Röntgen van rug laten maken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 21:02

Art_Ificious schreef:
sakvis schreef:
Mooi duidelijk filmpje. Is er een reden waarom je 10 minuten dezelfde kant op longeert?

Als je ook gelezen hebt dan zag je dat ik 20minuten gelongeerd heb maar op YouTube maar 15min kan plaatsen.

Ik denk dat je mij niet goed begrepen hebt. Tuurlijk, ik kan lezen en heb gelezen dat je 20 minuutjes hebt gelongeerd en dat er 15 minuutjes daarvan op Youtube staan. Begrijpelijk. Maar, van die 15 minuutjes longeer je 10 minuten aaneengesloten op dezelfde hand. Na die 10 minuten wissel je van hand. Ik vraag mij af, is er een reden waarom je 10 minuten onafgebroken op dezelfde hand werkt?

Catnip

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 21:07

Waarom niet? Je kunt een paard echt rustig 10 minuten onafgebroken longeren op één kant, en vervolgens 10 minuten op de andere kant hoor. Ik doe zelf ook niet klooien met om de 5 minuten van kant wisselen als ik een longetraining doe van bijvoorbeeld 40 minuten :=

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 21:22

Nou ik vond dat juist ook heel lang. Dan belast je de binnen benen toch wel flink. Ik wissel zelfs ongeveer elke 2 minuten van hand, en dat zijn nog best veel rondjes draf (wel een jong paard). Maar ik zou zeker om de 5 minuten van hand gaan veranderen, ts :)

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 21:52

Als ik "normaal" longeer wissel ik ook iedere 5 minuten van hand. Ten eerste om inderdaad de binnenbenen niet te lang achter elkaar te belasten, maar ook om het wisselen zelf. Even naar me toe laten komen, een aai over de neus, even kort rust zeg maar en dan gaan we de andere kant op.

AI, ik zelf heb met het uitkrabben van de achterbenen ze minder hoog inderdaad, maar mijn smid heeft dat ook. Wel gaan bij mij de achterbenen meer naar achteren, wat doet Limo als je ze wat naar achteren haalt? Trekt hij ze dan snel terug of niet? Als die bilspieren strak gespannen staan, kan dat best lastig zijn voor ze, je kan eens kijken wat hij daarmee doet.
En dat zwaaien met de achterhand zou ik ook in de gaten houden, misschien was het eenmalig, maar misschien doet hij dat toch vaker.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 22:09

Het is niet helemaal scherp op het filmpje, maar je longeert met bit vermoed ik? Persoonlijk zou ik - zeker aangezien je mettertijd toch gaat rechtrichten aan de hand - een kaptoom kopen (kan evengoed een goed aansluitend halster zijn waarbij je een ring op de neus laat plaatsen). Zo kan je constante druk zetten op de longe als ie zijn hoofd te hoog heeft (geen kneepjes, want dat betekent voor het paard zoveel als vragen en nageven, dus vragen en belonen tegelijk, werkt verwarrend), en als beloning de druk loslaten als ie zijn hoofd correct houdt, want nu heeft hij er geen flauw benul van dat ie eigenlijk moet zakken met zijn hoofd, ik zie toch geen verandering in je houding als ie wel even zakt. Desnoods zet je hem na een paar goede passen stil om te belonen, mss valt dan ook wel het kwartje.

Ook zou ik wat meer spelen met de grootte van de cirkel, zo kan je meer stelling en lengtebuiging vragen, en eventueel hier en daar een kegeltje waar je langs longeert, leren ze ook binnenachterbeen meer onder zetten. Ook balkjes kunnen op termijn - na groen licht van de DA'en natuurlijk - nuttig zijn om de achterbenen wat soepeler te maken, nu zijn die wat stijf. Maar mij lijkt het niet alsof ie ergens pijn heeft, ik vermoed dat er met correcte training veel winst te behalen valt.

Het feit dat ie zijn benen zo hoog kan optillen voor het uitkrabben, lijkt me alleen maar positief: een paard met problemen rond bekken/Si-gewricht zou dat wss niet kunnen, al ben ik natuurlijk geen DA of osteo.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 07:04

Jennyxx schreef:
Nou ik vond dat juist ook heel lang. Dan belast je de binnen benen toch wel flink. Ik wissel zelfs ongeveer elke 2 minuten van hand, en dat zijn nog best veel rondjes draf (wel een jong paard). Maar ik zou zeker om de 5 minuten van hand gaan veranderen, ts :)

:j 5 min is het absolute maximum, 2 min is veel beter. Een paard wordt soepel door de afwisseling tussen linksom en rechtsom. Door lang op dezelfde hand longeren zet je een paard vast. Bij het rijden blijf je toch ook niet zolang op dezelfde hand. Net de oefeningen waarbij je veel afwisselt tussen links en rechts zijn goed om een paard los te maken, bv slangenvoltes.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 09:16

'Vroegah' tijdens stages moest ik ook vaak om de 10 minuten wisselen en longeerde hierbij in totaal 40 of 60 min. Dit betrof springpaarden van een internationaal springruiter.

