepaald gebied te hoog wordt dat de zenuwen op een bepaald moment foute informatie gaan doorgeven, of terwijl gaan reageren op prikkels die er niet zijn. Door deze overmatige druk weg te nemen kan het zijn dat je blokkade oplost en dat het foute signaal dan niet langer wordt doorgegeven. Dus ja afhankelijk van de oorzaak zal het in sommige gevallen zeker kunnen helpen. Het is maar net hoe je je blik richt.

Regulier is vooral bezig om ervoor te zorgen dat het schudden stopt. Ongeacht de oorzaak. Complementair vraagt zich af wat de reden is dat de zenuw een signaal doorgeeft dat niet bestaat. Als je deze reden vindt en deze oplost, heb je uiteindelijk hetzelfde resultaat als regulier alleen neem je meer factoren mee. Zo is de aanwezigheid van een allergie regulier een feit, complementair gaat op zoek naar de reden van de vergrote gevoeligheid/allergie.

Ik wil je echt geen complementaire visie opdringen, absoluut niet, en ik ben ook zeker niet zweverig van aard, maar ik vind jouw houding een beetje kortzichtig. Uiteindelijk zijn we allemaal op zoek naar hetzelfde, namelijk een verlichting voor headshaking.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 16:46

Citaat:
Het is wel degelijk zo dat als de druk op een bepaald gebied te hoog wordt dat de zenuwen op een bepaald moment foute informatie gaan doorgeven, of terwijl gaan reageren op prikkels die er niet zijn. Door deze overmatige druk weg te nemen kan het zijn dat je blokkade oplost en dat het foute signaal dan niet langer wordt doorgegeven. Dus ja afhankelijk van de oorzaak zal het in sommige gevallen zeker kunnen helpen. Het is maar net hoe je je blik richt.

De druk in een bepaald gebied te hoog wordt? Wie heeft dat ooit gemeten en hoe? Of zijn dat alleen die slagers die hun eigen vlees keuren die dit kunnen meten?

Hoe verklaar je dan dat bij daadwerkelijke testen van intercraniele druk er geen verschil wordt gemeten voor en na cranio?

En heb je wel eens gezien hoe het foramen infraorbitale (de tunnel waardoor de trigeminus loopt in de schedel) eruit ziet? Dit is zo'n stevige tunnel van solide bot (zonder schedelnaden!), wil de zenuw beklemd raken door druk van buitenaf dan zal de schedel hierbij moeten breken.

Citaat:
Complementair vraagt zich af wat de reden is dat de zenuw een signaal doorgeeft dat niet bestaat. Als je deze reden vindt en deze oplost, heb je uiteindelijk hetzelfde resultaat als regulier alleen neem je meer factoren mee. Zo is de aanwezigheid van een allergie regulier een feit, complementair gaat op zoek naar de reden van de vergrote gevoeligheid/allergie.

En vooralsnog slaagt complementair er niet in om met deze aanpak headshaking te genezen. Want dan zouden er geen headshakers meer zijn. En zouden niet al drie man recentelijk in dit topic praten over euthanasie. En dan zou Utrecht waarschijnlijk binnen no-time een team van alternatief genezers aanstellen om alle patienten te genezen. (Stuk goedkoper ook dan die specialisten per uur, maakt een veel interessanter verdienmodel).

Prima dat mensen de keus voorzichzelf mogen maken welke route zij kiezen. Dat is ieders vrijheid. Maar zo simpel als "ik kijk naar wat werkt" is het niet. En dat staat los van regulier of complementair. Als PENS niet voor mijn paard werkt (en ik in mijn placebo-effect wel het idee hebt dat het werkt) is dit nét zo schadelijk als wanneer ik dit doe bij iets alternatiefs. Het gaat er om dat wij als eigenaren zo scherp blijven, dat onze paarden er het beste mee geholpen zijn.

En daarnaast denk ik dat iedereen het recht heeft goed geinformeerd te zijn, om op basis daarvan een keus te maken.
Dat betekent dat mensen moeten weten dat PENS maar in 50 tot (in gunstige studies) 70% van de gevallen aanslaat. Maar ook dat craniosacraal geen verschil in de schedeldruk kan maken.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 16:55

Ik heb persoonlijk niet echt iets op met cranio sacraal maar dat ter zijde. Jouw aanvallende houding zorgt ervoor dat amper mensen hun meningen of ideeen nog durven delen omdat je overal over valt en ja dat doe je nu ook bij mij. Je zeg complementair heeft geen oplossing. Newsflash regulier ook niet.. wel opvallend dat er vroeger nooit headshakers waren, tenminste ik heb ze nooit gezien en dat er elk jaar meer headshakers bij komen. Lijkt me toch dat het ergens door veroorzaakt wordt. Het kapotmaken van zenuwen Door ze zo te overbelasten dat ze tijdelijk stoppen de trigger door te geven (wat pens is) vind ik persoonlijk ook geen oplossing. En ja dat is een persoonlijke keuze. Ongeacht hoe jij erin staat zal ik mijn eigen plan trekken. Maar door jouw aanvallende houding op alles hier in het topic ontneem je anderen wel een keuze en dat vind ik niet netjes.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 17:11

Het is jammer dat je kritische vragen en uitleg ziet als een aanvallende houding. Misschien omdat je zelf alternatief therapeut bent en het dicht bij je eigen identiteit komt.

Gelukkig krijg ik ontzettend veel PBs van mensen die zich niet in het topic willen mengen maar wel graag willen sparren over onderwerpen vanuit een academische hoek. Daar doe ik het voor. :)

Het staat ieder vrij te kiezen wat hij wilt. Zo staat het mij vrij academische informatie te delen als iemand een vraag stelt. Of je die informatie nou niet leuk vindt omdat hij niet in je straatje past of niet.