Mijn eigen paarden longeer ik maximaal 15 tot 20 minuten en wisselen veel regelmatiger van hand.

Over beide methodes valt wat te zeggen natuurlijk. :)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-18 11:12

Bedankt voor jullie reacties ik ga proberen wat vaker af te wisselen van kant. :)

Vandaag is een collega van mijn vriend bij Limo geweest. Ze heeft uitgebreid kennis gemaakt en limo steeds beloond met snoepjes (dat beviel limo wel en werd snel haar vriend :') )

Ze heeft zelfs alle 4 de hoeven uitgekrabd op de poetsplaats. (Met snoepje na elke voet) :wow:

In de piste heeft zij met hem gestapt en halt oefeningen gedaan waarbij ze ook de voorste voeten optilde en aan beide kanten van limo ging staan en de kont aaide, hand op zijn rug en kriebelen. Ook halsbuigen voor het snoepje aan beide kanten. Vond limo best lastig waardoor hij achteruit stapt maar dan kreeg hij natuurlijk geen snoepje :)

Ze heeft Limo gelongeerd, ging erg goed mooie ontspanning zelfs. Briezen, likken ja zalig beeld

Toen limo losgelaten en hij kwam gewoon bij ons staan gapen en kauwen zo ontspannen was hij.

Enige wat niet goed lukte was de achtervoetjes optillen in de piste. Hierbij ging limo opzij zodra ze het voetje wou vragen. Been aanraken ging wel.

Voor mij is het duidelijk dat limo wel vreemden kan vertrouwen mits ze rustig kennis maken en rustig met hem omgaan. En dat snoepjes hierbij ook helpen :')

Ik heb geen beeldmateriaal helaas. (Niet aan gedacht)
Al de tijd heb ik gewoon rustig op de blok in de piste toegekeken.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 11:21

Kan zijn dat dit ook de invloed van de pijnmedicatie is.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-18 11:33

Babootje schreef:
Kan zijn dat dit ook de invloed van de pijnmedicatie is.

Dat weet ik niet, bij mijn zus was limo duidelijk niet zo rustig, heeft de stalbaas gisteren nog verteld.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-18 11:49

Er is me wel iets opgevallen bij het longeren. In het filmpje is het niet erg duidelijk te zien. Maar de achtervoetjes tilt hij niet goed op waardoor de toon over het zand sleept.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 12:14

Art_Ificious schreef:
Er is me wel iets opgevallen bij het longeren. In het filmpje is het niet erg duidelijk te zien. Maar de achtervoetjes tilt hij niet goed op waardoor de toon over het zand sleept.

Mijn IJslander heeft dit ook een hele tijd gedaan, bij hem was het een kwestie van een zeer slappe achterhand. Het kan ook erger betekenen. Daarom ben ik zeer benieuwd of Limo zou verbeteren door dressuurtraining aan de hand.

leenbeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 12:30

Babootje of het door de medicatie komt, geen idee, ik heb hem daarvoor nooit gezien.
Hoewel mijn gevoel zegt van niet, want hij is super lief, maar hij laat duidelijk merken dat hij niet zomaar alles en iedereen direct gaat vertrouwen en dat niet alles zo maar goed is.

Marijke, ik zou me over de achtervoetjes (nog) niet te veel zorgen maken, want ik heb er niet altijd op gelet, maar als hij ontspannen liep, liep hij achter wel goed (in mijn ogen).

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 16:55

Er is veterinair niets verkeerd met deze pony.
Okee, hij is niet perfect gemaakt, maar dat zijn weinig paarden.
Het enige wat hij tekort komt is iemand die er tijd en werkt in steekt.
Simpel werk, niet teveel dikke woorden, eenvoudige basis dingen.
Zodat hij meer bespiering krijgt, en meer (zelf)vertrouwen.

Kort samengevat, als TS evenveel tijd spendeerde aan haar pony als aan Bokt,
dan was het probleem grotendeels opgelost.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-18 17:28

BigBen schreef:

Nog korter ik werk fulltime (35-42u/week) heb nóg geen rijbewijs (duimen draaien voor 19 februari rijexamen) waardoor ik 's avonds gewoon laat thuis ben van werk (20u30) en dan nog moet eten en daarna is het gewoon te laat om naar Limo te gaan, heb graag ook nog een avond met mijn vriend zie hem al zo weinig omdat ook hij fulltime werkt.
We zien elkaar ook alleen 's avonds of als we samen een dag vrij zijn.

Deze week heb ik geluk dat ik op 1 dag na elke dag kan gaan. Als elke werkweek zo zou uitkomen qua tijden zou ik zeer gelukkig zijn. Helaas heb ik dat niet te kiezen.
Ik heb géén 9-17u jobke. Helaas beseffen ontzettend veel klanten dit ook niet. Ik sta gemiddeld 3 dagen per week van 8-19u op de werkvloer altijd rechtstaand maar 1u pauze onder de middag... ook het enige moment dat ik even kan neerzitten.
De andere dagen zijn dagen van 5 of 6u en dagen dat ik wel naar stal kan gaan.

Op bokt zit ik tussendoor op het werk wanneer het kalm is (zoals nu) en op de bus 's morgens en 's avonds. Als ik thuis ben eventjes maar daar ben mee aant minderen.
Als ik op stal ben ben ik er ook gerust 2-3uur maar ik doe niet veel met limo om dat ik nu een schema heb te volgen.
Hierna ga ik wel weer gerichter trainen (met hulp) of gaat hij op training bij mijn grondwerk instructrice.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 29-01-18 18:05, in het totaal 2 keer bewerkt

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 18:01

BigBen schreef:

niet mee eens
Ik heb ponys in handen gehad die met 3 a 4 jaar recht van het land kwamen (dus veel minder training gehad) die er conditioneel beter uit zien en normaler bewegen dan limo.

Wel met je eens dat wanneer er meer tijd in de pony kan worden gestoken ze al verder hadden kunnen zijn in de ontwikkeling en opleiding

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 18:09

Of dit paard veterinair in orde is zou ik aan de veterinair over laten om te bepalen en niet aan Bokt. De veterinair heeft het dier niet op Metacam gezet omdat ie zo lekker beweegt.

Maar ik vind wel dat je erg weinig tijd beschikbaar hebt voor een jong paard om te gaan opleiden. Een jong paard opleiden is nl geen weekend klusje maar daar ga je de komende jaren veel tijd voor moeten vrijmaken. Waarom heb je voor een onbeleerde gekozen TS als je zo weinig tijd beschikbaar hebt? Zeker als je zelf ook weinig ervaring hebt en alles nog moet leren zal je daar echt in tijd in moeten investeren. Beter was geweest dat je dan voor een ouder dier had gekozen, waar het niet erg is om hem door de week op de wei te laten staan en dan in het weekend lekker rijden. Je moet dieren (niet alleen paarden) altijd kiezen voor bij de situatie die bij jouw leven en dagritme past en bij zo weinig tijd past dit opleidingstraject en evt revalidatie traject in mijn ogen echt niet.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-18 18:14

Ach limo is jong zat.
Als ik er nu met goede begeleiding mee kan trainen aan de hand voor spieropbouw dan kan ik er vast volgend najaar of winter ook wel op gaan rijden.

Over de spieren heb ik zelf weinig te zeggen. Ik heb hem zo gekocht en vorige eigenaar had hem zelf ook zo rechtstreeks van de fokker, angstig kende totáál niks. (Fokker heeft dit bevestigd naar mij toe, geen tijd om >20 veulens in de hand te nemen op paardenmelkerij)
Je kan dus zeggen Limo kwam schraal van het land.

Voorbeeld eerste dag bij mij
Afbeelding

Oji heb heus enkele paarden proefgereden maar voelde geen klik. En die wél goed aanvoelde bleek een. Bokker te kennen en was dus medisch niet in orde met de achterhand.
Toen ben ik tegen beter weten in (want wou wel een jong maar wel beleerd paard) bij Limo gaan kijken na veel heen en weer mailen en was meteen verloren.

Als je ziet vanwaar ik kom hebben we echt véél vooruitgang geboekt qua omgang en gedrag.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 29-01-18 18:16, in het totaal 1 keer bewerkt

ellen05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 18:16

Voor een jong dier is het in principe toch juist beter om niet meer dan 3x per week te werken? Nu is het natuurlijk lastig met de revalidatie en dergelijke, maar normaal is het toch geen probleem?

Drifter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 18:24

Aangezien de DA naar aanleiding van zowel klinisch onderzoek en foto's een diagnose heeft gesteld is het hele "niks aan de hand" gewoon banketstaaf. De kliniek heeft een opbouwschema opgesteld en daar houdt de TS zich aan, dus meer werk is in dit geval ook onzin.

Ik betwijfel of Limo beter was geweest als hij sneller en harder had moeten werken, die discussie is ook niet relevant want aan het verleden valt niets te veranderen.
Drie keer per week werken en daartussen de tijd om dingen te verwerken lijkt mij ook prima in dit geval en dat ligt natuurlijk ook aan wat er uit eventuele verdere onderzoeken en advies van dierenarts komt.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 18:31

ellen05 schreef:
Voor een jong dier is het in principe toch juist beter om niet meer dan 3x per week te werken? Nu is het natuurlijk lastig met de revalidatie en dergelijke, maar normaal is het toch geen probleem?

Werken ja, maar een jong dier heeft wel veel aandacht en beweging nodig als het dier gestald wordt op een plek waar hij niet dagelijks lekker de hele dag de wei op gaat. Een jong dier ophokken daar wordt het hele gestel zwak van, paarden zijn bewegingsdieren, dus dagelijks erheen om ervoor te zorgen dat ie voldoende buiten en in beweging komt.

Als het dier gewoon op een plek staat waar ie hele dagen in het land met een kudde staat, dan kun je er inderdaad 3 keer per week heen, maar dan nog moet je die 3 keer wel spreiden over de week en niet 2 dagen in het weekend achtereen van alles willen en dan de rest van de week niets.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 18:35

Hoop trouwens dat ie niet meer staat waar die foto is genomen??? Prikkeldraad met een paard dat makkelijk in paniek gaat rennen...uberhaupt prikkeldraad.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-18 18:39

oji schreef:
Hoop trouwens dat ie niet meer staat waar die foto is genomen??? Prikkeldraad met een paard dat makkelijk in paniek gaat rennen...uberhaupt prikkeldraad.

Nee staat hij niet meer. Had graag gewild van wel ivm grotere weides en ik de Haflinger en witte merrie ook reed, maar
punt 1: 20km van huis
Punt 2: vreemde gebeurtenissen deden zich voor en ik verdenk de verzorgende man (meer info kan via pb).
Punt 3: ik geraakte daar bijna niet, enkel zondags en vrije dag.

Daarnaast ik werk zaterdags ook dus ik ben.niet alleen in.het weekend bij Limo.

Even over het prikkeldraad, dit is land van mijn kennissen (+-3ha) waar eerst koeien stonden in hun jongere jaren. Om 3ha opnieuw af te spannen kost natuurlijk hopen geld. Er zijn her en der al prikkeldraden weggehaald ivm doorgeroest.
Máár niet mijn weides dus ik bemoei me ook niet ermee. ;)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-18 19:29

Beweging, nja ok dát kan misschien wel vaker. Al mag dat nu ook maar beperkt va de arts omdat hij niet te wild mag doen.
Máár ik heb ook de mogelijkheid om Limo vakantie te geven op de grote weides in eigendom van de stalbaas. Die weides liggen op wandelafstand van de manege. En daar zou hij dan wel in groep staan. Nu komt hij buiten op kleine weitjes (ik noem het paddocks) maar wordt elk paard apart gezet. Wou limo samen met die van mijn vriendin, maar deze pony heeft ijzers en limo lelijk gestampt tegen de binnenzijd van de sprong rechtsachter. (Een snee was het gevolg, is nu eindelijk dicht).
Dan wou ik met mijn zus haar paard. Maar toen zijzelf limo en haar merrie samen gezet had bleek Limo iets te ruw te zijn en werd de merrie daar erg zuur van. Limo beet blijkbaar in de manenkam en schouders van de merrie.

Het valt dus niet mee om een weidemaatje te vinden.

Daarnaast blijkt Limo zich moeilijker te laten pakken als hij samen staat met een ander paard.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 20:23

BigBen schreef:

Maar het commentaar dat u nu geeft, is natuurlijk wel datgege dat de TS nooit had mogen missen? Want u weet wel wat nuttig is en wat niet.
Sorry dat ik het moet zeggen, maar is het dedain waarmee u "Bokt" afdoet, hier en in andere topics, wel op z'n plaats? Zeker gezien die vele topics waar u wel uw mosterd in meent te moeten geven. Niet dat ik het inhoudelijk met u oneens ben, maar ik heb mijn vraagtekens indien u zich laatdunkend over andere mensen uit laat met betrekking tot hun meningen en de tijd die ze spenderen aan 'Bokt'.